GarageRapport #2 Nitram

För Topics som ej är motorrelaterade
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Tänkte vänta till måndag, men jag känner mig snäll. :D

Namn: Martin ”Nitram” Augustsson.
Ålder: 36 år
Familj: Sambo & 2 barn.
Yrke: Inköpsansvarig på allbilskroten.
Första bil: VW Jetta mk2.
Sämsta bil: VW Golf Gti mk4
Saknad bil: Civic Ed6 ”Paxter”.
Drömbil: McLaren P1
Favoritverktyg: Batteridriven muttersmack.
Martin.jpg
När jag träffar Martin i hans garage röjer han undan lite. Och det första jag får se, utöver hans gen2 Civic är ett sett Mugen-fälgar som sitter upphängda och pryder väggen. Som alla börjar man någonstans, och runt 2006 var det Rota man skulle ha. Men längs vägen blev det märkesgrejer, och idag är något annat nästan otänkbart. Utöver dessa, finns ett sett till en Vt som han och Lars_P bygger och ett sett 18” som nu renoveras till hans Cr-v.
Mugen.jpg
Historia.
Martins första Honda dök upp 2006 och var en svart Civic Vti från 92, vilket är än idag ett väldigt bra steg in i Hondavärlden. Dem första åren med körkort var det en del andra bilar. Bla. VW Jetta och Mazda 323. Vad som fick in honom på Hondaspåret var en polare, som vid tiden hade en Accord. ”Jag följde med honom till Mantorp 2004 när han körde, och vart helt såld”.
Efter en tid med eg6’an beslöt han sig för att fixa rosten, som visade sig vara annat än ytrost. Det blev nya bakskärmar och trösklar, och en omlackering i nighthawk black, som kom på Civic Type R ep3 vid den tiden. Röda rota Gt3 fälgar, röda skalstolar, rensad inredning och en s9b låda med diff gjorde det till en ännu roligare bil, och det blev hans andra bil som han fixade iordning, men, den första Hondan.
Eg6.JPG
Martin räknar upp alla modeller från gen2 till den senast som var en fk. ”Jag vet inte hur många Hondor haft, men det är väldigt många. Majoriteten av dem är Civics”. Han har haft fyra Civic i ED karossen, och den han delar med Lars_P är hans andra VT. ”Det är något magiskt med karossen, man går alltid tillbaka”.
En Delsol räddades från skroten och fick senare en D16z6 med kompressor som han tidigare byggt ihop med Lars och Malcom. Motorn då satt i en ed6 (även känd som Paxter) som var flyttgods från USA, och bilen finns i klubben än idag, men vad han vet så används den inte. Ed6 projektet spårade lite och allt med den skulle vara ovanligt. OEM++ och ovanliga delar blev syftet med bilen. Senare splittrades bilen från dess delar, halva bilen såldes i delar till Viinikka, medan karossen och motorn hamnade hos separata köpare. Motorn som nämnt köptes senare tillbaka och hamnade i Delsolen, efter att den fått en hel del Mugen-tillbehör, Legend bromsar och Recaro-stolar bla.
Delsol.jpg
Paxter.JPG
Civic Gen2.
Idag har Martin en Civic gen2 från -81 som han köpte runt april föra året. Ägaren innan, Mähler, köpte den helt original. Han hade monterat Mugen fälgarna och BC coilovers samt ersatte drivaxlar och främre bärarmar enligt Martin.
När Martin köpte bilen hade han varit på om att få köpa den i ca 2 års tid, men det hade aldrig kommit till skott. ”Jag hörde av mig igen och fråga då: - Höre du, är det någon som varit om hämtat den? - Nae, och nu måste jag bli av med den.” Turen nu var att en transportbil från Martins jobb skulle hämta bilar i närområdet, och tog med bilen ihop med några skrotbilar tillbaka.

Efter att Martin tagit över bilen har han fixat upp den, där bland bromsar eftersom den stått en längre period, men bilen har även fått en nytt Prelude gen1 avgassystem som Lars_P hade och ett ändrör från en Jaguar för en lite sportigare look. ”Så det enda jag har gjort sen April är egentligen bara och gått igenom den, och fixat det som har behövts”. Men utöver det lite sportigare avgassystemet berättar han även att det sitter en Weber förgasare på. Tyvärr var inte monteringen lika enkel och felfri som man alltid hoppas när man köper modellanpassade grejer. Den 1.3 liters motorn som sitter i bilen skiljer sig en del från den 1.3 liters motorn som Japanerna och amerikanerna fick i sina. Varför skulle alla länder få identiska grejer liksom. Men med en modifierad adapterplatta sitter förgasaren på plats.
Gen2 Civic.jpg
Planer.
Det finns många planer för bilen, men just nu är läget oklart vilket håll han vill gå. Antingen renovera den, precis som Delsolen, med tanke på att det är så väldigt lite rost för att vara en svensksåld japanare från 80-talet och bara förfina den. ”Jag är lite sugen på att byta motor, samtidigt som det skulle förstöra charmen lite med tanke på förgasaren. Att montera en D-serie i den är inte så svårt, och då går den ändå från 70 häst till ca 115 om man tar en motor från en ek3”.
Bilen börjar bli gammal, och tekniken har rusat iväg, och det märks. Mer bland planerna ligger starkare bromsar. Bromsarna på bilar från 80-talet, och äldre bilar i allmänhet kan inte mätas med dagens, även om det tex. är andra vikter på bilarna bla. ”Bromsarna tar som dem ska, men det är ändå en bil ifrån -81”. Planen säger han är 242 skivor och bromsok från en 90-tals Civic och montera i fram så att det ”bettar” lite, men då även ta bromsservo från en Crx gen1. Utöver bromsarna ska även Mugen-fälgarna som sitter på bilen renoveras.

Cr-vn.
Bruksbilen som idag pryder uppfarten är en smått pimpad Cr-v från 2015. Det som utmärker bilen idag är dess sidesteps, vindavvisare och huvskydd. Till våren kommer dem 18” Mugen Gp-fälgar som är på lack monteras och en sänkningssatts. Det sitter 18” original, men man kan aldrig gå fel med Mugen på en Honda. Dessutom sitter det 225 däck original, men Mugen-fälgarna får sig nog en omgång med 245.
Cr-v.jpg
Cr-v.jpg (373.39 KiB) Visad 797 gånger
Civic VTn.
Det är ju dock inte allt. Bland gömmorna hos Lars_P, ihop med honom, finns en Civic VT från -91 som dem renoverar och bygger på ihop. ”Bilen köptes av Raseri för väldigt lite pengar, dock utan drivlina. Men det sitter mycket annat trevligt på den så som D2 coilovers, hårdare bussningar och Legendok fram”. Kort sagt banpreppad från början, men tyvärr risig i skicket. Bilen importerade av någon i Hondaklubben för väldigt länge sedan. Sen har den, som många andra Hondor, plågats på både gata och bana.
Tiden är vad som låter bilen, ta sin tid. Som Martin säger har både han och Lars jobb, hus och barn som behöver tiden lite mer. Men dem försöker hitta mins två tillfällen i månaden, bara för att det inte ska bli helt stillaståendes. Här näst ska bilen iväg för att få buren svetsad, och karossen sägs ska få den smurfblåa färgen som sitter idag, ersatt av oem färgen Barcelona green.
”Motorn som kommer hamna i bilen är, till och börja med, en helt original, lågmilad B20z1 från en Cr-v.” Men helt original kommer den inte förbli. Det finns ett ITR insug som är upp svarvat för att matcha ett 70mm spjälhus, ett CAI och ett värre grenrör. Sen kvarstår frågan senare om dem vill köra B20 turbo, eller B20 vtec. Men just nu hoppas dem få bilen klar till våren. Tanken var att få den redo redan i år, men det förstörde bla. Corona. Även till våren säger han känns som att det kan bli tight. Oavsett när det blir så ska dem till EF-meet på Nürburgring med den bilen.
ED VT.jpg
ED VT.jpg (217.34 KiB) Visad 797 gånger
Drömmar.
”En blå ep3 var lite av en dröm, även gul ek9, men jag giller inte att ”sitta på fel sida” och köra bil”. Istället blev det en gul ek4 som byggdes så när en ek9 som ”typ” möjligt. Bl.a. fick den B18 med diff och röda recaro stolar. En annan typ av dröm, som jag fick äran att köra hos honom i somras under en fotosession, såldes för inte allt för länge sedan. Nämligen en blå ep3. Men sen han köpte den hade den körts ca 80 mil, och där med togs beslutet att sälja den, tiden räckte bl.a. inte.
Nsx och s2000 finns också med i listan, men Martin känner att det är lite för mycket pengar för så gamla bilar. ”Balla bilar, absolut, men jag skulle kunna köpa en Fk8 och nånting mer istället, så jag vet inte, det är lite mycket bil och pengar att bara ha och stå mer än en Fk8 tex hade gjort”.
Ep3.jpg
Ek4.jpg

Så idag har Martin 2 och en halv bil. Och så få bilar var länge sedan han hade, där med kliar det i fingrarna efter att köpa något, mer. Han vill ha en andra gen. Cr-x. Helst en -84, för att ha en bil som tillhör hans ”årskull”. Men skulle möjligheten dyka upp så skulle antagligen gen2 Civicen i garaget säljas till hans bror, som vill ha en i sin ”årskull”. Oavsett vad som köps, eller vad som säljs, så kommer Mugen-fälgarna på väggen i garaget hänga där tills han har en bil som pryder den bättre än väggen.
Tim ”Surikaten” Rask
2021.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

👏👏👏 Fantastiskt Tim!
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 473
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Fantastiskt reportage!! Hoppas på fler!
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Riktigt kul att läsa, tack för att du tar dig tid att ordna med detta Tim!

Och Martin, när ändrar du mellannamn hos skatteverket till "Mugen"? 😁
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Blitzwing skrev: 14 februari 2021, 09:54 Riktigt kul att läsa, tack för att du tar dig tid att ordna med detta Tim!

Och Martin, när ändrar du mellannamn hos skatteverket till "Mugen"? 😁
😂 👌
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2934
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Blitzwing skrev: 14 februari 2021, 09:54
Och Martin, när ändrar du mellannamn hos skatteverket till "Mugen"? 😁
Haha bra fråga.

Dagen då sambon börjar tycka det är för mycket mugen här hemma 🤣


Riktigt bra reportage Tim 👍👍
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Vadå mellannamn? Mugen Augustsson är ju knappt nån skillnad från Martin. Gå all the way :D
Najs reportage och kul att se att den gamle mår gott nu :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
lotek9003
Inlägg: 436
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Accord CL9 Type SE
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 51 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Sjukt kul läsning! Mera sånt, och sjukt bra jobbat! :D
Mathias Eriksson

Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Bra skrivet, riktigt kul att läsa! Tack både Martin och Tim!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
fredrik
Styrelsen Gold
Inlägg: 2005
Blev medlem: 3 februari 2005, 18:22
Bil: S2000
Namn: Fredrik Hellström
Ort: Borås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 19 times

Riktig kul läsning!
Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda S2000 AP1 '00
Skriv svar