Strålkastarspolare trasig efter påbackning

För Topics som ej är motorrelaterade
fraskash
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Lyckades ut för en drummel som backade utan backspegel och small rakt in i min front på en parkering. Så hen lyckades spräcka båda mina strålkastarspolare. Nu sprutar spolarvatten ut i vägen istället, ser inte så trevligt ut.

Skulle ersätta mig påstod hen så tagit kort på både körkort och telefonnummer. Inte hunnit ringa försäkringsbolaget än då det varit sån kö på linjen dit.

Bilen är ju 30 år så vet inte ens om det går att få tag på delar till den, om det går att byta själv eller om jag måste dra in den på verkstad...

Ska försöka få upp nån bild på eländet.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 443 times
Been thanked: 302 times

Fan så tråkigt. Hör med klubbens samarbetspartner, Nya Allbilskroten, dom har ofta på lager.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
fraskash

Ja fruktansvärt onödigt. Folk har för bråttom.

Är den lätt att byta själv den här grejen? Är det något annat som kan bli skadat? Typ munstycke som man bör kolla upp så det inte blivit mer skador som inte syns direkt?
Bilagor
1717566380137.jpg
1717566380095.jpg
1717566380082.jpg
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator

Du måste nog in bakom/under för att komma åt.

Jag hade även kollat stötfångaren fram för sprickor (även sprickor i lacken) och hela fronten för att se hur stor skadan är. Kan vara svårt att se om man inte tittar noga & har rätt ljus.

Risken är ju att försäkringsbolaget anser reparationskostnaden överstiger bilens värde om du går genom dom. Kan vara bättre att lösa detta privat med klanten som backade på dig.
fraskash

Lärfors skrev: 5 juni 2024, 09:01 Du måste nog in bakom/under för att komma åt.

Jag hade även kollat stötfångaren fram för sprickor (även sprickor i lacken) och hela fronten för att se hur stor skadan är. Kan vara svårt att se om man inte tittar noga & har rätt ljus.

Risken är ju att försäkringsbolaget anser reparationskostnaden överstiger bilens värde om du går genom dom. Kan vara bättre att lösa detta privat med klanten som backade på dig.
Är ju lite det jag misstänker också. Blir ju ett himla merjobb för mig att reparera. Har inget garage att hålla på i, så det lär ju göras när det är väder och har tid (vilket jag verkligen inte har just nu). Vet inte om man kan begära att hon betalar verkstadskostnaden istället?
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator

Hon kommer ju inte vilja betala mer än sin självrisk på försäkringen. Är ju därför man har försäkring.

Tyvärr en risk med våra gamla bilar. Alldeles för många gamla Hondor har gått till skroten, och det ser man på priserna på bilarna nu som bara går upp och upp. Det ger ju hopp för att vi kanske kan få en högre värdering av försäkringsbolagen, men dom är ju mästare på att slingra sig ur.

Fick en backspegel sönderkörd på Bauhaus av en snilleblixt som glömt stänga bakdörren efter att ha lastat bilen några år sedan. Tur nog bara trasigt glas. Fick 500kr av honom, nytt spegelglas kostade 250kr på eBay. Tur för mig att det bara var glaset.

Vill försäkringsbolaget skrota bilen kan du ju påpeka vad en 1992 Accord kostar att köpa idag - har sett några säljas på Blocket för mellan 30.000-60.000kr beroende på skick.
fraskash

Skulle de kräva att jag skulle skrota bilen för att strålkastarspolarna är trasiga?

Hon frågade rätt många gånger hur jag hade kört och hur hon hade kört, vilket inte var så lätt att förklara. Jag började ju köra ur min parkeringsficka, möts av en bil som börjat backa ur, stannar, idioten fortsätter backa, PANG. Hade jag börjat panikbacka hade jag kunnat kört in i något bakom som inte jag var uppmärksam på.

Himla trist vilket fall när jag är väldigt lugn och försiktig i trafiken och inte råkat ut för nånting under alla år jag ägt den.
fraskash

Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp att hitta ett OEM nummer på den del som behövs för att ersätta det som skadats. Har försökt hitta något i manualen men det enda som omnämns är elektroniken och att man vid bortmontering av stöddämparen ska avlägsna "headlight washer hose". Osäker om det är enbart själva plastkåpan eller något mer som behöver bytas dock.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 67 times
Been thanked: 53 times

Robin Persson |
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 67 times
Been thanked: 53 times

Den här delen, 1300:- med frakt på bildelsbasen:
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... D-12197674

Då ingår det "svarta spolhorn".
Robin Persson |
fraskash

Oj jösses, men är inte det där en hel stötdämpare? Har svårt att tro att hon kommer gå med på den summan ärligt talat. Passageraren som satt med trodde ju att såna där delar växer på träd.

Kikade som hastigast på lokala Bildelsplocken, fanns ingen Accord men däremot ett par andra, en Honda Legend (1992) och Honda Civic EK3 (1998).

Utsidan på munstycket/höljet såg snarlikt ut men fästet verkade inte vara detsamma. Fästes uppenbarligen med en metallclip på insidan av stötdämparen, oklart hur min sitter fast, om den är skruvad inifrån. Reparationsmanualen visar inget sätt att byta specifikt dessa, bara hela stötdämparen...

Hittade ingen verkstad som kunde tänkas ta på jobbet då de inte hittar delar att beställa, så då är det i så fall någon privat tjomme, vet inte vad som är rimligt att begära i ersättning för det där.

*EDIT* Såg på bildelsritningarna att de fästs med skruv på Accord, ingen clips.

Så då kanske det är hela stötdämparbeklädnaden jag ska leta efter? Lär ju ta desto längre tid att hitta en i rätt färg dock.
Skriv svar