Slutsteg Civic 06->
Hoj!
Köpte en civic idag, civic 06a..
Nu vill jag bara ha i min sub o monoblock.
Har hittat bilder o så som förklarar, men är nojjig o sätta en borrmaskin i en bil...
Tänkte kolla om det finns någon i södra halland/norra skåne som gjort detta på sin bil o skulle vilja hjälpa en liten stackare...
Tacksam för svar!
Har hittat bilder o så som förklarar, men är nojjig o sätta en borrmaskin i en bil...
Tänkte kolla om det finns någon i södra halland/norra skåne som gjort detta på sin bil o skulle vilja hjälpa en liten stackare...
Tacksam för svar!
Varför borra? Det är väl onödigt att börja förstöra en helt fungerande bil?mozZe skrev:Hoj!
Tacksam för svar!
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Varför borra? Det är väl onödigt att börja förstöra en helt fungerande bil?CayLe skrev:<!--quoteo(post=525864:date=22 Jan 2009, 21:36:43:name=mozZe)--><div class='quotetop'>QUOTE(mozZe 4 22 Jan 2009, 21:36:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=525864"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hoj!
Tacksam för svar!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vad jag fattade det som på de bilderna jag har sett så ska man borra, därför jag frågar om hjälp först innan jag gör något...
Ingen som är intresserad av att hjälpa en ovetande stackare? :crybaby:
Varför borra? Det är väl onödigt att börja förstöra en helt fungerande bil?CayLe skrev:<!--quoteo(post=525864:date=22 Jan 2009, 21:36:43:name=mozZe)--><div class='quotetop'>QUOTE(mozZe 4 22 Jan 2009, 21:36:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=525864"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hoj!
Tacksam för svar!
Det är väl onödigt att borra när det finns ett perfekt hål bakom bromspedalen i torpedväggen att dra te.x strömkabel igenom.
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
Varför borra? Det är väl onödigt att börja förstöra en helt fungerande bil?CayLe skrev:<!--quoteo(post=526024:date=23 Jan 2009, 15:21:43:name=CayLe)--><div class='quotetop'>QUOTE(CayLe 4 23 Jan 2009, 15:21:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=526024"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=525864:date=22 Jan 2009, 21:36:43:name=mozZe)--><div class='quotetop'>QUOTE(mozZe 4 22 Jan 2009, 21:36:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=525864"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hoj!
Tacksam för svar!
Det är väl onödigt att borra när det finns ett perfekt hål bakom bromspedalen i torpedväggen att dra te.x strömkabel igenom.
Jag undra mest OM man skulle borr o var isf... tänkte att jag skulle pilla med detta imorgon...
Då ska jag leeeta som fean vid bromspedalen då!
Hur o var kopplar man in slutsteget till stereon då?
20mm2 strömkabel borde väl räcka?
Har DLS Nobelium 10" och DLS A6 monoblock.
Snabba svar så jag vet vad jag ska göra imorgon :thumbup:
Varför borra? Det är väl onödigt att börja förstöra en helt fungerande bil?mozZe skrev:<!--quoteo(post=526288:date=24 Jan 2009, 20:16:25:name=CayLe)--><div class='quotetop'>QUOTE(CayLe 4 24 Jan 2009, 20:16:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=526288"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=526024:date=23 Jan 2009, 15:21:43:name=CayLe)--><div class='quotetop'>QUOTE(CayLe 4 23 Jan 2009, 15:21:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=526024"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=525864:date=22 Jan 2009, 21:36:43:name=mozZe)--><div class='quotetop'>QUOTE(mozZe 4 22 Jan 2009, 21:36:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=525864"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hoj!
Tacksam för svar!
Jag undra mest OM man skulle borr o var isf... tänkte att jag skulle pilla med detta imorgon...
Då ska jag leeeta som fean vid bromspedalen då!
Hur o var kopplar man in slutsteget till stereon då?
20mm2 strömkabel borde väl räcka?
Har DLS Nobelium 10" och DLS A6 monoblock.
Snabba svar så jag vet vad jag ska göra imorgon :thumbup:
Du får ta signal från de befintliga högtalarsladdarna. jag tog från bakhögtalarna och dra till en hög/lågnivåkonverterare. Dock vet jag inte om ditt slutsteg redan har en högnivåingång, om den har det så kolla om den har automatisk påslagning från högnivå sidan eller om du får använda dig av en remotekabel, isånnafall så tar du signal från cigguttaget i bagaget då denna går på tändningen.
Hålet vid bromspedalen är lite svårt att ta sig igneom då det sitter en tajt gummigenomföring där men men det går.
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Är det verkligen värt att hålla på att koppla in slutsteg etc när stereon saknar lågnivåutgång?, är ju inte helt optimalt så att säga...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Jag är inkompitent ang. den tekniska biten när vi snackar ljud o grejer...ei9440 skrev:Är det verkligen värt att hålla på att koppla in slutsteg etc när stereon saknar lågnivåutgång?, är ju inte helt optimalt så att säga...
Vad är den faktiska skillnaden på koppla slutsteget till lågnivå eller högnivå?
Baslåda är ett måste i mina öron, jag tycker musiken förstörs med dåligt ljud/saknaden av alla toner som musiken är gjord för....
Nästan allt är bättre än original om man säger så, jag har aldrig sett ett par så klent byggda högtalare någonsin och den inbyggda effekten är ett skämt.ei9440 skrev:Är det verkligen värt att hålla på att koppla in slutsteg etc när stereon saknar lågnivåutgång?, är ju inte helt optimalt så att säga...
Ska man som trådskaparen sätta i en baslåda så är det inte lika noga med ljudkvalitén då låga frekvenser inte är lika känsliga för SQ som ett framsystem.
Det är ganska mycket jobb att bygga om till dubbel-DIN eller enkel-DIN med fack dessutom så förlorar man funktionen för knapparna i ratten och måste byta ut
den lilla displayen för AC och grejer.
Senast redigerad av CayLe den 25 januari 2009, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
Vad är den faktiska skillnaden på koppla slutsteget till lågnivå eller högnivå?mozZe skrev:<!--quoteo(post=526402:date=25 Jan 2009, 18:24:01:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 25 Jan 2009, 18:24:01) <a href="index.php?act=findpost&pid=526402"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är det verkligen värt att hålla på att koppla in slutsteg etc när stereon saknar lågnivåutgång?, är ju inte helt optimalt så att säga...
För att ljudet har nersmutsas på vägen ut genom stereon, för att få en korrekt signal som avbildas som den är tänkt så ska man ta signalen till slutsteg innan ljudet omvandlas till högtalarna, eller nåt sånt.
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Nära nog beskrivet.
Högnivå är signalen som är förstärkt X antal gånger för att driva högtalarna, lågnivå är signalen från försteget innan någon direkt förstärkning.
Eftersom en förstärkare introducerar distortion till viss grad, och eftersom du ändå passerar genom en förstärkare till (sluceteget% a, är det bästa scenariot att gå från lågnivåutgång till slutsteg om det är möjligt.
Högnivå är signalen som är förstärkt X antal gånger för att driva högtalarna, lågnivå är signalen från försteget innan någon direkt förstärkning.
Eftersom en förstärkare introducerar distortion till viss grad, och eftersom du ändå passerar genom en förstärkare till (sluceteget% a, är det bästa scenariot att gå från lågnivåutgång till slutsteg om det är möjligt.
Shit! verkar som att man ska behöva bli raketforskare för att koppla in en sub i denna bilen alltså :snurrig:
(och samtidigt få bra ljud)
Hur har ni gjort som redan har kopplat in en sub i eran Civic ?
Jag vill/ska ha sub, men det är ju inte lönt om subben aldrig kommer att spela bra...
O rattknapparna vill jag verkligen inte bli av med!
Jag vill/ska ha sub, men det är ju inte lönt om subben aldrig kommer att spela bra...
Jo, det låter bra med högnivå på sub. Många skulle inte ens höra någon skillnad på högnivå/lågnivå vid ett blindtest.mozZe skrev:Shit! verkar som att man ska behöva bli raketforskare för att koppla in en sub i denna bilen alltså :snurrig:
Ska man vara riktigt petig så ska man inte lyssna på mp3 då det är komprimerat skit och alltid använda sig av
guldpläterade anslutningar då någon audiofil påstår sig höra skillnad.
Ta signal från bakhögtalarna och koppla in på högnivån och se skitglad ut när du lyssnar på musik i bilen med din sub.
haha nu snackar vi på riktig svenska 
Jag lyssnar på Mp3, visst, hör skillnad på CD o MP3, men att bara lyssna på mp3 så blir man "härdnad/döv" så det är inget man dör av mao
Inte så att jag ska tävla eller så, vill bara ha skönt tryck när man lyssnar på musik
Okej, nu har jag iaf fått underfull med att man KAN ha subb utan några större problem (!?)
Nu till följdfrågorna:
HUR kopplar man in högnivå till steget / Hur kopplar man vidare från högtalaren?
Någon som kan visa med bilder om VAR det mest ultimata hålet sitter? Vet att ni sagt något hål vid pedalerna, men har hört från andra också att det inte är så bra att ha kablar vid pedalerna också... finns det fler hål?
Är 20mm2 strömkabel lagom eller är det under/över dimm?
Här är info om mitt steg: <a href="http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_109" target="_blank">DLS Ultimate A6</a>
Jag lyssnar på Mp3, visst, hör skillnad på CD o MP3, men att bara lyssna på mp3 så blir man "härdnad/döv" så det är inget man dör av mao
Inte så att jag ska tävla eller så, vill bara ha skönt tryck när man lyssnar på musik
Okej, nu har jag iaf fått underfull med att man KAN ha subb utan några större problem (!?)
Nu till följdfrågorna:
HUR kopplar man in högnivå till steget / Hur kopplar man vidare från högtalaren?
Någon som kan visa med bilder om VAR det mest ultimata hålet sitter? Vet att ni sagt något hål vid pedalerna, men har hört från andra också att det inte är så bra att ha kablar vid pedalerna också... finns det fler hål?
Är 20mm2 strömkabel lagom eller är det under/över dimm?
Här är info om mitt steg: <a href="http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_109" target="_blank">DLS Ultimate A6</a>
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Högnivåsignalen skarvar du bara vidare från de båda bakre högtalarkablarna.
Men då ditt slutsteg inte tar högnivå lär du ha en omvandlare t ex <a href="http://mds.se/products/styling_twocolum ... emId=25128" target="_blank">http://mds.se/products/styling_twocolum ... d=25128</a>
Angående kabeldimensionering så har du en bra tabell att gå efter i instruktionsboken till slutsteget.
Men då ditt slutsteg inte tar högnivå lär du ha en omvandlare t ex <a href="http://mds.se/products/styling_twocolum ... emId=25128" target="_blank">http://mds.se/products/styling_twocolum ... d=25128</a>
Angående kabeldimensionering så har du en bra tabell att gå efter i instruktionsboken till slutsteget.
Nej, det måste inte vara just bak, men det är att föredra då du kan fada bort basljudet utan att påverka volymen på framsystemet om du nu skulle känna för det.mozZe skrev:Okej, måste det vara just ifrån båda bakre högtalarna?
Hur kommer man åt de högtalarna o hur drar man kablarna på lättast o bästa sätt?
Får ta o införskaffa mig en sån adapter då..
Du får plocka isär inredningen och dra kabel, var lite uppfinningsrik!
Det va ju ett smart drag, fast iofs... bas vill man aldrig vara utan 
Förstår ju att man måste plocka väck inredningen, så trög är jag inte
Undra mer hur allt sitter fast o var det sitter fast, vill ju inte slita sönder grejerna.. kanske finns någon bild guide färdig som visar detta?
Förstår ju att man måste plocka väck inredningen, så trög är jag inte
Undra mer hur allt sitter fast o var det sitter fast, vill ju inte slita sönder grejerna.. kanske finns någon bild guide färdig som visar detta?
Här kommer lite frågor till er/CayLe!
Hur kopplar man in remoten i cigguttaget? För jag antar att man måste göra det från insidan o skarva på den via en av sladdarna i den eller?
Sen undrar jag även hur tjock kabel du rekommenderar att man drar vidare från bakhögtalarna till steget...
Samt tjockleken på remotekabeln?
Hmm... tror inte jag har några direkta frågor efter jag fått svar på dessa...
Hur kopplar man in remoten i cigguttaget? För jag antar att man måste göra det från insidan o skarva på den via en av sladdarna i den eller?
Sen undrar jag även hur tjock kabel du rekommenderar att man drar vidare från bakhögtalarna till steget...
Den till cigguttaget kopplar du in med hjälp av en strömtjuv. Det är bara en signalkabel så du behöver egentigen ingen kabelarea alls. Ta en lagom inte går av så lätt. Samma sak med högnivån egentligen.mozZe skrev:Här kommer lite frågor till er/CayLe!
Den till cigguttaget kopplar du in med hjälp av en strömtjuv. Det är bara en signalkabel så du behöver egentigen ingen kabelarea alls. Ta en lagom inte går av så lätt. Samma sak med högnivån egentligen.CayLe skrev:<!--quoteo(post=527336:date=29 Jan 2009, 23:06:45:name=mozZe)--><div class='quotetop'>QUOTE(mozZe 4 29 Jan 2009, 23:06:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=527336"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Här kommer lite frågor till er/CayLe!
Såg en bild där han använt sig av en vanlig cigguttagskontakt, så man lätt kan dra ur den o så om man vill ha bort grejerna lite snabbt o lätt...
Hur lång strömsladd behöver man ungefär?
O hur långa högtalarkablar? har noll koll hur sakerna ska dra i inredningen som det kan ju svälja rätt mycket kabel om det är en omständig väg :/
behöver man lika grov minus kabel som plus?
Antar att det är detta hålet ni snackar om?
Själva gummibälgen är ju tejpad så man inte kan trycka in strömkabeln ihop med de andra kablarna, kan man göra ett nytt hål i bälgen precis bredvid de andra kablarna
eller går det att komma igenom på något annat sätt?
BILDEN ÄR UPPOCHNER!
O strömkabeln på bilden är den svarta som hänger ner(upp)

Själva gummibälgen är ju tejpad så man inte kan trycka in strömkabeln ihop med de andra kablarna, kan man göra ett nytt hål i bälgen precis bredvid de andra kablarna
eller går det att komma igenom på något annat sätt?
BILDEN ÄR UPPOCHNER!
O strömkabeln på bilden är den svarta som hänger ner(upp)

-
HildingS
- Bil: JDM ITR -98
- Namn: Hilding Sandström
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Den till cigguttaget kopplar du in med hjälp av en strömtjuv. Det är bara en signalkabel så du behöver egentigen ingen kabelarea alls. Ta en lagom inte går av så lätt. Samma sak med högnivån egentligen.mozZe skrev:<!--quoteo(post=527339:date=29 Jan 2009, 23:12:20:name=CayLe)--><div class='quotetop'>QUOTE(CayLe 4 29 Jan 2009, 23:12:20) <a href="index.php?act=findpost&pid=527339"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=527336:date=29 Jan 2009, 23:06:45:name=mozZe)--><div class='quotetop'>QUOTE(mozZe 4 29 Jan 2009, 23:06:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=527336"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Här kommer lite frågor till er/CayLe!
Såg en bild där han använt sig av en vanlig cigguttagskontakt, så man lätt kan dra ur den o så om man vill ha bort grejerna lite snabbt o lätt...
Hur lång strömsladd behöver man ungefär?
O hur långa högtalarkablar? har noll koll hur sakerna ska dra i inredningen som det kan ju svälja rätt mycket kabel om det är en omständig väg :/
behöver man lika grov minus kabel som plus?
De går bra att bara fixa remoten med en "cigguttags"-kontakt men de blir ju snyggare o så kan man använda uttaget till annat när de behövs om man kopplar in sej på annat sätt, tex strömtjuv.
Ca. 5m kabel brukar bli bra mellan batteri och förstärkare i skuff.
Sen kan nog 20mm2 nog vara lite i underkant, skulle nog köra på lite grövre. Med 30mm2 borde man nog vara på den säkra sidan
Kör alltid lika grov minus som plus så blir det bra
Högtalarkablarna behöver väl du inte så långa av, eller? nån meter räcker väl..
Senast redigerad av HildingS den 10 februari 2009, 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
JDM Intergra R -98
Reservdelslager / Framtida projekt?
JDM Integra R -96
Säljes:
Tein Type HA Coilovers för Prelude (och EVO 3)
JDM Intergra R -98
Reservdelslager / Framtida projekt?
JDM Integra R -96
Säljes:
Tein Type HA Coilovers för Prelude (och EVO 3)