Koppla mobiltelefon till orginalstereo i en Civic -08
Jag har en Honda Civic 1,8 -08. I bilen sitter en originalstereo och till den vill jag koppla min Iphone och lyssna på spotify. Jag har kollat runt lite på olika forum och pratat med Hondahandlaren här i stan.
Det finns lite olika alternativ har jag förstått:
1) Dension Gateway 100(alt. 300)? Har någon testat denna? Avancerat att koppla själv?
2) FM-modulator? Är det bra? Antar att det blir "radiokvalitet" på uppspelningen? Måste man ständigt ändra frekvens för att inte sändningen ska bli störd?
3) FM-sändare gillar jag inte alls då det aldrig blir bra ljud...
Det finns lite olika alternativ har jag förstått:
1) Dension Gateway 100(alt. 300)? Har någon testat denna? Avancerat att koppla själv?
2) FM-modulator? Är det bra? Antar att det blir "radiokvalitet" på uppspelningen? Måste man ständigt ändra frekvens för att inte sändningen ska bli störd?
3) FM-sändare gillar jag inte alls då det aldrig blir bra ljud...
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag kör med inbyggd FM sändare i min Nokia N86 och den lösningen fungerar helt okej.
Däremot får man stänga av TA annars får radion tuppjuck och söker om efter någon minut. Vet inte om det gäller alla FM sändare eller bara min.
Annars så funkar det bra men ska man köra över stora sträckor så får man kanske byta frekvens.
Däremot får man stänga av TA annars får radion tuppjuck och söker om efter någon minut. Vet inte om det gäller alla FM sändare eller bara min.
Annars så funkar det bra men ska man köra över stora sträckor så får man kanske byta frekvens.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tack Mordiiax för ditt snabba svar. Jag har en FM-sändare i nuläget men jag pendlar mellan Uppsala och Sthlm dagligen. Jag upplever att jag får byta frekvens alltför ofta. Ska göra ett försök imorgon med att stänga av TA:n.
Jag tror dock att jag vill ha en mer stabil lösning p.g.a. mitt pendlande. Dension Gateway eller FM-modulator? Någon som testat någon av dessa?
Jag tror dock att jag vill ha en mer stabil lösning p.g.a. mitt pendlande. Dension Gateway eller FM-modulator? Någon som testat någon av dessa?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Vad är skillnaden mellan FM-modulator och FM-sändare om man får fråga? Är det inte samma sak?
Bra fråga David! Vet inte riktigt vad som skiljer sig exakt mellan FM-sändare och FM-modulator. FM-modulatorn kopplas till bilens stereo samt antenn och ska vara något mer stabil än en FM-sändare. Tyvärr kan jag inte ge något mer exakt svar än så, men någon annan kanske har koll?
Det lutar dock åt att jag köper en Dension Gateway 300. Dock är det ett projekt då hela instrumentpanelen måste tas bort. Fast det är nog värt lite arbete för att få det riktigt bra.
Det lutar dock åt att jag köper en Dension Gateway 300. Dock är det ett projekt då hela instrumentpanelen måste tas bort. Fast det är nog värt lite arbete för att få det riktigt bra.