Koppla slutsteg till Orginal CTR stereo...

Diskussioner om styling och stereo.
Masso

Det lär inte finnas uttag för det?
Någon som vet?
Markus Persson
TriXiE77
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

finns inte vad jag känner till.. du kan köra hög till lågnivå omvandlare annars
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Den har stöd för cd-växlare så lågnivåutgång finns, men det är inga vanliga rca-kontakter så du behöver nog nån slags adapter.
Masso

<!--QuoteBegin-fonzeka+29 Jun 2006, 14:54:37--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 29 Jun 2006, 14:54:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Den har stöd för cd-växlare så lågnivåutgång finns, men det är inga vanliga rca-kontakter så du behöver nog nån slags adapter.
[right][snapback]302776[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ahh okidoki...

Någon som har någon info om detta?
Markus Persson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

<!--QuoteBegin-fonzeka+29 Jun 2006, 14:54:37--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 29 Jun 2006, 14:54:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Den har stöd för cd-växlare så lågnivåutgång finns, men det är inga vanliga rca-kontakter så du behöver nog nån slags adapter.
[right][snapback]302776[/snapback][/right]

Stöd för CD-växlare innebär väl bara att du har lågnivåINgång och inte att det finns lågnivåutgång.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
hondapower
Been thanked: 3 times

sitter det inga vanliga RCA utgångar för sk lågnivå (brukar vara röd,vit markerade hon ingångar) så sitter det säkerligen sk Högnivå ingång på stereon för att koppla till slutsteg.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Förtyydligande:

Lågnivåutgångar är i 95% av fallen en röd och en vit RCA kabel (hona), men kan i sällsynta fall även vara av andra typer (DIN-kontakt tex (jag vet att benämningen är fel, men den är vedertagen ändå)).

Högnivåutgång är detsamma som högtalarkabel och däri går alltså all effekt som skall till högtalarna. I brist på lågnivåutgång så kan man använda sig av dessa och koppla till en lågnivåomvandlare innan man kopplar in det i slutsteget. Detta är en skitlösning som är helt förkastlig ut ljudkvalitetssynpunkt, men en möjlig nödlösning för den som vill bondmeka med sin stereo.

Om man har möjlighet att koppla en cd-växlare till sin stereo så har man en lågnivå-INgång denna används för att stereosignalerna från CD-växlaren skall komma in i huvudenheten för att därifrån antingen sändas direkt ut till högtalarna eller alternativt sändas till externa slutsteg vida stereons lågnivåutgång.

Det är väldigt enkelt!

Har man inte två utgångar med röda och vit RCA-kontakt så bör man byta huvudenhet om man vill ha externa slutsteg.

Jag valde bort stereo på min CTR när jag köpte den just för att originalmonterade stereos brukar suga getpung. Om man har tur så finns det EN utgång, men jag vill ha tre (en för framsystem, en för baksystem och en separat för sub).
Stockholm
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

<!--QuoteBegin-Steffo+29 Jun 2006, 16:07:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 29 Jun 2006, 16:07:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Stöd för CD-växlare innebär väl bara att du har lågnivåINgång och inte att det finns lågnivåutgång.
[right][snapback]302781[/snapback][/right]

Du har helt rätt Steffo, hjärnsläpp av mig <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-fonzeka+29 Jun 2006, 17:40:08--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 29 Jun 2006, 17:40:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Steffo+29 Jun 2006, 16:07:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 29 Jun 2006, 16:07:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Stöd för CD-växlare innebär väl bara att du har lågnivåINgång och inte att det finns lågnivåutgång.
[right][snapback]302781[/snapback][/right]

Du har helt rätt Steffo, hjärnsläpp av mig <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
[right][snapback]302835[/snapback][/right]

Det kan hända den bäste! <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->

Sa gubben...
Stockholm
BananSkal
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Been thanked: 2 times
Kontakt:

jag är också intresserad av att försöka koppla till en extra baslåda, lite extra kick till den redan "rätt så bra ljudet" för jag anser faktiskt att jag har redan en rätt så hyfsat bra ljud.
Men nu har ni pratat om det finns eller ej lågnivå in/ut, men min fråga är istället var skulle man i så fall hitta de här kontakterna nånstans?
Kanske redan framdraget någonstans? Om inte, hur kommer man åt uttagen (som jag antar ska sitta på baksidan) av stereon.
Är det nån enkel lösning till det, eller måste man riva intrumentpanel?

Min honda är en Civic -07 1.8 org stereo.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Janu4ri

BananSkal skrev:jag är också intresserad av att försöka koppla till en extra baslåda, lite extra kick till den redan "rätt så bra ljudet" för jag anser faktiskt att jag har redan en rätt så hyfsat bra ljud.
Men nu har ni pratat om det finns eller ej lågnivå in/ut, men min fråga är istället var skulle man i så fall hitta de här kontakterna nånstans?
Kanske redan framdraget någonstans? Om inte, hur kommer man åt uttagen (som jag antar ska sitta på baksidan) av stereon.
Är det nån enkel lösning till det, eller måste man riva intrumentpanel?

Min honda är en Civic -07 1.8 org stereo.
Enligt Kalle på MDS i Hbg så räcker det att du köper en Högnivå/lågnivå omvandlare och kopplar in dig på bakre högtalarna. så slipper du riva instrumenteringen oxå, och du kan låta högtalarna var kopplade bak även om du kopplar in en omvandlare utan att behöva bry dig om störningar eller liknande eftersom det enbart är signal du snor (inte krävande, då du får all kräm från stege-t/-n.

sen ska du bara ha bak en pluskabel från batteriet, remote.. snor du från cigg uttaget bak i bagagutrymmet (kolla först så den bryter strömen när du vrider av tändningen.. har jag inte spekulerat i ännu.. då jag inte själv kommit till skott med att koppla in nått extra ljud) .. är på G dock =)

Edit. Ska man inte "tävla" så duger detta aldeles utmärkt.. + att du förhopningsvis slipper inbrott då du har orginal stereon i bilen.. PERFEKT !
Senast redigerad av Janu4ri den 2 augusti 2009, 00:15, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.garaget.org/Helsingborg" target="_blank">Garaget.Org</a>
BananSkal
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Ja, egentligen är det faktiskt en jäkligt bra lösning..... ska kika på detta lite närmare.

Men... ljud in då? Finns det nån lågnivå in på stereon? Någon som vet nått om detta? Skulle ju vilja koppla in min telefon, tänkte streama andra radiokanaler genom mobilen. Då har man helt plötsligt flera 1000 kanal iställer för rixfm.. :)
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Janu4ri

BananSkal skrev:Ja, egentligen är det faktiskt en jäkligt bra lösning..... ska kika på detta lite närmare.

Men... ljud in då? Finns det nån lågnivå in på stereon? Någon som vet nått om detta? Skulle ju vilja koppla in min telefon, tänkte streama andra radiokanaler genom mobilen. Då har man helt plötsligt flera 1000 kanal iställer för rixfm.. :)
enda nackdelen jag kan komma på är att fader funktionen försvinner.. kan va rätt gott att kunna ställa basarna från stereon.. fast har man boost controller på dteget är det ju löst där.. vilket jag har på Gp3an men ej på Gp4an.. kompromiss med vilket steg man ska använda där bara =))
<a href="http://www.garaget.org/Helsingborg" target="_blank">Garaget.Org</a>
Skriv svar