Maskinpolera bilen själv!

Diskussioner om styling och stereo.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

2 juni 2008, 22:13

Det här med att hålla högsta puts på bilen är inte riktigt min grej,
inte så att bilen ser ut som skit men inte min grej riktigt.
Efter att jag lackat om en del av bakskärmen förra året så tänkte jag lämna iväg bilen
för maskinpolering, men jag lämnar den inte till en firma å betlar 3-4000kr även fast det kanske är det bästa.
Jag vet ingen i det området jag bor som kan maskinpolera bilen privat heller.

Så tänkte jag hur svårt kan det vara att göra det själv.
Vad jag i första hand vill göra är att polera bort torrsprutet som blivit vid omlackering
och lite små repor på framskärmar och motorhuv.

Jag har kollat på 3 maskiner från biltema

Eftersom jag inte kan lägga upp några bilder
så får jag skriva namnen se www.biltema.se
Polermaskin 1200 W, 17-080 med en snurrande del, <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133490" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... =133490</a>
Polermaskin, 120 W, 17-044 med en snurrande del, <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91957" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=91957</a>
Polermaskin, 350 W, 17-088 med 2 snurrande delar, <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98894" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=98894</a>

Vad ska man ha och funkar dom här maskinerna? vet dom antagligen inte är de bästa man kan köpa.

Kan man köra med vanliga medel som finns på mackar tex och vilket är bäst i så fall
för att polera bort torrsprut å mindre repor och sen för få lite glans å vax?
Jag får ju inte den konservering man får av lacken på en riktig firma men är mer ute efter få bort repor å torr sprut.

Har fattat det som man ska ha en snurra för polera bort det grova
och sen en med 2 snurror för fin polering för att inte få några rosor i lacken.

Vad vet ni, har inte sett någon tråd tidigare om detta.
Måste finnas mer än jag som går i liknande tankar eller har gått i liknande tankar å tagit tag i saken?!
Bilen är omlackad solid röd med klarlack över hela bilen.

Mvh, Per
Senast redigerad av 1 Aerodynamic, redigerad totalt 3 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 869
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
Ort: Sollentuna, Stockholm
Been thanked: 2 times

4 juni 2008, 13:58

Ja har du inte kolla på vad du gör så är 3000kr billigt, för om du har otur så bränner du sönder lacken pga för hårt tryck och lite putsmedel eller så kommer hela bilen se ut som skit, då den med för mkt medel blir flammig....
//Morgan Blom, Stockholm


Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Carpe_Me
Användare
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 19 juni 2006, 14:38
Ort: Stockholm

4 juni 2008, 19:45

Tjena


Ta den sista dubbelhövdade feltema maskinen, har en likadan och jag har provat att bränna lack med den utan att ha lyckats.
Så den är mer eller mindre osäker till skillnad från vinkelslipsliknande maskiner. Dock så skulle den gjärna fått vara lite starkare...
Fast jag använder inte feltemas hättor, jag har 3M´s gula och svarta.

Men köp ett bra polermedel, jag kör på 3M Perfect-IT 3 maskinpolish, dyr och svår att få tag på men puttsen man får är oslagbar.
Annars så kan du ta något annat, t.ex. Sonax, lahega osv så länge det funkar med maskin, står oftast på burken ifall den gör det.

Men till poleringen, börjar du med att köra rubbing med maskin så får du räkna med polerrosor, men du kan vara lugnt. Du SKA få rosor då, annars så trycker du inte tillräckligt hårt med maskinen.
När du sedan kör polish, dela upp bilen i områden om t.ex. 50*50cm sen kör du över området i 4 omgångar, du börjar med tryck på maskinen och lättar succesivt vartefter du kör, sista omgången kan du låta maskinen trycka med sin egna vikt och låta den glida över ytan.
Sen efter det kan du antinger smälla på polerhättor på maskinen eller polera bort det sista för hand, jag brukar köra för hand med en microfiberduk och sedan fuktar jag den och polerar hela bilen när jag är klar för att få bort de sista resterna av polish/vax. Blir grymt

Enkelt jobb, men räkna med en helg ifall du gör allt grundligt från att tvätta till att polera och vaxa...
Lapplands Väsby

FD: Vivid Blue CTR -05
FD: Subaru Impreza WRX - 25 Star Edition
FD: Silvrig CTR -05
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->ENERGY<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->SUSPENSION<!--colorc--></span><!--/colorc--> - <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->SAMCO<!--colorc--></span><!--/colorc--> - <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->SPOON SPORTS<!--colorc--></span><!--/colorc--> - <!--coloro:#008000--><span style="color:#008000"><!--/coloro-->ROTA<!--colorc--></span><!--/colorc--> - YOKOHAMA - SEI<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->BON<!--colorc--></span><!--/colorc--> - <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Buddy Club<!--colorc--></span><!--/colorc--> - <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->itg<!--colorc--></span><!--/colorc--> - <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Goodridge<!--colorc--></span><!--/colorc--> - <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->5Zigen<!--colorc--></span><!--/colorc--> - GOLDEN EAGLE - <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->Ingalls<!--colorc--></span><!--/colorc-->
FD: Blå Impreza WRX -04 340hk/450Nm

___________________________________
Nu: Singel
FoXxIe
Påläst
Påläst
Inlägg: 576
Blev medlem: 17 januari 2008, 20:07
Namn: Daniel Lindblom

4 juni 2008, 20:36

jag har polerat min bil med en sån där maskin med 2 huvuden! och då använde ja ett polish/(stavning?)vax i ett och det funkade klockrent. ja ahr aldrig polerat förr eller nått men ja körde på och det var väldigt bra tycker ja:) men ja har hört att en med ett huvud är svårt att köra med första gången för då kan man få rosor och i värsta fall bränna sönder lacken.

det är väl egentligen bara att köra på och man märker/känner när det är dax att flytta polermaskinen. det ska nog vara rätt mkt till för att bränna lacken TROR jag!

med andra ord,

den med 2 huvuden = lättast men kanske inte lika effektiv på repor och så

den med 1 huvud = svårare att använda och lättare att bränna lacken och få rosor med men tar bort repor och sånt bättre!

men ja ska även tillägga att det beror nog mkt på vad för medel man använder till också!


hoppas du vart nå klokare och att det blir bra:)
Daniel Lindblom
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1734
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

4 juni 2008, 21:40

Polermaskin, 350 W, 17-088 med 2 snurrande delar, <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98894" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=98894</a>

Perfekt till vaxning osv. Men räkna inte med att det går att göra några större underverk. Du kan inte bränna nån lack med denna. Allt går i extreme situationer såklart. Men oroa dig inte.

Köp en sån. Lite bra vax samt en microfiber duk att torka av med så är du hemma!
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

4 juni 2008, 21:59

moggesthlm skrev:Ja har du inte kolla på vad du gör så är 3000kr billigt, för om du har otur så bränner du sönder lacken pga för hårt tryck och lite putsmedel eller så kommer hela bilen se ut som skit, då den med för mkt medel blir flammig....
Jo dom är säkert jätte duktiga på firmor dom jobbar ju med det, men brukar säga skillnaden mellan ett proffs å en amatör är inte resultatet utan tiden det tar att göra det.

Jag vill försöka själv och jag vill lära mig göra detta och det finns nog flera som vill lära sig eller bli duktigare på att göra det själv
så dela med er av era erfarenheter.

Tillbaka till ämnet jag är inne på köpa 2 maskiner, en med en poler trissa, känns som den är enklare att arbeta med för den är smidigare med en trissa. Men är 1200watt för mycket, kanske är för lätt att bränna lacken med en sådan, vad för effekt bör man ha på en maskin
med en trissa? För få bra resultat med minimal risk att bränna lacken.
Och sen den maskinen med 2 trissor att vaxa det sista med.

Sen vad ska man använda för medel, asså inte vilket märke utan hela förloppet
Vad tvättar man bilen med?
Vad ska man använda för medel till polera bort torrsprut?
Sen vad för medel för ta bort lite små repor i lacken
å sen då? vaxar man sen hur gör man då?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
KvalsteR
Användare
Användare
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 maj 2006, 09:23
Ort: Karlshamn
Kontakt:

24 juni 2008, 11:32

Hej, jag har också kört med denna maskinen med biltemas polerhättor och undrar ifall du kanske kan lägga upp länk till vara jag kan köpa 3m, biltemas går bara sönder. (Kostar typ 20:-)


Carpe_Me skrev:Tjena


Ta den sista dubbelhövdade feltema maskinen, har en likadan och jag har provat att bränna lack med den utan att ha lyckats.
Så den är mer eller mindre osäker till skillnad från vinkelslipsliknande maskiner. Dock så skulle den gjärna fått vara lite starkare...
Fast jag använder inte feltemas hättor, jag har 3M´s gula och svarta.

Men köp ett bra polermedel, jag kör på 3M Perfect-IT 3 maskinpolish, dyr och svår att få tag på men puttsen man får är oslagbar.
Annars så kan du ta något annat, t.ex. Sonax, lahega osv så länge det funkar med maskin, står oftast på burken ifall den gör det.

Men till poleringen, börjar du med att köra rubbing med maskin så får du räkna med polerrosor, men du kan vara lugnt. Du SKA få rosor då, annars så trycker du inte tillräckligt hårt med maskinen.
När du sedan kör polish, dela upp bilen i områden om t.ex. 50*50cm sen kör du över området i 4 omgångar, du börjar med tryck på maskinen och lättar succesivt vartefter du kör, sista omgången kan du låta maskinen trycka med sin egna vikt och låta den glida över ytan.
Sen efter det kan du antinger smälla på polerhättor på maskinen eller polera bort det sista för hand, jag brukar köra för hand med en microfiberduk och sedan fuktar jag den och polerar hela bilen när jag är klar för att få bort de sista resterna av polish/vax. Blir grymt

Enkelt jobb, men räkna med en helg ifall du gör allt grundligt från att tvätta till att polera och vaxa...
<!--fonto:Verdana--><span style="font-family:Verdana"><!--/fonto-->Bo Sonesson Karlshamn
<a href="http://www.garaget.org/?car=29209&image=264663" target="_blank">Hondan :) Bilder från Garaget</a>

<a href="http://www.hedberg-production.com" target="_blank">Hedberg-Production.com</a>
Här finns det filmer, bilder och annat från olika event i Sverige.

Senaste Nytt!! FILM från Helsingborg vallåkrahelgen <a href="http://hedberg-production.com/film_main.asp" target="_blank">Helsingborg By Night 2007</a>

Tidigare Träffar Bilder:
Bilder från <a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/vallakra07/index.html" target="_blank">Vallåkraträffen 2007</a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/ronneby_070630/index.html" target="_blank">Blekingeträff med Blekinge Midnigthclub</a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/urasa_070602/index.html" target="_blank">CRC @ Uråsa </a>(Stripp och Konbana)
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/edps_emmaboda_07/index.html" target="_blank">EDPS Emmaboda </a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/vallakra_06/index.html" target="_blank">Vallåkra 2006 </a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/supra_060708/index.html" target="_blank">Supraträff @ Uråsa</a>


Kom gärna in och diskutera Filmer bilder med mera på vårat forum <a href="http://forum-hedberg-production.com/index.php" target="_blank">Hedberg-Production Forum</a>
<!--fontc--></span><!--/fontc-->
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

26 november 2008, 21:18

Tjen igen, nu har jag handlat dessa 2 maskiner.
Polermaskin 1200 W, 17-080 med en snurrande del, <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133490" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... =133490</a>
Polermaskin, 350 W, 17-088 med 2 snurrande delar, <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98894" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=98894</a>

Har även provat och polera, jag har 4 olika medel.
1. Halv grovt poler medel
2. Fint poler medel
3 Ultrafint polermedel/wax
3 Glans wax/lack konservering

Jag har lite olika poler trissor dessa
<a href="http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... 0881_l.jpg" target="_blank">http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... 1_l.jpg</a> (notera både skumgummi och tygtrissa)
<a href="http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... -409_l.jpg" target="_blank">http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... 9_l.jpg</a>
<a href="http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... -805_l.jpg" target="_blank">http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... 5_l.jpg</a>

Poleringen har jag förstått hur jag ska göra bra och då ska jag använda den gula skumgummi trissan.
Men det är waxningen och glanswaxningen jag är osäker på.
Ska man lägga på eller ta bort waxningen med polermaskinen eller både och?
Och vilka trissor ska jag använda till vad?
Maskinen med 2st roterande köpte jag för jag har hört en sådan ger mindre risk för polerrosor så antar jag ska använda den maskinen vid någon eller båda av waxnings momenten/medlen.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
kristian75
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 januari 2008, 12:43
Ort: stockholm

26 november 2008, 21:36

behöver också lära mig polera......:-(
kristian jonsson
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1734
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

26 november 2008, 21:39

Jag säger så här. Överlåt den riktiga poleringen till proffsen. Sen kan man sj underhålla lacken relativt enkelt.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
kristian75
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 januari 2008, 12:43
Ort: stockholm

26 november 2008, 21:52

Min bil är vit och den är rätt oxiderad speciellt på kofångaren fram men jag behöver ingen utställningsputs på bilen så 2500-3000 känns knappast befogat...
kristian jonsson
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1734
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

26 november 2008, 22:06

kristian75 skrev:Min bil är vit och den är rätt oxiderad speciellt på kofångaren fram men jag behöver ingen utställningsputs på bilen så 2500-3000 känns knappast befogat...
Liten kostnad då det kanske kostar 2000:- att lacka om kofångaren om man bränt igenom.

Men ta vax på en microfiber duk och gnugga, som sagt du har en vit bil, repor syns knappt ändå..
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
kristian75
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 januari 2008, 12:43
Ort: stockholm

26 november 2008, 22:09

tror du det räcker med vax??? den den är rätt rejält matt..... resten av bilen är rätt ok...
kristian jonsson
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1734
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

26 november 2008, 22:12

kristian75 skrev:tror du det räcker med vax??? den den är rätt rejält matt..... resten av bilen är rätt ok...
Prova vet ja. Kan inte hända så mycket.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

26 november 2008, 22:14

Någon som vet hur jag ska lägga på vax?
Jag tänker inte lämna bort bilen och polerat har jag redan gjort och det är det som borde slita på lacken?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få! (därför jag skriver här)

Mvh, Per
Senast redigerad av 1 Aerodynamic, redigerad totalt 26 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
kristian75
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 januari 2008, 12:43
Ort: stockholm

26 november 2008, 22:15

ska nog testa..... vilka produkter är bra då? märke alltså?
kristian jonsson
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1734
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

26 november 2008, 22:19

kristian75 skrev:ska nog testa..... vilka produkter är bra då? märke alltså?
Kvittar till det lilla. Men kör du "hårdvax" så maska in lister runt om kring annars blir dom vita.

Lahega bananavax funkar kanon. färgar inte av sig.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
kristian75
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 januari 2008, 12:43
Ort: stockholm

26 november 2008, 22:21

ok.... man får tacka för tipsen..... :thumbup:
kristian jonsson
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1734
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

26 november 2008, 22:25

Aerodynamic skrev:Jag startade denna tråden för jag vill lära mig polera, inte för någon ska säga att jag ska lämna den till proffsen.
Jag vet om att det kan vara en risk att polera bilen, med den är jag uppenbarligen villig att ta.
Jag uppskattar all hjälp jag kan få (därför jag skriver här)

Mvh, Per
Är inte som att byta en drivknut där man kan beskriva exakt. Så det är lite svårt att ge en 1-2-3 beskrivning via internet. Alla bilar, alla lacker är olika, framför allt är vi alla olika petiga!

Finns många "gör det själv" sidor på nätet där dom beskriver hur dom gör.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

26 november 2008, 22:38

Jo det är klart fast man kan försöka beskriva så gott man kan.
Man kan säga, så här brukar jag göra på denna typ av lack men jag tar inga ansvar och det krävs en del känlsa för att lyckats.
Detta kan ju ge en vägledning om hur man ska göra med säger också till den som ska göra det att han/hon ska vara försiktig och att personen som
gett tipset inte lämnar några garantgier för det ska bli bra, fast det gäller ju vid byte av en drivaxel med.
Och så tänkte jag att man kan samla info på hondaklubben om hur man polerar honda lacker.

,Per
Senast redigerad av 1 Aerodynamic, redigerad totalt 26 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Jimmy
Proffs
Proffs
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Kontakt:

27 november 2008, 15:20

Först till kristian75:

350-400kr i soppa upp hit sen kan du lämna in bilen till han som ja lämnar min till, RIKTIGT duktig kille som tar 1500kr lätt värt det

å till Aero, ja köpte 1200watts enkel trissan för 2 månader sen,
sen körde jag med Maguires steg 1-2-3.
vi provade på polarns röda VTI å resultatet vart kanon, dock kommer jag aldrig röra min Si med egen maskin,

när man betalar 1500kr så finns det ingen anledning till att göra det själv, men har man inte dom förutsättningarna så måste man kanske göra det själv

och du lägger på waxet med polermaskin å tar bort med microfiber eller trassel

Mvh Jimmy
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

29 november 2008, 20:28

Så nu har jag maskin polerat min brors bil och det gick för det mesta bra.
Första Halvgrova poleringen körde jag med en enkel skumgummi trissa 150mm
Sen la jag ultrafin polish/wax med en grå (http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... -805_l.jpg) skumgummi trissa.
denna är väldigt snäll.
Sist la jag glans vax med den andra dubbeltrissade polermaskinen med skumgummig trissor på.
I morgon ska jag ta bort vaxet med frote trissorna tänkte jag eller bara en trasa.
Detta känndes bra, om det är det bästa vet jag inte.

En grej som jag lärt mig, som ni som polerar bilar ofta redan vet
är att när man polerar på en ojämn yta på tex en kofångare gjord i plast får man vara extremt försiktigskumgummi trissan
gnuggar på ett ställe
väldigt mycket och det blir väldigt väldigt varmt och man bränner lacken, detta hände mig
men som tur var på ställen där det knappt syns. Jag tror inte detta är ett problem på en yta med metall bakom.

Mvh, Per
Senast redigerad av 1 Aerodynamic, redigerad totalt 29 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

30 november 2008, 15:55

Som jag skrev innan så är bilen polerad med vax/polish och hårdvax/lackkonservering.

Då kommer självklart frågan vad man använder för medel när man tvättar bilen så här vintertid, eftersom man inte kan lägga på mer å mer vax hela tiden. Efter man tvättat bilen.

Är det någon skillnad mellan Avfettning och Natur avfettning med tanke på hur det sliter på vaxet?
Eller kan man spraya på utspädd bilschampo på några minuter innan man spolar av bilen?
Eller finns det något annat dundermedel som inte sliter på vaxet?
Bra tips mottages.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7964
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

30 november 2008, 20:52

Blir verkligen era bilar så skitiga? Jag använder bara högtryck före, vanligt bilschampo och svamp och sedan avsköljning efteråt. Ibland om man orkar så torkar jag bilen och lägger på spraywax.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

30 november 2008, 22:24

Chrille79 skrev:<!--quoteo(post=516831:date=26 Nov 2008, 22:14:56:name=Aerodynamic)--><div class='quotetop'>QUOTE(Aerodynamic @ 26 Nov 2008, 22:14:56) <a href="index.php?act=findpost&pid=516831"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag startade denna tråden för jag vill lära mig polera, inte för någon ska säga att jag ska lämna den till proffsen.
Jag vet om att det kan vara en risk att polera bilen, med den är jag uppenbarligen villig att ta.
Jag uppskattar all hjälp jag kan få (därför jag skriver här)

Mvh, Per
Är inte som att byta en drivknut där man kan beskriva exakt. Så det är lite svårt att ge en 1-2-3 beskrivning via internet. Alla bilar, alla lacker är olika, framför allt är vi alla olika petiga!

Finns många "gör det själv" sidor på nätet där dom beskriver hur dom gör.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Precis, att polera en bil går inte att förklara via ett forum eller något annat.

Man får helt enkelt titta på när ett proffs gör det, prova själv, få hjälp/förklaringar etc. Handlar om kännsla kännsla kännsla.

Rätt tryck, rätt medel, rätt varv, hur du fördelar medlet, mängd osv osv. Rätt trissa, rätt maskin.

Olika tekniker på olika färger, material "plast är kännsligare" för värme. t ex.

Köp en kass motor huv och testa dig fram.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1303
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

2 december 2008, 20:24

Regge skrev:<!--quoteo(post=516842:date=26 Nov 2008, 22:25:47:name=Chrille79)--><div class='quotetop'>QUOTE(Chrille79 @ 26 Nov 2008, 22:25:47) <a href="index.php?act=findpost&pid=516842"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=516831:date=26 Nov 2008, 22:14:56:name=Aerodynamic)--><div class='quotetop'>QUOTE(Aerodynamic @ 26 Nov 2008, 22:14:56) <a href="index.php?act=findpost&pid=516831"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag startade denna tråden för jag vill lära mig polera, inte för någon ska säga att jag ska lämna den till proffsen.
Jag vet om att det kan vara en risk att polera bilen, med den är jag uppenbarligen villig att ta.
Jag uppskattar all hjälp jag kan få (därför jag skriver här)

Mvh, Per
Är inte som att byta en drivknut där man kan beskriva exakt. Så det är lite svårt att ge en 1-2-3 beskrivning via internet. Alla bilar, alla lacker är olika, framför allt är vi alla olika petiga!

Finns många "gör det själv" sidor på nätet där dom beskriver hur dom gör.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Precis, att polera en bil går inte att förklara via ett forum eller något annat.

Man får helt enkelt titta på när ett proffs gör det, prova själv, få hjälp/förklaringar etc. Handlar om kännsla kännsla kännsla.

Rätt tryck, rätt medel, rätt varv, hur du fördelar medlet, mängd osv osv. Rätt trissa, rätt maskin.

Olika tekniker på olika färger, material "plast är kännsligare" för värme. t ex.

Köp en kass motor huv och testa dig fram.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Någon har precis förklarat för mig att det inte går att beskriva detta på ett forum, vilket måste vara det dummaste jag hört.
och jag har saggt att jag är beredd att ta risken jag kan råka ut för om jag polerar själv, sen har jag redan provat att polera en bil.
Jag tänker inte låsa mig vid att säga att det inte går att förklara en polering via ett forum (jag har inte den begränsningen)
men jag ser en viss svårighet att förklara hur man polerar via ett forum.
Lite som om en konstnär skulle skriva här och förklara hur man målar en tavla, svårt kanske
men inte omöjligt och han kan ge många små tips och trix på vad som är bra och vad som kanske är dåligt att göra. (tex som att på ojämna ytor på plast är det lättare att bränna lacken)

Så tillbaka till fråga hur tvättar man sin bil bäst på vintern efter en lackbehandling för skona lacken och waxet så bra som möjligt?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7964
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

2 december 2008, 20:46

Högtryck, schampo, avsköljning, spraywax och torkning. Ingen avfettning om inte nödvändigt.


Viktigaste under vintern är att skölja hjulhus och tvätta dessa så inte smuts ligger och gror. Likaså dörrar etc. Högtryck på fönsterlisten så vatten sköljer ned genom dörren.
Senast redigerad av 1 M Scotte, redigerad totalt 2 gånger.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

2 december 2008, 21:20

M Scotte skrev:Viktigaste under vintern är att skölja hjulhus och tvätta dessa så inte smuts ligger och gror. Likaså dörrar etc. Högtryck på fönsterlisten så vatten sköljer ned genom dörren.
Ingen risk att vattnet tränger in där det inte hör hemma?
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

2 december 2008, 22:16

Aerodynamic skrev:<!--quoteo(post=517365:date=30 Nov 2008, 22:24:54:name=Regge)--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 30 Nov 2008, 22:24:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=517365"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=516842:date=26 Nov 2008, 22:25:47:name=Chrille79)--><div class='quotetop'>QUOTE(Chrille79 @ 26 Nov 2008, 22:25:47) <a href="index.php?act=findpost&pid=516842"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=516831:date=26 Nov 2008, 22:14:56:name=Aerodynamic)--><div class='quotetop'>QUOTE(Aerodynamic @ 26 Nov 2008, 22:14:56) <a href="index.php?act=findpost&pid=516831"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag startade denna tråden för jag vill lära mig polera, inte för någon ska säga att jag ska lämna den till proffsen.
Jag vet om att det kan vara en risk att polera bilen, med den är jag uppenbarligen villig att ta.
Jag uppskattar all hjälp jag kan få (därför jag skriver här)

Mvh, Per
Är inte som att byta en drivknut där man kan beskriva exakt. Så det är lite svårt att ge en 1-2-3 beskrivning via internet. Alla bilar, alla lacker är olika, framför allt är vi alla olika petiga!

Finns många "gör det själv" sidor på nätet där dom beskriver hur dom gör.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Precis, att polera en bil går inte att förklara via ett forum eller något annat.

Man får helt enkelt titta på när ett proffs gör det, prova själv, få hjälp/förklaringar etc. Handlar om kännsla kännsla kännsla.

Rätt tryck, rätt medel, rätt varv, hur du fördelar medlet, mängd osv osv. Rätt trissa, rätt maskin.

Olika tekniker på olika färger, material "plast är kännsligare" för värme. t ex.

Köp en kass motor huv och testa dig fram.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Någon har precis förklarat för mig att det inte går att beskriva detta på ett forum, vilket måste vara det dummaste jag hört.
och jag har saggt att jag är beredd att ta risken jag kan råka ut för om jag polerar själv, sen har jag redan provat att polera en bil.
Jag tänker inte låsa mig vid att säga att det inte går att förklara en polering via ett forum (jag har inte den begränsningen)
men jag ser en viss svårighet att förklara hur man polerar via ett forum.
Lite som om en konstnär skulle skriva här och förklara hur man målar en tavla, svårt kanske
men inte omöjligt och han kan ge många små tips och trix på vad som är bra och vad som kanske är dåligt att göra. (tex som att på ojämna ytor på plast är det lättare att bränna lacken)

Så tillbaka till fråga hur tvättar man sin bil bäst på vintern efter en lackbehandling för skona lacken och waxet så bra som möjligt?
Mvh, Per
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Då har du inte hört mycket min vän.

Givetvis tar man en risk när man polerar för första gången, därför jag säger. Testa på något du inte är rädd om, dvs inte din egen fina bil (?)
Det är en hår fin gräns hur mycket man kan "pressa" lacken.
Varför är det svårt att förklara via ett forum? ALLT handlar om kännsla. Man kan dock läsa sig till FAKTA.
Röda, svarta bilar enligt mig e skit svårt. Mörkblåa med.
Jag brukar alltid börja med en ganska grov rubbig.
Låg hastighet för att fördela medlet, inte mycket medel på trissan.
Sedan är det viktigt att få mycket RPM på maskinen, så den verkligen får jobba. Nästan inget tryck.
jobba i sick sack mönster fram, tillbaka några gånger. Känn på lacken så den ej är för varm.
Du behöver egentligen inte polera bort något för hand.
Sedan lägger du någon form av polish eller vax lite snabbt över.
Jag använder en maskin med 2 trissor, lite snabbt för att ta bort rester etc.

Detta är en hel vetenskap, är lacken kass måste du ev "lera" över hela bilen osv osv.

Det finns utbildningar för sånt här, oändligt långa. Allt beror på¨vilken nivå du lägger det på. Proffs medel finns det för ALLT.

Lycka till, öva öva öva öva. Det är mitt tips, sen blir du kung.

Men som sagt, jag gick 3 årig kock utbildning för att kunna laga mat. Fan, nästan samma grej för att kunna recka bilar på hög nivå.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7964
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

2 december 2008, 22:18

Nej inte om du riktar det mot rutan och inte rakt ned i listen, det kommer bara skölja ned mellan list och ruta. I bakre hjulhuskant sköljer jag alltid och drar med handen eller svamp tills vattnet blir rent, där brukar vara stora fyndigheter av smuts.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar