Lite frågor från nybörjare! EP2

Diskussioner om styling och stereo.
caffo
Bil: Civic ep2
Namn: Johnny inget

Hejsan! Jag har väldigt lite kunskap inom bilar, och ännu mindre kunskap om honda. Dock har jag skaffat mig en ny bil och har en del grejer jag undrar över, och vill fixa. Fick tipset om att regga mig här då det tydligen är smockfullt med kunniga och snälla personer :)

Stereon:
Jag har en Civic ep2 -04 och vill byta stereo. Vad bör jag tänka på? Vart får man tag i en ny passande ram för ny stereo så att det inte blir ett hål i sidan? Hur kollar jag så att sladdarna passar till min nya stereo, innan jag har lossat originalstereon?

Anledningarna till att jag vill byta stereo är:
* Jag tycker inte den är alltför vacker, och när jag spelar skiva så visar den inte klockan.
* Den har inte aux (möjlighet till att koppla in telefonen)
* Jag tror att den är bidragande orsak till att ljudet inte är alltför bra. Högtalarna sprakar gärna innan jag har möjlighet att överrösta konversationer.

En annan fråga medans jag ändå startar en tråd:
När jag kollar efter stylingdelar till min bil så får jag oftast väldigt få, eller inga resultat. Dock finns det väldigt mycket att välja imellan när det kommer till EP3an. Är det någon märkbar kosmetisk skillnad mellan ep2an eller ep3an, eller kan jag börja söka på delar till ep3 på direkten?

Delarna jag tänker på är:
* Avgasrör (ser ut att behöva bytas snart)
* framkjol (tycker inte det ser tillräckligt tufft ut)
* Vindavvisare

När jag går upp i lite högre hastigheter så kan det imellanåt låta som att vinden drar in. Kommer vindavvisare att lösa det, eller finns det annat som behöver göras?

En till och sista fråga:
I baksätet bakom förardörren så sitter en plastgrej i väggen, den verkar lite lös. Den ser ut att bara vara i plast, så jag förstår inte vad den gör den. Den sticker ut lite också så den borde göra någon nytta?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Beträffande stereon så går det givetvis att byta. Byt högtalare fram också när du ändå är igång. Du kan köpa en vanligt DIN-storlek på huvudenhet och montera, men då måste du få tag på en adapter som fyller ut tomrummet.
Plaatgrunkan bak är kanske till de bakre högtalarna? De gör du bäst i att koppla ur ifall du köper en bra huvudenhet och fina framhögtalare.
Det vinande ljudet kan bero på den övre yttre listen till vindrutan. Det kan vara otätt där och låta.

Beträffande ifall styling till EP3 passar kan jag inte svara.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

EP2 är väl samma kaross som ep3 så det mesta som inte är relaterat till hjulupphängning och motor/drivlina bör väl passa i styling?
Precis som de flesta eg6/vti civic delar passar på största delen av alla eg-bilar?
Användarvisningsbild
iSixx87
Namn: Robin Giöbel

Avgasrör är det nästan bättre att du själv letar upp någon slutburk(japsdämpare eller liknande) som du gillar å så åker du in till raka rör eller nåt och ber dom fixa resten.. Tror set blir svårt att hitta något som passar direkt över från ep3an då den har helt annan motor..
Någon kan gärna rätta mig om jag har fel..
Robin Giöbel
CRX VT -91

0703111050
Användarvisningsbild
kalleholmgren
Bil: civic type R ep3
Namn: Kalle Holmgren

Du har rätt vad gäller avgas. De passar inte utan modd.
civic type r -05
civic eg hb ESI -94 R.I.P
Skriv svar