Uppgraderad stereo S2000 AP1.

Diskussioner om styling och stereo.
Användarvisningsbild
Mikael_Andersson
Användare
Användare
Bil: Honda Civic EG
Namn: Mikael Andersson

2 maj 2015, 13:45

Hej, sen jag köpte min S2000 två veckor sen är det en sak som stört mig mest, stereon...
Huvudenheten är en gammal billig Pioneer och högtalarna verkar smått sprängda... Dessutom fungerar inte knapparna vid sidan av ratten. Något måste göras!

Målet är inga välljudstävlingar eller db-race utan bara att jag ska kunna lyssna på musik med taket nere utan att det låter fruktansvärt. Tänkte lägga runt 4000 totalt.

Har hört att Alpine gör bra huvudenheter så tänkte köpa den här: http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-173bt.html och en adapter som gör att kontrollerna vid ratten fungerar.

Den stora frågan är högtalarna.

Först, storlek(Ja, den har betydelse ;) ).
Har hört både att det är 5,25 och 6,5 som passar. Möjligen att 6,5 bara passar om man har adapter och lågt monteringsdjup. Kan någon kunnig sprida lite ljus över detta?

Eftersom jag inte tänkt lägga i separat baslåda skulle jag vilja ha högtalare som går ganska lågt i registret så helst 6,5or då. Har sett att det kan göra 20 hz skillnad på olika högtalare, men både Pioneer och DLS har högtalare som går ner till 30 hz så det blir nog bra. Sen vet man ju inte hur högt de spelar på de frekvenserna men men...

Fråga/problem nummer 2. Diskanterna.

Har märkt att många 6,5or runt 1500-2000 kr har separata diskanter, men jag har ännu inte sett någon diskantinstallation som är snygg nog. Jag vill ha "factory installed" look. Alternativen för mig är att antingen gå på ett system med diskanterna i själva högtalaren eller att modda in dem i bilen enligt bilden längst ner(Vilket innebär en jävla massa jobb). Frågan är om jag vinner så pass mycket på att det är värt det eller om jag lika gärna kan köra med ett system med diskanterna i högtalarna?

Så, vad har ni för tips på hur man gör med högtalarna. Är det värt ljudmässigt med externa diskanter och modda eller kan jag lika gärna köra med diskanterna i högtalarna?

Bild
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

2 maj 2015, 14:08

Kolla både min och fonzekas projekttråd på våra S2000 så får du lite olika lösningar där :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Been thanked: 17 times

2 maj 2015, 14:11

Man vill ju ha så mycket konarea som möjligt för att kunna få nån slags basåtergivning.
De flesta 6.5" passar utan problem om de inte är allt för djupa, de jag kör med är 60,2mm och det såg inte speciellt tajt ut.
Personligen så tycker jag det gör ganska mycket att få upp diskanterna runt öronhöjd och den bästa lösningen är ju att använda dörrsidor från senare årsmodeller som har hållare inbyggda.
Huvudenheten du länka till ser ut att ha stöd för rattstyrning så det är bara skaffa en adapter sen för att få det att fungera.
Autoleads PC99-X61 heter adaptern som passar våra bilar och de går att köpa för ett par hundra från England.
Användarvisningsbild
Mikael_Andersson
Användare
Användare

2 maj 2015, 14:45

Mordiiax skrev:Kolla både min och fonzekas projekttråd på våra S2000 så får du lite olika lösningar där :)
Hittade ingen bild på din när jag skummade men Fonzekas installation är precis så jag inte gillar. Tycker inte det ser ut som att det skulle kunna kommit från fabriken så.
fonzeka skrev:Man vill ju ha så mycket konarea som möjligt för att kunna få nån slags basåtergivning.
De flesta 6.5" passar utan problem om de inte är allt för djupa, de jag kör med är 60,2mm och det såg inte speciellt tajt ut.
Personligen så tycker jag det gör ganska mycket att få upp diskanterna runt öronhöjd och den bästa lösningen är ju att använda dörrsidor från senare årsmodeller som har hållare inbyggda.
Huvudenheten du länka till ser ut att ha stöd för rattstyrning så det är bara skaffa en adapter sen för att få det att fungera.
Autoleads PC99-X61 heter adaptern som passar våra bilar och de går att köpa för ett par hundra från England.
Ok, vore intressant att testa och jämföra men tror det blir svårt... Det är ju arbetsmässigt ganska stor skillnad på att bara stoppa in högtalare i dörren och att modda in dem som på bilden jag la upp. Kan ju kolla på dörrsidor från AP2, verkar som att de passar rakt av men kostar en del...
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem

2 maj 2015, 14:56

Mina har kommit från fabriken sådär men visst de kanske sticker ut lite mer än årsmodellerna från 05 och senare (som också heter AP1).
Du får väl provlyssna lite i våra bilar på Mantorp och se om det är värt besväret :)
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Been thanked: 4 times
Kontakt:

2 maj 2015, 16:32

Jag har inga bilder men vad jag däremot använder är en Kenwoodstereo, Modifry DCI för att kunna använda "rattfjärren" samt Amega koaxialer som funkar helt klart dugligt. Enkelt montage i originalplats med bafflar och inget huvudbry med diskanter. Ger ett helt acceptabelt ljud med minimal insats.
Jag gillar snabbknapparna och ventilation i bilen så att montera diskanter på dom positionerna finns inte riktigt på kartan.
Bygga nya A-stolpar vore kanske ett alternativ isf?
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Mikael_Andersson
Användare
Användare

2 maj 2015, 18:14

fonzeka skrev:Mina har kommit från fabriken sådär men visst de kanske sticker ut lite mer än årsmodellerna från 05 och senare (som också heter AP1).
Du får väl provlyssna lite i våra bilar på Mantorp och se om det är värt besväret :)
Jaså, antar att det kom efter -01 då eftersom jag inte har några i mina. Tycker ändå inte det ser särskilt bra ut tyvärr.

Just nu ser jag tre alternativ.

1. Köpa de snygga dörrsidorna(Dyrt...).
2. Göra egen installering(Mycket jobb som kanske ändå inte blir snyggt i slutändan...)
3. Köpa utan lösa diskanter(Inte lika bra ljud...)

Just nu lutar det åt trean.

Är tyvärr inte säker på om jag ska till Mantorp eller inte, tror inte det tyvärr.
Mordiiax skrev:Jag har inga bilder men vad jag däremot använder är en Kenwoodstereo, Modifry DCI för att kunna använda "rattfjärren" samt Amega koaxialer som funkar helt klart dugligt. Enkelt montage i originalplats med bafflar och inget huvudbry med diskanter. Ger ett helt acceptabelt ljud med minimal insats.
Jag gillar snabbknapparna och ventilation i bilen så att montera diskanter på dom positionerna finns inte riktigt på kartan.
Bygga nya A-stolpar vore kanske ett alternativ isf?
Om jag nu gör enligt min bild så river jag bara ut "audio control mode push"-knappen och ersätter på vänstersidan. Vet inte ens vad den knappen hade gjort om den fungerat...

På högersidan skulle jag i så fall modifierat så att det fortfarande fanns ventilation, fast mindre än nuläget. Tror det skulle kunna bli bra, men man ska ju hinna/orka göra det också.
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem

2 maj 2015, 19:14

Jag tror de separata diskanterna uppe på dörrsidorna kom -03.
Mode-knappen byter jag källa på stereon med och den vore nog lite synd att bli av med.
Om du nu går på nr3 så köp koaxialer med vinklingsbar diskant så det går att vrida dem lite snett uppåt i alla fall.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 19 times
Been thanked: 43 times

2 maj 2015, 20:31

fonzeka skrev:Jag tror de separata diskanterna uppe på dörrsidorna kom -03.
Mode-knappen byter jag källa på stereon med och den vore nog lite synd att bli av med.
Om du nu går på nr3 så köp koaxialer med vinklingsbar diskant så det går att vrida dem lite snett uppåt i alla fall.
Detta köpte jag och det blev hyggligt ljud.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Mikael_Andersson
Användare
Användare

2 maj 2015, 23:23

pasen skrev:
fonzeka skrev:Jag tror de separata diskanterna uppe på dörrsidorna kom -03.
Detta köpte jag och det blev hyggligt ljud.
Vilken modell blev det?

Har försökt googla en massa men är svårt att veta vad som låter bra och inte. Finns få tester och omdömen jag kan hitta.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 19 times
Been thanked: 43 times

3 maj 2015, 00:07

Några hertz, minns inte. Finns i min projekttråd
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Mikael_Andersson
Användare
Användare

11 maj 2015, 22:17

För framtida läsare:

Det blev en Alpine UTE-72BT och ett par Kicker KSC 6.5or. Väldigt nöjd hittills med tanke på pris och möjlighet, högtalarna passade i originalplaceringen utan modifikation.

Om jag bestämmer mig för att behålla bilen längre och vill ha ännu bättre ljud så blir det nog att byta mot nyare dörrsidor med diskanter där uppe, samt en baslåda i bagaget.
Skriv svar