Honda civic radio!

Diskussioner om styling och stereo.
BananSkal
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Hej gott folk!
Nu har jag sålt min gamla Honda civic -07 och köpt mig en nyare honda civic -15 års modell... bara till att fortsätta med civicen alltså...
jag har lekt lite med stereon och lyckats trycka in några appa i den... riktigt najs med navigation, spotify och sånt skoj... t.o.m. webbläsare :)
Köpte den med skärm, fast utan inbyggd navigation i den, rätt så avskalad alltså... men, jag vill ha bättre ljud i den, mera drag i basen.
Är det någon som har mixat ihop något bra i ljudväg, och i så fall hur gjorde ni?
Intresserad av att veta ifall det finns ljud utgångar antigen på stereon, eller bak i bagaget, kanske installera en subwoofer...
Ja, what ever, skicka så mycket info som ni bara kan så går jag igenom det....

Btw, har ni andra bra nyttig info om bilen så bomba med det med.. :)
//Alex

Honda civic 2015 hatchback
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Användarvisningsbild
lotek9003
Inlägg: 436
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Accord CL9 Type SE
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 51 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Hej,

Jag åker en äldre Accord med inbyggd huvudenhet. Jag köpte en omvandlare från hög till lågnivå och kopplade via mina basar som sitter i hatthyllan.
Då får du de nödvändiga RCA utgångarna för baslåda/slutsteg. tog runt en timme att få det snyggt och prydligt. Hade sedan en aktiv baslåda jag kopplade in. Åkte runt med det i ett år tills jag uppgraderade. Aktiva baslådan hade dåligt med möjligheter att justera ljudet så jag köpte ett litet slutsteg med extra kontroll man kunde dra fram till förarplatsen samt en bättre passiv baslåda. Man får självklart dra el till slutsteget men det var busenkelt i min bil. Jag är toknöjd med resultatet. Inte lika bra som en huvudenhet med möjlighet att justera RCA-utgångarna men jag är oerhört nöjd med hur simpelt det var.

Hoppas det hjälper, jag vet tyvärr inte om det finns RCA-utgångar på huvudenheten i din bil.

/Mathias
Mathias Eriksson

Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
BananSkal
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Hej Mathias!
Så gjorde jag också i min förra civic, tja, iallafall nästan... kopplade på mig på högtalarkablarna bakom stereon och sedan rakt in i en Infinity aktiv baslåda som omvandlade själv signalerna, och såklart hade den även möjligheten av att styra bas effekten, så den var grymt najs, har ju baslådan kvar, så att jag skulle kunna göra något liknande... men tänkte fråga först innan jag gör något ifall någon vet om ifall det redan finns kablar framdragna där bak... inget är ju omöjligt, och jag hoppas! :=)
Finns säkert civic med fullutrustning osv med färdig bas, och då kan jag tänka mig att kanske kablarna är där på min också.... :-)

Alternativt är ju frågan, huvudenheten är androidbaserad och då är frågan ifall man kan kräma ut mera bas med hjälp av en app, för själva inställningsmöjligheterna på min huvudenhet är skit, går bara reglera bas och diskant, kan man installera en bra app kanske den kan ta över inställningsmöjligheterna till bättre tryck till basen...
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
BananSkal
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Jag har installerat en equalizer app i min bil nu och den lyfter basen rätt så rejält, men man kan höra att högtalarna är inte anpassade för hög bas, därför funderar jag på att byta ut högtalarna, både där framme och där bak.
Behöver veta hur stora högtalarna där framme är, och där bak... Någon som vet?
Och tips på bra hemsida där man kan köpa bra och prisvärda högtalare.
Och skulle även önska tips på högtalare som folk har testat och vet med säkerhet att de levererar skön bas...

Jag är inte den som ska tävla i hög bas, utan jag vill ha bra och skön bas... Basen ska även höras i lågt volym 😁
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Skriv svar