En kompis skaffade ett motorswapkit för ett tag sen.. han trodde han fick en D16z6,men fick i själva verket en D15z6.
Hans bil är en Civic EG4 från 92 med d15b2 motorn original,och han vill slänga i en d15z6 som Också satt i en Eg4.. Hade ingen aning om att de bilarna såldes med de motorerna ens då EK brukar ha dessa.
Det han undrar är: Vad behöver han göra? Han fick komplett swap som jag förstått det med kabelhärva,drivaxlar,växellåda,insug,avgas etc etc.
Motorfästena passar rakt av som vi förstått det. Det som är svårast är väl just att koppla i själva Vtecen i boxen,och det ska inte vara en svår bit som vi kikat upp det på nätet.
Är det något vi missar som är Rätt viktigt att veta om innan ett motorbyte påbörjas? Tex om det är olika OBD? Han går nämligen i tankarna på att sälja sin Eg4 och skaffa en ESI med vtec redan reggad och monterad.
D15b2 --> D15z6
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Det är väl bara två sladdar som ska kopplas till ecu? sen är det bara plug and play. Motor passar rakt i och ecu ska nog också passa.
Annorlunda obd när jag kollade på wiki men kan inte lova att det stämmer, kanske någon annan som kan hoppa in på den frågan.
D15z6:
Fuel Control : OBD-2a PGM-FI MPFI
Ecu Code : P2Y
D15b2:
Fuel Control : OBD-O DPFI and OBD-1 MPFI
ECU Code: PM5/P04
Ock enligt wiki så ska den motorn inte kunna hittas i Eg modellerna.
D15Z6
SOHC VTEC
Found in:
1995–2000 Honda Civic 1.5 LSi (European Market)
Kan ha varit en gammal ägare som swapat i en sådan.
Vet att Malcolm kör med en sådan motor i sin Eg4 som är från en EK så det funkar ju att swapa.
Annorlunda obd när jag kollade på wiki men kan inte lova att det stämmer, kanske någon annan som kan hoppa in på den frågan.
D15z6:
Fuel Control : OBD-2a PGM-FI MPFI
Ecu Code : P2Y
D15b2:
Fuel Control : OBD-O DPFI and OBD-1 MPFI
ECU Code: PM5/P04
Ock enligt wiki så ska den motorn inte kunna hittas i Eg modellerna.
D15Z6
SOHC VTEC
Found in:
1995–2000 Honda Civic 1.5 LSi (European Market)
Kan ha varit en gammal ägare som swapat i en sådan.
Vet att Malcolm kör med en sådan motor i sin Eg4 som är från en EK så det funkar ju att swapa.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz