Felkod CRK sensor no signal

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Användarvisningsbild
Honda Elise Type R
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2013, 13:41
Bil: Lotus Elise Type R
Namn: David Frostbacke
Ort: Boxholm

Tja,
Jag gör en K24 swap på min Lotus Elise. När jag vrider på tändningen så får jag felkod på att CRK sensorn inte ger någon signal. När jag går igenom en Honda-felsökningsprosedur så visar den på att vevaxelsensorn behöver bytas ut.

Jag har ett upplägg med:
K24 motor
K20 insugskam
RBC insug
k20 vxl
Hondata PRB Kpro
Bredbandslambda

Min fråga:
-Kan det hända att det blir en missmatch mellan Europa motor med tillbehör och en Amerikansk ECU?

-Går det att test sensorn och få fram om den är trasig?

-isf Är det någon som har en till salu P/N J5T30172

Mvh: Daivd
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Vilken felkod är det? P0340?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Honda Elise Type R
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2013, 13:41
Bil: Lotus Elise Type R
Namn: David Frostbacke
Ort: Boxholm

Hej!

Felkod:
4-1 P0335 CRK Sensor No Sign.

Mvh David
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Du har mail :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Honda Elise Type R
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2013, 13:41
Bil: Lotus Elise Type R
Namn: David Frostbacke
Ort: Boxholm

Tack! Ska gämföra med den jag fick ifrån Honda.
Användarvisningsbild
Honda Elise Type R
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2013, 13:41
Bil: Lotus Elise Type R
Namn: David Frostbacke
Ort: Boxholm

Hej Hondavänner,
Nu har jag enl. konstens alla regler genomgått diverse felsökningsprocedurer och bytt CKP sensorn (Vevaxl sensorn).

Felkoden kvarstår dock och jag kan inte hitta något kabelbrott eller kortslutning. Enl DTC Troubleshooting: P0335 ska ECMen bytas för att utesluta att den är trasig. suck!
Jag gjorde därför proceduren än en gång och upptäkte att CKP sens 3P connector inte stämde överäns med bifogad wirirng till proceduren.

Enligt wiring ska plats 2 vara CKP (BLU) och plats 3 vara LG (BRN/YEL).
Fysiskt på min connector: plats 2 LG (BRN/YEL) och plats 3 CKP (BLU).


Är detta ett troligt problem eller är spela det ingen roll?


//David
Bilagor
CKP 3P.PNG
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Säker på att du tittat från kabelsidan då du ritat "Mitt kablage"?

Enligt vilken wiring ska BLU vara i mitten? för det stämmer inte.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Honda Elise Type R
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2013, 13:41
Bil: Lotus Elise Type R
Namn: David Frostbacke
Ort: Boxholm

Asse skrev:Säker på att du tittat från kabelsidan då du ritat "Mitt kablage"?

Enligt vilken wiring ska BLU vara i mitten? för det stämmer inte.
Enligt en procedur som jag fick ifrån Honda som ska stämma för en K24 accord (dock inte K20 insugskam).

Jag har tittat ifrån kabelsidan men det spela ingen roll för det är mitten kablen 2 och högra 3 som kan vara ett problem...
Welen XLR8 Performance skrev:Nu vet jag inte hur de felsökt osv men dra runt motorn några varv och kolla om alla markeringar står rätt igen för kamkjedjan. HAr du missat någon kugg så ger antagligen det en felkod.

Singnaler och sensorer går att testa med ossiloskop. Det är ett instrument som man använder för att se HUR singnaler ser ut. Tex fyrkants vågor eller sinus vågor etc.
Kan kanske vara en idé. Ska kolla det. ;)
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Isåfall så skiljer kabelhärvan till Accorden. Om du kollar det du fick av mig som är för en K20 så stämmer färgerna med ditt kablage.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Honda Elise Type R
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2013, 13:41
Bil: Lotus Elise Type R
Namn: David Frostbacke
Ort: Boxholm

Det är sant när du säger det så vill jag minnas att Malkolm installerade ett K20 kablage på motorn. Tror du att det blir knas då?
Ska jag koppla om så att det stämmer för K24 sensorn?

Eller tror Ni att det kan vara ett kam-kuggfel?

@ASSE: jag mailar dig Honda proceduren...
Användarvisningsbild
Honda Elise Type R
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2013, 13:41
Bil: Lotus Elise Type R
Namn: David Frostbacke
Ort: Boxholm

Nu blir snart bilen ett sänke i Vättern. Jag kan inte hitta något galet med mitt felmeddelande. Enl. felsökningsproceduren så finns det bara kvar att prova och byta ECM. Det är något som jag i alla fall inte har i lager. Så frågan är vad jag ska ta mig till?

Det jag inte kan förstå är att i mitt Kmanager får jag felkod: "P0335 CRK Sensor No signal". Men i alla papper som jag läser i står det CKP? Är detta samma sak t.ex. att det är US/EU? Eller har jag helt enkelt gått på helt fel tråd?

//David
Skriv svar