Underligt fel b18c4

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Zebbisch
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Sebastian Johansson
Kontakt:

5 augusti 2014, 17:55

Hallojj!!

Jag har ett konstigt fel på min b18c4 har precis gjort en swapp från d16z6 i spjällhuset sitter det ett hål som suger luft vad jag förstått så är det tomgångsmotorn som sköter detta? Det är inte lite luft den suger där heller har ett skunk2 insug kopplar jag ur tomgångs motorn så slutar den att suga luft där, täpper jag igen hålet en tredjedel nör motorn är igång och tomgångsmotorn inkopplad så går den normalt på tomgång tar jag bort tätningen så går den upp i tomgång och är väldigt orolig ( precis som när en vaccum slang lossnat) suger tjuvluft är det tomgångs motorn det är fel på eller är det för att man inte mappat bilen ännu?

Bild

Tacksam för svar. :)
Senast redigerad av 1 Zebbisch, redigerad totalt 5 gånger.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 6 times
Kontakt:

5 augusti 2014, 21:43

Det är alla gånger din snabbtimgångsmotor som sitter under spjället som strular. Skruva av, ta bort locket(två skruvar) och skruva in plastmembranet igen. Troligt är att detta lossnat och inte reglerar luftflödet. Enkelt fixat.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Zebbisch
Användare
Användare
Kontakt:

5 augusti 2014, 22:12

under spjällhuset, har inget under mitt spjällhus kolla bilden jag länkat i första inlägget. det är den där lilla svarta på tomgångsmotorn som jag ska skruva isär då eller hänger inte riktigt med på vilken du menar. :)

M Scotte skrev:Det är alla gånger din snabbtimgångsmotor som sitter under spjället som strular. Skruva av, ta bort locket(två skruvar) och skruva in plastmembranet igen. Troligt är att detta lossnat och inte reglerar luftflödet. Enkelt fixat.
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

5 augusti 2014, 23:00

Finns inget FITV på denna. Går att skymta på bilden att slangen bara går genom spjällets undre del.
Provat att rengöra tomgångsmotorn ordentligt och även justera tomgången på luftskruven på spjället?
Säker på att insuget håller tätt över allt?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Zebbisch
Användare
Användare
Kontakt:

5 augusti 2014, 23:08

slangen som går i spjällhusets undre del är vatten, jaa täpper jag för hålet som är i spjällhuset där den suger luft så dör motorn, tomgångsmotorn har jag gjort rent, luftskruven på spjället? finns det en sådan, insuger håller tätt överallt gått loss med startgasen och den reagerar inte någonstans med det.
Bullet--- skrev:Finns inget FITV på denna. Går att skymta på bilden att slangen bara går genom spjällets undre del.
Provat att rengöra tomgångsmotorn ordentligt och även justera tomgången på luftskruven på spjället?
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst
Namn: Alexander Sjögren

5 augusti 2014, 23:14

luftat kylsystemet ordentligt?
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Zebbisch
Användare
Användare
Kontakt:

5 augusti 2014, 23:30

japp
Alex_s skrev:luftat kylsystemet ordentligt?
Zebbisch
Användare
Användare
Kontakt:

7 augusti 2014, 16:36

Någon?

Har nu testat bilen med en orginalbox dvs ej chippas och då suger den ej luft men då går den inte alls på tomgången istället är det så att en mappning skulle fixa detta eller vad tror folket? :)
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

7 augusti 2014, 16:52

Zebbisch skrev:slangen som går i spjällhusets undre del är vatten, jaa täpper jag för hålet som är i spjällhuset där den suger luft så dör motorn, tomgångsmotorn har jag gjort rent, luftskruven på spjället? finns det en sådan, insuger håller tätt överallt gått loss med startgasen och den reagerar inte någonstans med det.
Bullet--- skrev:Finns inget FITV på denna. Går att skymta på bilden att slangen bara går genom spjällets undre del.
Luftskruven sitter typ klockan 12 om du tittar på spjället framifrån. Där kan du sänka varvtalet.
Bild Du kan ju prova att skuva in den.Skulle det inte göra någon skillnad ligger problemet någon annanstans.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Zebbisch
Användare
Användare
Kontakt:

8 augusti 2014, 09:02

Har testat att skruva in den händer inte ett smack hehe vart bör man börja felsöka? Någon som har något tipps? Jag har testat med en orginalbox P28 och då blir det ingen tomgång alls kopplar jag sen in en chippad box så får de väldigt hög tomgång och tomgångsmotorn suger luft som faan, så frågan är ligger felet i boxen eller är det själva motorn?

Bullet--- skrev:
Zebbisch skrev:slangen som går i spjällhusets undre del är vatten, jaa täpper jag för hålet som är i spjällhuset där den suger luft så dör motorn, tomgångsmotorn har jag gjort rent, luftskruven på spjället? finns det en sådan, insuger håller tätt överallt gått loss med startgasen och den reagerar inte någonstans med det.
Luftskruven sitter typ klockan 12 om du tittar på spjället framifrån. Där kan du sänka varvtalet.
Bild Du kan ju prova att skuva in den.Skulle det inte göra någon skillnad ligger problemet någon annanstans.
Okyu
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Kangwook Yu

9 augusti 2014, 21:20

Har testat att skruva in den händer inte ett smack hehe vart bör man börja felsöka? Någon som har något tipps? Jag har testat med en orginalbox P28 och då blir det ingen tomgång alls kopplar jag sen in en chippad box så får de väldigt hög tomgång och tomgångsmotorn suger luft som faan, så frågan är ligger felet i boxen eller är det själva motorn?

det lilla hålet ska suga luft som "faan"
när spjället är stängt är det tomgångsmotorn som matar luft till motor, blockar du hålet ska motorn dö, ingen luft =död

pröva att nolla.
.först värm upp motorn till driftemp(fläkten startar).
.stäng av och plocka bort ena batteripolen ca 10 sec
.starta motor, men rör ingenting , ingen gas, inga knappar etc...låt den gå i ca 5 min.
stäng av , starta igen, o förhoppningsvis funkar det bättre.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0721482884
Zebbisch
Användare
Användare
Kontakt:

2 november 2014, 12:45

Tack för alla svar allt funka som det skall nu. det var inget av ovanstående fel jag fick ta fram mätinstrumentet och kom fram till att det va elfel och bytte ett par kablar och vips så fungerade allt som det skulle vad ett par kablar kan göra.
Skriv svar