bygga b18c6 till smidd högkomps motor

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Boudi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 augusti 2006, 22:31
Ort: Trollhättan

18 december 2015, 21:23

tjena jag kör med en helt orginal b18c6 / s80 med nya hondata s300.

tanken är att jag vill bygga en så stark o driftsäker sug motor som möjligt jag är inte så duktig på det där med tolleranser och mått o bore o stroke o så jag har hittat ett par feting kolvar från wiseco med sjukt högt komp och ett par riktigt fina sleeves från darton jag vill ju gärna varva rätt så högt så jag vill behålla min b18 vev för den ska väl vara smidd har jag för mig. detta är kolvarna och leevsen jag har hittat men d kanske är för högt jag vet inte men går d så kör jag gärna me så högt komp för mer kom betyder ju mer hp hehe :D

tacksam för all hjälp och svar

Darton M.I.D. Honda Acura B18 Cylinder Sleeves 86mm-87mm 400-180 drag race

WISECO FORGED PISTON KIT HONDA B + 8CC 16:1 B18C HEADS HONDA B
+8CC DOME
B18C HEADS
DRAG RACE
16:1
BORE: 3.4252 / 87MM
XYLON SKIRT COATED
COMP HEIGHT: 1.1280
PIN: 8.268 X 2.002 ( INCLUDED)
RING GROOVES: 1.0MM / 1.2MM / 2.8MM
Trollhättan
Kayo Power

B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

18 december 2015, 23:24

Numero uno : Vad är budgeten på?
Numero unouno : Vad är effektmålet?
Numero unounouno: Vad ska motorn användas till? (Racing,Timeattack,Långlopp,Ragga vid kiosken?)
Boudi skrev:tjena jag kör med en helt orginal b18c6 / s80 med nya hondata s300.

tanken är att jag vill bygga en så stark o driftsäker sug motor som möjligt jag är inte så duktig på det där med tolleranser och mått o bore o stroke o så jag har hittat ett par feting kolvar från wiseco med sjukt högt komp och ett par riktigt fina sleeves från darton jag vill ju gärna varva rätt så högt så jag vill behålla min b18 vev för den ska väl vara smidd har jag för mig. detta är kolvarna och leevsen jag har hittat men d kanske är för högt jag vet inte men går d så kör jag gärna me så högt komp för mer kom betyder ju mer hp hehe :D

tacksam för all hjälp och svar

Darton M.I.D. Honda Acura B18 Cylinder Sleeves 86mm-87mm 400-180 drag race

WISECO FORGED PISTON KIT HONDA B + 8CC 16:1 B18C HEADS HONDA B
+8CC DOME
B18C HEADS
DRAG RACE
"16:1" Ska du konvertera till diesel eller ?? :mrgreen:
BORE: 3.4252 / 87MM
XYLON SKIRT COATED
COMP HEIGHT: 1.1280
PIN: 8.268 X 2.002 ( INCLUDED)
RING GROOVES: 1.0MM / 1.2MM / 2.8MM
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Boudi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 augusti 2006, 22:31
Ort: Trollhättan

19 december 2015, 02:17

om du läste riktigt så skrev jag att jag vill få ut så mycket effekt som möjligt sen vill man ju inte att d ska kosta hur mycket som helst men ja ommer inte snåla, bilen vill jag bygga så jag kan använda den så mycket jag vill därför villjag ha den driftsäker kommer inte köra bana men strippen blir det defenetivt o sen massa andra smårace o så bana kan hända men inte va jag planerat jag hittade dom kolvarna o som jag skrev ju högre komp desto mer hk eller hur ? så om d går o anvnda dom 16:1 kolvarna så varför inte
Trollhättan
Kayo Power

B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

19 december 2015, 12:21

Boudi skrev:om du läste riktigt så skrev jag att jag vill få ut så mycket effekt som möjligt sen vill man ju inte att d ska kosta hur mycket som helst men ja ommer inte snåla, bilen vill jag bygga så jag kan använda den så mycket jag vill därför villjag ha den driftsäker kommer inte köra bana men strippen blir det defenetivt o sen massa andra smårace o så bana kan hända men inte va jag planerat jag hittade dom kolvarna o som jag skrev ju högre komp desto mer hk eller hur ? så om d går o anvnda dom 16:1 kolvarna så varför inte

Nej högre komp betyder inte mer effekt... du kan bara välja två utav dessa egenskaperna : Effekt /Billig /Driftsäkert inte samtliga tre. :)

Ska du verkligen försöka dig på 16 i komp så får du nog köra på metanol och då finns inte ordet budget med i bilden...
Du får ju mer effekt genom att öka volymen istället om du nu måste köra sugis..
Det bästa rådet är att du räknar fram vad du har att leka med så kan folk sedan här i klubben hjälpa dig att "sätta ihop" ett paket som passar dig...

Men säg att du har ca 100 000 för motorn i budget så lär du kunna bygga något halv driftsäker metanol 16kompad sugis som bara funkar på strippen... glöm gata.... Om du dock vill köra gata med så bör du välja lägre komp och större volym för samma effekt. Glöm inte att det inte bara är motordelar du behöver utan du behöver hårdare motorfästen, större kylare, oljekyl, grenrör, insug, spridare, bränslerail, btr, soppapump, filter, koppling, tryckplatta, diff, drivaxlar, avgassystem, electronic (s300,haltech,vipec) för att få ut maximalt. spjällhus, vevhusandning, katalysator som klarar effekten, osv... :wink:

Och om någon påstår att det inte kostar pengar att bygga motor så får dem gärna göra det gratis för dig :lol:
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

20 december 2015, 09:38

En maxad b serie kan man få ut runt 350 hk NA ur och en k serie är man och sniffar på 500 hk.. Ur en strokad b serie kanske man kan komma upp i någonstans runt 2,3-2,4 liter med foder medans 2,7 liter på en kserie är vanligt med NA. Men med en orginal k24 vev och foder hamnar man runt 2,5 -2,6 liter och man kan få till en lånlopps motor på 350 hk-400hk Det är helt enkelt inte möjligt på ett rimligt sätt ur en b-serie. Ska man upp i de här nivåerna är utgångspunkten det viktigaste för slutresultatet och då är k-serien långt bättre än en b-serie och k24 på skroten är till och med billigare. Dock kostar kring grejjerna mer. 16:1 borde gå med e85 men inte hundra. Det får du kolla upp noga innan du slår till i alla fall. Men det vildaste kammarna man kan hitta behövs för att utnyttja det kompet.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Boudi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 augusti 2006, 22:31
Ort: Trollhättan

20 december 2015, 11:11

Tack welen jag har ej bestämt för att köra me dom kolvarna frågade om vad forumet här tyckte om dom men jag skulle däremot behöva hjälp för o komma fram till en bra setup om vi säger runt 14 i komp b20 /b18 vev vad ska jag då köra med för stakar kolvar kammar ventiler ska man gå upp till en storlek större i ventiler? tanken är väl o landa mellan 250-300 HP men som sagt jag vill bygga nåt som håller för både strippen och gata
Trollhättan
Kayo Power

B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2395
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

20 december 2015, 11:48

Riktig besiktning med B-serie och de effekterna år bara att glömma tyvärr!
Lycka till!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Familje pulka CR-V 2015

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Boudi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 augusti 2006, 22:31
Ort: Trollhättan

20 december 2015, 13:30

Besiktningen oroar jag mig inte över jag vill bara bygga nåt som är så starkt som möjligt och hållbart o jag kör gärna E85
Trollhättan
Kayo Power

B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

20 december 2015, 21:55

Ett tips är att börja med BPU om du kör en helt original B18C motor.
Börja med ett schysst grenör, insug med insugsrör, ett bra avgassystem och lämna sedan in till någon väldigt erfaren motor optimerare som kan mappa om bränsle och tändmappen för uppgraderingarna och V-Power. Där bör du om du köper lite begagnade delar hamna på ca 10-12 tusen kronor i delar. (Från original 190hk till kanske ca 205-215hk på ren höftning)

Steg 2. lämna in toppen hos en professionell erkänd topp verkstad, efter ditt önskemål om Körbarhet/effekt och en del cash så kanske du lyckas dra upp flödet från de redan bra flödande original B18C topparna några cfms och med anpassade kammar och kamdrev kan du kanske få ut några 15-30hk till ur din motor och en omgjord mapp. Ungefärlig kostnad : 15-20k.

Steg 3. Nästa steg är bottendelen, lättare stakar och kolvar med högre komp. Balansering och lättning utav vevparti, lättare svänghjul och mindre remhjul. Kostnad ca : 15-20k i delar glöm inte arbetskostnaden på allt också om du nu inte har verktygen och kunskaperna. Och fundera inte ens på ebay.
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5009
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 17 times
Been thanked: 26 times

20 december 2015, 22:23

Jag tar mig friheten att rensa den här tråden. Håll er till ämnet utan påhopp, från alla håll.

Skärpning
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

22 december 2015, 22:15

Besiktningen med dåliga avgasvärden går att komma runt. Kan inte besiktningen mäta avgaserna.. sig.. host.. beroende på utformningen av slutrören på avgasröret kommer de lämna pappret godkänt men med noteringen ej mätbart avgasvärde.. SÅ skaffar man tex supertrap slutrör med brickor så är det möjligt.. Jag säger inte att man bör men det är möjligt..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

22 december 2015, 23:03

JAg missade att läsa den här tråden oredigerad men antar att det lät för otroligt med de siffrorna jag radda upp..

Volymerna är ju enkelt att räkna ut med slag och borr.. Effekterna finns lite här och var i div dragracing maskiner. Snabbaste NA hondorna i "gatklasserna" är nere på väldigt låga 9or på 402 meter och det går att översätta till effekter. Det är inga långlivade maskiner med 106-107mm eller mer i slag och varvar över 10 000 rpm. 4 piston och dragcartell är väll de som har flera bilar med i toppen.

Rena drag bilar är nere på 8or



Fet b:seiere NA som jag sprang på på HT ganska nyligen med över 335hk som jag fattar det va på hjulen.
http://honda-tech.com/drag-racing-36/l- ... s-3232537/

4 piston är ett företag som ligger i toppen med.
Här är deras egna race bil och några till som ligger på låga 9or och runt 500hk i motorn NA:
http://www.4pistonracing.com/about-us/race-teams

Ja sa aldrig att det var billigt att bygga på sån här nivå och det är inget i en sån motor som man tar från hyllan eller beställer på ebay.. Det är ofta framtestade grejjer som är specialgjorda på erfarenheter av tidigare tester. MAn brukar säga att det kostar 1000kr per hk när man trimmar NA och det är inte så lite pengar om man ska upp i 500 hk.

En annan regält på kostad bil är ju grekiska extream tuners evo med 2000hk i en 4 cyl och över 12000rpm.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

23 december 2015, 02:13

Welen XLR8 Performance skrev: . MAn brukar säga att det kostar 1000kr per hk när man trimmar NA och det är inte så lite pengar om man ska upp i 500 hk.
Kan vi inte sluta upprepa denna 1000kr/hk regel som aldrig någonsin stämt med verkligheten?
(Inte riktat mot dig Welen :) )
Användarvisningsbild
antonjr
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Tibro
Been thanked: 1 time

21 mars 2016, 23:17

Istället för att slänga 40tusen på din bserie för att få ut 250hk så sälj den!, då är det k,f,h serie som gäller, vill du vara lite mer udda och hålla lägre budget så kan du skaffa en h23 bluetop (strokad h22) och slänga på bolt ons allt som allt med adapter för din bserie låda så landar du på ca 25-30 tusen och runt 250hk med betydligt mer vrid än en b18 och det finns lite att växa i.
Vill du va riktigt cool så bygger du på en f22A.... har sett "enklare"byggen som gett närmare 250-300whp för en summa som det kostar att swapa en k serie med bolt ons. En sån bisimoto har Destrokad till 2,1L och blåser ur 430whp på e85 med 16,0 i komp och varvar över 13tusen.
http://honda-tech.com/all-motor-natural ... d-2736911/

Problemet är att är du inte kunnig nog själv att sätta ihop allt så kommer det bli en så dyr saga så då ångrat att du inte köpte en nissan r35gtr istället för att åka i en gammal crx.

Fördelen med honda är att precis allt är redan gjort, så du kan läsa in i minsta detalj exakt vad som behövs.
Honda crx vt b16 jrsc -91
Honda civic vti b16 turbo -92
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

21 mars 2016, 23:29

klotter skrev:
Welen XLR8 Performance skrev: . MAn brukar säga att det kostar 1000kr per hk när man trimmar NA och det är inte så lite pengar om man ska upp i 500 hk.
Kan vi inte sluta upprepa denna 1000kr/hk regel som aldrig någonsin stämt med verkligheten?
(Inte riktat mot dig Welen :) )
Du menar att vi borde räkna upp den med inflationen, vi har trots allt inte rört summan på 10 år.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

22 mars 2016, 08:33

antonjr skrev:Istället för att slänga 40tusen på din bserie för att få ut 250hk så sälj den!, då är det k,f,h serie som gäller, vill du vara lite mer udda och hålla lägre budget så kan du skaffa en h23 bluetop (strokad h22) och slänga på bolt ons allt som allt med adapter för din bserie låda så landar du på ca 25-30 tusen och runt 250hk med betydligt mer vrid än en b18 och det finns lite att växa i.
Vill du va riktigt cool så bygger du på en f22A.... har sett "enklare"byggen som gett närmare 250-300whp för en summa som det kostar att swapa en k serie med bolt ons. En sån bisimoto har Destrokad till 2,1L och blåser ur 430whp på e85 med 16,0 i komp och varvar över 13tusen.
http://honda-tech.com/all-motor-natural ... d-2736911/

Problemet är att är du inte kunnig nog själv att sätta ihop allt så kommer det bli en så dyr saga så då ångrat att du inte köpte en nissan r35gtr istället för att åka i en gammal crx.

Fördelen med honda är att precis allt är redan gjort, så du kan läsa in i minsta detalj exakt vad som behövs.
I sak är det helt rätt att en H22 är en åsidosatt juvel men jag hade tagit allt Bisimoto säger med två spannar salt...
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

22 mars 2016, 16:31

Uppar det till en tunna.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
antonjr
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Tibro
Been thanked: 1 time

22 mars 2016, 19:02

Eisenhut skrev:
antonjr skrev:Istället för att slänga 40tusen på din bserie för att få ut 250hk så sälj den!, då är det k,f,h serie som gäller, vill du vara lite mer udda och hålla lägre budget så kan du skaffa en h23 bluetop (strokad h22) och slänga på bolt ons allt som allt med adapter för din bserie låda så landar du på ca 25-30 tusen och runt 250hk med betydligt mer vrid än en b18 och det finns lite att växa i.
Vill du va riktigt cool så bygger du på en f22A.... har sett "enklare"byggen som gett närmare 250-300whp för en summa som det kostar att swapa en k serie med bolt ons. En sån bisimoto har Destrokad till 2,1L och blåser ur 430whp på e85 med 16,0 i komp och varvar över 13tusen.
http://honda-tech.com/all-motor-natural ... d-2736911/

Problemet är att är du inte kunnig nog själv att sätta ihop allt så kommer det bli en så dyr saga så då ångrat att du inte köpte en nissan r35gtr istället för att åka i en gammal crx.

Fördelen med honda är att precis allt är redan gjort, så du kan läsa in i minsta detalj exakt vad som behövs.
I sak är det helt rätt att en H22 är en åsidosatt juvel men jag hade tagit allt Bisimoto säger med två spannar salt...
Jo men man kan fortfarande hitta f22 byggen på över 250whp rätt lätt om man söker lite, du plockar inte 284whp ur en b18 som i tråden ovan, otroligt få som ens närmat sig 300 med b serie, sen bisis motor har nog den effekten han åker 9,2 och att de är en f22 ser man, Däremot så har man läst mycke om att hans grenrör har pissiga svetsar osv :) sen så ljuger han väl förmodligen om hur lätt det är för att sälja delar ..
Honda crx vt b16 jrsc -91
Honda civic vti b16 turbo -92
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

23 mars 2016, 08:50

F22 med mindre cylindrar och 430 hjulhästar? Utan överladd? Vilken värld lever ni i? :mrgreen:

2.1 liter kan aldrig andas själv upp till 450-480 motor hästar om du nu inte mäter med 200hästar lustgas på dynon.. :lol:

Singel kam motor också..
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
antonjr
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Tibro
Been thanked: 1 time

31 mars 2016, 22:39

Brox skrev:F22 med mindre cylindrar och 430 hjulhästar? Utan överladd? Vilken värld lever ni i? :mrgreen:

2.1 liter kan aldrig andas själv upp till 450-480 motor hästar om du nu inte mäter med 200hästar lustgas på dynon.. :lol:

Singel kam motor också..
Skrev fel 370whp men de blir runt 420motor häst. Man åker inte 9,25 med orginal vindruta annars ;)
http://www.amsperformance.com/builds/ca ... -challenge
370bhp med 12,5 i komp "gatmotor" varför skulle han då inte klämma över 400bhp ur en race motor med 16,0:1 i comp och som varvar 14tusen därför hans motor är Destrokad till 2,1 :) sen är de klart att kanalerns i toppen förmodligen är helt omsvetsade och inget en vanlig person kan komma i närheten av...
Honda crx vt b16 jrsc -91
Honda civic vti b16 turbo -92
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

2 april 2016, 17:49

Lite för mycket salt här för mig... :mrgreen:

Tror jag avslutar med att säga att 95mm kolvar som varvar 14 000 varv är en dröm
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Skriv svar