1988 Civic ED6 D14A4 Dual Carb Swaprekommendation

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Toto
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 3 juni 2016, 22:11
Bil: Civic -88 d14
Namn: Tomas Liljestrand
Ort: Uppsala

19 juni 2016, 11:42

Jag har skaffat en 1988 ED6 med D14A4 och dubbla förgasare. Vad rekommenderar ni att byta till för D-motor?
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 608
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 32 times
Been thanked: 15 times

14 september 2016, 20:30

Här finns bra info: http://winhpde.com/tech/civic/ef-honda/EFswapguide.html

D16Z6 är väl en av de bästa D motorerna, finns en till salu på forumet just nu.
Två sidor med mer info på ett D16Z6 swap:
http://winhpde.com/tech/civic/chacofgs/swap.html
http://winhpde.com/tech/civic/kurtsi_on/
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Användarvisningsbild
nenilsson
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 750
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

14 september 2016, 21:23

D16a6 med jättevass kam o mc-fuggar hade vart koolt :D
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Surikaten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Accord Cb7
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Been thanked: 5 times

21 november 2016, 22:06

Jag hade en ED6 me D15b2 o swapade till D16z6... klart rolig D motor, men ett enklare swap är nog en D16a6, hade en ED4 me den motorn, o den ä oxå rolig, men saknar lite hp o vtec gent emot z6'an.

Så någon av dom 2 ä väl att rekommendera, beror lite på va du vill ha ut av de hela oxå...ett lite enklare swap för att få ut lite mer effekt o de fina Honda ljudet eller ett lite krångligare swap för att få ut ytterligare effekt och vtec samt det goa Honda ljudet... o ska man gå in på det krångliga i det hela ä väl egentligen elen, tycker jag. (Min lösning var att köpa "plug 'n' play" motorhärva för att slippa dra egen el.)

Trim möjligheter i de båda ä väl snarlika, fanns väl en ED till salu för ett tag sen med D16a6 som sägs ha legat på 170hp+ medan ja räknade me o ha min D16z6 på ~160hp efter rebuild o trim.

Projekt tråd på z6'an finns om läsning önskas...
- Because cheap sh*tty cars are allowed to be maaad too! -
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

22 november 2016, 11:31

A6 eller z6 är rätt lika med tanke på potential. Kolla min byggtråd där jag byggde en vass a6. Finns här på forumet eller på d series om du ej är medlem här.
http://www.d-series.org/forums/showcase ... build.html
Fråga gärna om du behöver hjälp eller tips.
Lättast är nog att välja beroende på vilken låda du vill ha. (vajer eller hydraulisk)
Skriv svar