1988 Civic ED6 D14A4 Dual Carb Swaprekommendation
- Lärfors
- Inlägg: 2147
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 259 times
Här finns bra info: http://winhpde.com/tech/civic/ef-honda/EFswapguide.html
D16Z6 är väl en av de bästa D motorerna, finns en till salu på forumet just nu.
Två sidor med mer info på ett D16Z6 swap:
http://winhpde.com/tech/civic/chacofgs/swap.html
http://winhpde.com/tech/civic/kurtsi_on/
D16Z6 är väl en av de bästa D motorerna, finns en till salu på forumet just nu.
Två sidor med mer info på ett D16Z6 swap:
http://winhpde.com/tech/civic/chacofgs/swap.html
http://winhpde.com/tech/civic/kurtsi_on/
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Jag hade en ED6 me D15b2 o swapade till D16z6... klart rolig D motor, men ett enklare swap är nog en D16a6, hade en ED4 me den motorn, o den ä oxå rolig, men saknar lite hp o vtec gent emot z6'an.
Så någon av dom 2 ä väl att rekommendera, beror lite på va du vill ha ut av de hela oxå...ett lite enklare swap för att få ut lite mer effekt o de fina Honda ljudet eller ett lite krångligare swap för att få ut ytterligare effekt och vtec samt det goa Honda ljudet... o ska man gå in på det krångliga i det hela ä väl egentligen elen, tycker jag. (Min lösning var att köpa "plug 'n' play" motorhärva för att slippa dra egen el.)
Trim möjligheter i de båda ä väl snarlika, fanns väl en ED till salu för ett tag sen med D16a6 som sägs ha legat på 170hp+ medan ja räknade me o ha min D16z6 på ~160hp efter rebuild o trim.
Projekt tråd på z6'an finns om läsning önskas...
Så någon av dom 2 ä väl att rekommendera, beror lite på va du vill ha ut av de hela oxå...ett lite enklare swap för att få ut lite mer effekt o de fina Honda ljudet eller ett lite krångligare swap för att få ut ytterligare effekt och vtec samt det goa Honda ljudet... o ska man gå in på det krångliga i det hela ä väl egentligen elen, tycker jag. (Min lösning var att köpa "plug 'n' play" motorhärva för att slippa dra egen el.)
Trim möjligheter i de båda ä väl snarlika, fanns väl en ED till salu för ett tag sen med D16a6 som sägs ha legat på 170hp+ medan ja räknade me o ha min D16z6 på ~160hp efter rebuild o trim.
Projekt tråd på z6'an finns om läsning önskas...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
- klotter
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
- Bil: Accord
- Namn: Fredrik Johansson
- Ort: GBG
A6 eller z6 är rätt lika med tanke på potential. Kolla min byggtråd där jag byggde en vass a6. Finns här på forumet eller på d series om du ej är medlem här.
http://www.d-series.org/forums/showcase ... build.html
Fråga gärna om du behöver hjälp eller tips.
Lättast är nog att välja beroende på vilken låda du vill ha. (vajer eller hydraulisk)
http://www.d-series.org/forums/showcase ... build.html
Fråga gärna om du behöver hjälp eller tips.
Lättast är nog att välja beroende på vilken låda du vill ha. (vajer eller hydraulisk)