Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Alternativ kabelhärva vid K-serie swap
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Har upptäckt att kabelhärvan (på motorn alltså, är egentligen 2st ihopkopplade). Från CR-V årsmodell 03-04 (vanlig gasvajer till spjällhuset) är väldigt lik härvan på EP3/k20a2. Artnr på CRV-härvan är 32111-PNB-G006.
Nu var min härva avklippt inne vid ecu:n, så jag har inte 100% koll om det är nån skillnad där. Kontakterna till ecun vet jag sedan tidigare att de är lika.
Jag listar skillnaderna här:
•bredvid spridarna sitter en kontakt till vakumklockan på insuget, den kan man flytta till Reverse-Lock på vxlådan. Det är tom samma kontaktstycke som på de 6-vxlade lådorna! (Röd/blå kabel ska gå till pinout B7).
•gummigenomföringen till torpedväggen behöver flyttas ca 15-20cm.
•dessa kablar behöver förlängas: (dessa är bra att förlänga när man bytt insug till RBC/RRC även när man kör med k20a2-härvan).
-TPS
-MAP
-IAT
•Knacksensor är samma metalhölje o kontakt som på k24. (Den knacksensorn kostar ca 500kr i usa & UK. Den andra som är grön i plast brukar kosta 1200-1800kr och den rackaren går ju av rätt ofta.)
•denna härva var klippt vid ecu:n. Så jag har fått löda ihop med kontakter som jag hade liggandes. Har fått en kabel över, en ALT-L (vit/blå) som inte verkar behövas. (Sitter nämligen en till på pinout B10).
Nu var min härva avklippt inne vid ecu:n, så jag har inte 100% koll om det är nån skillnad där. Kontakterna till ecun vet jag sedan tidigare att de är lika.
Jag listar skillnaderna här:
•bredvid spridarna sitter en kontakt till vakumklockan på insuget, den kan man flytta till Reverse-Lock på vxlådan. Det är tom samma kontaktstycke som på de 6-vxlade lådorna! (Röd/blå kabel ska gå till pinout B7).
•gummigenomföringen till torpedväggen behöver flyttas ca 15-20cm.
•dessa kablar behöver förlängas: (dessa är bra att förlänga när man bytt insug till RBC/RRC även när man kör med k20a2-härvan).
-TPS
-MAP
-IAT
•Knacksensor är samma metalhölje o kontakt som på k24. (Den knacksensorn kostar ca 500kr i usa & UK. Den andra som är grön i plast brukar kosta 1200-1800kr och den rackaren går ju av rätt ofta.)
•denna härva var klippt vid ecu:n. Så jag har fått löda ihop med kontakter som jag hade liggandes. Har fått en kabel över, en ALT-L (vit/blå) som inte verkar behövas. (Sitter nämligen en till på pinout B10).