b16/18 till D15Z6

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
hangy
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 maj 2020, 15:15
Namn: Pierre Sundström

Tjenare.
Jag har en mini från 77 som ska få en transplantation från en honda.
Kollat lite på alternativ och b16/18 har lite för mkt hästar för att kunna registrera bilen, 15kw/100kg(ombyggt fordon)
Min fråga är, det finns lite olika företag som gör fördiga subframes, dom är dock till b16/18 och även k20.
Passar en b15 motor i en b16 ram? skillnad på drivaxlar?

Mvh/Pierre
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Hej,

D-serie och B-serie motorerna har olika fästen. Det är rätt mycket delar som ska bytas om man ska byta mellan dessa motorer...
motorfästen
växellåda
drivaxlar
ECU
kylare/kylarslangar
insug
grenrör
osv.

Det finns ett antal tillverkare av "swap-fästen", men de är i regel för att en bil med D-serie från fabrik ska byta till en B-serie motor. Har aldrig sett att det skulle finnas swap fästen "åt andra hållet".
Du kan ju specialtillverka motorfästen, men det beror ju lite på hur dessa subframes ser ut också.

Här ser du en lista på samtliga B-serie motorer (notera att det inte finns något B15 motor) https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine
Det finns ju några icke-VTEC B18 motorer på ca. 140hk - vet inte om även detta är för högt.
Annars kanske du kan lägga ett paket bly i bilen så du får upp vikten lite?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
T-Eriksson
HPC Guld Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
Bil: ED6 -91 med K24
Namn: Tony Eriksson
Ort: Borgholm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 31 times

Kan ju alltid vikta upp bilen över reg bes. Då får du fin fin prestanda när du tar bort vikten sen. 🤔
Skriv svar