Vad har du för husdjur?(bilder)
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
definitivt, beröm och belöning är viktigt. o bestraffning ska inte ske om det är ditt eget fel.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
------------------------
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
för er som vill testa nåt nytt...testa klick träning, funkar sjukt bra!
vi har tränat våra hundar med enbart beröm ALDRIG höga röster och hårda toner, utan extremt snälla toner när de gör rätt istället, och mkt godis...
och det har funkat, jag kan skicka hunden till affären och hämta tidning...
vi har tränat våra hundar med enbart beröm ALDRIG höga röster och hårda toner, utan extremt snälla toner när de gör rätt istället, och mkt godis...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
EcciBaka
- Kontakt:
patrik: en bekant försökte med det, minns inte rasen men är vakthund. den tog kommandot totalt i familjen.
------------------------
------------------------
------------------------
Nya tillskottet i familjen..odjuret Svea

Senast redigerad av ctrmange den 7 augusti 2006, 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus Bivegård
<span style='color:blue'>#1643</span>
Stockholm (Hässelby)
Toyota Supra MKIV
Tidigare:
Subaru Impreza GT 99
CTR 03
<span style='color:blue'>#1643</span>
Stockholm (Hässelby)
Toyota Supra MKIV
Tidigare:
Subaru Impreza GT 99
CTR 03
<!--QuoteBegin-Krister+7 Aug 2006, 10:08:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 7 Aug 2006, 10:08:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Lina: Dansk-Svensk Gårdshund, ja. Det är precis vad det är. Han har redan tagit första certifikatet i utställning och förhoppningsvis blir det nästa den 19/8 i norrköping.
Säverot: Så när du rycker i kopplet vad förmedlar du för något till hunden då? Inte är det dina kommandon som hunden lyssnar på utan snarare reagerar på att någon röck i kopplet. Sen att om man står och rycker i kopplet på en valp så finns det alltid risk att man förstör de övre halskotorna. Programmet "hundkoll" som gick på SVT har ju väldigt fina exempel på hur man INTE skall uppfostra en hund. Att idioten ens får hålla kurser är för mig helt obegripligt och att SVT sen sponsrar honom och ger honom tid i rutan gör mig bara grymt upprörd!
PatrikGBG: Nice, inte helt illa att vinna massa lydnadstävlingar. Grattis till fina hundar.
[right][snapback]315038[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
man förmedlar ett obehag till hunden genom ett lätt ryck i kopplet och obehag skall ju givetvis vara i rätt ögonblick tillex när hunden börjar hoppa upp mot folk osv, föv så förstör du inga övre halskotor vid en sån korrigering herregud då skulle 50% av svergies hundar ha förstörda halskotor(man har alldrig stryp på en valp) + att man använder inte kommandon på en valp i början det lär man ju in efterhand då dom oftast inte kan något annat än typ sitt då får man göra på det här viset Lööst då det är valpar vi pratar om, och gör dom rätt skall man givetvis berömma med godis eller kamp beroende på hund. min kompis har en schäfer som han tränar upp till väktarhund och han har oftast inte fått göra några korrigeringar på den hunden då dom flesta momenten fungerar bra
har du varit på någon brukshunds tävling? med tillex svenskskydd eller ipo osv
+ att jag skulle gärna vilja veta hur du har fått lydnad på din hund, jag är ingen expert så det kunde vara skoj att veta hur andra människor gör.
Säverot: Så när du rycker i kopplet vad förmedlar du för något till hunden då? Inte är det dina kommandon som hunden lyssnar på utan snarare reagerar på att någon röck i kopplet. Sen att om man står och rycker i kopplet på en valp så finns det alltid risk att man förstör de övre halskotorna. Programmet "hundkoll" som gick på SVT har ju väldigt fina exempel på hur man INTE skall uppfostra en hund. Att idioten ens får hålla kurser är för mig helt obegripligt och att SVT sen sponsrar honom och ger honom tid i rutan gör mig bara grymt upprörd!
PatrikGBG: Nice, inte helt illa att vinna massa lydnadstävlingar. Grattis till fina hundar.
[right][snapback]315038[/snapback][/right]
man förmedlar ett obehag till hunden genom ett lätt ryck i kopplet och obehag skall ju givetvis vara i rätt ögonblick tillex när hunden börjar hoppa upp mot folk osv, föv så förstör du inga övre halskotor vid en sån korrigering herregud då skulle 50% av svergies hundar ha förstörda halskotor(man har alldrig stryp på en valp) + att man använder inte kommandon på en valp i början det lär man ju in efterhand då dom oftast inte kan något annat än typ sitt då får man göra på det här viset Lööst då det är valpar vi pratar om, och gör dom rätt skall man givetvis berömma med godis eller kamp beroende på hund. min kompis har en schäfer som han tränar upp till väktarhund och han har oftast inte fått göra några korrigeringar på den hunden då dom flesta momenten fungerar bra
har du varit på någon brukshunds tävling? med tillex svenskskydd eller ipo osv
+ att jag skulle gärna vilja veta hur du har fått lydnad på din hund, jag är ingen expert så det kunde vara skoj att veta hur andra människor gör.
Senast redigerad av M Säverot den 8 augusti 2006, 02:54, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
<!--QuoteBegin-PatrikGBG+7 Aug 2006, 20:48:52--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG @ 7 Aug 2006, 20:48:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->för er som vill testa nåt nytt...testa klick träning, funkar sjukt bra!
[right][snapback]315234[/snapback][/right]
underbart om det funkar så dock gör det inte alltid det dock har en polare en border collie som var grymt lättlärd behövdes alldrig några höga toner eller korrigeringar överhuvudtaget vid inlärning av apportering,gåfot,platsliggning,kryp ... men alla hundar är olika räcker det med jätte mycket beröm osv så kör man ju vidare på det
[right][snapback]315234[/snapback][/right]
underbart om det funkar så dock gör det inte alltid det dock har en polare en border collie som var grymt lättlärd behövdes alldrig några höga toner eller korrigeringar överhuvudtaget vid inlärning av apportering,gåfot,platsliggning,kryp ... men alla hundar är olika räcker det med jätte mycket beröm osv så kör man ju vidare på det
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
Säverot: Aldrig varit på brukshundsklubb med vår nuvarande hund och det skall otroligt mycket till för att jag skall dit.
Vi har tränat med i stort sett det sättet som Patrik beskrev, mjuka ord och snälla toner men viktigast av allt så har vi lyssnat på hunden och varit väldigt noga med att försöka förstå honom. På det viset har vi sett när han förstår oss eller inte och det är där nyckeln till träningen ligger.
Nu är Dansk-Svensk Gårdshund ingen kamphund av något slag utan snarare tvärtom och är egentligen en hyffsat skör hund så man skall vara ganska försiktig med skäll och hårda toner till den, vi har nu lyckats få fram en hund som går där vi går, gör det vi ber honom och som grädde på moset så är han inte skällig. Självklart så trotsar han en hel del ibland också men det är så de är när de bara är 14 månader.
Vi har gått våra kurser hos <a href='http://www.jyckelycka.se' target='_blank'>http://www.jyckelycka.se</a> och känner att det fungerar otroligt bra för oss. Det är ju så otroligt personligt hur det funkar och hur man kommer överrens med träningsmetoden också. Men det viktigaste i den här varianten är att man skall tänka bort kopplet, det är aldrig ett redskap i träningen utan snarare ett hinder.
Vi har tränat med i stort sett det sättet som Patrik beskrev, mjuka ord och snälla toner men viktigast av allt så har vi lyssnat på hunden och varit väldigt noga med att försöka förstå honom. På det viset har vi sett när han förstår oss eller inte och det är där nyckeln till träningen ligger.
Nu är Dansk-Svensk Gårdshund ingen kamphund av något slag utan snarare tvärtom och är egentligen en hyffsat skör hund så man skall vara ganska försiktig med skäll och hårda toner till den, vi har nu lyckats få fram en hund som går där vi går, gör det vi ber honom och som grädde på moset så är han inte skällig. Självklart så trotsar han en hel del ibland också men det är så de är när de bara är 14 månader.
Vi har gått våra kurser hos <a href='http://www.jyckelycka.se' target='_blank'>http://www.jyckelycka.se</a> och känner att det fungerar otroligt bra för oss. Det är ju så otroligt personligt hur det funkar och hur man kommer överrens med träningsmetoden också. Men det viktigaste i den här varianten är att man skall tänka bort kopplet, det är aldrig ett redskap i träningen utan snarare ett hinder.
Senast redigerad av Krister den 8 augusti 2006, 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Mamma har provat klick träningen..hmm dock på våra hästar...o d funkade faktiskt ganska bra..hon gjorde visserligen inget avancerat..bara enkla saker som att hästen ska gå bakåt lr framåt på hennes kommando utan att hon rör han o så...men jobbar man verkligen med det skulle d nog funka och göra mer avancerade saker också.
Svetlana Oussova
Uddevallabo nuförtiden!
Körkort tagen 25/8-05
Kör för tillfället en volvo 850 från 97
Uddevallabo nuförtiden!
Körkort tagen 25/8-05
Kör för tillfället en volvo 850 från 97
Klickerträningen används oftast istället för godis, dvs man lär hunden i tidig ålder att ett klick är detsamma som att den får godis... dvs att den får beröm... det man sedan kan göra är att den skall göra vissa saker vid ex antal klick och så vidare.
I alla fall vad jag lyckats läsa mig till vad det gäller klickerträning.
I alla fall vad jag lyckats läsa mig till vad det gäller klickerträning.
Kör:
Kör:
-
PatrikGBG
det stämmer ganska bra ja...
till viss del...
för o svara på någon där uppe ecci? om deras rottis tagit över handlar det knappast om att lugn o fin träning med enbart beröm som är boven...
snarare okunskap och jag gissar på att de e deras första hund?!
en rottis har man inte utan o förstå att det kräver MER än de flesta andra raser, då de är rätt envisa o korkade
till viss del...
för o svara på någon där uppe ecci? om deras rottis tagit över handlar det knappast om att lugn o fin träning med enbart beröm som är boven...
snarare okunskap och jag gissar på att de e deras första hund?!
en rottis har man inte utan o förstå att det kräver MER än de flesta andra raser, då de är rätt envisa o korkade
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Tycker personligen det är så tragiskt att se när folk går och köper en Dobberman, Ridgeback, Jack Russell eller nån annan hund som kräver ganska mycket av sin husse/matte som första hund och man inte har tid eller energi att lägga ner på att faktiskt lära sig att förstå sin hund och varför den beter sig på det vis den gör.
Kör:
Kör:
-
EcciBaka
- Kontakt:
va ingen rottis dock.
vad jag menar är att man ska verkligen ha koll på vad man gör om man använder den metoden. jag bestraffar aldrig ett djur som inte gjort fel. katten har åkt in i duschen några gånger när han snott mat från matbordet o sånt. o det funkade fint <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
vad jag menar är att man ska verkligen ha koll på vad man gör om man använder den metoden. jag bestraffar aldrig ett djur som inte gjort fel. katten har åkt in i duschen några gånger när han snott mat från matbordet o sånt. o det funkade fint <!--emo&:D-->
------------------------
------------------------
------------------------
-
PatrikGBG
vet inte var ja fick rottis från, kanske för bilden under?lr att du sa vakt, e de schäfer så är det ju ännu mer självklart då det är bevisat i massor att det är den svagaste hundrasen psykiskt sett.
katter e ändå en ganska sjuk skillnad...
helt annat sätt o uppfostra de på...
vatten e ju klockers mot katter ja!
katter e ändå en ganska sjuk skillnad...
helt annat sätt o uppfostra de på...
vatten e ju klockers mot katter ja!
Senast redigerad av PatrikGBG den 8 augusti 2006, 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
<!--QuoteBegin-Krister+8 Aug 2006, 08:55:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 8 Aug 2006, 08:55:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Säverot: Aldrig varit på brukshundsklubb med vår nuvarande hund och det skall otroligt mycket till för att jag skall dit.
[right][snapback]315352[/snapback][/right]
nä som sagt så skall man ju forma träning efter ras och mentalitet och en dansk-svensk gårdshund har ju inte speciellt mycke kamplust osv i sig då går det oftast lättare att forma som man vill om man har bra samsråk med hunden..föv så har en tjej på klubben en dansk-svensk gårdshund som hon kör agility med och hunden verkar tycka det är toppen och den verkar vara rätt så lättlärd trevlig liten ras helt klart
[right][snapback]315352[/snapback][/right]
nä som sagt så skall man ju forma träning efter ras och mentalitet och en dansk-svensk gårdshund har ju inte speciellt mycke kamplust osv i sig då går det oftast lättare att forma som man vill om man har bra samsråk med hunden..föv så har en tjej på klubben en dansk-svensk gårdshund som hon kör agility med och hunden verkar tycka det är toppen och den verkar vara rätt så lättlärd trevlig liten ras helt klart
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
Enda gången vi egentligen använder bestraffning är när hon använder tänderna (biter löst), även om det är vid lek. Där är vi stenhårda. Vi håller fast överkäken på henne så att det blir obehagligt, så gjorde även uppfödaren.
Annars använder vi tillrättavisningar, tar bort henne och berömmer när hon gör rätt. Kan även vända mig om och ignonera henne när hon gör fel.
Idag hittade jag för första gången en leksak hon verkligen tyckte var intressant. (förutom allt det som hon inte får ha då). Tog ett omoget äpple och kastade till henne, lekte en lång stund och hon lärde sig fort att apportera när jag berömde <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Synd bara att katterna är så intressanta, försökte avleda men det behövs en hel del träning där.
Annars använder vi tillrättavisningar, tar bort henne och berömmer när hon gör rätt. Kan även vända mig om och ignonera henne när hon gör fel.
Idag hittade jag för första gången en leksak hon verkligen tyckte var intressant. (förutom allt det som hon inte får ha då). Tog ett omoget äpple och kastade till henne, lekte en lång stund och hon lärde sig fort att apportera när jag berömde <!--emo&:)-->
Synd bara att katterna är så intressanta, försökte avleda men det behövs en hel del träning där.
Lina Axblom, Trollhättan
Honda Civic GL -91
Honda Civic GL -91
Vill bara tillägga att mentaliteten på hunden är viktigast när ska välja "dressyr" metod , vi har 2st rottisar, en hane och en tik och dom är väldigt olika.
Hanen är väldigt intresserad att "träna" medans tiken inte har lust att gör nåt utan belöning(läs köttbullar).
Hannen är bevakningshund i hemvärnet och tiken är en soffkudde.
[attachmentid=20528][attachmentid=20529]
Hanen är väldigt intresserad att "träna" medans tiken inte har lust att gör nåt utan belöning(läs köttbullar).
Hannen är bevakningshund i hemvärnet och tiken är en soffkudde.
[attachmentid=20528][attachmentid=20529]
Daniel Nedin #1636
Vatten kan vara ganska bra på hundar också, med en vattenspruta kan man få bort onödigt skällande hos en hund eller dessa plötsliga framrusningar mot barn och dylikt. Men då menar jag alltså en sån där blomspruta...
Lina: Leksaker... ja du, Ivanhoe biter sönder ALLT han kommer över och det som håller bäst och han tycker är absolut roligast är PETflaskor. Så nej, vi pantar inte. <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
Nedin: Absolut, det är skillnad mellan hund och hund, det är därför det är så otroligt viktigt att Husse/Matte lär sig att lyssna på sin hund och förstå sin hund. Oftast är skillnaden mellan en uppfostrad hund och en ouppfostrad hund huruvida Husse/Matte lärt sig lyssna på sin hund.
Lina: Leksaker... ja du, Ivanhoe biter sönder ALLT han kommer över och det som håller bäst och han tycker är absolut roligast är PETflaskor. Så nej, vi pantar inte. <!--emo&:D-->
Nedin: Absolut, det är skillnad mellan hund och hund, det är därför det är så otroligt viktigt att Husse/Matte lär sig att lyssna på sin hund och förstå sin hund. Oftast är skillnaden mellan en uppfostrad hund och en ouppfostrad hund huruvida Husse/Matte lärt sig lyssna på sin hund.
Kör:
Kör:
-
PatrikGBG
inte bara lära sig lyssna, utan ha ett stort stort tålamod...de flesta hundraser är inte lättlärda precis...
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Lyssna för mig är inte enbart att spätsa öronen... utan det gäller att läsa hundens kroppsspråk, gester, ljud men som du skriver... MYCKET tålamod.
Sen skall man också veta att hundar har en trotsålder och då verkar det som om hela träningen och disciplinen helt plötsligt försvunnit... <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Sen skall man också veta att hundar har en trotsålder och då verkar det som om hela träningen och disciplinen helt plötsligt försvunnit... <!--emo&:)-->
Kör:
Kör:
En liten update då på jycken som är i post #1!
Och kan bara hålla med Krister här, trotsålder? Ojojoj, va väl vid ungefär 10 månaders ålder i vårt fall! "Glömde" precis allt man lärt honom!
Och kan bara hålla med Krister här, trotsålder? Ojojoj, va väl vid ungefär 10 månaders ålder i vårt fall! "Glömde" precis allt man lärt honom!
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket
http://www.boltis.se
Vector + Pilotpaket
http://www.boltis.se
<!--QuoteBegin-Krister+9 Aug 2006, 08:26:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 9 Aug 2006, 08:26:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vatten kan vara ganska bra på hundar också, med en vattenspruta kan man få bort onödigt skällande hos en hund eller dessa plötsliga framrusningar mot barn och dylikt. Men då menar jag alltså en sån där blomspruta...
<!--endemo-->
[right][snapback]315778[/snapback][/right]
Hehe, jo det har vi upptäckt går hem endel också. Men hon förstår ju såklart inte skillnaden mellan tomma och fulla flaskor så dom flesta läcker lite <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Gav katterna en leksak med bjällra i för ett par dar sen, den verkar ha gått hem också, hoppas den håller ett tag till..
Synd bara för har inte haft så mkt tid att ge henne senaste dagarna så hon är rastlös till max. Höggravida katten fick 4 ungar som hon inte förstod hur hon skulle ta hand om så att flaskmata och tvätta dom har tagit endel tid.. Tyvärr sa djurkliniken att man skulle lämna mamman själv med ungarna för att tvinga henne att ta hand om dom..... Alltså dog 2 stycken igår efter ca 3 timmar hjärt-och-lung-räddning i mina händer.. Var på väg för att avliva dom akut när jag förstod att det inte var någon idé längre så att dom skulle slippa lida men dom klarade inte bilturen på 5 minuter när jag inte höll dom igång....
Dom andra två fortsätter jag mata extra fast honan har börjat ta hand om dom nu.
Tog hem en kattunge från landet i söndags också som skulle skjutas för att den var för vild och bet alla som kom nära. Nu fräser den inte längre när jag ska ta upp den och den spinner och "buffar" när jag gosar med den.. Underbar <!--emo&:)-->
<!--endemo--> Är det någon som vill ha en supersöt blågrå katt med världens lenaste päls så skriv <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]315778[/snapback][/right]
Hehe, jo det har vi upptäckt går hem endel också. Men hon förstår ju såklart inte skillnaden mellan tomma och fulla flaskor så dom flesta läcker lite <!--emo&:)-->
Gav katterna en leksak med bjällra i för ett par dar sen, den verkar ha gått hem också, hoppas den håller ett tag till..
Synd bara för har inte haft så mkt tid att ge henne senaste dagarna så hon är rastlös till max. Höggravida katten fick 4 ungar som hon inte förstod hur hon skulle ta hand om så att flaskmata och tvätta dom har tagit endel tid.. Tyvärr sa djurkliniken att man skulle lämna mamman själv med ungarna för att tvinga henne att ta hand om dom..... Alltså dog 2 stycken igår efter ca 3 timmar hjärt-och-lung-räddning i mina händer.. Var på väg för att avliva dom akut när jag förstod att det inte var någon idé längre så att dom skulle slippa lida men dom klarade inte bilturen på 5 minuter när jag inte höll dom igång....
Dom andra två fortsätter jag mata extra fast honan har börjat ta hand om dom nu.
Tog hem en kattunge från landet i söndags också som skulle skjutas för att den var för vild och bet alla som kom nära. Nu fräser den inte längre när jag ska ta upp den och den spinner och "buffar" när jag gosar med den.. Underbar <!--emo&:)-->
Lina Axblom, Trollhättan
Honda Civic GL -91
Honda Civic GL -91