Använder du bilbälte?

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Användarvisningsbild
nenilsson
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

Jag kan inte riktigt förstå när det skulle vara bättre att inte ha bälte på sig.
Om bilen tex skulle ta eld och börja brinna, och man inte får upp bältet...
Det som krävs är väl i stort sett att men brutit en arm eller något för att man inte skulle få bältet, men om krocken varit så kraftig så att du brutit en arm när du satt fast i bältet vad skulle inte då ha hänt ifall man inte haft bälte på sig.

Jag kan förstå att man kan fastna i bältet och ifall man har bältet på sig på ett felaktigt sätt kan man väl även få inre skador, men vad skulle ha hänt om man inte hade bältet på sig?

Hade man överhuvudtaget överlevt smällen/rullningen?
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

om du tex kör av vägen o då flygger ut genom ruta eller dör dom deformeras o senare mosas av något annat så som t.ex träd broar stolpar lastbilar mm innan
själva krocken är över så är de bättre utan.

ofta närfolk klarar sig eller skulle klarat sig utan bälte är när dom
slungats runt i bilen eller ur bilen o då undvikt att klämas fast mer än nödvändigt

och som andra oxå sagt. brand eller vatten eller liknande.

var 8 gång är ju inte så många men gå in på en bilskrot o kolla lite
de är vanligare än man tror att bilar briner. folk som röcker bilen blir
"fuckt" vid krock o tar eld mm mm..

men visst bältet räddar mer än skadar men risk finns att de tar
livet av en oxå. en brandman min morsa skackade med sa att
han personligen tar av sig bältet när han kör ladsväg/70 då han
häldre dör av själva smällen än att plågas av att sita fastklämd
ett bra tag eller att i värstafal bränas till döds...
stadskörning o motorväg hade han alltid bälte då risken att överleva me bälte var betydligt högre på dessa vägar..

/ Linus
Senast redigerad av LinusE den 11 oktober 2006, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
nenilsson

Tycker detta är riktigt intressant!

Att sitta fast och sakta men säkert dö vill väll ingen. Men som du säger så räddas man genom att man kastas runt i värsta fall kastas ut genom vindrutan, vid en sådan deformering av bilen där risken att fastna är stor. Man alla som nån gång försökt slå sönder en vindruta, vet att det krävs en hel del kraft. Att tillföra denna kraft med sitt huvud är ingen speciellt pigg på skulle jag tro.

Det jag menar är bara att de gånger som man egentligen skulle behövt vara utan bälte för att man sitter fast oftast föregås utav en ordentlig smäll med extrema krafter som man ändå inte hade överlevt utan bälte.

Mvh
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Diablo

kör inte en meter utan bälte själv!.. skulle förresten vara intressant att höra varför ingen använder bälte när dom åker buss? ser det dagligen å jag tror inte ens 1-2% använder det <!--emo&:annoyed:-->Bild<!--endemo-->
Användarvisningsbild
bulaan
Bil: Accord CL7 -03
Namn: Linus Bylund

haha finns det bälten i bussarna?

Åker också buss till skolan vaarje dag..
Linus Bylund
Spec

Går av ren vana för mig att ha bälte på, både när jag kör eller åker med i en bil/taxi.

Satt t.om på mig bältet när jag skulle sätta i stereon i bilen.. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Martin Leander - official Bärjon of HPC
Toyota MR2 -93
Borlänge[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

Det med att det skulle vara farligare att ha bälte på sig än utan är bara dumt. Det finns ett fåtal krockar där bälte har varit del av dödsorsaken just för att det suttit fel eller att det har klämts fast på ett sätt att personen inte har kunnat få av det och dött av antingen brand eller klämts ihjäl.
Men vid nästa bilmässa så sätt er i en sån där "krockbil" där man får testa bältet och säg sen att ni kan hålla emot den kraften vid en smäll... för kan ni inte det så är det ert huvud som får parera ratten eller vindrutan.

Och att man rullar runt i bilen och klarar sig från att bli ihjälklämd... tror ni på det själva? Finns fler som dött av att de åkt ut en del genom nåt fönster och klämts ihjäl av en rullande bil... men om ni tror att det är skönt kan ni börja med att kasta er runt i er egen stillastående bil och se hur bara det känns.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister

<!--QuoteBegin-Diablo+11 Oct 2006, 21:10:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Diablo 4 11 Oct 2006, 21:10:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->kör inte en meter utan bälte själv!.. skulle förresten vara intressant att höra varför ingen använder bälte när dom åker buss? ser det dagligen å jag tror inte ens 1-2% använder det  <!--emo&:annoyed:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]337531[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

I stockholms bussar finns det inget bälte vad jag vet.

Kör:
Användarvisningsbild
bulaan

Har aldrig sett några på LLT:s heller.. (Luleålokaltrafik)
Linus Bylund
Användarvisningsbild
bulaan

Har aldrig sett några på LLT:s heller.. (Luleålokaltrafik)
Linus Bylund
Diablo

<!--QuoteBegin-bulaan+12 Oct 2006, 11:59:29--><div class='quotetop'>QUOTE(bulaan @ 12 Oct 2006, 11:59:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har aldrig sett några på LLT:s heller.. (Luleålokaltrafik)
[right][snapback]337719[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det sitter inte på alla, men på ett par bussar som används i skolkörningar!.. tex på några av de nya Solarisarna! men men ingen som använder dessa iaf!

om man nån gång måste ställa sig på bromsen så lär ju folket flyga omkring rätt ordentligt! :S
Användarvisningsbild
bulaan

True true, har vart med om det på en hockeycup när jag var mindre, en kille hade inte bälte på sig och stod i gången, busschaffisen vart riktigt less för han hade sagt åt honom 3-4ggr kanske, så han tvärnita=)

Han flög rätt många rader fram=)
Linus Bylund
Användarvisningsbild
nenilsson

Ansvarsfull chaffis <!--emo&:blink2:-->Bild<!--endemo-->
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Användarvisningsbild
bulaan

haha japp=D
men sen satt alla tysta och stilla kan jag ju säga
Linus Bylund
rickard carlsson
Bil: Civic
Namn: Rickard Carlsson

Sjalvklart! Anvander alltid balte! Korkat att inte anvanda det.
...Dessutom kanns det rejsigare (och tryggare) nar man sitter fast.
Rickard Carlsson
Civic HB ESi -92
adast

alltid bälte,, även på dem som jag kör skall ha bälte på sig annars så rullar inte bilen.
Adam Åstrand
Användarvisningsbild
Peter_1976
Bil: Honda Civic 2.0 GL (FD2)
Namn: Peter Sköld

alltid. det går på reflemässigt.
fast tar faktiskt av det när jag ska fick parkera
Peter Sköld, Lund
Honda Civic FD2 -07
http://www.garaget.org/?car=198809
Magyar

Svårt och inte göra det när jag har automatiska bälten som sätts på så fort jag stänger dörren :).
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Rydell

Självklart....

O om inte så finns det 736549st bältes påminnare i bilen :whistling:
Rune Rydell

JDM är så häftigt.
Vill vara som någon annan.
ekish

Självklart... är inte värt att förlora livet bara för att slippa ta på sig bälte!
Andreas Ekström
1993 Honda Prelude 2.2 Vtec 4WS BB1
VPM.se
Användarvisningsbild
gnagis
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Been thanked: 6 times
Kontakt:

<a href="http://www.flicklife.com/40273e254d740e ... Taped.html" target="_blank">http://www.flicklife.com/40273e254d740e ... ed.html</a>
uppdaterar lite med en filmsnutt som ger kanske några en funderare
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Krister

Alltid bälte på mig och alla andra i bilen.

Kör:
Smoothy

Sätter av reflex på mig bilbältet så fort jag sätter mig i bilen, vilket ibland nästan kan bli fånigt när man bara skall rulla bilen 2 meter in i garaget eller liknande :P Men hellre fånigt åt det hållet..

Kör inte heller en endaste meter om inte alla i bilen har bälte på sig - det är ännu viktigare anser jag. Förstår faktiskt inte varför vissa bara vägrar att ha på sig bälte..
Om man tycker det är obekvämt så är det förmodligen för att man rör sig och fipplar med för mkt annat i bilen ;)
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
superyll

Japp alltid bälte... Som vissa säger en reflex... känne konstigt och köra uttan bälte..

Men därimot tycker jag många överdirver när dem sägar att dem inet kör bilen om inta alla har bälte på sig.. oki om man kör barn men säger till dem och ser till att dem har bälte...men en som rä nog så gammal att han kan ta ahnd om sig själv får fan ta sit eget ansvar....

Tycker Jag...

mvh ylll
Yll Ramadani
K.Larsson

alltid tänker inte enns på att man gör det :thumbup:
Kristoffer Larsson
S2000 -07
spaken

Bältet är alltid på.
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Martin Lindblad <!--colorc--></span><!--/colorc-->

msn: spaken_llindis@hotmail.com

<!--coloro:#9932CC--><span style="color:#9932CC"><!--/coloro--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Jönköping <!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro--><!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Honda civic -00 <!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Medlem 1829<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Väntar på nått gott så vänta aldrig för länge<!--sizec--></span><!--/sizec-->
moggesthlm
Been thanked: 6 times

i sin egna ja, jobb bilen nej då jag hoppar in å ut alldelels för ofta, samt man måste kunna vara rörlig i lastbilen för att kunna sköta gps,kartbok,annteckna,ta telefonsamtal m.m
Senast redigerad av moggesthlm den 6 september 2007, 13:27, redigerad totalt 1 gånger.
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Fellan

Går alltid på av reflex!

Kör inte om den bakom inte har bälte heller för vill inte att dom ska mosa mig om något händer, har inget med mognad att göra som någon skrev för blir en smäll i hög fart pallar ju inte bältet först en gubbe sen en till så brister det ju och då kunde man lika gärna i vissa fall åkt utan.
Senast redigerad av Fellan den 10 mars 2008, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Borås
[i]0709684857[/i]

Audi S3
Dorfus

Som ovansående. Den som sitter bakom mig i en bil skall ha bälte på även om det inte är min bil och någon annan som kör. räkna lite på den tyngd en normal kropp får vid en krock så inser ni att det vill ni fan inte ha i ryggen ;)
Christer Jernberg
Användarvisningsbild
NitraM
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Has thanked: 134 times
Been thanked: 86 times

klart man har bälte, det är ju en life saver. samt så ska alla andra i bilen ha bälte också när jag kör.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten