k24 Integra type r 247 whp/253 nm

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

15 april 2009, 17:38

Denna text har skrivs även i min project tråd, klistrar in den för dem som inte är medlemmar.

Efter mycket strul med autotech så bestämde jag mig att vi skulle mappa på Boråsbänken.

Idag var jag och Yashar aka Dr YashiMotors och mappade till bilen.

Vi använde oss av två st olika bredbandslambdor, dels bänkens egen och dels PRC ECU'n inbyggda för att jämföra nogranheten.

Vi började med snällla grundmappen som jag kört in bilen med och plockade då 227whp.

Sedan justerades VTC'n till den aggresivitet vi ville ha och plockade då genast ca 15hp.

Efter en del justering med VTC för att passa 2.4L motorn och kompen plockade vi till slut 247whp samt en vridmoment på 253Nm på hjulen.

Första mappen är min bil med grundmapp mot slutmappad

Bild

Här är en film hur det går

<a href="" target="_blank">
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

15 april 2009, 17:42

nice! setup???
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

15 april 2009, 17:46

siiiiiiiiiiiiiiick :D fan vilket fint kick det måste vara!! bra jobbat junior och yash!
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

15 april 2009, 17:47

I korta drag

87.5 mm kolvar
12:5 comp
Rbc
100-cells race kat.
Hytech grenrör (kopia)
410 cc spridare.
2,5 avgassystem
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

15 april 2009, 17:48

vart har ni lagt varvstoppet?
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

15 april 2009, 17:49

Elvis_EG2 skrev:vart har ni lagt varvstoppet?

varvstopp 8100 varv.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

15 april 2009, 17:50

kammar?
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

15 april 2009, 17:53

k20a2 kammar.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
luckan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 494
Blev medlem: 8 maj 2007, 18:56
Namn: Daniel Lukjanovic
Ort: Halmstad

15 april 2009, 18:05

Den går äckligt bra! Snyggt jobbat =)

Mvh,
Senast redigerad av 1 luckan, redigerad totalt 15 gånger.
RobbanT
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 mars 2006, 17:30
Ort: Malmö

15 april 2009, 18:06

Fan va nice Junior, grattis!! Jävlar vad det måste gå nu

K24 botten i en CTR vore ju en underbar kombo istället för att klydda med kammar etc i K20
www.sodervidinge.se
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

15 april 2009, 21:08

Nice nice !

Hoppas man får sen denna bil i sommar =)
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 866
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

15 april 2009, 22:36

kul bubben! hoppas de blir många kul timmar bakom ratten nu! :)
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

15 april 2009, 23:58

Bilen kommer att synas så mycket som det bara går.

Tack Gubbs!
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Mibbe
Påläst
Påläst
Inlägg: 634
Blev medlem: 25 juli 2004, 21:57
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh
Ort: Göteborg

16 april 2009, 07:54

Shit Pommes! Trevlig bil. Vore kul om den dök upp i backspegeln när man kör igenom Borås. (Vilket sker lite då och då)
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*


Tack till

SCRAM
NuKi
Användare
Användare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 juli 2004, 14:08
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

16 april 2009, 09:21

Oj oj! Vilken underbar sång, gillar den täta stegningen på lådan.
Finns det utrymme för ytterligare effekt om du önskar, Junior?
Tänkte på att du kör med k20a2-kammar.
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

16 april 2009, 15:01

Nicke det finns mer utrymme, motorn är inte maxxad på nåt sätt.

Jag har kammar liggandes som kanske monteras längre fram.
Det rör sig om ungefär 20 hk till. Men än så länge är jag helt såld på kraften ur maskinen, så det finns ingen anledning att greja med detta nu.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

16 april 2009, 15:16

Vilket skitsnack Junior! Du är nöjd nu och i morgon, till helgen börjar du tänka mer och mer på kammarna som ligger och väntar kan jag lova dig. Du är ju hk-knarkare av rang, om du inte hade varit det hade du fortsatt köra org K20.=)
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

16 april 2009, 16:17

Vem på hpc vill inte ha mer krut?? Mitt motto är: Bli aldrig nöjd :)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Koco
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 oktober 2006, 18:21
Bil: Honda Civic VT
Namn: Serif Koco
Ort: Helsingborg
Kontakt:

16 april 2009, 21:14

fan vilka underbara siffror! grattis!! Ska bli riktigt gött o se den på mantorp!
VW Pickup 97
Honda Civic 96- ek4 VTi
Fastway Honda CRF 250R
Yamaha R1 06-


Honda Civic VT-RR B18c/s80 Såld :( :( :( :( :( :( :'(
KTM 525 aka Supermotard (Såld)
Saab 93ss Aero(Brukis) (Såld)
Honda CBR600 F4i (Såld)
Honda CRF 450R (Såld)
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:40
Bil: Civic 1.8 Sport, 2006
Namn: Andreas Engstrom
Ort: Stockholm

17 april 2009, 07:54

RobbanT skrev:K24 botten i en CTR vore ju en underbar kombo istället för att klydda med kammar etc i K20
+ 1 på det!

Någon som vill upplysa en okunnig om vad det handlar om för typ av investering om man skulle göra såhär i en CTR?
Köper man enbart nya delar och kränger den befintliga motorn, eller köper man en K24 bottendel och återvinner toppen? Jag som på sin höjd klarar att byta tändstift måste ju förstås låta någon annan stå för fix, så hur mycket tid (och stålar) tar själva bygget? Om trådskaparen svarar men inte känner för att skylta med siffror och annat går det lika bra med PM! :)
För min del siktar jag på LSD till nästa säsong, så det ligger ju ett tag fram i tiden, men fråga kan man ju alltid...

Ser också fram emot att spana in kärran på Mantorp! :)
Senast redigerad av 1 Hattori Honda, redigerad totalt 17 gånger.
Stocktown, Älta
Civic 1.8 Sport, 2006


Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

17 april 2009, 10:17

En sån motor kostar ca 30-40 tkr.
Sen tillkommer så spridare, mappning etc.


Detta var i rikigt stora drag, de går säkert att få billigare resp dyrare motor.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

17 april 2009, 10:22

Komplett motor 4000
<a href="http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=58773" target="_blank">http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=58773</a>
Sen får man ju säkert tillbaks ca20k för en komplett K20A2.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

17 april 2009, 10:52

Är det inte bättre att behålla toppen då? K24/K20 skall väl vara en lysande hybrid? Isåfall borde väl en K24 botten vara allt man behöver (mer eller mindre) och det borde väl inte behöva kosta lika mycket? Man använder väl det mesta från K20 motorn också isåfall eller har jag fått det om bakfoten?
Senast redigerad av 1 David Lundin, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

17 april 2009, 10:56

Självklart kan man göra det. Men om man vill ha en komplett byggd K24 botten så är nog annonsen ovan svårslagen prismässigt.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

17 april 2009, 11:05

Jag kanske skulle kollat på länken först :blush:
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5144
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

17 april 2009, 11:20

4000 = 33500kr, sen frakt och tull o moms, det är minst 35-36k hemma, visst mycket fina grejer men det går att hitta billigare motorer här på hemmaplan.

Jag säger som Junior, en komplett motor K24 med K20-topp kostar runt 30-40k.

Sen får man inga 20k för en K20 motor längre, snarare runt 12-15k. Och det är det som är grejen när man bygger K24a att visst kan man ta alla sina grejer ifrån sin K20, men då har man bara ett block kvar som ingen vill köpa, om man däremot inte rör en skruv på sin gamla K20 så att man kan sälja den för låt oss säga 13k och sen så köper man en komplett K24 med K20-topp för 30k, så har ju bytet bara kostat 13k plus arbete, spridare, mappning osv. 13k för 40hk & 40Nm är rätt billigt ;)


Sen det här med att K20-toppen är så bra trallala, folk verkar vara rädda för K24a3-toppen, och det ska ni inte vara, de skiljer så jäkla lite i flöde på just den toppen och på k20-toppen. Grejen är faktiskt att pålågvarv och mellanvarv så flödar k24-toppen bättre än vad K20-toppen gör!


Det finns 4st olika K24 toppar, och det är 2 av dem som är värdelösa och 2av dem så är i princip lika jäkla bra som k20-toppen är.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

17 april 2009, 11:53

Är inte kammarna etc också vassare i K20A2 alt K20Z1 (som i länken) jämfört med K24 topparna?

Visst, det är inte svårt att byta men om de flödar lite bättre och dessutom har vassare kammar så...

Du har helt klart en poäng med den ekonomiska biten där dock!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

17 april 2009, 13:47

Jag tror faktiskt att det är tvärt om... Beroende på vilka K24-kammar man kör med så har jag för mig att Malkolm läxade upp mig för ett tag sedan på just den punkten :).
TSX-kammarna ska vara vassare än K20A2 tror jag. Ett aber finns det som malkolm påtalade i telefon igår när vi snackade lite skit. Toppen hamnar 2cm högre. Kommer det att funka med grenröret mot krängningshämmare och golv under bilen? Troligen inte, så någon modd på grenröret eller monteringsvinkeln lär behövas om man ska köra K24 i CTR.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
.:Gurra:.
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 2 september 2004, 22:57
Bil: Vti HB -92
Namn: Gustav Karlsson
Ort: Vänersborg

17 april 2009, 16:48

Grattis!
Hoppas man får se dig här i krokarna på någon kvällsaktivitet ute på gatorna. =)
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

19 april 2009, 02:41

stort grattis gubben!

det är en grej på kurvan som jag funderar över!på min kurva så har jag topp efekten vid 7500 å sedan dippar den ner....men din kurva har ju inte ens börjat dala vid 8100rpm :blink:

måste vara nitro i borås bensinen :prop:
Stefan Abelsson


DCK24-R
Skriv svar