Vilken (mellan)-ljuddämpare?

ENBART för motorrelaterade topics
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Missade den frågan, körbarheten är precis som org, men ljudnivån gör att man´inte kan ha det så.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Branten
Bil: CTR EP3
Namn: Erik Brantås
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

boråsmaffian har iaf vid några tillfällen (som jag själv sett) monterat bort delar av sitt avgas just för att de vill ha så fritt som möjligt..

ja tror på fri flykt, med hög avgashastighet.. men jag vet inte
Medlem första gången 2001. Aldrig lyckats skaka av mig Hondaintresset.
Kör: EP3 K24 -05, Porsche Boxster S -05

Hondahistorik:
CRX -88
CRX -89
Civic EG6 -92
tonyt1g3r73

WOW. Vilket stohej det blev nu då. Om jag får komma med min personliga (ej välgrundad) åsikt så borde det väl i frågan som tråden helt plötsligt börjat handla om vara så att avgasflödet skall ha samma hastighet (mängd avgaser/tidsenhet) i röret som det produceras i motorn. Då är avgasröret hela tiden full av avgaser så virvlarna minimeras samtidigt som mottrycket hålls nere.

Men nu tillbaka till huvudfrågan. Ecci ställde en fråga om att sätta mellandämparen på mitten för att hålla nere resonansen. Kan något kommentera för och nackdelar med detta? Andra åsikter?
Tony Heimdahl, Göteborg-Stenungsund-Tjörn

Honda Accord Coupé -95

Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
tonyt1g3r73

Jag undrar också om det som finns på Biltema/Micro/Mekonomen skulle kunna funka eller om det bara är skräp där. Jag skulle nämligen behöva köpa ganska snabbt om jag skall kunna få hjälp med monteringen.
Tony Heimdahl, Göteborg-Stenungsund-Tjörn

Honda Accord Coupé -95

Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

<!--QuoteBegin-Mattias+18 Dec 2005, 23:27:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Mattias 4 18 Dec 2005, 23:27:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nu har jag ju inte testat nån längre bit pga ljudnivån men att köra med enbart grenrör på en VT är inga problem, tomgång, lite gas, massa gas, fullgas, inga som helst problem.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=222103"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Så skulle man alltså på exempelvis en ctr [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] kunna köra utan avgas efter grenröret då? eller måste man ha katt också? ok att det kommer låta högt men tar inte motorn på något sett skada?
[b]Medlem #1535[/b]
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

okej, då e jag nöjd Martin...jag fick svaret jag frågade efter...o fortfarnade säger jag att mina kunskaper inte räcker till för o säga emot..!
så jag måste ju hålla med tills motsatsen e bevisad*s*
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

mindre rör = högre gashatighet
man vill ha så litet rör som möjligt utan att förlora flöde.

detta är till en b-serie.. gissa var det kommer ut? Bild

Bild
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

"man vill ha så litet rör som möjligt utan att förlora flöde", nyss var det ju att man inte ville ha system alls hehehe!(förstår vad du säger asså)

min tanke har hela tiden varit att röret ska vara anpassat till mängd avgaser, o utan rör som är just detta så blir det lite fel...

ett typ av fullsystem ger ju mer toppeffekt men tappar tex vrid på låga varv, o tvärtom!

annars hade ju olika extraktorrör inte gjort nån skillnad eller hur...hmm aja svårt o förklara tankar, men men....
Senast redigerad av PatrikGBG den 19 december 2005, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Skriv svar