Vi har mätt prestandan på nya CTR

ENBART för motorrelaterade topics
Honda4ever

Vi var ut och mätte en Honda Civic Type-R i helgen, den nya modellen med mycket utrustning och 100 mil på mätaren.
Yttre omständigheter: 15 grader, hög fuktighet men antagligen lågt lufttryck.
Mätutrustning var Racelogic Performancebox GPS med en nogrannhet på 0,1 sekunder och 0,2 km/h. Ex. Automobil använder sig av denna utrustning i A-testet.
Bilen växlades strax före varvstopp (8200-8300 rpm) och växlingarna var minst sagt snabba, bra kört med andra ord!

0-100 7,3 sekunder med två pers och dåligt grepp.
100-200 på 22 sekunder med en pers.
Vmax: 225km/h sedan var det stopp.

Kommentarer?
Senast redigerad av Honda4ever den 2 juli 2007, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

0-100tiden helt okej, men det va så ja kände när jag pröva bilen, den gick helt okej typ till kanske 120, sen typ dog den av..
En EP3a hade ätit upp den i ett 100-200test, för 22s är inte särskillt imponerande! Vilket är tråkigt enligt min mening, för en NY modell ska enligt mig
inte vara saktare än en gammal, iaf inte en "sportigare modell". Alla andra gör snabbare modeller, honda gör långsammare :wacko:

MVH
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Låter som ett ganska rimligt resultat, testade ni några fler bilar också?
Honda4ever

En förklaring kan vara att bilen inte är helt inkörd. Får återkomma med en bil som rullat ca 1000 mil och se om det är någon skillnad.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Honda4ever

fonzeka skrev:Låter som ett ganska rimligt resultat, testade ni några fler bilar också?
Inga fler Hondor tyvärr. Vore kul att testa en gen1 och se vad den mäktar med under samma förhållanden.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Skulle ju va kul om en ep3:a som testas är orgianl isf...

Va förövrigt min bil som testades
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

0-100 på 7,3 är bra. Jag kom aldrig ner i mindre än 7,2 oriinal med min mätarfart. 100-200 tiden är ju också rätt bra tycker jag! Min Ep3.a gjorde det på samma tid original, men då mätt på mätarfart så alltså var den förmodligen lite slöare, men jag körde i exakt 100 och stämplade sedan gasen. Kanske loggade ni tiden med full gas från en lägre fart? Min hade också gått exakt 100 mil då. Jag kapade det till 20s genom att sätta på ett AEM V2och låta motorn gå ca 500 mil.
Original gjorde min inte en kilometer över 240 på mätaren, vilket borde vara någonstans runt 225 riktiga km/h. Jag vet att många äldre bilar med mer mil i motorn gick bra mycket fortare, så det kan nog ha med inkörning att göra till viss del.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ToLo
Kontakt:

Kul att ni testat detta! Är ju alltid bra att ha rimliga siffror att luta sig på. Vi får som sagt se om det kan kapas lite på tiderna med en bil med fler mil på mätaren. :thumbup:
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Ejan
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander

tyckte det lät lite slött faktiskt...synd på en sån fin bil

bara att hoppas på att den blir lite kvickare med några mil på nacken.
Senast redigerad av Ejan den 2 juli 2007, 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
zozo

tack jocke för testet :thumbup: . jag e nöjd med resultatet, 0-100 på 7,3 med 2 pers och dåligt grepp är helt ok och jag visste att automobils mätning på 7,8 ej stämmde.

men toppfarten på 225 :snurrig: det kanske stämmer för att digitala mätare alltid visar nästan exakt hastighet, så att 225 betyder ca 235-240 på vanlig mätare

mvh
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Den digitalamätaren visar inte exakt. På en vanlig civic 1,8sport så visade 5km/h fel på 110km/h enligt gpsen i polarens bil :)

140km/h va det 7km/h för mycket :)
Senast redigerad av stiivN den 2 juli 2007, 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
Honda4ever

Jag kommer inte ihåg vad mätaren visade men det diffade en del iaf. Dock inte onormalt mycket.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

om det är analog eller digital mätare spelar inte kattskit..
Biltillverkare bygger medvetet in en feltolerans för att om folk åker dit för fortkörning så har biltillverkaren garderat sig så gott dom kan..
SMacke #364
superyll

hur kan ni säga att 0-100 på 7,3 är bra.. nää värkligen inte

jag gjorde 6,5 med min EP3:a och dte med skit dåliga däck.. oki jag har ett V2 filter kan jag tillläga och vi var två pers...

den nya modelen va civic type r är inte bra..
jag tycker i alla fall att när en model kommer som ny ska den vara bättre änn dan gammla.. men denna har ingen chans mot EP3:a inte i något.. kan hålla med om att den är snyggare att titta på.. men annrs nej.
har inet kört den själv ännu men av vad dem som har kört den säger så låter den tyvär som en flopp...

mvh yll
Yll Ramadani
ToLo
Kontakt:

:omfg:

Hur kan du säga att nya civicen inte är bra? Allt handlar om vad man upplever som önskvärt. Vill man ha en bil som har hondas varvvilliga K20A kombinerat med alla gadgets som du kan önska så är nya civic förjävligt bra. Dessutom funkar den betydligt bättre än EP3 att köra längre sträckor med, och invändigt spelar dom dessutom i helt andra olika ligor. Styrning och vägkänsla är även betydligt bättre. Jag "törs" köra snabbare än vad jag gjorde med EP3. Ser även fram emot att ha antisladd och antispinn tillgängligt när det blir vinter.

Hade en ny EP3 i 2år och bytte till en FN2. SÅ jag vet precis vad som är bra och dåligt med de olika bilarna. För mig är FN2 en MYCKET bättre bil.

Är din enda definition av "bra" vilken bil som är snabbast 0-100, eller 0-200?
Senast redigerad av ToLo den 2 juli 2007, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

Så alla ni som lägger upp tider vad ni själv kört, för att gämföra mot "Honda4ever"s tider. Hade ni samma exakta mätinstrument då eller?
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

et är väl bara jag som lagt upp tider som jag själv kört som jämförelse Regge? I mitt inlägg står ju mätmetoden...
Stockholm
superyll

ToLo skrev::omfg:

Hur kan du säga att nya civicen inte är bra? Allt handlar om vad man upplever som önskvärt. Vill man ha en bil som har hondas varvvilliga K20A kombinerat med alla gadgets som du kan önska så är nya civic förjävligt bra. Dessutom funkar den betydligt bättre än EP3 att köra längre sträckor med, och invändigt spelar dom dessutom i helt andra olika ligor. Styrning och vägkänsla är även betydligt bättre. Jag "törs" köra snabbare än vad jag gjorde med EP3. Ser även fram emot att ha antisladd och antispinn tillgängligt när det blir vinter.

Hade en ny EP3 i 2år och bytte till en FN2. SÅ jag vet precis vad som är bra och dåligt med de olika bilarna. För mig är FN2 en MYCKET bättre bil.

Är din enda definition av "bra" vilken bil som är snabbast 0-100, eller 0-200?

nää min definition av Civic type R är..

köper du en sån bil köper du den för att känna racing kännsla känna en gokartkänns asså en bil som är allmänt vild och jävligt rolig..

det jag säger är att enligt folk som kört den och vad jag har hört och läst om den så ligger den ett ljusår bakom EP3:a
man känner ju inte ens att dte är V-tech i den.. inte den stöten som finns i EP3:an
din bil är jävligt snygg uttanpå... mycket finnare änn EP3an...
men det är en blanning av racing och komfort och det är två saker men inte kan bland för det blir dte mindre bra...

hoppas inte du tar illa vid menar inget illa...
hoppas du triv i din bil för alla har vi olika smak..

Ps Menar du att FN2 är snabbare än EP3 0-200??

mvh yll
Senast redigerad av superyll den 2 juli 2007, 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
Yll Ramadani
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

den här diskussionen är lika ointressant som PC vs MAC. Folk kommer alltid gilla olika saker. det räcker så..

Tack för infon om prestandamätningen!! Mycket intressant! :thumbup:
2008 wrx sti
No 666
Namn: Arrr

MagnusL: Jo det är så sant som det är sagt, men om man inte använt mac och spyr över den utan att ha provat är ju samma sak. Jag har kört mycket mac och pc och gillar verkligen inte mac...:).

Jag har kört masssor av ep3 och ganska mycket fn2 och måste säga att fn2 är bjuder inte till bra mycket sportigare körning orginal än vad ep3 gör. Så ja ep3 ligger ljusår efter fn2 i många avseenden. ep3 är en ganska lätt buss utan kompromisser och som har riktigt bra potential när man börjar bygga på den mer än så är det inte... :thumbup:
sprah

Om accelerationen kan jag inte säga så mycket eftersom att jag inte har något att direkt mäta med, har dock filmat när jag maxat bilen på vanlig landsväg, och då visade min digitala hastighets display 233 km/h med korta inslag av 234 km/h, för att sedan ta stopp. Samt så har jag märkt att FN2 "INTE" kan köra ifrån EP3 då båda är orginal och förarna växlar någotvidare bra, dock att FN2 kan köra om EP3 i hastigheter runt 220, men som sagt, inte köra ifrån. Bara mina enkla reflektioner. Sen kan jag även tillägga att FN2 är ganska lätthanterlig och manövrerad vid extrem vattenplaning, trust me ;)

Länk till mitt vattenplaningstest ^^ <a href="" target="_blank">Vattenplaning</a>

Edit: Dessutom så upplever man knappast någon Gokart känsla om man inte stänger av VSA ;)
Senast redigerad av sprah den 4 juli 2007, 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
Simon Sprah
Civic Type R GT -07
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Det där såg inge vidare smart ut..
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag ryser bara jag ser det :crybaby:
Stockholm
superyll

asså jag vill bara avsluta det jag började..

Jag menar absolut inget illa om FN2 Jag älskar och titta på den..

Men jag tycker att kommer man utt med en ny model så ska den vara bätter än den gamla.. och det med långa steg

Ett Exempel

Typ haft 240 hästar kanske en diffad låda elller något..

aja hoppas inte alla FN2 ägare ser ner på mig.. ni har ju en honda och bara det är en bra bil......
Yll Ramadani
sprah

Jag håller med dig helt och hållet superyll. Kunde ju varit något extra. Hade jag vetat det jag vet idag om den FN2 som jag har, och problemen som måste åtgärdas, så hade jag troligen valt en EP3 istället, som man dessutom snart kan börja meka med lite. Med kort och gott, FN2 är fin, men det är EP3 med :)
Simon Sprah
Civic Type R GT -07
zozo

sprah jag måste säga att du är galen som testade hur bra en fn2 är om den får vattenplaning. och testet mot ep3 gick som jag trodde faktiskt.

och superyll jag ser ej ner på :whistling: hihi du får tycka vad du vill. och visst håller jag med dig och andra om att den kunde var snabbare men då hade priset också stigit mycket mer eller hur.

min bror pratade med en fn2 ägare som sa att han ska köpa en kompresor för 30 papp och få ca 100 hk till, och om det stämmer så kan det vara något för mig nästa sommar om jag har pengarna
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

No 666 skrev:MagnusL: Jo det är så sant som det är sagt, men om man inte använt mac och spyr över den utan att ha provat är ju samma sak. Jag har kört mycket mac och pc och gillar verkligen inte mac...:).

Jag har kört masssor av ep3 och ganska mycket fn2 och måste säga att fn2 är bjuder inte till bra mycket sportigare körning orginal än vad ep3 gör. Så ja ep3 ligger ljusår efter fn2 i många avseenden. ep3 är en ganska lätt buss utan kompromisser och som har riktigt bra potential när man börjar bygga på den mer än så är det inte... :thumbup:
Som sagt, FOLK kommer alltid ha olika ÅSIKTER. Helt ointressant för min del. FAKTA är dock jävligt intressant.
2008 wrx sti
superyll

zozo skrev:sprah jag måste säga att du är galen som testade hur bra en fn2 är om den får vattenplaning. och testet mot ep3 gick som jag trodde faktiskt.

och superyll jag ser ej ner på :whistling: hihi du får tycka vad du vill. och visst håller jag med dig och andra om att den kunde var snabbare men då hade priset också stigit mycket mer eller hur.

min bror pratade med en fn2 ägare som sa att han ska köpa en kompresor för 30 papp och få ca 100 hk till, och om det stämmer så kan det vara något för mig nästa sommar om jag har pengarna

jaa jag har läst lite om kompressor till Civic.. NU tänker jag på ep3 an.. och det ger inte 100 hästar.. men det ger jävligt många.. men

ska det smaka så kommer det och kosta.. vet inte om jag är sugen på och lägga 30 papp för en kompressor...isånnafall säljer jag Ep3 an och köper den nya Integran....

PS:.. Alla ni som sägar att Ep3 är lika snygg som Fn2 ... gnugga er i ögonen.. Fn2 ser ju farlig utt bara man tittar på den.. Ryser i kroppen när jag ser den på kvällarna....
Yll Ramadani
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times

Uppar väl en gammal tråd med en liten uppdatering.
0-100: 6,9(blött underlag)
100 - 150: 6,8
100 - 200: 20,6
Mätutrustning var åter igen Racelogic Performancebox GPS.
Det som var annorlunda denna gång va ett CAI och att bilen nu gått 2100mil.
Honda Civic Type R -15
Blixten

Jonny skrev:Uppar väl en gammal tråd med en liten uppdatering.
0-100: 6,9(blött underlag)
100 - 150: 6,8
100 - 200: 20,6
Mätutrustning var åter igen Racelogic Performancebox GPS.
Det som var annorlunda denna gång va ett CAI och att bilen nu gått 2100mil.

Trevliga siffror, men jag tycker du ska testa på torrt underlag och se vad du kan få ner dom till! Jag vet att min väldigt gärna spinner när det är blöt ute, så vem vet.. Du kanske kommer ner till 6.6 som honda säger? :)

Frågan är hur mycket filtert har gjort?..

Vilket cai använder du?
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Skriv svar