CTR/CR-V förbrukning ?

ENBART för motorrelaterade topics
mark.lindgren

Går i tankarna att byta Accorden mot en ny CTR och en ny CR-V. (Nej, inte 2 bilar till mig själva, utan familjen).

Frågan är att kan man köra en CTR snålt också ? Typ, om jag kör 3mil i jobbet dagligen, inte inne i stan utan förort, så borde det gå att köra den på ca 0.8l/milen, eller t.om. 0.75l/milen ?

(sedan är det en annan sak att man kanske inte vill, för den är så rolig, men frågan är om det går ?)

Samma frågar gäller CR-V, bensin,manuell, klarar jag av att pendla med den på ca. 0,8l/milen ?

(har kollat upp försäkringar, och det ser bra ut :) )

Ps. När jag var inne och pratade med säljaren, så erkände (jag tog inte upp samtalsämnet) han att en lite starkare motor skulle inte sitta fel i CR-V:n...
Kosmos
Bil: CTR-05
Namn: Mats Bing

Det går att köra en CTR runt 0.8l/milen, men det är inte lätt, och som du själv skrev, vill man det inte heller. 0.75 blir nog svårt. Jag snittar nog uppskattningsvis 1.2l/milen, men jag kör inte särksilt snålt, och inte original heller.
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->CTR 05<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Krister

Jag låg runt 0,9 i vår CTR, sen när vi bytte till accorden så låg jag precis över litern på den för jag tenderade att ligga på alldeles för låga växlar... det är ett beteende man "lär" sig i CTR.
Nu efter lite "omskolning" så ligger jag på 0,94 i accorden... mycket blandad körning men mest snuttar på halvmilen till och från jobbet.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Det är inga problem att få ner förbrukningen på en CTR, jag har legat ända ner på 0.7l/milen som lägst.
Men då gäller det att hålla sig från VTEC, vilket inte alltid är helt lätt :D
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

Hmm.. jag har en CR-V med k-motor. Vet inte riktigt hur den står sig mot den nya modellen. I min ligger jag väl och snittar strax över litern. Men så blir det i Stockholm. På lite längre sträckor kan man lätt komma ner runt 0,8 om man tar det piano. Jag kör iofs konstant med takräcke på, kanske man sparar lite till genom att ta bort. Håller med om att den inte skulle må dåligt av några hästar till, kör man manuellt känns det dock lite bättre tycker jag.
2008 wrx sti
Blixten

med buskörning och ca 2 mil till jobbet ligger jag strax under litern på min CTR. När jag åker neråt landet till skåne ligger den stabilt på 0,72 men då är det lagliga 110 :D Ligger jag på mer än laglig fart så är det 0,8 som gäller. Har faktiskt aldrig försökt snålköra den, var lite inne på det först men var tvungen till att släppa den idén.

Går inte snålköra en CTR - då har man köpt fel bil :prop:
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
PeGe
Kontakt:

När jag var till Oslo med min CTR för en par veckor sedan lyckades jag köra på blygsamma 0,73... Men då får man nästan köra med ett ägg under gaspedalen ;)
Åland

<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Skriv svar