Civic Type-R FN2 feedback
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Andreas och gänget är svintrevliga!
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Så motorn mår bättre på vägarna med 8000 varv på mätaren med belastning än 4500 utan belastning? ...nåja man lär sig nåt nytt varje dag.Linus skrev:<!--quoteo(post=532581:date=2 Mar 2009, 18:15:48:name=Steffo)--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 2 Mar 2009, 18:15:48) <a href="index.php?act=findpost&pid=532581"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Att tokvarva en motor utan att ha motstånd på den är rena döden för maskinen och det förkortar livslängden markant. Så av den anledningen har Honda lagt in ett varvstopp vid stillastående så att man inte av misstag ska kunna döda motorn.
Upptäckte detta nu och har ägt bilen i ett o ett halvt år så det är inte så att jag utsatt bilen för detta dagligen.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det kan jag inte svara på exakt, men att köra tex 7000 varv utan belastning är skadligt medan 7000 varv med belastning inte är alls lika skadligt. Höga varvtal sliter ju alltid lite extra, men i synnerlighet utan belastning.
Jag antar att Honda satt varvstoppet vid 4500 varv för att det aldrig finns någon anledning att varva mer innan man ska köra iväg. Man riskerar bara att skada koppling och drivlina samt spinner bort rörelseenergin. De hade kunnat satt det vid 5000 eller 4000 också. Jag tror att det är 5000 varv på EP3:an original...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Såg den vanliga civic 5 dörrars hos en handlare här i sthlm i helgen. Annars så kommer de att tas in så fort alla -08 är slutsålda, uppskattningsvis i maj-juni.Jante skrev:Någon som vet när dom börjar sälja FN2 09??
Var å fråga på honda här i stan å dom visste inget..
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Tjena. Har varit och kollat på en ctr fn2 idag och den såg riktigt fin ut men när jag provkörde den så fick jag inte riktigt i 3ans växel 2 gånger, men han tyckte väll att de var jag som var dålig med kopplingen.
Men tyckte att jag gjorde de, de här hände i början av provkörningen och resten av körningen gick bra de uppkom inte någe mer efter de. Har läst i tråden lite om att flera har problem med 3an.
Vill verkligen ha den här bilen men är orolig om man inte kommer få problemet fixat på nybilsgarantin. Jag får köpa bilen för 169k en 07a som är uttagen i november och gått 1700mil.
Hur mycket täcker nybilsgarantin för igentligen?
Jag trodde när man har nybilsgaranti får man allt fixat utan att man behöver pröjsa för de.
Tacksam för alla svar.
Men tyckte att jag gjorde de, de här hände i början av provkörningen och resten av körningen gick bra de uppkom inte någe mer efter de. Har läst i tråden lite om att flera har problem med 3an.
Vill verkligen ha den här bilen men är orolig om man inte kommer få problemet fixat på nybilsgarantin. Jag får köpa bilen för 169k en 07a som är uttagen i november och gått 1700mil.
Hur mycket täcker nybilsgarantin för igentligen?
Jag trodde när man har nybilsgaranti får man allt fixat utan att man behöver pröjsa för de.
Tacksam för alla svar.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Nybilsgarantin täcker fabrikationsfel i tre år efter första regdatum.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Vet inte riktigt hur man ska göra om man ska satsa på den här 07an, eller försöka leta efter en 08a så man slipper felet? Men man tycker ju att växellådsproblemet borde gå på garantin.
Senast redigerad av Nev den 12 april 2009, 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
-
soffpotatis
Jag känner en som har 08an och den har samma problem. så vill du ha bilen så köp den. Det går på garantin men de vet inte hur man fixar det. Det är väl där problemet ligger. Så det är väl bara att tjata på tills de fixat lösning. jag vet inte hur man ska göra. Modellen innan hade väl problem med 2ans vxl har jag hört.
hur som helst är det en underbar bil, och praktisk.
hur som helst är det en underbar bil, och praktisk.
David Willemoth
Lite nyheter om 3ans växel. Ringde till generalageneten i Malmö idag och berättade om min situation. Han bokade ett möte och inlämning av bilen hos min återförsäljare i Hörby på torsdag. Där skulle dem testköra för att bekräfta felet inför en eventuell åtgärd , dvs byta syncringar. Bådar ju gott...
Adrian Hansson
Gratulerar till den röda skönheten. Jag kan meddela att sambon saknar den nåt enormt så lova att vara snäll med bilen.Nev skrev:Tänkte fråga lite om ni har bytt dioderna på parkeringslysena? Hur mycket vitt ska man köra för att få så likt xenon lysena som möjligt.
Använd inte biltemas diodlampor då de är på tok för blå, dock ser det bättre ut än de gula orginal, men men. Du bör sikta på något som efterliknar 4300k då det är vad orginalxenon brukar ligga på.
Senast redigerad av CayLe den 16 april 2009, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
Hej Nev!
Kul att du också hänger här! Hoppas få se pärlan någon gång i framtiden, kanske på Gotland ring i sommar eller någon bilträff. Hoppas du är nöjd med köpet, jag tyckte om den där bilen enormt...
Hör av dig om det är några problem!
Jag hade faktiskt planer på att xenonkonvertera helljuset, kolla xenonkungen.se.
Inte så jätteavancerat, men blir snyggare!
På sambons type-r (samma lika som du har, fast med vita fälgar, vi var så pass udda att vi hade varsin likadan bil för det är en himla bra bil...) så är alla lampor bytta till vitare ljus och bromsljuset i vingen är också bytt. Så hans bil ser klart mycket snyggare ut än orginal. Vill du ha tips eller hjälp med lampor så hojta till, jag sitter ju och säljer lampor.
Lycka till!
Kul att du också hänger här! Hoppas få se pärlan någon gång i framtiden, kanske på Gotland ring i sommar eller någon bilträff. Hoppas du är nöjd med köpet, jag tyckte om den där bilen enormt...
Hör av dig om det är några problem!
Jag hade faktiskt planer på att xenonkonvertera helljuset, kolla xenonkungen.se.
Inte så jätteavancerat, men blir snyggare!
På sambons type-r (samma lika som du har, fast med vita fälgar, vi var så pass udda att vi hade varsin likadan bil för det är en himla bra bil...) så är alla lampor bytta till vitare ljus och bromsljuset i vingen är också bytt. Så hans bil ser klart mycket snyggare ut än orginal. Vill du ha tips eller hjälp med lampor så hojta till, jag sitter ju och säljer lampor.
Lycka till!
Tänkte höra om någon här har bytt till sportluftfilter eller avgassystem? Hur påverkar de garantin på bilen? Har läst någonstans att de finns filter som inte ska beröra garantin, vilka filter är de isf? Finns de några avgassystem som inte berör garantin?
Sambon har bytt avgassystem på sin type-r, vi pratade med Rosenholtz innan och det skulle inte påverka garantin ett dugg. Allt sånt där kan du fråga Christer Rosenholtz om, han är guld på allt sånt där. Han svarar snabbare än blixten även på mail. Kul att höra att bilen funkar fortfarande, såklart. Lite off topic, men kul att se att du har glädje av bilen, vi lär väl ses på diverse rejs, eftersom du rejsar
. Vilket jag tycker är jättekul att höra att du gör, så bilen inte bara står hemma och dammar. För det är en ruskigt rolig bil.
Och jag saknar den varenda dag...
Och jag saknar den varenda dag...
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Alla modifikationer som frångår org kan påverka garantin.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Fick samtal från min ÅF idag, det va tvärnit med v.lådsbyte.. så den 27/5 ska bilen in å få ny olja.. igen...
Då skulle även chefen över verkstaden följa med på en tur så vi "pratar samma språk" om problemet.
Har fått nya synkisar monterade redan... surt sa räven..
Så fortsättning följer....
Då skulle även chefen över verkstaden följa med på en tur så vi "pratar samma språk" om problemet.
Har fått nya synkisar monterade redan... surt sa räven..
Så fortsättning följer....
Honda Civic Type R -15
-
Jante
- Bil: Mazda 3 MPS
- Namn: Thomas Hempel
Märkte en sak idag när jag var ute å åkte på lite sämre väg.. såfort det skakar lite i bilen så skramlar det om passagerar stolen.. lägger jag handen på så slutar det.. Någon som vet vad man kan göra åt det??
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010
http://www.garaget.org/CTR-Jante
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010
http://www.garaget.org/CTR-Jante
-
beathacker
Var o snackade med Honda i lund idag om min växellåda o även rosten på dörrarna dem skulle kolla upp vad som gällde osv
o
o
Linus Holmgren
-
soffpotatis
Finns det någon som märkt av problem i att få i 1:ans växel. Speciellt om man bromsar samtidigt. som man kopplar ur och ska lägga in den. Tex inför ett rödljus. funderade ett tak på om det var för att man kom för fort inför ljuset. Men detta sker även vi hastigheter under 30km/h men sporadiskt ungefär som med 3ans vxl. Känns nästan som om den inte kopplar ur ordentligt.
David Willemoth
-
Haxxel
- Bil: Honda civic eg5
- Namn: Axel Hedman
- Kontakt:
Har inte läst hela tråden men jag tänkte på det där med att stolen inte åker tillbaka till originalläge när man vikt den.
Är det så att ryggstödet åker fastnar i mest frammåtlutat läge och sitsen fastnar i längst fram läget?
För jag hade Esi stolar förut i min Lsi jag hade förut, på dessa var det samma sak men att den låstes först när man vek upp ryggstödet så man kunde knuffa tillbaka stolen innan man fällde upp ryggstödet. Detta förenklade istigning även om man fortfarande behövde ställa in stolen igen. Är det samma på Fn2?
Är det så att ryggstödet åker fastnar i mest frammåtlutat läge och sitsen fastnar i längst fram läget?
För jag hade Esi stolar förut i min Lsi jag hade förut, på dessa var det samma sak men att den låstes först när man vek upp ryggstödet så man kunde knuffa tillbaka stolen innan man fällde upp ryggstödet. Detta förenklade istigning även om man fortfarande behövde ställa in stolen igen. Är det samma på Fn2?
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det är så i dessa lådor. Man bör absolut inte lägga i ettan i 30km/h. Det blir en djävla smäll i lådan när dreven ska snurra igång. Ettan lägger man i stillastående eller rullande i typ max 5km/h om man vill vara snäll mot lådan.soffpotatis skrev:Finns det någon som märkt av problem i att få i 1:ans växel. Speciellt om man bromsar samtidigt. som man kopplar ur och ska lägga in den. Tex inför ett rödljus. funderade ett tak på om det var för att man kom för fort inför ljuset. Men detta sker även vi hastigheter under 30km/h men sporadiskt ungefär som med 3ans vxl. Känns nästan som om den inte kopplar ur ordentligt.
Senast redigerad av Steffo den 12 juni 2009, 14:39, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
-
soffpotatis
[/quote]
Det är så i dessa lådor. Man bör absolut inte lägga i ettan i 30km/h. Det blir en djävla smäll i lådan när dreven ska snurra igång. Ettan lägger man i stillastående eller rullande i typ max 5km/h om man vill vara snäll mot lådan.
[/quote]
ok tack. men jag släpper ju inte upp kopplingen utan det är ju ofta inför rödljus som jag vill lägga in den innan jag har stannat helt. Så man är redo att köra iväg igen. Men kopplingen är ju alltid nedtryckt ända tills jag får grönt igen så att säga. Men då vet jag iaf att det inte är helkonstigt med lådan. Får lugna mig lite med att lägga in den tills jag står helt stilla. Så irreterande bara när det fungerar på alla andra bilar.
kollade på mina dörrar också under gummlisten, begynnelse till rost precis som på bilderna man sett:-( 2 år gammal bil, askasst.
Annars helnöjd, billigare körglädje är svårt att få.
Det är så i dessa lådor. Man bör absolut inte lägga i ettan i 30km/h. Det blir en djävla smäll i lådan när dreven ska snurra igång. Ettan lägger man i stillastående eller rullande i typ max 5km/h om man vill vara snäll mot lådan.
[/quote]
ok tack. men jag släpper ju inte upp kopplingen utan det är ju ofta inför rödljus som jag vill lägga in den innan jag har stannat helt. Så man är redo att köra iväg igen. Men kopplingen är ju alltid nedtryckt ända tills jag får grönt igen så att säga. Men då vet jag iaf att det inte är helkonstigt med lådan. Får lugna mig lite med att lägga in den tills jag står helt stilla. Så irreterande bara när det fungerar på alla andra bilar.
kollade på mina dörrar också under gummlisten, begynnelse till rost precis som på bilderna man sett:-( 2 år gammal bil, askasst.
Annars helnöjd, billigare körglädje är svårt att få.
David Willemoth
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Jag har då inte stött på många bilar där man kan lägga växelspaken i ettans läge i farter runt 30 km/h, alltså med kopplingen nere :hmm:
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Det kvittar om du har kopplingen nere, ettan är ofta osynkad och växeln går inte i (med mindre än ett KA-CHUNK iaf) om du rullar för fort. Exakt varför kan säkert någon med lite mer teknisk insikt förklara men det är så på massor av bilar.
Bara att vänta tills man stannat, blir inte grönt fortare ändå
Bara att vänta tills man stannat, blir inte grönt fortare ändå
Senast redigerad av David Lundin den 15 juni 2009, 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
soffpotatis
Men varför är det olika på samma bil. Jag har då inte kört någon bil där du inte kan få i ettan i hastigheter under 30km/h med kopplingen nere för att man håller på att stanna tex. Men klart man inte ska släppa upp kopplinge där utan att ge mellangas. Fungerar även på type r men inte alltid, bara 90% av gångerna. Det är det som är kostigt. Det är som med 3ans vxl, fungerar för det mesta men ibland inte.
David Willemoth
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
De ringde från ÅF idag, imorrn så ska jag hämta bilen..
De hade bytt drevsatser/synkringer(vet ju inte riktigt hur det är med den saken) till 3:an - 6:ans växlar.(allså 3,4,5 å 6)
Hoppas på ett slut av denna historia nu efter 2 år....
De hade bytt drevsatser/synkringer(vet ju inte riktigt hur det är med den saken) till 3:an - 6:ans växlar.(allså 3,4,5 å 6)
Hoppas på ett slut av denna historia nu efter 2 år....
Senast redigerad av Jonny den 9 juli 2009, 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Type R -15