civic-04 / civic-07

ENBART för motorrelaterade topics
johancivic

hej, blev tvungen att sälja min type r -04 för en tid sedan, när jag var nere för räkning,

är nu uppe igen, och funderar på vad jag skall välja? valen står mellan civic type r -04-05 eller type r -07-08,

har kört båda så har en klar uppfattning, (ep3 roligast) (fn2 allround) men kan inte bestämma mig, så vad tycker ni??

valen står mellan bland annat dessa 2

<a href="http://www.blocket.se/vi/21412769.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/21412769.htm?ca=18_s</a>

<a href="http://www.blocket.se/vi/20853366.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/20853366.htm?ca=18_s</a>

användningsätt kommer vara hårdkörning sommartid, och till och från arbete,

så vad hade ni valt??
Medim
Namn: Toni Paananen

johancivic skrev:hej, blev tvungen att sälja min type r -04 för en tid sedan, när jag var nere för räkning,

är nu uppe igen, och funderar på vad jag skall välja? valen står mellan civic type r -04-05 eller type r -07-08,

har kört båda så har en klar uppfattning, (ep3 roligast) (fn2 allround) men kan inte bestämma mig, så vad tycker ni??

valen står mellan bland annat dessa 2

<a href="http://www.blocket.se/vi/21412769.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/21412769.htm?ca=18_s</a>

<a href="http://www.blocket.se/vi/20853366.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/20853366.htm?ca=18_s</a>

användningsätt kommer vara hårdkörning sommartid, och till och från arbete,

så vad hade ni valt??

EP3! Den va mycket snyggare :)
------------------
Toni Paananen
Passagerare i en DC2
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

FN2 alla gånger om man är uppe i dessa summor. Garanti, ny bil, mer utrustning, en bättre bil för dagligt bruk helt enkelt som är skitrolig om man vill busa lite. Enda anledningen att välja EP3 är om man kliver ner i pris, och har en klar tanke om att göra rätt omfattande mods och en längtan om att inte bara köra bus på gata.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Chrille79
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 10 times
Been thanked: 20 times

Föredrar EP3 men som Martin säger för dom pengarna FN2 alla dagar i veckan.
Gammal räv...
johancivic

Chrille79 skrev:Föredrar EP3 men som Martin säger för dom pengarna FN2 alla dagar i veckan.

aaaaa ;) vad nästan vad jag trodde ni skulle skriva :) jag som är sugen som fan på ep3:an, men det känns ju knappt försvarbart att handla den för nästan 160k, när man får en -07a för dom pengarna, fast man kan ju sälja av fälgar och lite som sitter på den nu,då kommer man ner på lite mer rimligare belopp för en ep3a.

men det kanske blir fn2 istället, även fast den är så odiskret :D när jag provkörde en glodde fan alla på mig :prop:
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

För mig är det EP3 som gäller, va i samma dilemma som dig för ett tag sedan provade båda men jag köpte mig EP3:an tycker att FN2 är för civiliserad och för mycket utrustning. I FN2 fär du allt en modern bil ska ha och då får du mer för pengarna men i Ep3 får du tillbaka valutan med körglädjen tycker jag, och smaken är som baken DELAD. Lycka till med köpet!
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

FN2 är stor och hög, det gillar jag inte. Sen är det ju mätarna i FN2 som inte är något vidare, dålig feeling med en liten kort digital pil som ska dra runt. Det ska vara riktiga mätare. Totalsågad i top gear dessutom och jag förstår varför, en sämre bil om man ska jämföra mot vad EP3 är. Många säger ju att EP3 är att föredra på bana men FN2 på väg och det stämmer nog men jag väljer EP3 på väg också. Tycker den är mycket snyggare men såklart inte lika modern men det tycker jag är positivit att den inte är fullproppad med utrustning. Den är helt enkelt vassare än den nya stora klumpiga saken :) Håller med Nollåttan, för civiliserad och för mycket utrustning.
Visst du får de för i stort sett samma pengar men sen har ju EP3an gått extremt lite.
FN2 är en bra bil såklart men jag tycker inte den är en värdig efterträdare till EP3 när den blir klumpigare. Focus RS har ju gjort en grym efterträdare till sin modell, en bättre sådan och det är i den riktningen det ska gå, inte åt att bli en vanlig bil som alla andra.
Lycka till!
Senast redigerad av Yobaman den 5 maj 2009, 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
matte_d
Bil: EP3 -05
Namn: Mattias Dahl

Jag skulle precis beställa en ny FN2a, när någon säger "bara testa en EP3a innan", = det var tur :wub:

Valet är lätt............... = EP3 :thumbup:
M Scotte
Kontakt:

Hur någon kan framhålla minibussen som snyggare än nya karossen är för mig en gåta. Bara stolarna i nya bilen får en att vilja ha den hellre.
Båda bilarna kräver lika mycket enligt mig i väghållning och tillfixning för att prestera, och då hade jag hellre valt en bil som man kan leva med lite lättare året runt. Den nya är ju dessutom flera snäpp upp i kvalitetsintryck.

Yoboman:
Båda bilarna har samma typ av signal till mätarna så det är bara layouten som skiljer i princip. Fördelen med den nya är varvräknare centralt placerad och hastighetsmätare digitalt ovanför.

Vill man inte ha nya Type R:en fullproppad med utrusning kan man välja en race.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
Yobaman

Stolarna i EP3 gillar jag som fan, de är verkligen snygga med mocka + tyg i grått och svart. Nu har jag iofs Sparco men jag gillar original som fan och är sugen på att byta då Sparco är mindre praktiska.
Nya karossen är för stor, för bullig och för plottrig i min mening. Den är inte hardcore som EP3. Den digitala mätaren tycker jag är lite för spejsig och känns inte distinkt som en analog mätare. Hela iden att bilen ska se ut som ett rymdskepp fungerar ju och visst, den går att leva med men jag föredrar EP3 utan att tveka då den har det där råa som inte FN2 har. Det är som när Volkswagen började sabba sin golf gti, de äldre är så jävla slöa (typ -90 talare) medan de fick lite fart och gjorde en bra nu med den senaste modellen. Innan det blev den bara tyngre och slöare för varje ny kaross. Hoppas inte det händer med CTR. Finns ju anledning till att EP3 är kung och det är just vikten och känslan, den är grymt kul att köra :)
M Scotte
Kontakt:

EP3 är kanske mer Hardcore än FN2, men i jämförelse med en "riktig" Type R som ITR, ATR eller EK9 är den en riktigt mysig chesterfieldsoffa, ännu mer märkbart om man åkt en EP3 JDM eller DC5R, då ter sig EDM Ep3 som en bil som har komfort som huvudinriktning. Tror att Yoboman behöver testa en "lite mer raceaktig honda för att få perspektiv på EP3. Gärna en DC5 eller äldre Eg eller Dc som är preppad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Yobaman

Skulle gärna testa en DC5 :)
Min som är sänkt osv har ju sämre komfort än original men om du säger att de är värre så vore det kul att testa. Det visar ju bara då att det blir mjukare och mjukare tills det inte är någon hardcore längre. Om EP3 är softare än de äldre så är det inte så konstigt att samma sak hänt med FN2 som blivit mjukis. Dock verkar komforten inte vara något vidare i FN2 om man kollar top gear testet där Clarkson bara sitter och hoppar i bilen på vanlig halvkass väg :)
Senast redigerad av Yobaman den 5 maj 2009, 15:43, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Kontakt:

Ep3 är riktigt kass i jämförelse mot en DC5R
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
Namn: Andreas Engstrom
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Yobaman skrev:Totalsågad i top gear dessutom...
Yobaman skrev:...om man kollar top gear testet...

Nu vill jag inte vara sån, men menar du att du på fullt allvar lyssnar på den tomten? Jag tar hellre till mig det som seriösa tester säger och då ges oftast en helt annan bild.

För att ge min input till trådstartaren kan jag säga att jag kör EP3, men vill ha FN2. :) Även om jag bara lägger drygt 1000 mil/år så är ju 99% på vanlig väg och då är FN2:an helt överlägsen. Båda bilar skriker dock ut efter en LSD, men det är ju inte allt för dyrt att fixa. Men eftersom jag helst inte äger en bil värd mer än sisådär 100 papp tar det väl ett par år innan det står en FN2 på uppfarten.

Edit:
M Scotte skrev:Hur någon kan framhålla minibussen som snyggare än nya karossen är för mig en gåta.
Faktum är jag jag nog tycker det... Jag tycker EP3 ser mer funkis och ändamålsenlig ut och det tilltalar mig mer. Drömmen vore en EP3 med FN2 inredning och komfort! :D
Senast redigerad av Hattori Honda den 5 maj 2009, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012

Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
johancivic

anledningen till att jag kan tänka mej betala dessa pengar för ep3an är för att det inte längre finns speciellt många fina exemplar kvar.
och denna är ju i princip ny, knappt inkörd 1180mil för att vara exakt, sen tycker jag ep3an är diskret i jämförelse med fn2an, och vad gör nu detta??
jo finns folk som det kanske sticker lite i ögonen på, vips har man ett snyggt dragmärke över hela sidan, en ep3a skiter folk fullständigt i, det tycker jag är bra, :)

sen tycker inte jag man skall lämna utlåtanden på en bil man aldrig kört ;) yobaman, kör den först, prata sen, av det du skrev verkade det ialf inte som du ens provkört bilen, sen att du inte tycker den ser bra ut, köper jag helt, det får man tycka om man vill,

men men inte bestämt något än om vad det blir, har inte heller bråttom, men sugen är man ju såklart, 8)
Användarvisningsbild
Yobaman

M Scotte skrev:Ep3 är riktigt kass i jämförelse mot en DC5R

Sån enorm skillnad att den är riktigt kass i jämförelse? Jaha, måste verkligen pröva en då..
Vad är DC5®?

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Nu vill jag inte vara sån, men menar du att du på fullt allvar lyssnar på den tomten? Jag tar hellre till mig det som seriösa tester säger och då ges oftast en helt annan bild.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jo alltså Clarkson bryr sig inte om något annat än prestanda och utseende typ, hehe. Att han sen anser att FN2 är klart tråkigare än EP3 tror jag nog på då den är modernare och "snällare" eller vad man ska kalla det.
I testet såg det VÄLDIGT guppigt ut i FN2an så komfort kanske är beroende på vad man jämför med?

Johancivic:
Jag går mest på utseendet och hur den är rent fysiskt. Den ser stor och klumpig ut och det tycker jag inte om. För plottrig också.
Sen om jag skulle ha lika roligt i en FN2 som i en EP3 vet jag inte men jag är rätt övertygad om att det inte är så då EP3 är mer min stil.
M Scotte
Kontakt:

DC5R är Integra Type R samma årsmodeller som EP3, en riktigt grym körmaskin rakt från fabrik, lite snällare än FD2 som är överjävlig som Type R, dvs 4d sedan 06-. Den som är klart grymmast av alla Civic-baserade Type Rmodeller.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Och sen FD2 i Mugen RR variant :drool2:
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

mmmmm :whatever:
Honda ATS-06
Honda Civic -92
M Scotte
Kontakt:

Behövs ingen RR, den vanliga är så hardcore att det räcker och blir över.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Äh, drömma går väl... klart man kollar på det värsta!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Om du vill ha en bra gatbil som du kan ha kul med på bana och inte är intresserad av att uppgradera, köp en FN2 (om du gillar utseendet). Man får mycket ny bil för pengarna.

Om du känner med dig att du vill kunna byta delar på bilen och öka prestandan enkelt, köp en EP3. Utbudet av eftermarknadsprylar är enormt mycket bättre till EP3:as fördel om man jämför de två modellerna och så kommer det nog att förbli eftersom FN2 är en ganska liten modell jämfört med EP3 som delar massor av delar med Amerikanska Civic Si, Acura RSX och Integra DC5.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar