Funderar på att köpa en CTR 04-05, vad ska jag tänka på?
Hej! Har tidigare kört volvo och bmw men vill nu prova honda type R.
Har siktat in mig på den gamla karossen, fast då den faceliftade 04-05.
Är helt ny här och har några frågor.
Vad ska man kika efter innan man köper en Ctr?
Är det kamrem eller kamkedja? Om det är rem när byts den?
Några vanliga barnsjukdomar eller andra brister?
Vill gärna ha en 04-05 under 10k mil, hur mycket bör man betala för en utan att känna sig blåst?
Har jämfört på blocket och priserna varierar rätt så mycket.
Mvh
Har siktat in mig på den gamla karossen, fast då den faceliftade 04-05.
Är helt ny här och har några frågor.
Vad ska man kika efter innan man köper en Ctr?
Är det kamrem eller kamkedja? Om det är rem när byts den?
Några vanliga barnsjukdomar eller andra brister?
Vill gärna ha en 04-05 under 10k mil, hur mycket bör man betala för en utan att känna sig blåst?
Har jämfört på blocket och priserna varierar rätt så mycket.
Mvh
bäst av allt, är nog att inte köpa en sån.
glappa spindelleder efter 3k mil, glappa styrleder 5k mil, kass styrväxel, lådan är tjurig lite då och då, dålig svängradie, varvar på tok för mkt i landsvägsfart. Dricker för mkt olja. dålig sittställning, skitdåligt med el-servo, ingen känsla. Rost efter 3år i dörrarna. En miljon mystiska missljud. mm,mm,mm. Många ex är även fullständigt slutkörda..
köp istället FN2an den är inte bra men i alla fall bättre...
glappa spindelleder efter 3k mil, glappa styrleder 5k mil, kass styrväxel, lådan är tjurig lite då och då, dålig svängradie, varvar på tok för mkt i landsvägsfart. Dricker för mkt olja. dålig sittställning, skitdåligt med el-servo, ingen känsla. Rost efter 3år i dörrarna. En miljon mystiska missljud. mm,mm,mm. Många ex är även fullständigt slutkörda..
köp istället FN2an den är inte bra men i alla fall bättre...
Välkommen till Hondaklubben:)
Jag har haft min CTR i lite drygt ett år och 1500mil ungefär, jag har min som sommarbil/banbil och jag gillar den väldigt mycket. Jag har inte märkt av några glappa styrleder, spindelleder eller något problem med lådan. Jag håller med om att svängradien är kass och bilen varvar för mycket på motorväg.
Det är kamkedja på CTR och jag har inte hört något om att det är någon som bytt än.
Rost tror jag är något ovanligt som jag tror beror på något fel på det exet eller att något speciellt har hänt med det exet.
Om du inte har provkört någon bil så rekomenderar jag dej att göra det, bestämmer du dej för att köpa så skulle jag rekomendera att köpa en som har standard modifikationer utförda om det är något du ändå planerar att göra i framtiden då du tjänar en slant på det. Bilarna är ju ofta hårt körda så försök att köpa bilen av någon som har tagit väl hand om den med service och så. Jag kör verkligen skiten ur min bil varje gång jag kör den men jag har aldrig haft något problem. Jag servar min själv med täta oljebyten och ser till att alltid varmköra innan man mustar ur den.
Jag har haft min CTR i lite drygt ett år och 1500mil ungefär, jag har min som sommarbil/banbil och jag gillar den väldigt mycket. Jag har inte märkt av några glappa styrleder, spindelleder eller något problem med lådan. Jag håller med om att svängradien är kass och bilen varvar för mycket på motorväg.
Det är kamkedja på CTR och jag har inte hört något om att det är någon som bytt än.
Rost tror jag är något ovanligt som jag tror beror på något fel på det exet eller att något speciellt har hänt med det exet.
Om du inte har provkört någon bil så rekomenderar jag dej att göra det, bestämmer du dej för att köpa så skulle jag rekomendera att köpa en som har standard modifikationer utförda om det är något du ändå planerar att göra i framtiden då du tjänar en slant på det. Bilarna är ju ofta hårt körda så försök att köpa bilen av någon som har tagit väl hand om den med service och så. Jag kör verkligen skiten ur min bil varje gång jag kör den men jag har aldrig haft något problem. Jag servar min själv med täta oljebyten och ser till att alltid varmköra innan man mustar ur den.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Intagen- din bil verkar vara ett riktigt måndags ex. ;( Det lilla jag hört om ctr är att dem ska vara bra. Hur mycket varvar den i 110? Trodde den skulle varva lite pga 6vxl.....
Jag är 191cm, tror ni jag får plats?
Dessutom letar jag bara efter en rolig busbil.. åker max 800 mil om året så jag spenderar inte så mycket tid i bilen, och om jag ska åka riktigt långt så lånar jag bara farsans v70 d5.
Jag är 191cm, tror ni jag får plats?
Dessutom letar jag bara efter en rolig busbil.. åker max 800 mil om året så jag spenderar inte så mycket tid i bilen, och om jag ska åka riktigt långt så lånar jag bara farsans v70 d5.
Tror den varvar 4000varv i 120 om jag inte missminner mej, det man kan göra är att byta ut 6ans drev till tsx då får man ner varvet och om man kan skruva själv kostar delarna nånstans mellan 2-4 tusen.
Jag tror inte det är några problem med dina 191, det skulle vara med hjälm på banan, men byter du till skalstol ska det inte heller vara några bekymmer.
Jag tror inte det är några problem med dina 191, det skulle vara med hjälm på banan, men byter du till skalstol ska det inte heller vara några bekymmer.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
jag är 189cm och får plats utan problem, har för mig att Tidde är typ 191-192cm och han får oxå plats utan problem.
angående att den är 6växlad så motsvarar 6:an högsta växeln i andra bilar, dvs den varvar lika mycket som en Inegra TypeR gör på 5an i motorvägsfart. För vardagskörning är det synd, då hade det passat bättre med en överväxel. Men det kan man själv fixa genom att byta till Accordens/TSX 6:e växel. Då sjunker varvet med ca 400rpm i 110kmh.
(Xzbatt, tsx 6a kostar runt 1500-2000kr
)
Så som Intagen beskriver CTR är väldigt negativt, vissa av symptomen känner jag igen, men långt ifrån alla. Jag har hört talas om rost på någon CTR och därmed tittat på dörrar och gångjärn till bakluckan på kanske en 10-15bilar, men alla har varit HELT rostfria, även steffos 11-12.000mila, Phreaks 11-12.000mila och en 15.000mila CTR. så inget att oroa sig för.
Dålig svängradie ja, bullrar och skrammlar javisst, skitrolig busbil JAJAMEN! jämfört med andra bilar i GTi-klassen så är den billig att äga, spöar det mesta, och relativt lätt och enkelt så kan man trimma den i princip hur mycket som helst.
Så provkör en CTR och skaffa dig en egen uppfattning.
angående att den är 6växlad så motsvarar 6:an högsta växeln i andra bilar, dvs den varvar lika mycket som en Inegra TypeR gör på 5an i motorvägsfart. För vardagskörning är det synd, då hade det passat bättre med en överväxel. Men det kan man själv fixa genom att byta till Accordens/TSX 6:e växel. Då sjunker varvet med ca 400rpm i 110kmh.
(Xzbatt, tsx 6a kostar runt 1500-2000kr
Så som Intagen beskriver CTR är väldigt negativt, vissa av symptomen känner jag igen, men långt ifrån alla. Jag har hört talas om rost på någon CTR och därmed tittat på dörrar och gångjärn till bakluckan på kanske en 10-15bilar, men alla har varit HELT rostfria, även steffos 11-12.000mila, Phreaks 11-12.000mila och en 15.000mila CTR. så inget att oroa sig för.
Dålig svängradie ja, bullrar och skrammlar javisst, skitrolig busbil JAJAMEN! jämfört med andra bilar i GTi-klassen så är den billig att äga, spöar det mesta, och relativt lätt och enkelt så kan man trimma den i princip hur mycket som helst.
Så provkör en CTR och skaffa dig en egen uppfattning.
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Provkör man en så är man fast och det finns ingen återvändo. Har du väl gått över till den mörka sidan så blir du kvar. Anakin Skywalker/Darth Vader är ett bra exempel. Å mig själv när det var att gå från Hondahat till helt lyrisk efter första VTEC kicken.
CTR EP3 är en bra bil. Driftsäker, problemfri och med en enorm eftermarknad och kunskapsbas.
Tidigare ägarna är alltid största boven så kolla allt som man normalt gör på en bil, Honda tål mycket men är inte idiotsäker.
Håll bara koll på oljenivån så kommer vtec att poppa för dig många gånger och du blir lika glad varje gång
CTR EP3 är en bra bil. Driftsäker, problemfri och med en enorm eftermarknad och kunskapsbas.
Tidigare ägarna är alltid största boven så kolla allt som man normalt gör på en bil, Honda tål mycket men är inte idiotsäker.
Håll bara koll på oljenivån så kommer vtec att poppa för dig många gånger och du blir lika glad varje gång
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Idag är det många biltillverkare som använder sig av variabel ventilteknik, ex: Toyota, Mitsu, m.m... Honda hade patent på sitt Vtec i 10 år. Idag används I-Vtec i många Honda motorer( K20, K24, F20C ja m.m...) Civic Type-R EP3 har denna underbara teknik.
Kolla klippen:
I-Vtec:
Kolla klippen:
I-Vtec:
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
ska du köpa en som gått över 6-7k mil bör du vara uppmärksam på hur kopplingens skick är. Har bilen gått lite stripp och bana kan kopplingen vara dålig. vidare känn på värme/kyla reglagen i kupén vredet brukar kunna hoppa ur, eller hur det nu var.
prissättningen på blocket är ju som alltid, dvs för hög.
när du väl köpt en ep3a är det bara varva ur 1:an fullt slå i 2:an och sen upptäcka att du endast kör i 10km/h
Men vissa finner ju det tillfredställande 
prissättningen på blocket är ju som alltid, dvs för hög.
när du väl köpt en ep3a är det bara varva ur 1:an fullt slå i 2:an och sen upptäcka att du endast kör i 10km/h
Intagen:
Jämfört med andra bilar i GTi segmentet har en CTR EP3 väldigt lite problem. Om ens något känt problem.
Smaka på en VAG GTi, Focus ST eller annat så ska du se vad problem är.
Sen att komforten är sämre i en CTR än dessa är en helt annan historia, det är bara vad du själv väljer och prioriterar.
Och det är klart en CTR FN2 har bättre komfort, bilen är nyare och dyrare.
Jämfört med andra bilar i GTi segmentet har en CTR EP3 väldigt lite problem. Om ens något känt problem.
Smaka på en VAG GTi, Focus ST eller annat så ska du se vad problem är.
Sen att komforten är sämre i en CTR än dessa är en helt annan historia, det är bara vad du själv väljer och prioriterar.
Och det är klart en CTR FN2 har bättre komfort, bilen är nyare och dyrare.
Only M Matters
ursäkta mig?? men hur mycket belägg har du för det du skriver? du kanske har kört en golf gti 10k mil?? det har jag gjort, en -03a med 180hk. Tjänstebil plockade ut den när den rullat 400mil. Företaget bytte ut bilen efter 11k mil. Jag var allt annat än snäll mot den bilen, det som byttes var klossar och en tempgivare, däck. Var uteslutande jag som körde bilen under 3års tid. Så jag kan våga mig på en jämförelse. Min gamla ep3a höll mycket sämre, och den körde jag bra mycket lugnare än golfen. Sen finns självklart folk som haft problem med just denna modell, men det finns det ju med allt. Räkna lite på hur många golfar det sålts. Majoriteten är nöjd med sitt köp. Golfarna har oftast väldigt få ägare, det säger ju ganska mycket om hur nöjda ägarna varit med bilen. Ska man jämföra med ep3an... går knappt. ofta rör det sig om 6-10 ägare på 4-6år, Jag har kollat.
Jag kör som bekant en FN2a, och visst den är nyare och dyrare. Skillnaden är att ep3an rasslade, knarrade, tjurade redan som ny. Det gör inte min FN2a Det handlar inte om att den är nyare. Utan lite bättre. EP3an = skitbil i jämförelse
Dessutom ligger prisbilden på ep3an på tok för högt på blocket. 124k -05 9800mil pinsamt.
Jag smutskastar inte Honda som märke, för jag kör själv Honda. Jag klagar bara på en av deras minder lyckade modeller.
Hade den byggts i japan hade nog saker och ting varit annorlunda.
Jag kör som bekant en FN2a, och visst den är nyare och dyrare. Skillnaden är att ep3an rasslade, knarrade, tjurade redan som ny. Det gör inte min FN2a Det handlar inte om att den är nyare. Utan lite bättre. EP3an = skitbil i jämförelse
Dessutom ligger prisbilden på ep3an på tok för högt på blocket. 124k -05 9800mil pinsamt.
Jag smutskastar inte Honda som märke, för jag kör själv Honda. Jag klagar bara på en av deras minder lyckade modeller.
intagen skrev:ursäkta mig?? men hur mycket belägg har du för det du skriver? du kanske har kört en golf gti 10k mil?? det har jag gjort, en -03a med 180hk. Tjänstebil plockade ut den när den rullat 400mil. Företaget bytte ut bilen efter 11k mil. Jag var allt annat än snäll mot den bilen, det som byttes var klossar och en tempgivare, däck. Var uteslutande jag som körde bilen under 3års tid. Så jag kan våga mig på en jämförelse. Min gamla ep3a höll mycket sämre, och den körde jag bra mycket lugnare än golfen. Sen finns självklart folk som haft problem med just denna modell, men det finns det ju med allt. Räkna lite på hur många golfar det sålts. Majoriteten är nöjd med sitt köp. Golfarna har oftast väldigt få ägare, det säger ju ganska mycket om hur nöjda ägarna varit med bilen. Ska man jämföra med ep3an... går knappt. ofta rör det sig om 6-10 ägare på 4-6år, Jag har kollat.
Dessutom ligger prisbilden på ep3an på tok för högt på blocket. 124k -05 9800mil pinsamt.![]()
Om du jämför begagnat priser på en golf gti och en ctr ep3 så får du ju direkt reda på vilken bil det är högst efterfrågan på. Vem är du att säga att 124k är pinsamt för en -05? Allt beror ju på efterfrågan och utbud, men det verkar du inte veta? Att det är många ägare tror jag inte beror på att man tycker att det är en skitbil utan snarare att man köper den och har den som sommarbil och sen säljer man den.
Jag ägen en CTR och jag är väl förstående i att en bil som har 100hk/l utan överladd och ett varvstopp på över 8000varv slits mycket. Men det slitage jag har sett är ingenting med tanke på vilket plågande bilen fått utstå. Jag har inte min bil för komforten och att det knarrar och knakar i den spelar ingen roll alls. Hade jag velat ha en tyst tråkig bil så hade jag inte köpt en ctr.
Jag måste säga att det verkar ganska korkat att köpa en CTR och verkligen hata den för att sen köpa en till CTR och inse att den också var kass fast ändå bättre. Speciellt med tanke på att du kört golf och det är en hur bra bil som helst
Lite nöjd måste du ha varit med ep3:an eftersom du köpt en fn2:a?intagen skrev:ursäkta mig?? men hur mycket belägg har du för det du skriver? du kanske har kört en golf gti 10k mil?? det har jag gjort, en -03a med 180hk. Tjänstebil plockade ut den när den rullat 400mil. Företaget bytte ut bilen efter 11k mil. Jag var allt annat än snäll mot den bilen, det som byttes var klossar och en tempgivare, däck. Var uteslutande jag som körde bilen under 3års tid. Så jag kan våga mig på en jämförelse. Min gamla ep3a höll mycket sämre, och den körde jag bra mycket lugnare än golfen. Sen finns självklart folk som haft problem med just denna modell, men det finns det ju med allt. Räkna lite på hur många golfar det sålts. Majoriteten är nöjd med sitt köp. Golfarna har oftast väldigt få ägare, det säger ju ganska mycket om hur nöjda ägarna varit med bilen. Ska man jämföra med ep3an... går knappt. ofta rör det sig om 6-10 ägare på 4-6år, Jag har kollat.
Dessutom ligger prisbilden på ep3an på tok för högt på blocket. 124k -05 9800mil pinsamt.![]()
Marcus Melanoz
Vet inte riktigt vart jag skrivit att bilen är värdelös att köra?? självklart tycker jag bilen är riktigt rolig att köra, visst jag har blivit less på att man inte kommer nån vart på ettan. Men körglädjen är 5plus. Problemet jag hade var att jag tillslut inte kände för att leka loss bilen på grund av alla jävla reparationer jag åkte på att göra. Klart jag köpte nya ctr. Den skulle vara bättre! och ja den är bättre, men inte bra. Jag byter bil efter ca 3år. Dyker det upp en ny ctr inom den tidsintervallen blir det självfallet en sån. Man behöver inte hylla saker bara för man själv äger dem. Inse att ep3an besitter brister...
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Alla bilar beroende på vad ägaren förväntar sig innehar brister. I ditt fall verkar du ha haft enorm otur med din Ep3.
Spindelleder, styrleder etc är inget som normalt tar slut på denna modell i förtid. Oljud är svårare att bota, speciellt på beggad bil, då 90% av fallen är det tidigare ägares glädje att dela ned inredningen som är boven i dramat.
FN2 är betydligt bättre om man önskar mer av:
Utseende
Komfort
Tysthet
Styrningsfeedback och kort utväxling.
Enligt puristerna är EP3 en roligare bil vid aktiv körning, och det är nog svårt att motsäga.
Det jag har enormt svårt att hålla med om är att nya bilen skulle inneha markant bättre kvalitet, åd redan Ep3 slog sönder allt vad europeiska motståndare hade att komma med för snart tio år sedan. All statistik talar sitt tydliga språk, Honda har och är bland den absoluta toppligan i kvalitetsundersökningar år ut och år in sedan sent 80-tal.
Vad det gäller andrahandsvärde så kan människor anse att något är på tok för dyrt, men så länge någon annan betalar är det definitivt andrahandsvärdet som är det reella.
Honda har generellt ett enormt högt andrahandsvärde, speciellt på dem populäraste modellerna, och att jämföra med Golf kanske inte är helt rätt då dem tappar rejält i värde ganska omgående pga av den enorma mängd som finns ute.
Spindelleder, styrleder etc är inget som normalt tar slut på denna modell i förtid. Oljud är svårare att bota, speciellt på beggad bil, då 90% av fallen är det tidigare ägares glädje att dela ned inredningen som är boven i dramat.
FN2 är betydligt bättre om man önskar mer av:
Utseende
Komfort
Tysthet
Styrningsfeedback och kort utväxling.
Enligt puristerna är EP3 en roligare bil vid aktiv körning, och det är nog svårt att motsäga.
Det jag har enormt svårt att hålla med om är att nya bilen skulle inneha markant bättre kvalitet, åd redan Ep3 slog sönder allt vad europeiska motståndare hade att komma med för snart tio år sedan. All statistik talar sitt tydliga språk, Honda har och är bland den absoluta toppligan i kvalitetsundersökningar år ut och år in sedan sent 80-tal.
Vad det gäller andrahandsvärde så kan människor anse att något är på tok för dyrt, men så länge någon annan betalar är det definitivt andrahandsvärdet som är det reella.
Honda har generellt ett enormt högt andrahandsvärde, speciellt på dem populäraste modellerna, och att jämföra med Golf kanske inte är helt rätt då dem tappar rejält i värde ganska omgående pga av den enorma mängd som finns ute.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag har lagt 12000 mil i min EP3 som jag köpte ny och jag har inga planer på att sälja eftersom jag inte kan hitta något som fyller mina behov bättre (körglädje i föfrållande till kostnad i kombination med praktisk nytta som vardagsbil). Jag har kört åter runt utan rostproblem, men jag har också tagit hand om bilen med lackbehandlingar och rostskydd iofs.
Min drar dessutom inte något nämnvärt med olja normalt. Får väl fylla på ca en liter under 500 mil i snitt vilket brukar inkludera en del bankörning och några långturer med höga varv i motorvägsfart.
Jag bytte koppling efter 7000 mil, men det var för att jag samtidigt lät Malkolm montera en diffbroms och att urtrampningslagret lät lite. Den var inte slut. Men jag är alltid ganska snäll mot koppling och låda även om jag kör bana.
Min bil har väl inte varit 100% felfri iom urtrampningslagret och ett kluckande ljud jag har när jag åker över små ojämnheter, men annars inga fel som inte orsakats av fadäser vid mekande.
Min drar dessutom inte något nämnvärt med olja normalt. Får väl fylla på ca en liter under 500 mil i snitt vilket brukar inkludera en del bankörning och några långturer med höga varv i motorvägsfart.
Jag bytte koppling efter 7000 mil, men det var för att jag samtidigt lät Malkolm montera en diffbroms och att urtrampningslagret lät lite. Den var inte slut. Men jag är alltid ganska snäll mot koppling och låda även om jag kör bana.
Min bil har väl inte varit 100% felfri iom urtrampningslagret och ett kluckande ljud jag har när jag åker över små ojämnheter, men annars inga fel som inte orsakats av fadäser vid mekande.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016