Intressant läsning om Honda...

ENBART för motorrelaterade topics
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Stämmer väldigt bra det som står i texten?!

http://carbuzz.com/news/2011/12/18/O-Ho ... u-7706379/
Saud Omerovic
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

Jag har väldigt svårt att se att min nästa bil blir en Honda, vad skulle det i sådana fall vara för en? Om jag vill byta upp mig från nuvarande Accord så ska det vara ett rejält steg både prestandamässigt och invändig kvalitetskänsla, och där fallerar ju tyvärr senaste Accorden och Civicen också för den delen...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
SoldR
Bil: 997 Turbo "RS"
Namn: Reazhwan Saleh
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Jag tycker också att det stämmer bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Korre
Bil: CR-V
Namn: Kourosh.E

så sant, synd synd synd!
Kourosh Entezari
0707407391
kourosh89@hotmail.com
S2000 ap1 såld
Integra type-r dc2 såld
Civic type-r ep3 såld
DelSol vti såld
crx såld
pr0ny
Namn: Ronny P

Jag håller med, men man bör ha i åtanke att honda helt vänt riktning, nu ska ju bilen inte bara vara kul, den ska vara miljövänlig och då kommer det paradox ^^

Men å andra sidan så är dom inte ens nära nått vettigt enligt mig, bmw har bilar med 300hkr som tar 0,5 diesel liksom ^^

Men vi får väl se, ja har inte och kommer inte köpa en honda fram tills dess att dom skärper sig (om man inte räknar gamla bilar då)

Sista köpet till familjen blev en opel astra diesel 08, Kunde varit en honda men ja, inget intressant i samma klass.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

:(
pr0ny skrev:Jag håller med, men man bör ha i åtanke att honda helt vänt riktning, nu ska ju bilen inte bara vara kul, den ska vara miljövänlig och då kommer det paradox ^^

Men å andra sidan så är dom inte ens nära nått vettigt enligt mig, bmw har bilar med 300hkr som tar 0,5 diesel liksom ^^

Men vi får väl se, ja har inte och kommer inte köpa en honda fram tills dess att dom skärper sig (om man inte räknar gamla bilar då)

Sista köpet till familjen blev en opel astra diesel 08, Kunde varit en honda men ja, inget intressant i samma klass.
Om jag inte har helt fel har Honda alltid byggt miljövänliga bilar, kolla på deras första bilmodeller från slutet av 60-talet när oljekrisen blev verklighet, vad ville folk ha för bilar? Jo små bränslsnåla bilar som även var billiga att köpa vilket Honda var synonym med då, även kvaliten var bra (för att vara japansk) då större delen av USA fnyste åt japanska biltillverkare i efterkrigstiden(som även hängde med ett bra tag). Honda var även tidigt ute med att montera katalysator på sina modeller.

Men visst, det stämmer en hel del i texten han länkade, jag själv tycker att dom inte byggt en rolig bil på ett bra tag och borde återuppliva ett par modeller.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
pr0ny
Namn: Ronny P

Syfta mest att dom är efter i motorteknik vad gäller bränsle förbrukning, återigen bilar med mer effect finns därute som drar mindre, dom bygger en hybrildsportigbil som inte har effect men ändå drar soppas mycket att man inte blir imponerad överhuvudtaget ^^

Sen givetvis så är det stor skillnad på att ha fullgas men ändå, ja är inte imponerad helt enkelt.

Men men, det finns en del spännande pågång bla mugenversionen av cr-z an och dricker den tex 05, ja då börjar de likna nått.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Med hög utväxling går det att få fina förbrukningssiffror på de flesta motorer. En modern BMW varvar väl typ 6 rpm i överljudsfart.

Det intressanta är ju att mäta verkningsgrad på motorer. Även här ligger BMW bra till, men det gör nog även Honda.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

BMWs 300+HK maskiner drar inte ens i närheten av 0.5L/Milen Rånni, de bilar vi pratar om är isf dieselmotorerna som finns i t.ex 330/335D samt 530/535D. De bilar som är större än 3 och 5 serien drar inte så lite pga vikt och 1 serien (om jag inte kommer ihåg fel) finns som 123D som mest...men som sagt lite osäker. Hursomhelst så drar dessa bilar i bästa fall 0.6-0.65...jag tror inte ens att jag har läst i några specar att de skulle dra under 0.6 men jag kan ha fel.

Det BMW gör så jävla bra och som attraherar kunder, både företagskunder som privatpersoner, är att man har så sjukt många "miljöbilar". Man har allt ifrån 116D och uppåt och även om det inte är stor skillnad mellan t.ex 316D och 318D så är det ändå "en annan modell" och trots utväxling som Steffo pratar om (jag måste va ärlig och säga att jag inte har ngn bra koll på just detta) så kan man inte undgå att du kan köpa en bil i samma storlek som Accord (kanske större t.o.m?) och som bara drar 0.5-0.55L/milen men då måste man påpeka att den motorn då inte har några 300HK utan då snackar vi om 520D.

Sätt en Miljöbilstämpel på en bil, oavsett effekt eller utväxling osv, så kommer den attrahera kunder och det är först 2012 som Civic kommer som miljöbil. Det är alldeles åt helvete för sent när man snackat om att man prioriterar miljö så länge som man gjort.

Jag gillar fortfarande Honda väldigt mkt och blir lika sur varje gång man inte kan surfa in på Honda.se och kika på en modell och tänka att "den bilen är så ball, mkt effekt utan att behöva dra 1L/milen". Det finns tyvärr inget i Hondas nybilssortiment som lockar det minsta, såvida man inte vill köpa en Jazz och för alltid ligga i högerfilen. Jag vet oxå att Scotte snackat om på forumet att det kommer balla modeller osv osv osv men som sagt det är åtminstone 3-4 år för sent. Efter EP3 borde man fyllt på med en minst lika häftig modell men fortfarande nu när vi snart är inne på 2012 så tittar man på FN2 och tänker....njaeeee.

Jag vet att ni som äger FN2 kommer försvara den men det är ointressant för ingen kan påstå att den varit en lika stor hit som EP3 och ännu mer så kan ingen övertyga mig om att jag visst ska tycka att den är ball för det är den inte. Man ska inte behöva köpa en snordyr Mugenversion av en bil bara för att få den att acca 0-100 på under ett kalenderår liksom.

Samtidigt ska inte jag påstå att jag kan bättre än Honda hur man bygger bilar osv men bevisligen så är jag inte ensam om min åsikt och det är jävligt synd för ingen i min bekantskap som vill ha en "GTi-bil" funderar på Civic Type-R utan man tittar på Tyska, konkurrerande Japanska eller t.o.m Franska motsvarigheter.

Synd som fan!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Dani skrev:BMWs 300+HK maskiner drar inte ens i närheten av 0.5L/Milen Rånni, de bilar vi pratar om är isf dieselmotorerna som finns i t.ex 330/335D samt 530/535D. De bilar som är större än 3 och 5 serien drar inte så lite pga vikt och 1 serien (om jag inte kommer ihåg fel) finns som 123D som mest...men som sagt lite osäker. Hursomhelst så drar dessa bilar i bästa fall 0.6-0.65...jag tror inte ens att jag har läst i några specar att de skulle dra under 0.6 men jag kan ha fel.

Det BMW gör så jävla bra och som attraherar kunder, både företagskunder som privatpersoner, är att man har så sjukt många "miljöbilar". Man har allt ifrån 116D och uppåt och även om det inte är stor skillnad mellan t.ex 316D och 318D så är det ändå "en annan modell" och trots utväxling som Steffo pratar om (jag måste va ärlig och säga att jag inte har ngn bra koll på just detta) så kan man inte undgå att du kan köpa en bil i samma storlek som Accord (kanske större t.o.m?) och som bara drar 0.5-0.55L/milen men då måste man påpeka att den motorn då inte har några 300HK utan då snackar vi om 520D.

Sätt en Miljöbilstämpel på en bil, oavsett effekt eller utväxling osv, så kommer den attrahera kunder och det är först 2012 som Civic kommer som miljöbil. Det är alldeles åt helvete för sent när man snackat om att man prioriterar miljö så länge som man gjort.

Jag gillar fortfarande Honda väldigt mkt och blir lika sur varje gång man inte kan surfa in på Honda.se och kika på en modell och tänka att "den bilen är så ball, mkt effekt utan att behöva dra 1L/milen". Det finns tyvärr inget i Hondas nybilssortiment som lockar det minsta, såvida man inte vill köpa en Jazz och för alltid ligga i högerfilen. Jag vet oxå att Scotte snackat om på forumet att det kommer balla modeller osv osv osv men som sagt det är åtminstone 3-4 år för sent. Efter EP3 borde man fyllt på med en minst lika häftig modell men fortfarande nu när vi snart är inne på 2012 så tittar man på FN2 och tänker....njaeeee.

Jag vet att ni som äger FN2 kommer försvara den men det är ointressant för ingen kan påstå att den varit en lika stor hit som EP3 och ännu mer så kan ingen övertyga mig om att jag visst ska tycka att den är ball för det är den inte. Man ska inte behöva köpa en snordyr Mugenversion av en bil bara för att få den att acca 0-100 på under ett kalenderår liksom.

Samtidigt ska inte jag påstå att jag kan bättre än Honda hur man bygger bilar osv men bevisligen så är jag inte ensam om min åsikt och det är jävligt synd för ingen i min bekantskap som vill ha en "GTi-bil" funderar på Civic Type-R utan man tittar på Tyska, konkurrerande Japanska eller t.o.m Franska motsvarigheter.

Synd som fan!

Dani du har helt rätt det du säger!

Tänk bara hur mycket Honda har förlorat och förlorar fortfarande på sin image, framförallt på USA marknad(Honda älskar man ingen annanstans mer än just där?!
Honda tyvärr har inga bilar längre till salu som väcker känslor och för oss entusiaster är katastrof. Apropå det du säger med Franska bilar, nu när jag var i höstas på Nurburgring det var otroligt många Renault Megane rs och clio rs och det var tyskar och andra som körde dessa bilar. Såg en del Hondas bilar men det var bara dem gamla modeller och lite granna Ep3 och Fn2.

Intressant grej som hände mig i sommars på jobbet det vi brukar få unga grabbar som jobbar över sommar, några av dem var ju bil intresserade och körde naturligtvis BMW. Saud kör du Honda, Japp sa jag, nä men Saud Honda är gubbmärke dem bygger jag bara gubbabilar ha ha ha!!! Då var man ju tvungen att dra historia vilka roliga bilar Honda byggde FÖRR :-)!

Tyvärr man blir ledsen när man vet att dem kan bygga
roliga bilar,men dem vill inte tyvärr :-(?!
Saud Omerovic
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

+1 på artikeln...
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Junior

Frågan är, hur ser försäljningen ut nuförtiden och hur såg den ut då?

Honda vill kränga bilar till pensionärer man behöver inte vara raket forskare för att fatta detta, men kanske är det såpass lönsamt att man pissar på jocke_18 som ändå kommer att förstöra sin ctr och måste laga lådan på garantin :wink:

Men jag hoppas ju nån gång att dem hoppar på sandeln igen och bygger några sportbilar, och inte Crz eller vad den nu hette, jävla skämt.

Jag är inte mjuk i tonen, men man blir upprikigt förbanad, när Honda har producerat fina bilar i åratal och har en väl inarbetad postion i Gti segmentet bara överger denna position till märken jag knappt trodde skulle konkurrera med honda, som tex renualt, peugeot, t.o.m fiat är där nu :mrgreen:

Man kan bara hoppas...
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Skriv svar