Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Honda civic type r 2004
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Flyttar tråden.
Se till se den är servad ordentligt, dvs en gång per år eller ca 1000-1500mil, helst på en riktig Hondaverkstad.
Kan vara värt att höra av sig till näst senaste ägare och kolla läget.
Se till se den är servad ordentligt, dvs en gång per år eller ca 1000-1500mil, helst på en riktig Hondaverkstad.
Står i annonsen att den har fullstämplad servicebok med full dokumentation och att en hel hög med kvitton medföljer. Jag tar det som att den är servad och välskött.pasen skrev:Flyttar tråden.
Hur kan man ta reda på vem tidigare ägare är, frågar nuvarande?
- pasen

Det går att göra på transportstyrelsens hemsida. Och står det inte alltid i alla annonser att allt är fullservat och ifylld servicebok?
om du har möjlighet att åka och kolla på dem först så gör det och bilen och boken.
Med så många ägare skulle jag vara extra vaksam vad gäller servicen.
Okej, vad bra! Haha jo det är santpasen skrev:Det går att göra på transportstyrelsens hemsida. Och står det inte alltid i alla annonser att allt är fullservat och ifylld servicebok?om du har möjlighet att åka och kolla på dem först så gör det och bilen och boken.
-
JimmyW92
- Bil: CTR Ep3
- Namn: Jimmy Wännström
Jag körde 30mil för att köpa min :p utan att kolla på något annat. En provkörning senare var det ba köpa och åka hem igenFredric skrev:Okej, vad bra! Haha jo det är santpasen skrev:Det går att göra på transportstyrelsens hemsida. Och står det inte alltid i alla annonser att allt är fullservat och ifylld servicebok?om du har möjlighet att åka och kolla på dem först så gör det och bilen och boken.
Med så många ägare skulle jag vara extra vaksam vad gäller servicen.Tyvärr ingen möjlighet då jag bor minst 20 mil från en av de bilar som är intressanta. Eller jo, möjligheten finns, men känns som mycket tid att lägga på att i värsta fall bara kolla på bilen.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag köpte min ep3 ca 100 mil bort så avstånd är inget problem om det är en bil man vill ha.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Hur kommer det sig att honda civic type r är så dyr? (Allt är relativt) Kollat bland andra bilar med lika många hk, snarlik storlek på kaross och skatt och dylikt ligger på samma. De andra bilarna ligger under 50 tusen medan type r (03-05) ligger på 60+.
- pasen

Honda håller, och därför också ett bra andrahandsvärde. Det gäller de flesta modeller.Fredric skrev:Hur kommer det sig att honda civic type r är så dyr? (Allt är relativt) Kollat bland andra bilar med lika många hk, snarlik storlek på kaross och skatt och dylikt ligger på samma. De andra bilarna ligger under 50 tusen medan type r (03-05) ligger på 60+.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
- pasen

+1fonzeka skrev:Nej.
Finns ingen bytesintervall i serviceschemat är jag ganska säker på. Om service är skött och framför allt oljebyten så ska det inte behövas.
Frågade ägaren om det var kamrem eller kedja, han visste inte. Men efter lite sökningar så har jag fått informationen om att det inte är kamrem i honda civic type r, vilket ju är riktigt positivt. Oljebyte ska vara gjord för några hundra mil sedan, och jag förväntar mig att servicen är gjort kontinuerligt varje 1000-2000 mil. Får helt enkelt kika i serviceboken vid tillfälle.
- pasen

Jag tror de allra flesta Hondor efter sekelskiftet har kamkedja faktiskt. Kan inte komma på någon som inte har det, men jag kan ha fel 
-
JimmyW92
- Bil: CTR Ep3
- Namn: Jimmy Wännström
Gör alltid en service när du köper en bil. Byt olja och filter och kontrollera stift m.m. Det är bra att göra för att då vet du att det är gjort och du har exakt datum och miltal så du vet när det ska göras nästa gång 
Sen är det bra att byta olja och filter inför varje säsong. Eller oftare om du kör mycket.
Det jag skulle göra när jag köper en bil är att fråga vad som är gjort och om kvitton på det finns. Är det gjort själv så skulle jag inspektera att det är gjort riktigt... Om möjligt.. Den läxan har man lärt sig den hårda vägen
Sen är det bra att byta olja och filter inför varje säsong. Eller oftare om du kör mycket.
Det jag skulle göra när jag köper en bil är att fråga vad som är gjort och om kvitton på det finns. Är det gjort själv så skulle jag inspektera att det är gjort riktigt... Om möjligt.. Den läxan har man lärt sig den hårda vägen
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
V6 motorerna från Honda har kamrem (Ridgeline och Legend bland annat), men det är inte så aktuellt motoralternativ i en CTR 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Tack för tipset, ingen dum idé! Tråkig extra utgift när bilen är dyr från början. Men hellre betala lite extra för att vara på säkra sidan. Jag använder min nuvarande bil dagligen, både kortare och längre sträckor, så att byta olja ofta är att räkna med.JimmyW92 skrev:Gör alltid en service när du köper en bil. Byt olja och filter och kontrollera stift m.m. Det är bra att göra för att då vet du att det är gjort och du har exakt datum och miltal så du vet när det ska göras nästa gång
Är ju så. Kanske är det drömbilen, eller så är det skräp och passar mig inte alls. Det vet jag först när jag ser den i verkligheten.Jontis skrev:Men var beredd på att skippa än bil trots 30 mil resa.
Känns det inte 100 så skit i det...
- pasen

Och vad gäller stiften, om du tänkt byta själv, se till att välja rätt. De byts först vid 12000mil enligt ordinarie intervall, men det är inte alltid säkert att de måste bytas då. Så om de är bytta vid 12 eller senare och det är rätt gjort så behöver du inte oroa dig över dem på länge 
Står det även om sånt i serviceboken eller hur vet jag när de är bytta?pasen skrev:Och vad gäller stiften, om du tänkt byta själv, se till att välja rätt. De byts först vid 12000mil enligt ordinarie intervall, men det är inte alltid säkert att de måste bytas då. Så om de är bytta vid 12 eller senare och det är rätt gjort så behöver du inte oroa dig över dem på länge
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Kamrem... Inte på en ep3. Där är kedja.
Länk till bilen?
Länk till bilen?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming