Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Civic Type-R FN2 feedback
Jag har inte känt att den är instabil ens vid extremt hårda inbromsningar. Har inte heller noterat att det är speciellt skitigare på bakfälgarna, kanske något mer än på EP3an.M Scotte skrev:bilen kan kännas orolig när däcken är helt nya, eller om den går på vinterdäck.
Sören Klingborn, Stockholm
CTR -07 Race, Svart
CTR -07 Race, Svart
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Jag förstår inte riktigt kopplingen. Utifrån den information som finns i dagsläget så verkar FN2 Race bara vara en nedbantad version av GT:n.Aerodynamic skrev:Tja FN2 har ju visat sig ha mer effekt än det står på pappret.
Så om race har ännu mer är inte så konstigt.
För att en FN2 Race skall ha samma effekt/viktförhållande som en EP3 krävs 211 hk.
200 hk /1280 kg = X/1352 kg
X = 211 hk
Dessutom kan man leka med lite siffror om man utgår från det Sören K säger om FN2 Race, nämligen att det känns som om den har 20 hk mer än EP3.
I så fall borde FN2 Race leverera följande effekt:
220 hk /1280 kg = X/1352 kg
X = 232 hk
232 hk är väl mer än vad JDM varianten FD2 levererar?
Visserligen är den sista uträkningen vad gäller effekt/vikt baserat på ett grovt antagande, men det tål fortfarande att tänkas på.
Jag drar mig nu ur hela diskussionen vad gäller FN2 Race och dess motorprestanda. Känns som att det inte finns, i vart fall inte i dagsläget, någon konkret information att utgå ifrån som diskutionsunderlag.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Är det samma fjädring på race som dom andra modellerna?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->Enligt hondas hemsida står det att "Fjädringen har gjorts styvare och är anpassad för tävlingskörning." Däremot har jag hört att det är samma artikelnummer på delarna till både GT och Race. Om honda menar att det är andra dämpare eller bara att fjädringen är styvare p.g.a. att bilen väger mindre vet jag inte.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Sen undrar jag har dom gjort något annat på race, som länkarmar i alu eller hårdare bussningar typ som japan modellerna.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Inget som honda nämnt i alla fall.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag lovar att leta fram all info som jag får delge er under dagen. Men det är på rätt många punket den skiljer sig mot vanliga Type R.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Den har ett annat artikelnummer på ECU:n enligt säker källa (Rosenholtz) så motorstyrningen (mappningen) är säkerligen en annan iallafall.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Angående det här med att Rosenholtz skulle sagt något om att Race var byggd i Japan så har jag nu tänkt efter lite och det han sade var nog att den hade lite andra grejjer mot den vanliga FN2 så att den blev "som dem är i Japan" eller något liknande.
Ber om ursäkt för detta och tar på mig dumstruten!
Ber om ursäkt för detta och tar på mig dumstruten!
Niklas Sandler
Ja, jag vet inte, det var iaf 'Race' och 'Japan' i någon slags mening. Vi kan glömma det där och gå vidare tycker jag. 
Ni får kolla in Top Gear som går nu på söndag, då ska The Stig ratta FN2 GT på banan. De flesta (på civinfo.com) tror att FN2 ska vara ca 2 sekunder snabbare än EP3 men jag tror snarare den hamnar 2 sekunder efter. Hoppas jag har fel
<a href="http://www.civinfo.com/forum/type-r/959 ... h-nov.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/type-r/959 ... ov.html</a>
Omröstningen: <a href="http://www.civinfo.com/forum/type-r/960 ... track.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/type-r/960 ... ck.html</a>
Ni får kolla in Top Gear som går nu på söndag, då ska The Stig ratta FN2 GT på banan. De flesta (på civinfo.com) tror att FN2 ska vara ca 2 sekunder snabbare än EP3 men jag tror snarare den hamnar 2 sekunder efter. Hoppas jag har fel
<a href="http://www.civinfo.com/forum/type-r/959 ... h-nov.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/type-r/959 ... ov.html</a>
Omröstningen: <a href="http://www.civinfo.com/forum/type-r/960 ... track.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/type-r/960 ... ck.html</a>
Niklas Sandler
<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->När jag var på Rosenholtz snackade de om att de fixat fram en Race till en kille och enligt denna kille så var skillnaden som natt och dag.
Vad jag fick höra där så byggdes tydligen Race-varianten i Japan medans de vanliga då byggs i England.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Christer på Rosenholtz sa till mig också att det verkar vara en annan databox på Race-versionen.
Sen är frågan hur mycket fler hästar/vrid man får, om den har en mer finlirad mapp,
eller om den är mycket kvickare i sin respons än standardboxen?????
Kanske någon vill beställa en Race-box och byta på sin nya CTR!
Vad jag fick höra där så byggdes tydligen Race-varianten i Japan medans de vanliga då byggs i England.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Christer på Rosenholtz sa till mig också att det verkar vara en annan databox på Race-versionen.
Sen är frågan hur mycket fler hästar/vrid man får, om den har en mer finlirad mapp,
eller om den är mycket kvickare i sin respons än standardboxen?????
Kanske någon vill beställa en Race-box och byta på sin nya CTR!
Mvh Benci_Hovanyi
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Hade jag köpt en FN2 så hade det nog varit en "Race". Vad jag hört så verkar den skilja sig rätt mycket, mindre isolering, tunnar rutor osv.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
Funderade lite på det med att det skulle vara samma stötdämpare och fjädrar.
Om det vore det så borde ju race bilen bli något högre än GT versionen då den är lättare om än lite.
Men det skulle kännas mer rätt om race versionen var något lägre.
Sen vad krister sa om FN2 och japan kanske han menade att FN2 race var mer like japan modellerna av EP3. eller något sådant.
Mvh, Per
Om det vore det så borde ju race bilen bli något högre än GT versionen då den är lättare om än lite.
Men det skulle kännas mer rätt om race versionen var något lägre.
Sen vad krister sa om FN2 och japan kanske han menade att FN2 race var mer like japan modellerna av EP3. eller något sådant.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
Det enda Christer vet är att reservdelsnumret till styrboxen till 07ans race är att det är ett annat artikel nr än de andra
samt att den är tillverkad i Japan.
Mvh, Per
samt att den är tillverkad i Japan.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Jag lovar att leta fram all info som jag får delge er under dagen. Men det är på rätt många punket den skiljer sig mot vanliga Type R.M Scotte skrev:<!--quoteo(post=446323:date=14 Nov 2007, 22:49:06:name=Bonny)--><div class='quotetop'>QUOTE(Bonny @ 14 Nov 2007, 22:49:06) [snapback]446323[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Enligt hondas hemsida står det att "Fjädringen har gjorts styvare och är anpassad för tävlingskörning." Däremot har jag hört att det är samma artikelnummer på delarna till både GT och Race. Om honda menar att det är andra dämpare eller bara att fjädringen är styvare p.g.a. att bilen väger mindre vet jag inte.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hur gick med detta, Martin?
Mest undrar jag om det är samma fjädring på Race som på andra CTR, vilket flera personer på olika håll antyder...
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Hur går det? Har du fått fram någon info ännu?M Scotte skrev:Jag lovar att leta fram all info som jag får delge er under dagen. Men det är på rätt många punket den skiljer sig mot vanliga Type R.
Sören Klingborn, Stockholm
CTR -07 Race, Svart
CTR -07 Race, Svart
-
Tommie Blomqvist
Bilen är ju lättare så det kan vara en annan fjädring.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Jag ser inte sambandet där?
Den är 20 kg lättare än grundversionen pga borttagna plastdetaljer och ljudisolering, that's it.
Den är 20 kg lättare än grundversionen pga borttagna plastdetaljer och ljudisolering, that's it.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Precis, en lättning på endast 20 kg kräver knappast annan fjädring.mAbZ skrev:Jag ser inte sambandet där?
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
sätter du 100kg på en fjäder och gungar den så beter den sig på ett sätt, sätter du 20kg på den så beter den sig ju annorlunda, kanske var så tommy menade :hmm:
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Jag förstår det, men inte har GT versionen annan fjädrig pga att den är 30 kg tyngre än grundversionen.
Därför inte så troligt att Race skulle haft det av anledningen att den är 20 kg lättare.
Hoppas den har det ändå
Därför inte så troligt att Race skulle haft det av anledningen att den är 20 kg lättare.
Hoppas den har det ändå
Tjenare.
Mitt första inlägg här på detta trevliga forum. Jag är "soon to be" en stolt ägare av en NHB type-R GT, vilken dag som helst levereras den. :wohow:
Såg att det var lite snack om vad som skiljer "Race" mot "GT". Detta skrev dom på bilfeber:
"Raceversionen är strippad ljudanläggning, lastlucka och insynsskydd i bagageutrymmet, mittkonsollucka, bakre kurvhandtag, inre grillbeklädnad, undre motorstänkskydd, undre hjälpramsstänkskydd, dynamisk dämpare i hjulupphängningen, ljudisolering och undre täckplattor i instrumentpanelen. Racerversionen har även fått styvare fjädring och kan utrustas med en mängd tillbehör från JAS-motorsport. Raceversionen är 50 kg lättare än GT och 20 kg lättare än standardversionen."
Länk till sidan:
<a href="http://bil.feber.se/feber/cat/69/tester/?p=4" target="_blank">http://bil.feber.se/feber/cat/69/tester/?p=4</a>
En hel del grejer enligt bilfeber. Kanske inte världens tillförlitligaste källa, samt att jag kan inte hitta info nån stans på nätet som styrker detta. Men det är iaf en del saker att disskutera kring.
Tack för ett bra forum.
Mitt första inlägg här på detta trevliga forum. Jag är "soon to be" en stolt ägare av en NHB type-R GT, vilken dag som helst levereras den. :wohow:
Såg att det var lite snack om vad som skiljer "Race" mot "GT". Detta skrev dom på bilfeber:
"Raceversionen är strippad ljudanläggning, lastlucka och insynsskydd i bagageutrymmet, mittkonsollucka, bakre kurvhandtag, inre grillbeklädnad, undre motorstänkskydd, undre hjälpramsstänkskydd, dynamisk dämpare i hjulupphängningen, ljudisolering och undre täckplattor i instrumentpanelen. Racerversionen har även fått styvare fjädring och kan utrustas med en mängd tillbehör från JAS-motorsport. Raceversionen är 50 kg lättare än GT och 20 kg lättare än standardversionen."
Länk till sidan:
<a href="http://bil.feber.se/feber/cat/69/tester/?p=4" target="_blank">http://bil.feber.se/feber/cat/69/tester/?p=4</a>
En hel del grejer enligt bilfeber. Kanske inte världens tillförlitligaste källa, samt att jag kan inte hitta info nån stans på nätet som styrker detta. Men det är iaf en del saker att disskutera kring.
Tack för ett bra forum.
Mårten Medin, Göttlaborg
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Har någon koll på om frambärarmen passar en ep3? Vad skiljer?
Läste detta på bilfeber:
"Fram: Fjäderben av MacPhearson-typ med toekompenserande undre triangellänk i aluminium"
Eller har de använt samma bärarm som en dc5? Är lite sugen på en aluminiumvariant.
Läste detta på bilfeber:
"Fram: Fjäderben av MacPhearson-typ med toekompenserande undre triangellänk i aluminium"
Eller har de använt samma bärarm som en dc5? Är lite sugen på en aluminiumvariant.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
"Inre grillbeklädnad" Denna är tydligen borttagen på Raceversionen. Önskar att den hade varit det även på vanliga modellen...
Jag har monterat Type-R emblemet som finns att köpa till. Det låter råsimpelt men är mycket arbete om man ska följa Hondas instruktioner till punt och pricka.
Man måste ta loss grillen och dela på den för att kunna fästa emblemet ordentligt på insidan av gallret. För att få loss grillen måste man såklart lossa täckkåpan som sitter ovanpå, MEN även hela stötfångaren! Och för att få av den måste man lossa skärmbreddarna och vindavisarna under spoilern. Man får alltså strippa halva fronten... Gissar att jag är en av få som kör med Type R-dekal/emblemkitet...
Jag har monterat Type-R emblemet som finns att köpa till. Det låter råsimpelt men är mycket arbete om man ska följa Hondas instruktioner till punt och pricka.
Man måste ta loss grillen och dela på den för att kunna fästa emblemet ordentligt på insidan av gallret. För att få loss grillen måste man såklart lossa täckkåpan som sitter ovanpå, MEN även hela stötfångaren! Och för att få av den måste man lossa skärmbreddarna och vindavisarna under spoilern. Man får alltså strippa halva fronten... Gissar att jag är en av få som kör med Type R-dekal/emblemkitet...
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Nu har vi äntligen fått en Race, så fort jag får tid ska jag gå igenom den totalt och försöka dela med mig så mycket det bara går i vad som skiljer. Vi skulle fått den för två månader sedan, men handlarna går alltid före. Nu står den i alla fall på lyften, redo att genomgå obduktion.
Körmässigt skiljer din sig inte uppenbart, men ska göra mer genomgående test GT vs Race så fort det blir bättre väder.
Körmässigt skiljer din sig inte uppenbart, men ska göra mer genomgående test GT vs Race så fort det blir bättre väder.
Senast redigerad av M Scotte den 12 december 2007, 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Skitkul Martin! Ser fram emot resultatet från er obduktion!
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se