Type-R GT rasar i pris
- freddej
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
Kan bara instämma. :thumbup:HJF skrev:Köpte en ny CTR (ej GT) FN2 i höstas, har haft ca 10 st Alfa Romeo innan dess. Jag trivs kanon med bilen, tur att jag inte läste på detta forum innan jag köpte den. Det är inte en exotisk McLaren eller liknande hobbybil, det är en bruksbil! Sett ur den synvinkeln har jag inget att klaga på, perfekt kompromiss mellan nöje och nytta! Underbar motor, växellåda, design, praktisk funktion. Helt ok komfort. Allt till ett vettigt inköpspris med ok totalekonomi.
Hade en ep3 i 3år och det är nog den roligaste bil jag haft.
Har nu ägt en fn2 i ett halvt år och den piskar stjärt med ep3 när man bedömmer kvaliteterna som bruksbil, samtidigt som den kan bjuda på ett leende som inte är långt ifrån ep3.
Dom flesta som går ut och dissar fn2 här verkar ju åka ep3, det påminner lite om vissa trådar 2004 när facelift ctren dissades titt som tätt som komfortbil mm. av en del prefacelift ägare, verkar finnas ett visst mått av konservatism ibland.
Dom som anser att fn2 är så mycket sämre än konkurenterna kan fundera lite på varför fn2 vunnit div hothatch/gti (liksom ep3 på sin tid) tester (tex Teknikens värd och topgear (magasinet) ), samt sjundeplatsen i TVs bankalas där vissas riktmärke Mazda mps intog jumboplats.
Själv gillar jag båda modellerna och i framtiden när det ska införskaffas familjebil blir det nog accord eller crv och komplettera med en ep3 som andra/banbil men i nuläget så ger mig fn2 allt jag kan begära av både komfort och kul.
Senast redigerad av freddej den 5 februari 2008, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Peronligen är det såhär, ja vill ha en lite modernare bil med grym motor som man kan svänga snabbt med, men ändå inte åka runt i en CRX från 80-talet.
Sen så tycker jag även de går få snygga, går åka 4 pers utan problem, och inte så vanligt med en snabb CTR på bana tycker jag.
Därför valde jag EP3, grym motor, men framför allt, skit mkt tillbehör finns det ju, vilket inte finns till FN2, sen att utgångsläget är t.ex. 3s snabbare på Supestage, och 120kg lättare gör ju inte saken sämmre heller. (iofs fanns inte FN2 när ja köpte min, men skulle inte byta
)
MEN detta är ju bara vad jag tycker, de flesta vill bara ha en rolig vardagsbil, vilket den duger skit bra till!
Tror att EP3 sålde så bra för att den va snabbast i klassen å gav mest körglädje/kr. Vilket är lite av saken med en GTi bil.
Vill man köpa en för kvalitén, komforten & utrustningen, så tycker jag iaf att det finns bilmärken som erbjuder bättre..
Visst, alltså, Hondas kvalité rent generellt är ju super, men menar typ t.ex. plastdetaljer, vägbrus, och sådant.
MVH
Sen så tycker jag även de går få snygga, går åka 4 pers utan problem, och inte så vanligt med en snabb CTR på bana tycker jag.
Därför valde jag EP3, grym motor, men framför allt, skit mkt tillbehör finns det ju, vilket inte finns till FN2, sen att utgångsläget är t.ex. 3s snabbare på Supestage, och 120kg lättare gör ju inte saken sämmre heller. (iofs fanns inte FN2 när ja köpte min, men skulle inte byta
MEN detta är ju bara vad jag tycker, de flesta vill bara ha en rolig vardagsbil, vilket den duger skit bra till!
Tror att EP3 sålde så bra för att den va snabbast i klassen å gav mest körglädje/kr. Vilket är lite av saken med en GTi bil.
Vill man köpa en för kvalitén, komforten & utrustningen, så tycker jag iaf att det finns bilmärken som erbjuder bättre..
Visst, alltså, Hondas kvalité rent generellt är ju super, men menar typ t.ex. plastdetaljer, vägbrus, och sådant.
MVH
Senast redigerad av Istvan den 5 februari 2008, 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se
"Prisraset" kan bero på att vissa handlare fick in en del bilar för 199 900:- i GT utförande.
Dennis Gullberg
Team Helsingborg
Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Team Helsingborg
Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Som kuriosa kan man prova att söka på <a href="http://www.mobile.de" target="_blank">http://www.mobile.de</a> och jämföra priserna mellan CTR GT och Mazda 3 MPS.
Senast redigerad av ToLo den 5 februari 2008, 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
De priserna verkar vara något mer balanserade, billigaste mps för 19.500 men då hade den gått ca 13.500 mil, billigaste hondan för 21.299 och gått ca 5500. Fast då vet jag inte ens om det är en GT, men den dåren som försöker sälja en type-r som gått 19.100 för 21.480 förstår jag mig inte riktigt på ... det måste vara en typo med annonsen 
Medlem 427