Kommer det några roliga Honder framöver?

ENBART för motorrelaterade topics
AndersLundgren
Bil: Civic VT
Namn: Anders Lundgren

Honda gör bara en bil specifikt för europeiska marknaden och det är 5D Civic. Allt annat är designat och utvecklat för en annan världsdel. Varje Honda-modell är utvecklad för en specifikt målgrupp i en specifik världsdel som ofta skiljer sig avsevärt mellan modellerna. Många andra biltillverkare som tex BMW, Mercedes och Audi tillverkar EN modell i olika storlekar (grov generalisering) för en specifik målgrupp i en specifik världsdel (och för dessa tre bilmärken är det Tyskland och det så kallade premium-segmentet/kunden). Jämfört med Hondas väldigt spretiga modellprogram är det enklare för tex BMW att vara tydlig i sin marknadsföring när alla produkter har en röd (BMW) tråd (design/känsla etc) från 1 till 7serien.

För att kunna få människor att betala mycket för en bil (med mycket pulver/lyx etc) måste man ha ett starkt och tydligt varumärke. Honda har tyvärr ett svagt och otydligt varumärke i Europa. Av just denna anledning kan BMW stoppa ner en fet motor i varje "modell" från 1-serie till 7-serie och ändå kunna hitta tillräckligt många köpare för att kunna räkna hem kostnaden. Fråga dig sälv: vem hade valt en Honda Accord "M3" framför en BMW M3 även om om Accorden hade varit "bättre"? Hur många europeer hade kunnat tänka sig betala 700 000kr för en Honda (oavsett hur fet den är)? För att kunna sälja denna typen av bil (med förtjänst) måste man bygga identitet under väldigt lång tid.

Jag hoppas dock innerligt att Honda inom en snar framtid hittar en affärsmodell där man åtminstonde kan erbjuda Type S och Type R-konceptet (med dedikerade motorer) på nästan alla modeller samt även en V8 för att kunna ta upp kampen "ordentligt" i USA.
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

AndersLundgren skrev:Honda gör bara en bil specifikt för europeiska marknaden och det är 5D Civic. Allt annat är designat och utvecklat för en annan världsdel. Varje Honda-modell är utvecklad för en specifikt målgrupp i en specifik världsdel som ofta skiljer sig avsevärt mellan modellerna. Många andra biltillverkare som tex BMW, Mercedes och Audi tillverkar EN modell i olika storlekar (grov generalisering) för en specifik målgrupp i en specifik världsdel (och för dessa tre bilmärken är det Tyskland och det så kallade premium-segmentet/kunden). Jämfört med Hondas väldigt spretiga modellprogram är det enklare för tex BMW att vara tydlig i sin marknadsföring när alla produkter har en röd (BMW) tråd (design/känsla etc) från 1 till 7serien.

För att kunna få människor att betala mycket för en bil (med mycket pulver/lyx etc) måste man ha ett starkt och tydligt varumärke. Honda har tyvärr ett svagt och otydligt varumärke i Europa. Av just denna anledning kan BMW stoppa ner en fet motor i varje "modell" från 1-serie till 7-serie och ändå kunna hitta tillräckligt många köpare för att kunna räkna hem kostnaden. Fråga dig sälv: vem hade valt en Honda Accord "M3" framför en BMW M3 även om om Accorden hade varit "bättre"? Hur många europeer hade kunnat tänka sig betala 700 000kr för en Honda (oavsett hur fet den är)? För att kunna sälja denna typen av bil (med förtjänst) måste man bygga identitet under väldigt lång tid.

Jag hoppas dock innerligt att Honda inom en snar framtid hittar en affärsmodell där man åtminstonde kan erbjuda Type S och Type R-konceptet (med dedikerade motorer) på nästan alla modeller samt även en V8 för att kunna ta upp kampen "ordentligt" i USA.
Jag håller med dig allt det du säger!
Men jag tror inte att vi Honda fantaster runt om i Europa förväntar oss att Honda ska bygga en M3 utmanare(fast det hade inte varit fel kan Lexus då kan Honda med),men om en vanlig vw passat och andra biltilverkare i det segmentet kan ha 300hk då är det väl inte mycket begärt att förvänta sig 250hk av en Accord? Likaså med civic medan alla andra konkurenter erbjuder i gti klassen allt mellan 250-350hk då Honda erbjuder 201hk! För att vara världens största motortillverkare det tycker jag att är pinsamt!

När jag växte upp då fanns det tre biltillverkare som man visste att dem byggde sportbilar och hade allt med motorsport att göra BMW,Honda och Alfa romeo. Tyvärr nu är det inte längre så, Hondas identitet inom motorsport har nästan försvunnit åtminstonde i Europa medan i USA dem är fortfarande stora inom motorsport.
Honda är troligtvis mest omtyckta biltillverkare i USA men dem senaste 10år allra flesta Honda entusiaster(om man läser på alla möjliga forum och tidningar) har vänt sig emot Honda för att dem inte bygger längre sportiga och roliga bilar och marknaden är störst just där! Undrar vilka synpunkter hade haft Soichiro om han hade levt idag?
Den slogan without racing there is no Honda passar inte längre verkligen?
Jag är besviken på Honda och jag hoppas att dem kommer något roligt nyhet framöver,men jag älskar Honda och som jag sa tidigare jag har svårt att se mig att köra och äga något annat än just Honda...
Saud Omerovic