köpråd ctr
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Jag har kört med progressiva fjädrar på vintern utan problem, dock hade jag stor diameter på däcken.
Nu använde jag den inte dagligen utan mest till långre färder. Kör du mycket kanske du vill byta...
Isåfall är mitt tips att göra en fyrhjulsinställning efteråt, en ctr kan lätt bli nervös om hjulen står lite fel.
Nu använde jag den inte dagligen utan mest till långre färder. Kör du mycket kanske du vill byta...
Isåfall är mitt tips att göra en fyrhjulsinställning efteråt, en ctr kan lätt bli nervös om hjulen står lite fel.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Grattis! 
Den får vara bra låg för att dåliga vägar skall vara ett problem, och ganska aggressiva farthinder får det vara. Min är säkert sänkt 5-6cm (man får inte in handen under skärmen) och det är inga problem annat än på enskild väg med stora hål från tjälskott och liknande. Vanligt usel landsväg är inget problem alls, inte heller vanliga farthinder.
Den får vara bra låg för att dåliga vägar skall vara ett problem, och ganska aggressiva farthinder får det vara. Min är säkert sänkt 5-6cm (man får inte in handen under skärmen) och det är inga problem annat än på enskild väg med stora hål från tjälskott och liknande. Vanligt usel landsväg är inget problem alls, inte heller vanliga farthinder.
tjena, vilken bil jag köpt, måste bara skriva det, den som väntar på något gott. väntar alltid för länge känns det som.
jag har ju varit väldigt kritisk till bilen innan jag köpte, kollade allt i minsta detalj vägde fördelar, nackdelar, ja allt man kan tänka sej,
nu kan man slappna av och bara njuta, bilen är ju som ni vet hur grym som helst, och den känns så jävla gedigen, så stabil och rejäl.
och körglädjen är över förväntan, den tål ju hur mkt som helst. tänk om jag valt att köpa en s60, eller nåt annat lite mer vanligt, fan vilken tur att jag inte gjorde det.
och med det vill jag sända ett tack till alla som hjälpt till med tips och annat matnyttigt, som gjort att jag idag kör CTR.
tack så mycket, ett lite extra tack till steffo.
kommer säkerligen med fler frågor framöver me då drar jag igång en ny tråd.
återigen stort tack.
ska nu köra med ett
på läpparna till jobbet.
mvh
jag har ju varit väldigt kritisk till bilen innan jag köpte, kollade allt i minsta detalj vägde fördelar, nackdelar, ja allt man kan tänka sej,
nu kan man slappna av och bara njuta, bilen är ju som ni vet hur grym som helst, och den känns så jävla gedigen, så stabil och rejäl.
och körglädjen är över förväntan, den tål ju hur mkt som helst. tänk om jag valt att köpa en s60, eller nåt annat lite mer vanligt, fan vilken tur att jag inte gjorde det.
och med det vill jag sända ett tack till alla som hjälpt till med tips och annat matnyttigt, som gjort att jag idag kör CTR.
tack så mycket, ett lite extra tack till steffo.
kommer säkerligen med fler frågor framöver me då drar jag igång en ny tråd.
återigen stort tack.
ska nu köra med ett
mvh
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Skönt att du är nöjd! :thumbup:
Junior skrev lite skämtsamt i en annan tråd att jag måste vara HPC.s mest nöjda CTR-ägare. Det är kanske inte helt otroligt
. Så det är inte så konstigt att jag försöker tvinga andra att få möjligheten att känna likadant.
Se nu till att bli betalande medlem (om du inte redan är det) så får du tillgång till rabatter, bankörningar och alla låsta delar på forumet också
Junior skrev lite skämtsamt i en annan tråd att jag måste vara HPC.s mest nöjda CTR-ägare. Det är kanske inte helt otroligt
Se nu till att bli betalande medlem (om du inte redan är det) så får du tillgång till rabatter, bankörningar och alla låsta delar på forumet också
Senast redigerad av Steffo den 12 september 2008, 09:58, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Steffo skrev:Skönt att du är nöjd! :thumbup:
Junior skrev lite skämtsamt i en annan tråd att jag måste vara HPC.s mest nöjda CTR-ägare. Det är kanske inte helt otroligt. Så det är inte så konstigt att jag försöker tvinga andra att få möjligheten att känna likadant.
hur går man till väga för att bli medlem? vad är det man får rabatt på när man är medlem?
Senast redigerad av element den 12 september 2008, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Det är ytterst få 15"-fälgar som går över bromsarna, om det ens finns några som går över utan att man slipar lite på bromsoken (?). Finns nån sparad tråd om det, i FAQ-forumet kanske?
Jag har 15" Rota Slipstream till R-däcken och har då moddat mina ok en aning medelst vinkelslip. Dock är det tight som fan. Vill du ha minst strul är nog 16" ett bättre val om du inte vill åka på 17".
Jag har 15" Rota Slipstream till R-däcken och har då moddat mina ok en aning medelst vinkelslip. Dock är det tight som fan. Vill du ha minst strul är nog 16" ett bättre val om du inte vill åka på 17".
Johan Östensson skrev:Det är ytterst få 15"-fälgar som går över bromsarna, om det ens finns några som går över utan att man slipar lite på bromsoken (?). Finns nån sparad tråd om det, i FAQ-forumet kanske?
då blir det att fixa 16 tum istället, vill inte gå lös med vinkelslipen,
tack för infon.
funderar lite över stötigheten i bilen med orginalfjädrar? sitter ju hr proggressiva på nu.
men har ju tänkt att byta till orginal nu snart, så min fråga blir tror ni det blir stötigare med orginal?
har kört några ctr med orginal, tror mej tycka att det var lite stötigare,
men hur är det? är det jag som inbillar mej?
inte för att det gör något bara undrar?
mvh
men har ju tänkt att byta till orginal nu snart, så min fråga blir tror ni det blir stötigare med orginal?
mvh
-
intothered
- Namn: Christian Homrighausen
Bytte precis från original till (vad som troligtvis är) progressiva HR sänkfjädrar, märkte ingen skillnad i stötighet över huvud taget.element skrev:funderar lite över stötigheten i bilen med orginalfjädrar? sitter ju hr proggressiva på nu.
mvh
Nu ska jag väl vara ärlig och säga att jag inte har något emot fjädrar som är, låt oss säga, åt det fasta hållet, men inte ens om jag försöker så märker jag någon skillnad.
Christian Homrighausen
Bytte precis från original till (vad som troligtvis är) progressiva HR sänkfjädrar, märkte ingen skillnad i stötighet över huvud taget.intothered skrev:<!--quoteo(post=504412:date=14 Sep 2008, 18:26:50:name=element)--><div class='quotetop'>QUOTE(element @ 14 Sep 2008, 18:26:50) <a href="index.php?act=findpost&pid=504412"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->funderar lite över stötigheten i bilen med orginalfjädrar? sitter ju hr proggressiva på nu.
mvh
Nu ska jag väl vara ärlig och säga att jag inte har något emot fjädrar som är, låt oss säga, åt det fasta hållet, men inte ens om jag försöker så märker jag någon skillnad.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
bra bra, då vet jag, du satte bara på fjädrar va? eller bytte du dämpare också? för det går väl att bara sänka med fjädrar? utan att byta dämpare?
mvh
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Jag tyckte min blev aningen hårdare med progressiva iallafall, men kanske inte värst mycket om man körde normalt rakt fram.
Det beror mycket på vilka däck som sitter på också. Original RE040 kan bli hårda som puckar om de är lite gamla.
Det beror mycket på vilka däck som sitter på också. Original RE040 kan bli hårda som puckar om de är lite gamla.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Medlem #1538
okej. hoppas mitt byte av fjädrar går bra, så det inte blir något strul, fan vad jag gillar bilen, längtar till att få åka till jobbet i den varje dag.christer_carlsson skrev:Jag tyckte min blev aningen hårdare med progressiva iallafall, men kanske inte värst mycket om man körde normalt rakt fram.
skulle den få plats brevid sängen skulle den absolut få stå där,
hej. en fråga angående ett tjutande ljud jag märker av vid gaspådrag, när jag har foten på gasen hörs ett dovt tjutande ljud, som ökar ikraft med gasen, släpper jag gasen försvinner det nästan helt och hållet,
vid gaspådrag kommer det itakt med varvtalet, sccccccuuuuuuhhhhh, nästa växel sccccccuuuuuuhhhh, och så vidare, men så fort man släpper gasen ljudet borta. är det växellådan tror ni, eller låter civicen så? kan inte komma ihåg att jag hörde detta när jag provkörde bilen.
men om växellådan tjuter borde ljudet vara kvar när jag släpper gasen, eftersom jag har växel i?? eller??
hoppas någon kan svara, mvh
vid gaspådrag kommer det itakt med varvtalet, sccccccuuuuuuhhhhh, nästa växel sccccccuuuuuuhhhh, och så vidare, men så fort man släpper gasen ljudet borta. är det växellådan tror ni, eller låter civicen så? kan inte komma ihåg att jag hörde detta när jag provkörde bilen.
men om växellådan tjuter borde ljudet vara kvar när jag släpper gasen, eftersom jag har växel i?? eller??
hoppas någon kan svara, mvh
-
Johan Östensson
Nu har bilhypokondrin slagit till
(jag är likadan ibland, he he)
Vid lägre varvtal viner det lite svagt, är väl nåt sorts insugsljud kanske. Viner säkert på högre varvtal också men då är man upptagen med att lyssna på V-TACH :prop: . CTR har mycket olika ljud för sig. Svårt att säga exakt vad det skulle kunna vara. Är iaf ganska säker på att det inte är nån fara.
(eller har du råkat köpa en turbobil utan att märka det?
)
Vid lägre varvtal viner det lite svagt, är väl nåt sorts insugsljud kanske. Viner säkert på högre varvtal också men då är man upptagen med att lyssna på V-TACH :prop: . CTR har mycket olika ljud för sig. Svårt att säga exakt vad det skulle kunna vara. Är iaf ganska säker på att det inte är nån fara.
(eller har du råkat köpa en turbobil utan att märka det?
-
intothered
- Namn: Christian Homrighausen
Det var bara fjädrarna som byttes nu ja.element skrev:bra bra, då vet jag, du satte bara på fjädrar va? eller bytte du dämpare också? för det går väl att bara sänka med fjädrar? utan att byta dämpare?
mvh
Christian Homrighausen
heheheJohan Östensson skrev:Nu har bilhypokondrin slagit till(jag är likadan ibland, he he)
(eller har du råkat köpa en turbobil utan att märka det?)
frågan kanske skulle postas i teknik.?
- Steffo

Be någon i krokarna som har, eller har haft en egen CTR, att provköra din bil. Det tjuter lite om lådan, men det är inget som hörs tydligt utan väldigt tyst tycker jag. Om du har original luftbox så hörs det ju knappt något av insugsljudet, och det är mer ett morrande eller brölande ljud. Inte tjutande.
Troligen så är det inget att fundera på. En CTR är lite skramlig om man jämför med andra nyare bilar i klassen, men det är priset man får betala för överlägsen prestanda på kurviga partier
Troligen så är det inget att fundera på. En CTR är lite skramlig om man jämför med andra nyare bilar i klassen, men det är priset man får betala för överlägsen prestanda på kurviga partier
Stockholm
- David Lundin
CTR och nybilshypokondri är en livsfarlig kombination 
David Lundin skrev:CTR och nybilshypokondri är en livsfarlig kombination
finns ingen häromkring som kör eller har kört ep3, någon vet jag har den nya, men ingen jag känner..
är ju inte farligt, skulle det vara något så tar garantin det. bilen har ju också bara gått 4000mil.
skulle någon kunna förklara hur man lägger upp ljudfiler? ifall att det hörs så bra att jag vill lägga upp det.
tacksam för er hjälp. nu ska det ut och köras.
- David Lundin
Gör så! Du kan ju alltid använda typ Rapidshare eller liknande för att ladda upp filen om det blir bra... <a href="http://rapidshare.com/" target="_blank">http://rapidshare.com/</a>
<a href="http://rapidshare.com/files/146088469/ctr_1.mp4.html" target="_blank">http://rapidshare.com/files/146088469/ctr_1.mp4.html</a> <a href="http://rapidshare.com/files/146089836/ctr2.mp4.html" target="_blank">http://rapidshare.com/files/146089836/ctr2.mp4.html</a> <a href="http://rapidshare.com/files/146090154/ctr3.mp4.html" target="_blank">http://rapidshare.com/files/146090154/ctr3.mp4.html</a>David Lundin skrev:Gör så! Du kan ju alltid använda typ Rapidshare eller liknande för att ladda upp filen om det blir bra... <a href="http://rapidshare.com/" target="_blank">http://rapidshare.com/</a>
hoppas det fungerar, vet inte riktigt hur jag gjorde, fungerar det hör man ialf jag klart och tydligt ljudet. men se alla filerna, och lyssna ordentligt
mvh,
-
Johan Östensson
Med reservation för att man missuppfattar ljudfilen och kanske pratar i nattmössan, men jag hör då inget konstigt. Visslar liksom lite på kanske 3-5k RPM, det var det ljudet jag skrev om ovan. Har alltså samma. Har alltid trott det är insugsljud, men kanske har jag fel (Stefan?
). Det är ju inte riktigt samma bröl man får med CAI/Ram Air, men samtidigt kanske man tänkta sig den klaustrofobiska orginalsnabeln kan ge såna effekter. Vad vet jag. 
- David Lundin
Svårt att höra med allt vägbrum och mekaniska ljud men jag hör då inget oroväckande iaf!
Det enda tråkiga är att du inte VTECade nåt
hehehe,David Lundin skrev:Svårt att höra med allt vägbrum och mekaniska ljud men jag hör då inget oroväckande iaf!
om någon vet hur en växellåda som tjuter låter? borde han / hon kunna jämföra mot detta?
ljudet dyker ju som sagt ovan upp mellan 3-5 varv, tycker det borde vara insugsljud, men står man still och varvar hör man det inte. fast jag har inte varavat till 5k när jag stått still, ska prova det sen, när jag far iväg till mitt jobbiga jobb. alla tips synpunkter är hjärtligt välkommna under tiden.
tack så länge.
-
Johan Östensson
Blev så nyfiken så stack ut och lyssande lite (skulle ändå tanka så
) och kan bara höra det här när man köra ganska sakta, helst på ettan, annars försvinner det i vägsljudsbruset. Så det är verkligen inte högt alltså.
(jävlar i min lilla låda vad halt det var ute förresten :blink:)
shit, redan halt,? får kanske ta det lite lungnare till jobbet ikväll. men då kvarstår alltså mitt frågetecken kring detta? får kanke ta och skruva bort filterburken och kolla lite hur det ser ut. annars får man väl åka in till honda och ta med nån på en lite turJohan Östensson skrev:Blev så nyfiken så stack ut och lyssande lite (skulle ändå tanka så) och kan bara höra det här när man köra ganska sakta, helst på ettan, annars försvinner det i vägsljudsbruset. Så det är verkligen inte högt alltså.
- David Lundin
Det vinande ljudet från växellådan är som en mildare variant av ljudet du har när du backar.
Att det bara låter när du kör talar ju inte emot att det är det du hör iaf.
Att det bara låter när du kör talar ju inte emot att det är det du hör iaf.
- Steffo

Det låter som vinande ljud från lådan tycker jag. Min bil lät likadant eller kanske fortfarande gör det, men nu hörs det inte längre. Det drunknar i avgasljud och bröl 
På min bil var det bara vissa växlar det hördes på. Är det samma med din? 4an var det mest tydligt på om jag minns rätt.
På min bil var det bara vissa växlar det hördes på. Är det samma med din? 4an var det mest tydligt på om jag minns rätt.
Stockholm