Vad tycker du om de olika ländernas bilar?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Audi tar ju duktigt betalt för sina bilar, det kan de.
Jag är bara väldigt emot de bilmärken som bygger bilar för att tjäna pengar snarare än att göra en så bra bil de kan.
Tex Kia, den nya hemska Dacia, Hyundai och alla de andra lågbudgetmärkena. De har ingen själ, de vill bara ha pengar genom att göra skitbilar som de säljer billigt men så säljer de rätt många av dem och de har stora marginaler så pengar blir det.
Det finns ju de i andra änden som gör bra bilar men tar för mycket betalt för dem, tex Audi.
Jag tycker då att Honda ligger bra till, de gör bra bilar till bra priser och det är så det ska vara tycker jag. Finns inte många bilar som är värda de pengarna de tar betalt för dem.
Ta tex Volvo XC90 3.2 R-Design Aut 238 hk 7-sätes Momentum std, den har listpris på 504 900:-. Sen ska du ha tillbehör, vem fan betalar över en halv miljon för en sketen Volvo???
Samma med en Hyundai Santa Fe som jag avskyr. Santa Fe 2.2 CRDi A5 EURO2008 7-sits 341,800:- För en koreansk SUV med liten diesel...
Är det rimligt med dessa priser jämfört med vad man får? Visst, volvon är deras top-of the line i princip men det är fortfarande en Volvo, ingen mercedes direkt.
Jag är bara väldigt emot de bilmärken som bygger bilar för att tjäna pengar snarare än att göra en så bra bil de kan.
Tex Kia, den nya hemska Dacia, Hyundai och alla de andra lågbudgetmärkena. De har ingen själ, de vill bara ha pengar genom att göra skitbilar som de säljer billigt men så säljer de rätt många av dem och de har stora marginaler så pengar blir det.
Det finns ju de i andra änden som gör bra bilar men tar för mycket betalt för dem, tex Audi.
Jag tycker då att Honda ligger bra till, de gör bra bilar till bra priser och det är så det ska vara tycker jag. Finns inte många bilar som är värda de pengarna de tar betalt för dem.
Ta tex Volvo XC90 3.2 R-Design Aut 238 hk 7-sätes Momentum std, den har listpris på 504 900:-. Sen ska du ha tillbehör, vem fan betalar över en halv miljon för en sketen Volvo???
Samma med en Hyundai Santa Fe som jag avskyr. Santa Fe 2.2 CRDi A5 EURO2008 7-sits 341,800:- För en koreansk SUV med liten diesel...
Är det rimligt med dessa priser jämfört med vad man får? Visst, volvon är deras top-of the line i princip men det är fortfarande en Volvo, ingen mercedes direkt.
Senast redigerad av Yobaman den 11 mars 2009, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Att svenska bilar till mesta del är överprissatt skräp är väl ingen nyhet 
Sen kan man ju inbilla sig att det finns någon slags överliggande vision eller något annat som driver på men i grund och botten är det pengar som driver ALLA bilföretag, och de flesta företagen över huvud taget för den delen.
Sen kan man ju inbilla sig att det finns någon slags överliggande vision eller något annat som driver på men i grund och botten är det pengar som driver ALLA bilföretag, och de flesta företagen över huvud taget för den delen.
- Arson
- Bil: Civic FK2 2016
- Namn: Mattias Aronsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Tyskland helt klart!
Överlägsen kvalitetskänsla i Tyska bilar, perfekt för bruksändamål. Däremot är oftast de Japanska bilarna trevligare både vad gäller utseende och körglädje (för pengarna).
Överlägsen kvalitetskänsla i Tyska bilar, perfekt för bruksändamål. Däremot är oftast de Japanska bilarna trevligare både vad gäller utseende och körglädje (för pengarna).
//Mattias Aronsson
Dags att åka kollektivt kanske? Finns det nån som driver ett företag som inte vill tjäna pengar?Yobaman skrev:Jag är bara väldigt emot de bilmärken som bygger bilar för att tjäna pengar snarare än att göra en så bra bil de kan.
Antonio Pozzi
- Yobaman
Dags att åka kollektivt kanske? Finns det nån som driver ett företag som inte vill tjäna pengar?Antonio skrev:<!--quoteo(post=534190:date=11 Mar 2009, 11:16:40:name=Yobaman)--><div class='quotetop'>QUOTE(Yobaman 4 11 Mar 2009, 11:16:40) <a href="index.php?act=findpost&pid=534190"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag är bara väldigt emot de bilmärken som bygger bilar för att tjäna pengar snarare än att göra en så bra bil de kan.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Dåligt formulerat, det jag menar är de som bygger bilar och BARA har pengar i tankarna och skiter fullständigt i att deras märke anses vara skräp osv. Alla vill ju tjäna pengar men vissa gör det samtidigt som de medvetet gör en riktigt bra bil för att de vill ha det så. Ta tex Ferrari, inte fan gör de bilar enbart för att tjäna pengar, de vill att deras märke ska anses som ett av de bästa på jorden. Sen att de kostar mycket är ju en sak men då får man ju iallafall lite för pengarna.
I andra ändan ligger tex nya Dacia som säljer en helt ny sandero för 80k. Det är ju en skitbil och de vet om det men de vill inte göra en bra bil, de vill enbart tjäna snabba pengar. De har ju inte direkt lagt ner mycket pengar på att utveckla eller designa fanskapet.
Detta med olika märken och olika visioner finns ju överallt i alla kategorier.
- David Lundin
Tror du tänker lite fel, gissa vad anledningen till att de vill att folk skall tycka om deras märke är?
Samma med kvalitet, etc etc.
De som producerar riktigt billiga saker gör det av exakt samma orsaker som de som producerar dyra fina grejor.
Alla är enbart ute efter att tjäna pengar, de har bara olika filosofier om hur man går tillväga.
Samma med kvalitet, etc etc.
De som producerar riktigt billiga saker gör det av exakt samma orsaker som de som producerar dyra fina grejor.
Alla är enbart ute efter att tjäna pengar, de har bara olika filosofier om hur man går tillväga.
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Tyskland gör bra bilar med kvalité, prestanda och lyxighet. Dock tycker jag att de fortfarande ligger steget bakom Japan, men annars är de bäst av resterande länder. Som BMW t.ex, har ett väldigt brett register med allt från granny cars till monster. Synd bara att de oftast brukar kosta lite mer än vad de kanske borde ^^
JDM - all day, every day
- David Lundin
Vetifan om de ligger så långt efter Japan... BMW speciellt ligger ju snarare före Japan på diesel och bensinare iaf, de blir ju starkare och snålare för varje modell, och Lexus i all ära men Mercedes S-klass är fortfarande glidarkungen. Gratis? Näääh...
Dags att åka kollektivt kanske? Finns det nån som driver ett företag som inte vill tjäna pengar?Yobaman skrev:<!--quoteo(post=534295:date=11 Mar 2009, 20:01:05:name=Antonio)--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 11 Mar 2009, 20:01:05) <a href="index.php?act=findpost&pid=534295"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=534190:date=11 Mar 2009, 11:16:40:name=Yobaman)--><div class='quotetop'>QUOTE(Yobaman 4 11 Mar 2009, 11:16:40) <a href="index.php?act=findpost&pid=534190"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag är bara väldigt emot de bilmärken som bygger bilar för att tjäna pengar snarare än att göra en så bra bil de kan.
Ta tex Ferrari, inte fan gör de bilar enbart för att tjäna pengar, de vill att deras märke ska anses som ett av de bästa på jorden.
Ja må vara jä-ligt dum i huvudet. Men jag står fast vid mitt påstående. Om Ferrari vill (vem vill inte det föresten) att deras varumärke skall vara starkast på jorden så är det ju av en anledning. De behöver det för att kunna motivera sina höga priser (och i slutändan tjäna pengar)
Finns det företag på börsen som inte har som mål att tjäna pengar?
Visst kan bilfabrikanter sälja bilar eller nischmodeller med förlust, men i slutändan handlar det om att stärka sitt varumärke, och att stärka sitt varumärke gör man ju för att i slutändan tjäna pengar. Vad jag menar är att slutstationen för alla är trots allt kassan.
Antonio Pozzi
- Yobaman
Absolut så vill de tjäna pengar men hellre då att de gör det genom att få ett populärt märke som är bra och på så sätt tjäna slantar istället för att sälja väldigt många billiga och dåliga produkter och gå den mörka vägen.
Jag tror att det finns dem som har annat i huvet än ENBART pengar och det är dem som gör en bra produkt och samtidigt tjänar bra med pengar på den. Ferrari handlar inte bara om pengar, det handlar även om att veta att de är bland de bästa på jorden i sin bransch, det tror jag att de strävar efter samtidigt som de såklart måste tjäna pengar.
Jag tror inte att det är en omöjlighet att det finns dem som vill mer än bara tjäna stålar.
Hoppas ni förstår min tanke.
Jag tror att det finns dem som har annat i huvet än ENBART pengar och det är dem som gör en bra produkt och samtidigt tjänar bra med pengar på den. Ferrari handlar inte bara om pengar, det handlar även om att veta att de är bland de bästa på jorden i sin bransch, det tror jag att de strävar efter samtidigt som de såklart måste tjäna pengar.
Jag tror inte att det är en omöjlighet att det finns dem som vill mer än bara tjäna stålar.
Hoppas ni förstår min tanke.
Senast redigerad av Yobaman den 17 mars 2009, 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
- Arson
- Kontakt:
Nja.JDM%Junior skrev:Tyskland gör bra bilar med kvalité, prestanda och lyxighet. Dock tycker jag att de fortfarande ligger steget bakom Japan, men annars är de bäst av resterande länder. Som BMW t.ex, har ett väldigt brett register med allt från granny cars till monster. Synd bara att de oftast brukar kosta lite mer än vad de kanske borde ^^
Japan har ju under en längre tid legat väldigt långt efter bl.a BMW och Mercedes vad gäller kvalitetskänsla (stäng en dörr på en 5-serie och jämför med en Nissan Primera eller motsvarande).
Däremot börjar Japan med bland annat Toyota/Lexus i spetsen närma sig BMW's standard.
Men som sagt, Japan gör grymt kvalitativa bilar men saknar känslan Tyskarna så ofta har
//Mattias Aronsson
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Ja visst är det märkligt att man är beredd att betala tiotusentals kronor för trevligt "floff" i dörrarna och en speciell känsla i knapparna. Hållbarhet och ägarkostnader är tydligen inte så viktigt när man väljer bil.
Jag tror Porsche Carrera GT är en av den bästa bilar som det finns.
Jag såg en Carrera GT på företagets motorbanen I Leipzig, där Carrera byggdes.
Otroliga klang!
Hur är det med Volvo?
Jag tror dem har bra kvalität.
Jag såg en Carrera GT på företagets motorbanen I Leipzig, där Carrera byggdes.
Otroliga klang!
Hur är det med Volvo?
Jag tror dem har bra kvalität.
<sub><!--coloro:#AFEEEE--><span style="color:#AFEEEE"><!--/coloro-->s2000-02<!--colorc--></span><!--/colorc--></sub>
- Arson
- Kontakt:
Jag faktiskt, däremot om man har bilen som leksak skiter man ju i vilket, där av valen CTR och EVO för buskörning och en BMW som till-och-från-jobbet-åkaJoakim Olsson skrev:Ja visst är det märkligt att man är beredd att betala tiotusentals kronor för trevligt "floff" i dörrarna och en speciell känsla i knapparna. Hållbarhet och ägarkostnader är tydligen inte så viktigt när man väljer bil.
//Mattias Aronsson
- Yobaman
Jag förstår de som åker feta glidarmercor och sånt, de är väldigt bekväma. Man ändrar körstil och blir liksom inte lack för att den är tung eller så utan man bara sitter och myser. Det är ungefär som att vara i ett fint hus tycker jag.
Men skulle jag välja lite lyxigare bil skulle jag nog ta Lexus.
Men skulle jag välja lite lyxigare bil skulle jag nog ta Lexus.
Senast redigerad av Yobaman den 27 mars 2009, 09:37, redigerad totalt 1 gånger.
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Och hur likställer du Honda då? med en hyreskvart i Sollentuna 
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!