Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
köpråd ctr
japp, precis, på 4an hörs det mest, vad har du gjort åt det? är det något honda fixar? kommer ju inte slänga på filter och avgas förren tidigast i sommar. kör lite längre sträckor nu för tillfället, börjar nästan tycka det är lite störande, men jag kan leva med det, sålänge jag vet att det absolut inte skadar bilen iövrigt. tror du att det gör det?Steffo skrev:Det låter som vinande ljud från lådan tycker jag. Min bil lät likadant eller kanske fortfarande gör det, men nu hörs det inte längre. Det drunknar i avgasljud och bröl
På min bil var det bara vissa växlar det hördes på. Är det samma med din? 4an var det mest tydligt på om jag minns rätt.
tack för svaren gubbs.
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Då kan du sova lugnt, det är inget fel, det låter så bara.
Åtminstone har jag hört det på alla CTR jag kört eller åkt med.
ja hoppas inte de är nåt. men skulle det vara något tar ju garantin det. pratade me honda nyss. han trodde det kunde vara något lager som gett upp.David Lundin skrev:Då kan du sova lugnt, det är inget fel, det låter så bara.
ska in med bilen nästa vecka så får dom ta en tur och lyssna.
- David Lundin
Det har jag svårt att tro, men vill de byta något åt dig kostnadsfritt så låt dem 
Isåfall om det är något jag/vi inte hör på ljudklippet...
heheheDavid Lundin skrev:Det har jag svårt att tro, men vill de byta något åt dig kostnadsfritt så låt dem
lite väl tjutigt är det allt, så kanske är det nåt.
eller kanske det är jag som fått tinitus :biglaugh2: tycker mej höra ljudet hela tiden, även när jag inte kör bilen, tex nu, :biglaugh2: ljudet har fastnat i skallen, tjjjjuuuuuhhh, :biglaugh2: hehehe. jaja vi får se vad som händer.
tack för svaren.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det ljudet som jag hör på klippet hör till. Det är dreven i lådan som tjuter lite. Så ska det vara. Du skulle höra hur det låter i en låda med rakskurna drev
. Samma ljud, men riktigt högt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- David Lundin
Testa att backa upp till varvstopp så får du en idé om hur en låda med rakskurna drev låter 
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
E backdrevet rak skuret? Ibland måste jag säga att jag undrat över det... 
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
- David Lundin
Yes... <a href="http://auto.howstuffworks.com/question522.htm" target="_blank">http://auto.howstuffworks.com/question522.htm</a>
Och på topic (eller njae, men samma topic som trådskaparen är på för tillfället
) har precis bytt avgassystem på bilen, och nu när det inte bullrar så mycket så hör jag exakt samma ljud i min också. Så det är 3/3 Civic Type-R som jag åkt i ljudet finns på 
Och på topic (eller njae, men samma topic som trådskaparen är på för tillfället
Senast redigerad av David Lundin den 24 september 2008, 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
okej, vilket av ljuden är det du menar? är det när du har backen i?? eller det mystiska tjutande(vinande) ljudet som vi pratat om och som finns i ljudfilerna?David Lundin skrev:Yes... <a href="http://auto.howstuffworks.com/question522.htm" target="_blank">http://auto.howstuffworks.com/question522.htm</a>
Och på topic (eller njae, men samma topic som trådskaparen är på för tillfället) har precis bytt avgassystem på bilen, och nu när det inte bullrar så mycket så hör jag exakt samma ljud i min också. Så det är 3/3 Civic Type-R som jag åkt i ljudet finns på
tycker det låter ganska coolt när man backar.
förövrigt ska honda kolla upp min låda, dom tror ju som sagt att det kan vara något lager som gett upp.
dock tar det ett tag innan jag får tid och sånt, så jag återkommer när jag vart inne med bilen.
- Steffo

Ljudet han pratar om är det ljud man hör på din film. Alal våra CTR:er låter så. Dock så är det ju svårt att avgöra om din låter väldigt högt. I så fall kanske det är något fel. Men som ljudet låter när man tittar på dina filmer så är det precis som det ska vara. Våra lådor ljuter lite försynt hela tiden. Inget att oroa sig för.
Jag tror inte att verkstaden kommer att göra något åt din bil, men om du har garanti kvar så kan det ju vara lika bra att lämna in innan den går ut.
Jag tror inte att verkstaden kommer att göra något åt din bil, men om du har garanti kvar så kan det ju vara lika bra att lämna in innan den går ut.
Stockholm
precis. tror nog inte det är något att lägga tid på. men har man garantin är det ju lika bra att utnyttja den.
förövrigt sjukt nöjd med bilen. bara så ni vet.
tror den här tråden kan bli nyttig för kommande ctr köpare. mena vi har ju tagit upp nästan allt om man läser igenom trådens för tillfället 100 inlägg.
känns inte som det är nåt som inte tagits upp.?
Steffo Edit* Onödig quote
förövrigt sjukt nöjd med bilen. bara så ni vet.
tror den här tråden kan bli nyttig för kommande ctr köpare. mena vi har ju tagit upp nästan allt om man läser igenom trådens för tillfället 100 inlägg.
känns inte som det är nåt som inte tagits upp.?
Steffo Edit* Onödig quote
Senast redigerad av element den 25 september 2008, 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Har mekanikerna på din Hondaverkstad lyssnat på bilen och bedömt att något inte står rätt till med v-lådan eller förlitar de sig på dina uppgifter om att något är felaktigt?
Rent juridiskt gäller garantiåtaganden endast verkliga fel. M.a.o. är det inget fel på din bil kan du mycket väl behöva betala för arbetet, däremot vet jag inte vilken policy just Honda har i denna fråga. Ett tips är att se till att verkstaden lyssnar på bilen och därefter gör bedömningen att v-lådan måste rivas.
Rent juridiskt gäller garantiåtaganden endast verkliga fel. M.a.o. är det inget fel på din bil kan du mycket väl behöva betala för arbetet, däremot vet jag inte vilken policy just Honda har i denna fråga. Ett tips är att se till att verkstaden lyssnar på bilen och därefter gör bedömningen att v-lådan måste rivas.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
nej. honda har ej lyssnat på bilen än, men när jag beskrev ljudet för dom, fick jag nästan direkt svaret, ja du det låter som ett lager. men håller på att fixa en tid för en provtur med en mekaniker från honda. sa till dom att jo jag vet att det låter lite om lådan i dessa bilar, då sa han jasså? men inte ska det tjuta ialf. så vi får se vad dom kommer fram till, ett tjutande ljud är inte säkert garantin tar, det är jag väl medveten om, men påvisar honda att detta kan vara skadligt att köra med, går det på garantin, har jag kollat upp.Bonny skrev:Har mekanikerna på din Hondaverkstad lyssnat på bilen och bedömt att något inte står rätt till med v-lådan eller förlitar de sig på dina uppgifter om att något är felaktigt?
har varit där själv, vet många andra som varit i samma sits, slutar oftast med att man pröjsar för att slippa bråka me dom.
men tackar för ditt tips
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Perfekt, låt en mekaniker lyssna på ljudet och avgöra om det behöver åtgärdas!
Jag vill på inget sätt avråda dig från att få ett fel fixat på din bil. Givetvis ska du inte heller acceptera dåliga bortförklaringar om det nu faktiskt är något fel med din v-låda. Ville bara förklara den rättsliga aspekten av en garanti. Eftersom arbete på en v-låda ofta är ganska tidskrävande kan det bli en dyr historia om man tvingas betala arbetet själv, men om Hondaverkstaden tycker att v-lådan behöver ses över är det lugnt. Lycka till!
Jag vill på inget sätt avråda dig från att få ett fel fixat på din bil. Givetvis ska du inte heller acceptera dåliga bortförklaringar om det nu faktiskt är något fel med din v-låda. Ville bara förklara den rättsliga aspekten av en garanti. Eftersom arbete på en v-låda ofta är ganska tidskrävande kan det bli en dyr historia om man tvingas betala arbetet själv, men om Hondaverkstaden tycker att v-lådan behöver ses över är det lugnt. Lycka till!
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
Little Elk
Hörru Element!
Jag vill se bilder på din maffia buss!
Imorron ska jag bege mig ut med min lånade Canon 400d och fota min buss och mammas traktor (som ska ut på försäljning efter drygt två månaders ägande...) och då kommer det komma ut lite bilder på min maffiabuss här på forumet.
Jag är bara missnöjd med min egen fåfänga när det gäller min bil (läs vita fälgar) men det ska nog göras något åt under vintern.
Imorron ska jag bege mig ut med min lånade Canon 400d och fota min buss och mammas traktor (som ska ut på försäljning efter drygt två månaders ägande...) och då kommer det komma ut lite bilder på min maffiabuss här på forumet.
Ordförande
maffia bussLittle Elk skrev:Hörru Element!
Imorron ska jag bege mig ut med min lånade Canon 400d och fota min buss och mammas traktor (som ska ut på försäljning efter drygt två månaders ägande...) och då kommer det komma ut lite bilder på min maffiabuss här på forumet.Jag är bara missnöjd med min egen fåfänga när det gäller min bil (läs vita fälgar) men det ska nog göras något åt under vintern.
men bilen är ju helt orginal silver -05a, så något ofan lär det ju inte bli om jag lägger upp bilder, är väl ingen här som inte sett en ctr förrut
men visst ska jag fixa lite bilder, är ju alltid kul. tar nog ett tag dock att hitta kameraskrället :annoyed:
vill du inte ha vita fälgar?
-
Little Elk
Asso det e ju snyggt med vita fälgar,
när man står still..... Men så fort du kör så får du ju bromsdam så in åt helvete på dom. Sen tror jag mina Carbotech belägg fram dammar rätt mycket för det blir inte till närmelse vis lika mycket bak (när man kör bana=bromsar hårt). Och jag kör hälre än står och puttsar men vill samtidigt ha putts på grejorna
när man står still..... Men så fort du kör så får du ju bromsdam så in åt helvete på dom. Sen tror jag mina Carbotech belägg fram dammar rätt mycket för det blir inte till närmelse vis lika mycket bak (när man kör bana=bromsar hårt). Och jag kör hälre än står och puttsar men vill samtidigt ha putts på grejorna
Ordförande
funderar lite kring kopplingen på en ctr? hur är den jämförelsevis med en mer vanlig bil? om man nu kan jämföra? är den special till type r?
ja typ förstärkt eller vad man skall säga? har ingen aning om kopplingar, men råkade slinka förbi en sida höromdagen som sålde någon form av race koppling. kan det vara något att uppgradera? eller är det bara onödigt? håller en race koppling lägre eller vad är grejen me det? är helt vilse vad det gäller detta :blink: :blink: därför postar jag här :prop: fattar iafl att den här typen hugger direkt eller vad man ska säga, jobbigt att ha i vardagen kanske?
riktiga anledningen till min lustiga fråga är att det trillat in en jävligt duktig mek snubbe på mitt jobb
han fixar det mesta till väldigt billiga pengar.
när man kört slut på den vanlig kopplingen(om man nu gör det) kanske man ska sätta i nåt värre.
är det någon här som kör någon annan typ av koppling? berätta gärna, vilken och varför? gärna var man kan hitta den också.
har förresten inte fått någon tid att kolla lådan ännu,(för den som undrar)
ja typ förstärkt eller vad man skall säga? har ingen aning om kopplingar, men råkade slinka förbi en sida höromdagen som sålde någon form av race koppling. kan det vara något att uppgradera? eller är det bara onödigt? håller en race koppling lägre eller vad är grejen me det? är helt vilse vad det gäller detta :blink: :blink: därför postar jag här :prop: fattar iafl att den här typen hugger direkt eller vad man ska säga, jobbigt att ha i vardagen kanske?
riktiga anledningen till min lustiga fråga är att det trillat in en jävligt duktig mek snubbe på mitt jobb
när man kört slut på den vanlig kopplingen(om man nu gör det) kanske man ska sätta i nåt värre.
är det någon här som kör någon annan typ av koppling? berätta gärna, vilken och varför? gärna var man kan hitta den också.
har förresten inte fått någon tid att kolla lådan ännu,(för den som undrar)
- Steffo

Det är ganska många som bytt koppling på sina CTR:er efter allt från 6000 mil och uppåt.
Några har kört slut på sina pga mycket banåka och strippenkörningar och andra (som jag själv) bytte när jag ändå hade lådan borta för montering av diffbroms. Min koppling var dock långt ifrån slut efter 8000 mil.
En riktig racekoppling (tex 6 puckad sinterlamell) är ganska brutal att köra med till vardags och inget att rekommendera för gatbruk.
Den jag satte i är en lamwell typ original men med lite starkare tryckfjädrar och tryckplatta som gör att den tål lite mer stryk innan den slirar. Dock fortfarande helt OK till vardags.
Det är en halvstor operation att göra, så byt inte om inte din originalkoppling är slut eller att du ska ha bort lådan av annan anledning.
Några har kört slut på sina pga mycket banåka och strippenkörningar och andra (som jag själv) bytte när jag ändå hade lådan borta för montering av diffbroms. Min koppling var dock långt ifrån slut efter 8000 mil.
En riktig racekoppling (tex 6 puckad sinterlamell) är ganska brutal att köra med till vardags och inget att rekommendera för gatbruk.
Den jag satte i är en lamwell typ original men med lite starkare tryckfjädrar och tryckplatta som gör att den tål lite mer stryk innan den slirar. Dock fortfarande helt OK till vardags.
Det är en halvstor operation att göra, så byt inte om inte din originalkoppling är slut eller att du ska ha bort lådan av annan anledning.
Stockholm
- Steffo

Min koppling:
<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-RA ... 0066746118" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-RA ... 6746118</a>
Koppling som är mer extrem (3 puckad)
<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-ST ... 0257642895" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-ST ... 7642895</a>
<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-RA ... 0066746118" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-RA ... 6746118</a>
<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-ST ... 0257642895" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-ST ... 7642895</a>
Stockholm
tack så mkt steffo, nu vet jag vad jag skall köpa när det blir dags, när det nu blir det. har letat efter en jdm låda, bara mest på kul, men vet någon var man kan läsa och se priser och så?Steffo skrev:Min koppling:
behöver lite länktips. på bra sidor med prylar till ctr, tänker mej interiör(stavas det så??) type r mattor. type r dörrlister, alltså tramplisten eller vad den heter, (den vissa kliver på innan dom går in i bilen) och lite annan smått och gott type r emblem, och sånt roligt. någon som har type r dörrlister? såg det satt på bilen dom provkörde på top gear, -02an. riktigt snyggt.
släng upp alla länkar ni kommer på, som säljer prylar till ctr.
är precis värdelös på att söka själv
släng upp alla länkar ni kommer på, som säljer prylar till ctr.
är precis värdelös på att söka själv
eftersom jag tvättar bilen minst en gång i veckan, har jag nu märkt hur skitigt det blir i motorrummet.? :hmm:
tittade lite närmare, och såg att stänkskärmarna i hjulhuset inte är speciellt mycket att hurra över. dem täcker inte speciellt mycket :hmm:
tänkte om det saknades något stänkskydd? men när jag tittar närmare ser jag att det inte kan sitta fler där, ser inte ut så ialf. då skulle dt ju krocka med styrstaget, om det nu är det som sitter där. tror det heter styrstag
blir det alltså skitigt i motorrummet,? något man får leva med?
tror mej ha läst det någonstans :hmm:
tittade lite närmare, och såg att stänkskärmarna i hjulhuset inte är speciellt mycket att hurra över. dem täcker inte speciellt mycket :hmm:
tänkte om det saknades något stänkskydd? men när jag tittar närmare ser jag att det inte kan sitta fler där, ser inte ut så ialf. då skulle dt ju krocka med styrstaget, om det nu är det som sitter där. tror det heter styrstag
blir det alltså skitigt i motorrummet,? något man får leva med?
tror mej ha läst det någonstans :hmm:
-
Little Elk
Det är så det ska vara. Tyvärr. Har stört mig lite på det med men jag vågar inte annat än att ta en trasa å torka då det inte är en massa plastkåpor å sånt som skyddar allt ömtåligt... Annat e det på Volvos och Saabar... Bara att gasa på med högtrycken. 
Ordförande
- Steffo

Jag har kört min bil i snart 8500 mil och mitt motorrum är fortfarande rent. Jag torkar av det ibland när jag tvättar bilen. Det tar 10 min och håller motorrummet fräscht. På vintern får man torka lite oftare.
jag har kört 2 motortvättar också, men det är inte nödvändigt om man håller efter med fuktig trasa.
jag har kört 2 motortvättar också, men det är inte nödvändigt om man håller efter med fuktig trasa.
Stockholm
Steffo skrev:Jag har kört min bil i snart 8500 mil och mitt motorrum är fortfarande rent. Jag torkar av det ibland när jag tvättar bilen. Det tar 10 min och håller motorrummet fräscht. På vintern får man torka lite oftare.
okej, men det är väl så det ska vara antar jag, men du kör bara med fuktig trasa? inget rengöringsmedel?
står jag med huven öppen framför bilen, och tittar åt vänster i motorrummet, alltså mot höger framhjul, ser jag rakt ut. ser mer än halva däcket,
gör in också det?
annars ska det kanske sitta en till skärm där ialf :hmm:
svänger jag höger fullt rattutslag , stänker det rakt in mot motorn, ser tillochmed på undersidan av huven att det finns stänk varje vecka jag tvättar,
är det så på era också?
tack för svaren gubbs :thumbup:
fortfarande löjligt nöjd med bilen, bara så ni vet :thumbup:
ställde upp som fylletaxi igår bara för att få köra, dock kom det inte in något lössnus eller flaskor i bilen, inga skitiga skor, det var mitt krav.
den ena snubben var ganska nykter, hans bror har haft en type r,så han visste lite om vad det var för bil, körde dom 1,5mil, han satt och små log hela vägen, hela bilen satt och lyssna på vtec,två av dem var ordentligt fulla, med dem satt som två lamm och lyssnade hela vägen,
-
Little Elk
Haha!
Kanske ska börja köra svart taxi då.
Nej men den är riktigt rolig som du säger. Synd bara Sthlms vägar inte alltid inbjuder till så mycket Vtec... Sen att jag alltid råkar tvätta bilen dagen innan det ska regna e fan förjävligt! :ranting:
Nej men den är riktigt rolig som du säger. Synd bara Sthlms vägar inte alltid inbjuder till så mycket Vtec... Sen att jag alltid råkar tvätta bilen dagen innan det ska regna e fan förjävligt! :ranting:
Ordförande
Little Elk skrev:Haha!
här på landet finns många vägar som inbjuder till vtec, :thumbup:
biltvätt och regn har jag slutat bil förbannad på, för det slår aldrig fel :ranting:
tvättar jämt på lördagar, antingen kommer regnet på kvällen, eller tidigt söndag morgon, jämt!!!
- Steffo

Jag kör med en trasa fuktad med vanligt vatten och en skvätt bilschampo, dvs samma som jag tvättar bilen med.
Stockholm