Vad kör ni för soppa?

ENBART för motorrelaterade topics
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Masaru skrev:<!--quoteo(post=427468:date=19 Aug 2007, 17:31:55:name=MagnusL)--><div class='quotetop'>CITERA(MagnusL @ 19 Aug 2007, 17:31:55) [snapback]427468[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->V-power
Ekonomisk oberoende? :whistling:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Då hade jag haft en NSX-R. Men bilen är mappad på 98 och jag har två shell mackar i närheten av där jag bor så det har blivit så. Det är naturligtvis inbillning men jag tycker bilen går jävligt bra på V-power. Ska nog mappa den på V-power nu när nya grenröret är i.
#892
2008 wrx sti
Bergan
Inlägg: 174
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:52
Ort: Granne med Rosenholtz

Har själv bara tankat V-power sedan den soppan lanserades. Tycker att det är värt det lilla extra. Det är ju bara en droppe i havet det lilla extra det kostar att hälla ned det i tanken jämfört med alla andra kostnader man har på kärran.
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Exakt
#892
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Innan var det 98 & ibland Wei Powwer. Nu är det gammal hederlig 95a till B16 spisen. Men B18 motorn går bättre med V-power gämför med 98. Helt ärligt så är det mer oktan i v-power än 98 gissar jag på.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Regge skrev:Helt ärligt så är det mer oktan i v-power än 98 gissar jag på.
Ja det är 99oktan i V-power om du hade missat det :P
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Bara V-Power....
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Ejan
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:09
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander
Ort: Dalarna/Blge

alltid V-power då det skiljer så lite i pris på en fulltank jämfört mot 98an...känns som det kvittar att snåla in nån 10a då jag tycker bilen går mjukare på V-power´n
#738
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

jag kör 95, 98 känns helt bortkastat om man inte kör mappat för 98,
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Flygare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

98 kör jag.. vilket den ska mappas för med..

Dock har jag 99 i tanken just nu ..:)
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Masaru
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 juli 2007, 01:04
Bil: Integra DC5R
Namn: Alessandro Kuric
Ort: Helsingborg

Bäst hade ju vart o Etanolkonventera, nån som vet vad det kan gå på?
fredrik
Styrelsen Gold
Inlägg: 2005
Blev medlem: 3 februari 2005, 18:22
Bil: S2000
Namn: Fredrik Hellström
Ort: Borås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 19 times

Bara V-power!
Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda S2000 AP1 '00
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

fonzeka skrev:<!--quoteo(post=427487:date=19 Aug 2007, 20:20:17:name=Regge)--><div class='quotetop'>CITERA(Regge @ 19 Aug 2007, 20:20:17) [snapback]427487[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Helt ärligt så är det mer oktan i v-power än 98 gissar jag på.
Ja det är 99oktan i V-power om du hade missat det :P
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Efter en hel dag på vallåkra sen 04:20 igår morse, så hade man inte alla höns hemma.. Givetvis syftade jag på 99 oktan & inget annat ;)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
krister"albin"
Inlägg: 102
Blev medlem: 2 augusti 2004, 07:12
Bil: civic vt -91
Namn: krister johannesson

v-power är det som gäller i min bil.
krister johannesson

civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09


i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
wriid
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 november 2004, 19:40
Namn: Johnny Åkerlind
Ort: Nacka

Kör 92 oktanig direktimporterad från staterna!
[b]Medlem #1535[/b]
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Ibland 95 men oftast 98 oktanig
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Åberg
Inlägg: 33
Blev medlem: 1 juni 2007, 17:11
Namn: Mikael Åberg
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jag tankar bara 98 nu :)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Björn
Inlägg: 0
Blev medlem: 3 september 2004, 23:38
Ort: Kungsbacka,(Gällinge)

Min lilla pärla dricker bara V-power! Det får va kris om det blir nått annat
Kör nu...
Crx VT -90
Civic Mb9 1,5i -98
Kawa ZX6R-02

Tidigare hondor...
CRX -86
CRX -85
CRX -85
Civic VTI-92
Holman85
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 oktober 2005, 00:02
Bil: Nissan Qashqai
Namn: Andreas Holmgren
Ort: Lidingö

kör 98:a
Stockholm - Lidingö

Kör - Honda CBR 600RR' 06:a - Moviestar
kör - VW Caddy 08:a vit
kör - Nissan Qashqai 2.0 Tekna 2010 Svart
_________________________________
Honda Civic Type-R' 2002 Silver- såld
Honda Civic Type-R' 2005 Cosmic Grey- såld
Mähla
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 april 2006, 22:16
Ort: Vingåker, Sörmland

JG skrev:<!--quoteo(post=427290:date=18 Aug 2007, 15:58:39:name=stiivN)--><div class='quotetop'>CITERA(stiivN @ 18 Aug 2007, 15:58:39) [snapback]427290[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->JG, du kunde inte hitta en äldre tråd? :P
vad spelar det för roll hur gammal en tråd är?

den blir automatiskt uppdaterad bland "view new posts" när någon röstar, och uppenbarligen så måste någon röstat i tråden, därför blev den aktuell igen.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hehe, det var visst jag som råkade få upp den här posten:-)

Satt och letade runt efter vad som stod om oktanbooster, men hittade inget.

Hur är det egentligen med oktanboost är det nyttigt för motorn, är det ekonomiskt försvarbart, bra/dåliga erfarenheter?

Själv tankar jag enbart 98, det blir 99 så ofta man har möjlighet, har ingen lust att åka 2,5 mil enkel resa enbart för att tanka bilen.
Mikael Mählqvist

Vingåker, Sörmland

Honda S2000 -07 Moon Rock Metallic med ljus brunt skinn

[u]Tidigare bilar:[/u]

Honda Civic Type R -04 Milano Red
Peugeot 307 2,0 -03 Silver
Citroën Xsara VTR -02 Himmel blå
Citroën Xsara VTR -01 Himmel blå
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

med tanke på att bilarna är byggda för att köras med 95 oktan så skall väl ändå inte oktanbooster behövas... ibland känns det som att det blir lite hysteri över att mata bilarna med endast det bästa tänkbara utan att tänka sig för.
Min tanke är som så, behövs verkligen v-power på en standardbil? (visst, har man pillat och mappat så är det självklart en annan femma)
Men det är klart att bättre är ju trots allt alltid bättre men frågan är hur mycket bättre det är för motorn... är det försvarbart?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Nu är det väl så med just V-Power att det inte bara är oktanen som är mer som är grejen. Shell påstår ju också att bensinen är uppbyggd bättre än andra i fallet att hålla motorn ren från avlagringar osv. Nu använder ju andra bensintillverkare samma argument gällande just den biten men ändå.

Själv undrar jag om Shell forfarande gör 98 oktanig bensin. Hörde ett rykte i samband med att V-Power släptes att alla 98 tankar igentligen var V-power men det finns ju fortfarande ett antal obemannade shellstationer som har 98 och inte v-power och den 98:an är billigare än v-power så är det 98 ? eller är det v-power till billigare pris eller rentav 95 till dyrare pris ?
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Dobber
Inlägg: 0
Blev medlem: 19 juni 2007, 08:27

Anledningen till att bilen drar mindre när ni kör med 98-oktan än med 95 är inblandningen av etanol i 95-oktanen. Jag tror det är upp till 15% etanol i 95:an, kan det även vara anledningen till att skillnaden inte alltid är så stor eller att ljudet ändras när man tankar bensin med olika oktantal???
Martin Rosqvist
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Själv så tankar jag just nu 95... får jag något som får mig att tro att bilen blir bättre av att köra vpower så skall jag tänka på det men en helt orginal CTR tror jag inte att det gör så stor skillnad på.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

Som sagt, man märker inge skillnad, men för själen känns det bättre :)
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
spaken
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 oktober 2006, 14:55
Ort: Jönköping

95.
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Martin Lindblad <!--colorc--></span><!--/colorc-->

msn: spaken_llindis@hotmail.com

<!--coloro:#9932CC--><span style="color:#9932CC"><!--/coloro--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Jönköping <!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro--><!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Honda civic -00 <!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Medlem 1829<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Väntar på nått gott så vänta aldrig för länge<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Heist
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 oktober 2004, 22:02
Ort: åkersberga

när man läser tråden så säger dom flesta v-power / 98
har själv oxå provat det med inte märkt någon skillnad i motorn..

vad är det för fördelar med högre oktanig soppa ? förbrukas det mindre pga att den är lättantändligare än 95 ?
Danel Kirch (Åkersberga)
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Medlem #1805<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.flashguru.se" target="_blank">Flashguru</a>



Honda Civic Coupè -95 SÅLD

Alla vill ha en Honda men inte alla som kan hantera en
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Rejsbilen (Civicen) går i princip bara på V-Power (eller 98 om inte Shell finns inom rimligt avstånd)
Preluden går på både 95, 98, och V-Power (beroende på hur stor prisskillnaden är just då, och hur snål jag känner mig)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 29 augusti 2007, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Högre oktan på soppan innebär att du får bättre förbränning i motorn, går väll lite bättre effekt mässigt och ska enligt tester minska förbrukningen.

Har du en bil som är mappad för 98-99 oktanig besnin så märker du skillnad direkt
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Regge skrev:Har du en bil som är mappad för 98-99 oktanig besnin så märker du skillnad direkt
Har du en sånndär extra känslig rump-dyno? ;)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 7 september 2007, 08:41, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

EGn är mappad med v-power, så den får bara det så längt som möjligt. Körde dock på ljungbbyhed med 98 och märkte inte direkt nån skillnad.

Min gamla CTR med cai och catback fick nog ingen effektökning, iaf inte som jag kunde märka av om jag tankade 95 eller v-power. Dock så gick motorn mkt jämnare och finare på mellanregistret coh protesterade betydligt mindre om man körde på riktigt låga varv.
Team Kalmar
Skriv svar