Förslag till pendlingsbil?

ENBART för motorrelaterade topics
Torre

Halloj!
Då jag på måndag börjar ett nytt jobb kommer jag pendla ca 15 mil dagligen. Detta kommer ju som ni säkert förstår kosta en del pengar, så någonting måste göras åt min bilpark. I nuläget kör jag en Prelude 2,3 92:a, som visserligen inte är några som helst fel på, men den drar ca 0,75 l/mil i motorvägsfart, plus att den inte är så hemskt bekväm att åka långt i. Därför har jag haft funderingar på att sälja den och skaffa något annat, lite nyare med betydligt mindre motor att åka i. Dieseltankar fanns ett tag, men då de enda dieselbilarna som finns i några större volymer begagnade är A4/passat så har dom planerna övergivits nu.

Tills nu har jag funderat på en mindre mellanklassbil med 1,6-liters motor på ett ungefär, runt 100hk, funkar ju fint då jag enbart kommer åka motorväg och inte behöver köra om, samt att de drar lite bensin. Budgeten sattes till max 60k, men alternativen är inte så lockande tycker jag. Corolla är ju bra, men fruktansvärt fula. Focus är diskad pga märket. Civic Ek/eurocivic känns för gamla tycker jag, dessutom är ju krocksäkerheten lite tveksam. Golf är alldeles för dyra, Skoda känns för billiga, det kvarvarande alternativet är ju opel astra, som enligt bilprovningen ska funka bra, min mamma har en som ar funkat klockrent i fyra år, och den drar lite bensin. MEN, jag var hos den likala opelhandlaren idag och kollade på en 00:a, och hittade rostbubblor på bägge bakskärmarna, så nu går astra fetbort.

Ett kvarvarande alternativ är ju att inhandla vinterdäck och en bränsletrycksregulator till Preluden, konvertera den till etanoldrift och köra den till jobbet. Men då den i så fall snabbt kommer rulla jättelångt, så kommer jag väl troligtvis få köra den tills den blir skrot i så fall. För vem kommer vilja köpa en Prelude om två år som gått 26000 mil och inte har några bakskärmar kvar efter många slaskiga vintermil?

Finns det något alternativ som jag missat tycker ni? Förslag mottages tacksamt!
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
ziggy

VW Lupo!

Vet inte vad dom kostar men dom drar ju typ 0,3l/mil.

Har aldrig gillat den själv men blev positivt överraskad när jag åkte i en.
Inte är den så vacker utifrån heller, tycker jag, men det kanske du gör.

Hyndai Getz.

Kostar från 99k ny men jag vet inte vad en beggad går på.
Körde en sådan 03a och fann inget fel på den.

Kolla in dom
Senast redigerad av ziggy den 20 september 2005, 18:04, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Landin

suzuki baleno kombi

morsan har en sån. En 99, gav 50tkr för den och den funkar jätte bra och krånglar inte. Dom drar inte mycke soppa heller [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Daniel Landin

HPC HABO

<span style='color:blue'><span style='font-size:21pt;line-height:100%'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Medlem nr: 1437</span></span></span>
Mibbe
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh

Tycker ändå du ska köpa en EK. Sen när du ändå håller på så kan du etanolkonvetara den också. Då kör du billigt!
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*

Tack till

SCRAM
Torre

Tackar för tipsen. Problemet är att det inte bara är jag som bestämmer heller [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] , så då går nog Suzukin och Lupon bort. Att byta mot en Ek känns inte som det ger så mycket, visst den kanske går lite billigare, men som sagt jag tycker inte den känns modernare, och jag betvivlar att den är så mycket mer komfortabel heller. Det känns väl lite som att det måste ge lite mer om det ska vara mödan värt att byta bil. Tex AC, bättre ljudkomfort, bättre rostskydd osv. Just nu känns det som det lutar åt att behålla ludret ändå...

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
SiR

Honda insight? perfekta pendlarbilen förutom att den är lite bullrig och tvåsitsig

den borde man kunna hitta under 100 k

spacig och lite speciell look på bilen ja men kör du hyfsat lagligt så hamnar du under 0,3l/mil långfärd, etanolkonvertera går ju också

rost vad är det? bilen är gjord av aluminium och plast (krocksäker är den också)

jag var inne på att skaffa insight både 1 och två ggr men jag föll pladask för dieselaccorden som kombinerar alla de bästa världar enligt mig
Stefan Hagman

Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Patrik_S

har du funderat på toyota yaris, dom tidiga japanbyggda exemplaren går att få hyffsat billigt.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Diesel e det enda rätta! Okej. Den kostar itne så mycket mindre men en Diesel drar HÄLFTEN av vad en bensinmotor gör! Så om du kommer köra 15 mil varje dag och inte sitter i kö 15 mil varje dag så tjänar du på diseln. Jag skulle gå på något av de stärre märkena när det sen gäller vilken bil du ska ha. Kanske en Jetta?

Volvo har ju bra dieslar och BMWs 3:serie fins ju Ti modellen som e liten och finns med diesel. finns ju hur många som helst i tyskland.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
SiR

i tyskland finns civic och accord dieslar (1,7 och 2.0)..rullar nått exemplar på svenska vägar också...billiga i soppakostnad..dock är det inte hondas egna motorer i bilarna..men de går snålt iallafall
Stefan Hagman

Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
mijansso

Med den pendlingen så hade jag köpt en diesel direkt.
Mikael Jansson - Medlem #97
Ronneby - Blekinge
Honda S2000 -05
Torre

<!--QuoteBegin-Little Elk+20 Sep 2005, 23:29:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Little Elk 4 20 Sep 2005, 23:29:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Diesel e det enda rätta! Okej. Den kostar itne så mycket mindre men en Diesel drar HÄLFTEN av vad en bensinmotor gör! Så om du kommer köra 15 mil varje dag och inte sitter i kö 15 mil varje dag så tjänar du på diseln. Jag skulle gå på något av de stärre märkena när det sen gäller vilken bil du ska ha. Kanske en Jetta?

Volvo har ju bra dieslar och BMWs 3:serie fins ju Ti modellen som e liten och finns med diesel. finns ju hur många som helst i tyskland.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=191013"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det beror ju lite på hur man jämför också. Från början var jag inställd på någon VW med 1,9 TDI-motorn. En passat går på ca 0,45-0,5 på landsväg enligt vad jag läst. Jämfört med tex opel astra 1,6 som jag har en del erfarenhet av, så är det 1dl mindre per mil, om ens det. Detta innebär att jag på de 4000 mil som jag kommer köra om året kommer spara kanske 4-5000 mot astran om jag köper en passat. Då ligger skatten på astran på drygt 1400 per år, och passaten 5770, kvar blir alltså ingen besparing i alls i bränslekostnad. Plus att passaterna då har notoriskt dålig framvagn mm och säkert är dyrare i försäkring också. Sedan är jag medveten om att det är två helt olika bilar också, men man måste ju väga in alla aspekter. Det verkar också vara i princip omöjligt att hitta en dieselbil med mindre än 20000 mil på mätaren. Lastbilsregga är inte heller att tänka på då skatten på lätta lastbilar och bussar kommer höjas med 60% någon gång 2006. Och eftersom jag inte kommer kunna ta mig till jobbet med kollektiva transportmedel, så får det inte hända att bilen inte startar en morgon. Det känns lite riskabelt med en gammal dieselbil som gått väldigt långt. Och eftersom preluden aldrig har gjort så mot mig så känns det ju tryggt att ha kvar den, men man vet ju aldrig.

Honda Insight, det är nån slags hybrid va?

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Beck

Se om du kan hitta någon lb-regad diesel. Dieselskatten är inte kul. Ljudkomforten i en äldre dieselbil är inte heller kul dock.

Edit borde läsa tråden bättre...

Toyota Carina E? Carisma GDI? Någon Polo/Yaris med snålmotor?
Senast redigerad av Beck den 21 september 2005, 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
Torre

Toyota Carina har jag faktiskt inte tänkt på. En snabb koll på blocket visade att utbudet av Carinor med AC och låga mil är ganska stort. Jag får väl helt enkelt åka och kolla på en sådan och se om de känns ok. Polo/Yaris är för små som enda bil tycker jag, om jag ska byta Preluden ska det vara till något praktiskt och rymligt.

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

2008 wrx sti
Torre

Jodå en Jazz hade säkert inte vart fel, dock vill jag inte lägga så mycket pengar på bilen. Budgeten jag hade tänkt mig är runt 40-60', men det verkar inte som det går att få så mycket vettig bil för dom pengarna som jag trott.

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

<!--QuoteBegin-MagnusL+21 Sep 2005, 12:19:30--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL 4 21 Sep 2005, 12:19:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><a href="http://www.blocket.se/view/5834818.htm? ... c=1&city=0" target="_blank">http://www.blocket.se/view/5834818.htm? ... &city=0</a>

Vaför inte en Jazz?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=191156"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

WORD! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Skriv svar