En liten "tvist"...
Lördag:
Person A köper en bil av person B.
Måndag:
Person B gör ägarbyte via internet* och person A fixar en försäkring till den nya bilen.
Tisdag:
Person B försöker nå person A via mobilen, person A kan inte svara då han är på jobbet.
Då ringer person B hem till person A:s föräldrar och nämner att skatten på bilen borde betalas och att han skickar lappen(med hans namn) till person A så att han kan betala den... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Måste tillägga att:
Bilen har ett skattemärke med en etta.
Det jag undrar över är:
1. När ska man betala skatten(vägskatten?), är det i slutet eller i början av året?
2. Jovisst, befintligt skick, säga vad man vill men borde man inte nämna någonting om skatten ifall den inte är betald?
3. Vem ska betala?
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>*=via ett av familjeföretagets datorer...</span>
Person A köper en bil av person B.
Måndag:
Person B gör ägarbyte via internet* och person A fixar en försäkring till den nya bilen.
Tisdag:
Person B försöker nå person A via mobilen, person A kan inte svara då han är på jobbet.
Då ringer person B hem till person A:s föräldrar och nämner att skatten på bilen borde betalas och att han skickar lappen(med hans namn) till person A så att han kan betala den... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Måste tillägga att:
Bilen har ett skattemärke med en etta.
Det jag undrar över är:
1. När ska man betala skatten(vägskatten?), är det i slutet eller i början av året?
2. Jovisst, befintligt skick, säga vad man vill men borde man inte nämna någonting om skatten ifall den inte är betald?
3. Vem ska betala?
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>*=via ett av familjeföretagets datorer...</span>
<span style='color:blue'>[b]Santeri[/b] Korhonen</span>
[b]BMW is the shit...[/b]
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
får tyvär medela dig att ordspråket "befintligt skick" är av gammal rang och har i princip ingen direkt betydelse idag så vidare det inte finns ett 100%igt köpes/säljes kontrakt skrivet som tar med alla saker som skall vara berörda.
finns många fall där tex en bil sålts i befintligt skick och kvitto med det skrivet och sen rasat efter 2dagar (eller så)..då har det många ggr slutat i ett civil mål mellan dom båda parterna.
tyvär kan ja inte ge dig ett konkret svar ang vem som skall pynta skatten m,m..komemr inte ihåg villen månad det handlade om i övergången m,m.
finns många fall där tex en bil sålts i befintligt skick och kvitto med det skrivet och sen rasat efter 2dagar (eller så)..då har det många ggr slutat i ett civil mål mellan dom båda parterna.
tyvär kan ja inte ge dig ett konkret svar ang vem som skall pynta skatten m,m..komemr inte ihåg villen månad det handlade om i övergången m,m.
-
bjornligan
Är det inte den som äger bilen i början av den månaden det ska betalas?
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
CTR -05 Såld
CTR -05 Såld
Den som är registrerad ägare på bilen den månad när skatten skall betalas är den som skal betala oavsett om det är dagen före ägarbytet, det är skatteverkets ståndpunkt. Skatten betalas i förskott i ett år.
Det är slutsiffran i regnummret som bestämmer när skatten skall betalas:
0 mars
1 april
2 maj
3 juni
4 augusti
5 oktober
6 november
7 december
8 januari
9 februari
Efter sista betalningsdag får fordonet inte användas, om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Använder du fordonet ändå har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar.
Det är slutsiffran i regnummret som bestämmer när skatten skall betalas:
0 mars
1 april
2 maj
3 juni
4 augusti
5 oktober
6 november
7 december
8 januari
9 februari
Efter sista betalningsdag får fordonet inte användas, om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Använder du fordonet ändå har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
På kvittot skrevs aldrig "i befintligt skick" men däremot "uppvisat och godkänt skick"... om det har någon som helst betydelse. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Hade för mig att en "etta" på skattemärkdet betyder Januari... blandar ihop det med reg.numret på något sätt.
Men om det står hans namn på papprena... vad ska jag med dem till???
Hade för mig att en "etta" på skattemärkdet betyder Januari... blandar ihop det med reg.numret på något sätt.
Kullen: Är du fortfarande lika säker när jag säker att jag fick min skatt nu också, och jag har en 8:a?
Det står på papperet vilken månad det gäller, bara att kolla där.
Sedan är det som sagt den som står som ägare på bilen när skatten ska betalas som får betala den.
Sedan är det som sagt den som står som ägare på bilen när skatten ska betalas som får betala den.
Mattias Dahlstedt
Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07
Säljer stålomspunna bromsslangar av högsta kvalité
Prisexempel: 4 slangar till Civic, CRX mfl. 1000:- inkl frakt
Skicka PM för mer info
Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07
Säljer stålomspunna bromsslangar av högsta kvalité
Prisexempel: 4 slangar till Civic, CRX mfl. 1000:- inkl frakt
Skicka PM för mer info
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
<!--QuoteBegin-Snatto+24 Jan 2006, 16:43:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Snatto @ 24 Jan 2006, 16:43:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->På kvittot skrevs aldrig "i befintligt skick" men däremot "uppvisat och godkänt skick"... om det har någon som helst betydelse. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=234806"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om han har godkänt skicket så ska det ligga på hans ansvar då han har godkänt den...
Va det gäller skatten så är frågan om du har annonserat den som skattad?
Annars så tycker jag att de ska dela på skatten.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=234806"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om han har godkänt skicket så ska det ligga på hans ansvar då han har godkänt den...
Va det gäller skatten så är frågan om du har annonserat den som skattad?
Annars så tycker jag att de ska dela på skatten.
Благодаря мутра!
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Har du köpte en bil av honom och årsskatten nu visar sig inte vara betald !?
Ja då skall ju HAN betala denna eftersom han stod som ägare i ingången på januari (1:an du pratar om)
Har ni inte diskuterat detta så blir det ju jobbigt
Men ja tror han blir betalningsskyldig eftersom han VAR ägaren
(så vidare bilen fortfarande är påställd alltså)
Men o andra sidan får ju du inte köra bilen utan att skatten betalas
Hm...betala hälften var kanske ?
edit: stavfel
Ja då skall ju HAN betala denna eftersom han stod som ägare i ingången på januari (1:an du pratar om)
Har ni inte diskuterat detta så blir det ju jobbigt
Men ja tror han blir betalningsskyldig eftersom han VAR ägaren
(så vidare bilen fortfarande är påställd alltså)
Men o andra sidan får ju du inte köra bilen utan att skatten betalas
Hm...betala hälften var kanske ?
edit: stavfel
Senast redigerad av Micke 16v den 24 januari 2006, 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
-
Kullen
- Bil: Civic FN2
- Namn: Martin Kullström
<!--QuoteBegin-Dalan+24 Jan 2006, 16:48:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Dalan @ 24 Jan 2006, 16:48:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kullen: Är du fortfarande lika säker när jag säker att jag fick min skatt nu också, och jag har en 8:a?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=234812"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nej det är jag inte, är det så att siffran bara styr besiktningsperioden?
För jag är säker på att jag har en etta å skatten ska vara betald nu den sista...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=234812"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nej det är jag inte, är det så att siffran bara styr besiktningsperioden?
För jag är säker på att jag har en etta å skatten ska vara betald nu den sista...
Brum Brum!
Har du slutsiffra 1 på regnr. ? då ska skatten betalas i April.
Var bilen avställd när du sålde den? I så fall ska den nya ägaren betala skatten.
OBS. om ni ställde på bilen med behörighetskoden från säljarens reggbevis så får säljaren skatten.
Men vilket namn stog det på inbetalningslappen? säljare eller köpare?
Var bilen avställd när du sålde den? I så fall ska den nya ägaren betala skatten.
OBS. om ni ställde på bilen med behörighetskoden från säljarens reggbevis så får säljaren skatten.
Men vilket namn stog det på inbetalningslappen? säljare eller köpare?
Niklas Gullberg
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Finns dock ett litet problem här... Visst det är föregående ägaren som skall betala skatten då vägverket har debiterat honom.
Men anta att han skiter i att betala och det går till kronkalle m.m. Det hjälper tyvärr inte dig då du inte får köra bilen oskattad.
Om ni inte kan lösa detta själva så får du ta det till rätten. Under tiden betalar du skatten via länsstyrelsen så att du kan åka med bilen. Vinner du så får du tillbaka pengarna ifrån dem och de kräver skatten + rättegångskostnaderna av honom.
P.s lös detta med honom direkt sparar en massa ´jävla tid och besvär.
Go 50/50
Men anta att han skiter i att betala och det går till kronkalle m.m. Det hjälper tyvärr inte dig då du inte får köra bilen oskattad.
Om ni inte kan lösa detta själva så får du ta det till rätten. Under tiden betalar du skatten via länsstyrelsen så att du kan åka med bilen. Vinner du så får du tillbaka pengarna ifrån dem och de kräver skatten + rättegångskostnaderna av honom.
P.s lös detta med honom direkt sparar en massa ´jävla tid och besvär.
Go 50/50
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
den som står som ägare den första den månaden då skatten ska betalas är skyldig att betala skatten, gör han inte det så blir det ju betalningsnmärkningar mm. (ex ställer han av en bil för att få skatte pengarna så behåller vv det för han är skyldig dom pengarna).
Problemet är om han inte betalar så får du inte använda bilen och kör du så åker du på ev böter för ovlovlig körning mm.
om ni inte har kommit överrens om något så är det så att han är skyldig att betala, men du kan få problem (han också). säljer man en bil så får man ha koll på skatten.
har själv varit ute för liknande när jag köpte en bil och tidigare ägaren struntade i att betala skatten för han hade ju sålt sin bil och han trodde inte han skulle behöva betala, så jag blev stannad av polisen som räknade upp hur mycket böter jag skulle få för att köra en bil med brukandeförbud.. slapp böterna men fick snällt köra hem och ställa min nya bil. (efter ett telefonsamtal så betalde tidigare ägaren in skatten eftersom det är han som är skyldig till det)
Problemet är om han inte betalar så får du inte använda bilen och kör du så åker du på ev böter för ovlovlig körning mm.
om ni inte har kommit överrens om något så är det så att han är skyldig att betala, men du kan få problem (han också). säljer man en bil så får man ha koll på skatten.
har själv varit ute för liknande när jag köpte en bil och tidigare ägaren struntade i att betala skatten för han hade ju sålt sin bil och han trodde inte han skulle behöva betala, så jag blev stannad av polisen som räknade upp hur mycket böter jag skulle få för att köra en bil med brukandeförbud.. slapp böterna men fick snällt köra hem och ställa min nya bil. (efter ett telefonsamtal så betalde tidigare ägaren in skatten eftersom det är han som är skyldig till det)
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
ekar det härinne [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img] du ser vi är flera som säger samma sak nu !
bäst är om ni bettar hälften var
ps. det är upp till dej o ta reda på tex skatt o besiktning
bäst är om ni bettar hälften var
ps. det är upp till dej o ta reda på tex skatt o besiktning
0736316013
Lappen kom imorse!
Det stod hans nman där... + ett datum: 6/1... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Ringde till honom och sa: "Vad är detta för lapp du skickat mig?"
Han svarade med: "Jag tänkte att du betalar den, det är ju du som kör bilen nu..."
Skrattade ett tag sedan sa han att den kom igår(!)...
Svarade med: "Det står klart och tydligt att det är du som ska betala OCH att det är utskickat 6/1..."
Hur kan man ens komma på tanken att ljuga i den situationen när datum finns skrivet...?
Han var tyst ett tag och sa: "kollar aldrig min post, hinner inte med..."
"Du borde kolla igenom din post, det är faktiskt ingen dum idé... Jag skickar lappen tillbaka till dig"
Han lovade att betala skatten, alltså är det löst...
Det stod hans nman där... + ett datum: 6/1... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Ringde till honom och sa: "Vad är detta för lapp du skickat mig?"
Han svarade med: "Jag tänkte att du betalar den, det är ju du som kör bilen nu..."
Skrattade ett tag sedan sa han att den kom igår(!)...
Svarade med: "Det står klart och tydligt att det är du som ska betala OCH att det är utskickat 6/1..."
Hur kan man ens komma på tanken att ljuga i den situationen när datum finns skrivet...?
Han var tyst ett tag och sa: "kollar aldrig min post, hinner inte med..."
"Du borde kolla igenom din post, det är faktiskt ingen dum idé... Jag skickar lappen tillbaka till dig"
Han lovade att betala skatten, alltså är det löst...