Verkstad krockade bilen

ENBART för motorrelaterade topics
DruFus_Mstad

Hej

Ja då har man varit på semester 2 veckor i Thailand och det va underbart. Med undantag för en sak och det va att far min ringde halvvägs på semestern och berättade att verkstaden jag lämmnat in bilen på har krockat bilen. Mycket trist att höra om man skulle varit hemma men ännu tyngre när man är på semestern.

När jag lämmnade in bilen så gick jag med på att en av gubbarna (stefan) där skulle få köra bilen till och från jobbet för att testa den. Föra att dom alltid har varit hyggliga mot mig förut och hjälpt mig med alla möjliga saker så jag litade på dom.

Men sen en dag så såg min mor bilen komma nerkörandes stockholmsvägen kl halv 7 på morgonen på väg mor verkstaden.
Mor min tycker det verkar konstigt att bilen åker där då och ringer till min far och vill att han ska åka dit efter jobbet och prata med dom.
När pappa kommer dit så berättar dom att dom har krockat bilen.Men att bilen annars va klar.
När pappa frågar vem som körde så vet han inte det stefan säger han men han som körde sitter brevid.(cristian)
Men det hadde inte blivit så mycket han hadde bara glidit in i en bil och draget hadde förstört lite.
Nästa gång dom va där så säger mamma att hon sett bilen då på morgonen.
Då säger stefan att han fått lov att låna hem bilen men då frågar min mor men du bor ju inte åt det hållet och då kommer han på att då va det nog cristian som hadde lånat hem den över natten.
Dom frågar även när krocken hände och den innträffade kl halv1 sammma dag som mamma såg den. Då undrar mamma varför cristian va ute och åkte med bilen kl halv 1 om bilen va klar på morgonen men det svara han alldrig på.

Bilen är nu lagad och står i deras tillsalu hall så jag ska dit på måndag och hämta den och prata med dom.
Bilen står även olåst har jag fått höra av en kompis som har varit där och suttit i den.

Så det jag undrar är va ska man göra?
Ska man godta om det är skillnader i lacken?
Vilka rättigheter har man?

Bilen jag har är en type-r så det känns som man kan tappa mycket pengar på lacken och det om det är skillnader och det blir det ju alltid.
En jag känner som jobbara på en mercedes verkstad säger att man ska kräva att dom lackar om hela bilen eller att dom köper den av mig eller fixar nått lik värdigt till mig.

När bror min va där och tog bilderna så kom cristian ut och skulle åka i väg och då fråga han om det blev bra bilder brormin svara jadå då sa han när han satte sig i bilen att det där blir alldrig bil igen.

Verkstaden är även en Honda certifierad verkstad.

Tackar på förhand för svar och om ni undrar nått ska jag gärna svara på det.
Martin Holmgren
moorflax

Surt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/mad.gif[/img]
Har tyvärr inga bra råd att ge förutom att bråka så ini h-vete om de trilskas.
Snyggade till lite på din bild så det syns lite bättre. Hoppas det är ok.
/Mattias Hedlin

Civic -06
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

Tråkit det som har hänt verkligen,,att inte kan lita på folk när man lånar ut sin ögonsten.
Ja vad säger man om den snubben da?! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] kl halv 1?? Säg inte att han varit ute och lekt med bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] ,ärligt talat så gör man inte..

Om det hade varit min bil hade dom fått köpt bilen av mej,,jag skulle alldrig vilja ha en bil som e krockad,visst kan dem säkert återställa bilen som den nästan va,,,nen nej nej..

mvh Wanchai
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
DruFus_Mstad

Tack så mycket för att du fixa bilden.
jo det ska bil inntesant och se va dom säger till mig på måndag om allt.
Martin Holmgren
Berg

Tråkig situation. Jag skulle aldrig accepterat några skillnader i lacken. Skulle också försökt få kompensation för detta, tex fria servicar eller tillbehör. Även en komplett dokumentation med beskrivning av skadan och vilka reparationer som gjorts. Det låter som om dom missbrukat ett förtroende men man kan inte vara helt säker efter som det kan handla om missförstånd oxå. Rättigheter blir det nog svårt med eftersom du gått med på att låna ut den. Är ju ändå bra att dom fått ihop den såpass snabbt. Märklig kommentar av "Cristian", kanske ska ställa frågor om det. Ditt agerande får väl också styras av vilken relation du vill ha till firman i framtiden.
<span style='color:blue'>[i]Mats Berg[/i]</span>
DruFus_Mstad

Det trista är ju att jag inte har haft bilen så länge och är mycket nöjd med den så jag vill ju inte bli av med den.
Men det är som du säger det blir alldrig riktigt bra.

Det som gör mig riktigt arg är att dom inte varit ärliga från början med allt och det va kl halv 1 då jag skulle gissa att dom har lunch och att dom inte svara när morsan fråga varför han körde bilen då när den va klar.

Ägaren till verkstaden har varit bortrest så det sak bli intressant och se va han säger på måndag.
Martin Holmgren
DruFus_Mstad

Ja några skillnader i lacken godtar jag alldrig men även om det inte är några nu så kanske det blir om några år det skiljen ju ändå 6 år på lacken.

Helt klart ska jag ta upp det men va han sa för så säger man inte om man har krockat en kunds bil även om det skulle vart på skoj.

Det är ju ända honda verkstaden i stan men det finns ju alltid andra som kan laga bilar så min innställning till dom blir beroende på hur dom behandlar mig på måndag.
Senast redigerad av DruFus_Mstad den 26 mars 2006, 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Holmgren
pr0ny
Namn: Ronny P

Du har ju mkt bra vittnen iaf, det är svårt att säga hur man ska ta detta, får la se vad dom säger till dig på måndag, men jag tycker absolut att du ska taupp det med att dom har ljugit osv, och att du vill ha nån form av kompensation, typ nya sommar däck eller nått annat som du behöver.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
AcKyL

Själv hade jag blivit helt galen på dem. Hade krävt att dem fixat bilen till 100%, lackat om hela bilen för att undvika skillnader, krävt kompensation (som någon ovan sa) t ex fri service bilens liv ut och grym (20% minst, beror på marginalerna) rabatt på alla delar du köper till bilen (tillbehör o allt). Skulle dem inte gått med på dem kraven hade jag tagit till rättsliga åtgärder. För att om du tillåtit dem att testköra bilen en sträcka innefattar det att kontrollera bilen före/efter reparation. Inte att ta en nöjestripp mitt på dagen. Har dem haft bilen och brutit mot trafiklagarna med den så har dem inte ett piss att säga.

Jag jobbar ju på audi, och när våra grabbar tar ut en bil på testkörning så ska dem köra en 1,6a lika lugnt som en 4,2a. Det ska inte vara någon skillnad där, finns bromsbänkar om dem behöver testa bilens motor, och behöver dem köra i 300 km/h får man hyra ett flygfält eller va man nu ska hyra.

Lämnar du in din bil på en verkstad så överlämnar du ansvaret för den bilen på dem, du ska få bilen lagad på det sätt som du går med på och godkänner med underskrift (gör vi hos oss iaf), och all skada som uppstår där inne utöver det som du gått med på ska dem stå för. Du ska få bilen i samma skick som du lämna in den, bortsett från de reparationer som ska utföras.
Kommer ihåg en kund som äger en S8...han lämnade in bilen för han hade blivit påkörd bakifrån i en av våra anläggningar. Killen väntar i 2 månader på att dem ska fixa den. När han väl kommer för att hämta bilen ser han en framstötfångare till en S8 med samma färg o tänker "Fan va nice, en likadan S8! Coolt!" Så går han in för att hämta bilen. Kundmottagaren ser honom och försöker rymma.... (har varit i konflikt med den kundmottagaren förut, riktigt idiot) Killen får tag i honom (fångar honom i några trappor) och frågar varför han försöker springa ifrån. Hans svar var att dem hade krockat hans S8 och att dem höll på att reparera den. Killen var ju inte glad någonstans...men som tur var hade han iaf en lånebil under flera månader som han verkligen körde skiten ur (vet hur han kör och det är inte lugnt någonstans). Jag vet inte hur dem gjorde med kompensation för det, men han brukar ha schyssta förmåner när han handlar hos mig...
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]

[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
Diablo

verkar inte helt ovanligt att verkstan fixar skador på bilarna! har råkat ut 2ggr nu!
en sabbad fälg och nu sist en uppskrapad bakskärm på Audin [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]
AcKyL

Vissa verkstäder, bl a den jag jobbar på, har inte så bra konstruerade garage och nonchalanta mekar som tror sig kunna garaget utantill. Vi har lixom en tight sväng in mellan porten och en pelare om man ska komma till bilhallen o tvätthallen. Kör du en touareg där har du kanske 15-20 cm spelrum, och nu när vi fick in nya Q7an var det knappt det. Så de flesta skador uppstår vid körning inne, ex uppskrapad bakskärm är antagligen för att dem inte såg en pelare eller trodde sig veta vart pelaren stod o backade in i den.
Men hos oss är det inget som hänt under den tid jag arbetat. Har bara fått höra "skräckhistorier" om gamla porschemekarna, när det var porschecenter där förut, som råkade "sätta 911an i stolpen" och inte var glada någonstans [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Små grejer får man räkna med kan hända, men större saker är inget som ska förekomma. Din bil verkade ju inte precis ha blivit lite skrapad Martin, utan det verkar ha varit en ganska otrevlig smäll, o sånt får inte förekomma som sagt...för det händer inte av misstag, utan av buskörning...om det inte finns någon vettig förklaring och vittne till det.
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]

[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87