Köra in en ny bil

ENBART för motorrelaterade topics
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Vi snacka lite på jobbet idag, o jag är säker på att jag hört nån säga att man ska pressa en sprojlans ny bil rätt hårt för att köra in den på bästa sätt. men arbetskamraterna hävdade att det är bullshit och att det absolut inte kan vara bättre.

Vet nån nå mer om det o kan ge teoretiska detaljer VARFÖR det skulle vara bättre eller sämre att köra in en bil hårt. o naturligtvis berätta hur du själv tycker att den ska köras in.

Helst inga gissningar o lägg gärna till länkar med information om ni har

thnx
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
insigma
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

kolvringarna skall väll sätta sig bättre om man kör in den hårt.. det är vad jag hört
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

<!--QuoteBegin-insigma+2 Jun 2006, 17:52:24--><div class='quotetop'>QUOTE(insigma @ 2 Jun 2006, 17:52:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->kolvringarna skall väll sätta sig bättre om man kör in den hårt.. det är vad jag hört
[right][snapback]293153[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jupp precis
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda4ever

<!--QuoteBegin-EcciBaka+2 Jun 2006, 16:35:34--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka @ 2 Jun 2006, 16:35:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vi snacka lite på jobbet idag, o jag är säker på att jag hört nån säga att man ska pressa en sprojlans ny bil rätt hårt för att köra in den på bästa sätt. men arbetskamraterna hävdade att det är bullshit och att det absolut inte kan vara bättre.

Vet nån nå mer om det o kan ge teoretiska detaljer VARFÖR det skulle vara bättre eller sämre att köra in en bil hårt. o naturligtvis berätta hur du själv tycker att den ska köras in.

Helst inga gissningar o lägg gärna till länkar med information om ni har

thnx
[right][snapback]293149[/snapback][/right]

Det har även snackats om att man skall använda mineraloljor under inkörningsperioden därför att den har svagare oljefilm än syntetoljan och sliter in delarna snabbare. Skillnaden blir då att motorn blir snabbare inkörd och man man därefter hälla i syntetolja.

När motorn är ny så har de rörliga delarna inte slitit in sig i varandra ännu utan ex. kolven har mikroskopiska grader som gör att just dessa grader är de som sliter emot cylinderloppet. De som läst mekanik vet att belastningen på materialet är lika med kraften (på kolven) delat på arean och när det finns grader blir arean jätteliten och kraften på materialet stort. Aeran kan man inte göra så mycket åt men är man lite försiktig på gasen kan man minska kraften och därmed belastningen på materialet.

Om krafterna blir så stora att det är skadligt för delarna tvivlar jag på men det skadar nog inte att ta det lugnt ett litet tag. Å andra sidan är det säkert ingen katastrof att gasa heller. Det är ytterst få som kör in en sporthoj i mer än en tank.

Däremot skulle jag rekommendera att byta olja efter ca 100 mil, oavsett vad som står i servicehäftet.
Senast redigerad av Honda4ever den 2 juni 2006, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
ART

Själv kör jag in med höga cylindertryck och stegrande varvtal. Dvs jag sätter ett 'varvtak' som jag succesivt flyttar uppåt under inkörningen, samt öppnar spjällen så mycket som rimligen är lämpligt (inte tokköra, med absolut inte mjuksmyga, typ). Min teori säger att cylindertrycket hjälper ringarna att sätta sig, samt att höga varvtal medan de (få nuförtiden, visserligan) små inslitningsmetallflisorna propagerar genom oljesystemet till filtret är en god ide (rörliga delar de träffar på utövar mv^2 våld på dem och sig). Plus det viktigaste, graderna på de ytor som möts i motorn utsätts också för krafter proportionella mot mv^2. Nåja. Rätt eller fel tänkt... Så gör jag iallafall... <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->

<!--QuoteBegin-Honda4ever+2 Jun 2006, 17:14:11--><div class='quotetop'>QUOTE(Honda4ever 4 2 Jun 2006, 17:14:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Däremot skulle jag rekommendera att byta olja efter ca 100 mil, oavsett vad som står i servicehäftet.
[right][snapback]293162[/snapback][/right]

Utom i de fall när detta är direkt korkat -- som på F20C-motorn t.ex., där det bevisligen är en hel del molybden i orginaloljan som bör få vara kvar... <!--emo&:whistling:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/whistling.gif[/img]<!--endemo-->
<span style='color:red'>Rickard Thorman</span>
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inte första gången detta debatteras...
Благодаря мутра!
Decson

tror det var på "personbilsservice" en kurs jag gick i skolan som läraren sa nåt om att kör man bara in en bil lugnt på låga varv så blir större delen av cylinderbanan innött, men kör man senare med högre varv och värme sträcks/utvidgas stakarna lite och kolvringarna tar i gamla vändkanten. nåt i den stilen gick det ut på, vad har ni för teorier om det?

jag tycker det låter en aning överdrivet, man måste väl köra ett bra tag innan man ens får vändkanter i cylindern?
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Lowrider

Håller på att bygga en 700hk+ audi s2 med en kompis och den ska startas upp vilken dag som helst.

Man "ska" köra in en motor med mycket motorbroms och så lite belastning som möjligt på motorn gärna höga varvtal utan laddtryck om man har turbo vill säga.

Mvh Henke
Senast redigerad av Lowrider den 2 juni 2006, 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Henke Persson
Honda4ever

<!--QuoteBegin-Lowrider+2 Jun 2006, 21:47:36--><div class='quotetop'>QUOTE(Lowrider @ 2 Jun 2006, 21:47:36)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Håller på att bygga en 700hk+ audi s2 med en kompis och den ska startas upp vilken dag som helst.

Man "ska" köra in en motor med mycket motorbroms och så lite belastning som möjligt på motorn gärna höga varvtal utan laddtryck om man har turbo vill säga.

Mvh Henke
[right][snapback]293219[/snapback][/right]

Låga cylindertryck men ganska hög rotationshastighet med andra ord.
Låter klart rimligt i mina öron!
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Så längr man inte tokvarvar den första tanken så är det bra. Man får heller inte köra på extremt låga varv och mycket belastning.

Men allvarligt talat så kan man nog köra in en ny Honda-motor lite hur som helst så länge man kör med förnuft. Annat var det med mina tvåtaktshojar som jag trimmade när jag var yngre. Där var man tvungen att köra med lite motstånd och lite högre varv (med lite gas alltså) de första 10-15 milen, annars skar den direkt med de tighta kolvspel jag körde med. Sedan efter 15 mil så drog man ur den tills motorn kändes som att den började gå tungt vilket var ganska långt från maxvarv. Sean fortsatte man att åka på lite olika varvtal med mindre belsastning för att "dra ur" emellanåt tills motorn gick lätt hela vägen upp till maxvarv.

Min CTR motor gick lätt och fint redan från början och har ju snurrat i bänk några varv innan montering. Däremot så märker jag fortfarande att motorn ger mer och mer kraft ju längre den rullar vilket ju är trevligt som fan. Med andra ord så är nog inte min motor 100% inkörd än vid 4000 mil <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Senast redigerad av Steffo den 2 juni 2006, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ART

<!--QuoteBegin-Honda4ever+2 Jun 2006, 21:58:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Honda4ever 4 2 Jun 2006, 21:58:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Låga cylindertryck men ganska hög rotationshastighet med andra ord.
[right][snapback]293225[/snapback][/right]
Visst -- men du anser ju å andra sidan också att du vet bättre när oljan bör bytas i en ny motor än de som konstruerat den... <!--emo&:prop:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/prop.gif[/img]<!--endemo-->

Allvarligt dock, vilka tankar om hur inkörningen påverkar motorn är det som får dig att dra dessa slutsatser? Jag kan tänka ut några stycken som talar för att kolvringar som inte har satt sig och höga turbotryck är en dålig kombo, men nu är ju de flesta motorer som lämnat Hondafabriker inte överladdade, så...
Lövet.
Kontakt:

<a href='http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm' target='_blank'>Mototuneusa</a>
S2000
ART

<!--QuoteBegin-Lövet.+3 Jun 2006, 15:46:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Lövet. 4 3 Jun 2006, 15:46:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><a href='http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm' target='_blank'>Mototuneusa</a>
[right][snapback]293482[/snapback][/right]

<!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->

Jajo, den tomten har också dykt upp förr. Vill minnas att han alltsomoftast blir ganska sågad...
exaro

gasa eller gasa inte. kör som du brukar göra.
nya bilar håller dom är byggda för att kunna köras in av en super blond tjej på 16 år. (inte för att jag påpekar nått men ändå...)
när du har en trimmad motor då är de andra bullar.
orginal motorer har inten inkörnings period. dom körs ett visst antal timmar redan i motorfabriken (50timmar har ja för mig.. eller va de 5...)
-=o=-
Antonio Barisic - Göteborg
kör: ""Honda Prelude 2.2vti - 1997""
körde:
Peugeot Mi16 - Integra type R - S40 T4 - Astra GSI - civic hb esi - s40 t5 Sport edition
-=o=-
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

jovisst exaro, men det finns säkert ett bättre och ett sämre sätt att köra in bilen. diskussionen jag ville skapa var hur ska man göra för att få MINST "kraftförlust" vid fullt inkörd bil.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
exaro

Låga cylindertryck men ganska hög rotationshastighet
motorbroms alternativt sitta o köra me farthållare på lite högra varvtal.
-=o=-
Antonio Barisic - Göteborg
kör: ""Honda Prelude 2.2vti - 1997""
körde:
Peugeot Mi16 - Integra type R - S40 T4 - Astra GSI - civic hb esi - s40 t5 Sport edition
-=o=-
Lowrider

<!--QuoteBegin-exaro+3 Jun 2006, 21:45:32--><div class='quotetop'>QUOTE(exaro @ 3 Jun 2006, 21:45:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Låga cylindertryck men ganska hög rotationshastighet
motorbroms alternativt sitta o köra me farthållare på lite högra varvtal.
[right][snapback]293595[/snapback][/right]

Man ska inte ligga på höga varvtal för länge, Man ska köra ordentligt hårt med kraftig motorbroms mellan svepen. Alltså inte ligga och fisköra som en kärring inne i stan.

Det enda man i stort sätt måste köra in är just kolvringar(beroende på material) och kamaxlarnas lober.

Mvh Henke
Henke Persson
Honda4ever

<!--QuoteBegin-ART+3 Jun 2006, 14:48:57--><div class='quotetop'>QUOTE(ART 4 3 Jun 2006, 14:48:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Honda4ever+2 Jun 2006, 21:58:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Honda4ever 4 2 Jun 2006, 21:58:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Låga cylindertryck men ganska hög rotationshastighet med andra ord.
[right][snapback]293225[/snapback][/right]
Visst -- men du anser ju å andra sidan också att du vet bättre när oljan bör bytas i en ny motor än de som konstruerat den... <!--emo&:prop:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/prop.gif[/img]<!--endemo-->

Allvarligt dock, vilka tankar om hur inkörningen påverkar motorn är det som får dig att dra dessa slutsatser? Jag kan tänka ut några stycken som talar för att kolvringar som inte har satt sig och höga turbotryck är en dålig kombo, men nu är ju de flesta motorer som lämnat Hondafabriker inte överladdade, så...
[right][snapback]293463[/snapback][/right]

Oljan binder upp massor av metall den första tiden och även om man inte tvunget bör byta den efter kanske 3000 mil enligt tillverkaren så skulle jag göra det ändå....just för att få bort metallen. Det lär inte skada motorn.

Förresten, vad har höga turbotryck med saken att göra och på vilket sätt skulle det påverka motorn?
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Lowrider

Kör du in en motor med högt laddtryck innan du kört in ringarna så kommer du få mycket "blow by" alltså laddtrycket går ner i blocket och ringarna att ringarna inte sätter sig som dom ska.

Ang byta motorolja ofta på en ny bil. Ni tror väl inte att ni får helt nya bilar bara för det står 000000 på mätaren? Bilan har ju redan körts in först och dom har bytt olja och filter så den första skiten e ju borta. Man ska inte oroa sig för metall skit vid något oljebyte mer än det absolut första men det görs nog redan på fabriken för att köra 3000mil med den första oljan som först hälls i motorn e ju bara dumt tror inte Honda e så korkade.

Mvh Henke
Henke Persson
Honda4ever

<!--QuoteBegin-Lowrider+4 Jun 2006, 05:57:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Lowrider @ 4 Jun 2006, 05:57:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kör du in en motor med högt laddtryck innan du kört in ringarna så kommer du få mycket "blow by" alltså laddtrycket går ner i blocket och ringarna att ringarna inte sätter sig som dom ska.

Ang byta motorolja ofta på en ny bil. Ni tror väl inte att ni får helt nya bilar bara för det står 000000 på mätaren? Bilan har ju redan körts in först och dom har bytt olja och filter så den första skiten e ju borta. Man ska inte oroa sig för metall skit vid något oljebyte mer än det absolut första men det görs nog redan på fabriken för att köra 3000mil med den första oljan som först hälls i motorn e ju bara dumt tror inte Honda e så korkade.

Mvh Henke
[right][snapback]293647[/snapback][/right]

Men högt laddtryck har inget med högt förbränningstryck att göra egentligen. Ok, visst brukar det ena ge det andra men det är ingen regel.

Självklart kan man köra 3000 mil med samma olja om man vill men hur man än vrider och vänder på det så är det bättre att byta olja så ofta som möjligt. Själv byter jag efter varje 500 mil. Det är skitpengar och jag säkerställer att additiven fyller sin funktion, vilket dom inte gör med tiden även om oljor idag är väldigt bra.

Saab hade 2000 mila intervall på sina servicar om jag inte missminner mig, innan det började rasa motorer till höger och vänster pga dålig olja. Även om Honda är bättre på att göra tillförlitliga motorer så kan det hända vem som helst.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
azathoth

Det är ju redan avhandlat men att köra in bilen ordentligt och gasa på är det rätta. Dock ska den ju inte misshandlas eller köras hårt med när den är kall (givetvis).

Har haft två nya bilar och de körde jag in hårt, gick som fanken sen.
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04

Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

Ser inget konstigt i att man kör en bil hårt då den e splitterny...
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Yetin

Motorerna körs inte innan de sätts i bilen med andra ord startas ej i motorfabriken. <!--emo&:o-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/ohmy.gif[/img]<!--endemo-->
Tomas Sirén
Skriv svar