Ålder på däck...

ENBART för motorrelaterade topics
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Vad jag kommer ihåg så är det DOT märkningen på däcken som bestämmer åldern på däcken?
Alltså vecka/år som däcken vart tillverkade?

Då e min fråga...

Om man beställer "nya" däck och fälgar samtidigt för ex. antal tusen kronor.
Ska man då acceptera att DOT märkningen på däcken är 5104 och 0205 ??
Благодаря мутра!
ziggy

Över ett år gammla däck känns inte som att jag skulle gilla. Sen om det är sämre däck eller inte pga det vet jag inte men det skulle inte kännas bra. Jag skulle försöka få byta till nyare däck.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Clabbe

Misstänkte det...
Har redan blivit fel med fälgar å allt första gången...
Så detta är andra gången <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
Senast redigerad av Clabbe den 8 juni 2006, 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
Благодаря мутра!
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

jag hade inte tyckt om det oavsett om de funkar lika bra som nya, för köper man nya så ska de va NYA!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
BMTech
Kontakt:

Jag kan hålla med och jag hade inte heller velat ha gamla däck men dom räknas som nya upp til 3 år så är dom inte över det så är det ingen mening att processa om det.
<span style='color:red'>Björn "BMTech" Magnusson</span>
<span style='color:blue'>Robbans Däck 0457 41140
BMTech 0708 46 86 24</span>
-----------------------------------------------------------------------
<span style='font-family:optima'><span style='color:red'>Civic vti sedan -92 "Red Rocket Edition" SÅLD</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:red'>Ford Fiesta ST -07 "Media Edition"</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:red'>Baotian bt9 -06 "Urpluggad Edition"</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:gray'>Saab 9000i 2,0ltt -93 "Extra edition"</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:yellow'>Toyota starlet -79 RWD "Drifter edition"</span></span>
-----------------------------------------------------------------------
Clabbe

Med tanke på det strul som har varit och det X antal pengar det gäller så skulle jag personligen vilja ha "nya" däck då det e det jag har betalat för och inte "gamla"...

men det är upp till köparen
Благодаря мутра!
dp_
Kontakt:

Jag tycker inte det är någon ålder att tala om.

För övrigt tillverkas inte alla dimensioner och mönster under hela året.
Ex. tillverkas kanske 225/40-18 i exempelvis pirelli p-zero nero bara under tre veckor per år. Därför kan man inte alltid få helt nya däck.

Däck räknas som färskvara ett bra tag, förutsatt att de förvarats rätt.

Funktionen på ett däck som är ett år eller två är densamma.
David Paulsson
--
-98 Honda Integra Type-R
Tidigare:
-01 Honda Civic Type-R
Palmblad

Man brukar säga att däck åldras när de används!!
Förvaras de då alltså rätt! Mörkt-Kallt, så är det ingen märkbar skillnad på ett däck från förra veckan och ett däck från 2003....

Och då precis som det skrivits tidigare i tråden: Förvaras däcken rätt så kan man sätta en "nygräns" på ca 3år men ett däck från 2000 som har förvarats rätt kan också ha samma kvalitet det med förutsatt att det har förvarats rätt!

Men å´ andra sidan så har jobbat för 4st däckfirmor i 5st olika lokaler och det i 4 av de 5 lokalerna så har däcken förvarats fel.... alltså i samma lokal som man arbetar i(ljust ,varmt och dammigt) eller i stora plåtcontainers(på vår/sommaren VARMT och "kondensaktigt" och på höst/vinter FUKTIGT och kallt..)

Bara 1 ställe hade en så pass "gammal lokal så däcken förvarades i typ en jättestor jordkällare!! (MÖRKT och KALLT året runt) Helt optimalt.
Andreas Palmblad

Nyköping

<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda CRX-89 VT<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Pallbocksräser-

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92Blå<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 1- rullar

<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 2- I väntan på rostlagning

<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Civic Coupé 1.5 lsi-95 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 3 -rullar
Skriv svar