Honda erbjuder naturgasbilar i USA
<a href='http://www.vtec.net/news/news-item?news_item_id=625510' target='_blank'>http://www.vtec.net/news/news-item?news ... =625510</a>
Hoppas några modiga honda-handlare på västkusten tar in några, lär finnas ett uppdämt behov snart kanske när volvo gett upp.
Hoppas några modiga honda-handlare på västkusten tar in några, lär finnas ett uppdämt behov snart kanske när volvo gett upp.
Medlem 427
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
tyvärr rätt stort steg bakåt enligt mig...
en av våra bilar e ju gas, rätt kass me tanke på hur långt tekniken hunnit idag...
nääää fram me vätgasen
en av våra bilar e ju gas, rätt kass me tanke på hur långt tekniken hunnit idag...
nääää fram me vätgasen
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Jag hade köpt en direkt: <a href='http://automobiles.honda.com/models/mod ... e=Civic+GX' target='_blank'>http://automobiles.honda.com/models/mod ... ivic+GX</a>
Kör S60 på biogas till vardags.
Kör S60 på biogas till vardags.
Lars Andersen @ Stockholm som kör en Civic Lsi 92:a i orginalutförande.
<a href='http://www.bensinskatteuppror.se' target='_blank'>Stöd Bensinskatteupproret 2005</a>
<a href='http://www.bensinskatteuppror.se' target='_blank'>Stöd Bensinskatteupproret 2005</a>
-
PatrikGBG
biogas...gu va segt?!
fan hur långt kommer du på en tank? 15 mil?
asså detta är verkligen 90 tal...
fan hur långt kommer du på en tank? 15 mil?
asså detta är verkligen 90 tal...
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
PatrikGBG
volvo blöder inte så mkt som folk (ford) vill att man ska tro.
Volvo är fortfarande en av de mest lönsamma , men vinsten äts upp av annat.(ford)
Charly ja trodde du va insatt i volvo?!(ford)
hehehe
nämen så säger ju de flesta höga inom koncernen, att Volvo genererar ofantliga summor gentemot antal anställda och strlk, men pengarna syoppas i fickor som vissa andra tömmer...
myt eller ej?!
Volvo är fortfarande en av de mest lönsamma , men vinsten äts upp av annat.(ford)
Charly ja trodde du va insatt i volvo?!(ford)
hehehe
nämen så säger ju de flesta höga inom koncernen, att Volvo genererar ofantliga summor gentemot antal anställda och strlk, men pengarna syoppas i fickor som vissa andra tömmer...
myt eller ej?!
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
<a href='http://www.n24.se/dynamiskt/verkstadsin ... 915339.asp' target='_blank'>http://www.n24.se/dynamiskt/verkstadsin ... 339.asp</a>
hehehe på dig själv <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Tro mig jag är inte road, men förhoppningsvis så är det de andra märkena som blöder mest.
Apropå att pengarna inte går till anställda är ren sanning idag, det är en ny form av kapitalism där företagets medlemmar (anställda) är ett ont ting, allra helst hade det ju varit bäst med en styrelse och ägare och bara robotar eller dyl...
hehehe på dig själv <!--emo&:)-->
Tro mig jag är inte road, men förhoppningsvis så är det de andra märkena som blöder mest.
Apropå att pengarna inte går till anställda är ren sanning idag, det är en ny form av kapitalism där företagets medlemmar (anställda) är ett ont ting, allra helst hade det ju varit bäst med en styrelse och ägare och bara robotar eller dyl...
Senast redigerad av Charly den 23 oktober 2006, 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
-
PatrikGBG
citerar din källa
"- Vi separatredovisar inte Volvos resultat, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar.
- Hur vi ligger till i förlusten kan vi alltså inte uppge, säger Christer Gustafsson.
Men det går inte mot något rekordår i för Sveriges största biltillverkare.
"
och detta säger?
att Volvo blöder?njaaae...
de som jobbar inom de ekonomiska på Volvo hävdar att all vinst (vinsten kommer inte samma år man lanserar 3 modeller) går rakt i de tomma hålen för Fords skandalmodeller plus Jaguar som e sjuuuukt olönsamt.
en stor anledning till att 2004 var ett bra år för volvo borde vara för att V70N sålt som smör i många länder sen 2000, S/V40 sen 1997, utan någon vidare kostnad för uppdateringar.
2005 släpptes S40/V50N,C70 och S80 2006, plus att till vår/sommar 07 kommer nya V70...
sen 2003/04 har nog mkt pengar försvunnit på lansering och det rena framtagandet av produkt m.m.
men blöder?!tål att diskuteras...
Volvo är mkt mkt viktigt för GÖÖÖÖÖTEBOOORRRG därav mitt intresse, så jag ska forska så mkt jag kan för att få ren fakta och inte mina/andras funderingar...
"- Vi separatredovisar inte Volvos resultat, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar.
- Hur vi ligger till i förlusten kan vi alltså inte uppge, säger Christer Gustafsson.
Men det går inte mot något rekordår i för Sveriges största biltillverkare.
"
och detta säger?
att Volvo blöder?njaaae...
de som jobbar inom de ekonomiska på Volvo hävdar att all vinst (vinsten kommer inte samma år man lanserar 3 modeller) går rakt i de tomma hålen för Fords skandalmodeller plus Jaguar som e sjuuuukt olönsamt.
en stor anledning till att 2004 var ett bra år för volvo borde vara för att V70N sålt som smör i många länder sen 2000, S/V40 sen 1997, utan någon vidare kostnad för uppdateringar.
2005 släpptes S40/V50N,C70 och S80 2006, plus att till vår/sommar 07 kommer nya V70...
sen 2003/04 har nog mkt pengar försvunnit på lansering och det rena framtagandet av produkt m.m.
men blöder?!tål att diskuteras...
Volvo är mkt mkt viktigt för GÖÖÖÖÖTEBOOORRRG därav mitt intresse, så jag ska forska så mkt jag kan för att få ren fakta och inte mina/andras funderingar...
Senast redigerad av PatrikGBG den 24 oktober 2006, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
PatrikGBG
sååå efter ett tags forskning och samtal med en del högre snubbar o massa mindre höga snubbar inom Volvo har slutsatsen dragits vid att Volvo INTE går dåligt...inte på nå sätt...
Däremot inte lika bra som 2004.
Om nån har ren fakta på att Volvo skulle generera dåligt med flis till Ford, så skulle det vara intressant.
Senast ikväll satt jag i 45 minuters samtal med en viss amerikan, som hävdade att utan Volvo hade koncernen haft ofantligt mer problem än de redan har.
ointressant för vissa, men för mig är detta mycket mycket intressant, men hybrider har funnits hos volvo i över 6 år, men Ford lade ner deras hybridsatsning, och satsar nu allt på Etanolen...
Däremot inte lika bra som 2004.
Om nån har ren fakta på att Volvo skulle generera dåligt med flis till Ford, så skulle det vara intressant.
Senast ikväll satt jag i 45 minuters samtal med en viss amerikan, som hävdade att utan Volvo hade koncernen haft ofantligt mer problem än de redan har.
ointressant för vissa, men för mig är detta mycket mycket intressant, men hybrider har funnits hos volvo i över 6 år, men Ford lade ner deras hybridsatsning, och satsar nu allt på Etanolen...
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Volvo kan hålla sig till det dem är bra på, mediokra bilar med utmärkt passiv säkerhet. Försöker de sig på annat kommer de säkerligen gräva sin egen grav, bättre de köper in teknik från andra, ex Toyota.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
PatrikGBG
Charly -
"ointressant för vissa, men för mig är detta mycket mycket intressant, men hybrider har funnits hos volvo i över 6 år, men Ford lade ner deras hybridsatsning, och satsar nu allt på Etanolen..."
i klartext, så ville inte Ford släppa volvohybrid.
Martin kan du förklar din tanke mer?hur skulle de gräva sin egen grav om de bygger annat?är de som jobbar på utveckling inkompetenta?
"ointressant för vissa, men för mig är detta mycket mycket intressant, men hybrider har funnits hos volvo i över 6 år, men Ford lade ner deras hybridsatsning, och satsar nu allt på Etanolen..."
Martin kan du förklar din tanke mer?hur skulle de gräva sin egen grav om de bygger annat?är de som jobbar på utveckling inkompetenta?
Senast redigerad av PatrikGBG den 19 november 2006, 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Jag vet inte om de är inkompetenta men det är välhållen hemlighet att de har arbetat med hybridlösningar i sex år för jag kan inte komma på att jag hört något. (Därmed inte sagt att jag har rätt, klart de kan ha haft något på gång, jag såg C30 för flera år sen på svenska vägar med egna ögon, men den har också legat i malpåse)
En sak som talar för att du kan ha rätt är att Ford har valt att placera hybridutveckling på hisingen (jäkligt bra för västsvenskt näringsliv).
Jag säger inte att volvo är inkompetenta, men det verkar ibland som deras ingenjörer saknar ödmjukhet och omvärldskännedom. En gång talade jag med en insatt person på volvos utvecklingsavdelning för motorer. Jag råkade nämna att min 1.6 Esi hade 125hk vilket han ansåg var konstigt, "är den körbar?" fick jag som fråga. Tja det finns en modell med 160hk på samma volym också. När jag försökte förklara vtec så var det nästan som rymdteknologi för honom.
Så har ju volvo i princip utvecklat en världsny teknologi iochmed den nya 3.2L motorn också (med världsny så menar jag i sverige).
Det är svårt att förklara det men ibland så är volvoägare och medarbetare ruggigt okunniga och samtidigt så överlägsna i sitt sätt att argumentera när de vill påvisa att volvo är bäst i världen.
Även om volvo arbetat 6 år med hybridteknologi så är de förmodligen 10 år efter honda och toyota. Och honda har dessutom flera kort i hand, t.ex etanol (som de även grundforskar i hur man skall få fram etanol ur all växtmassa) och vätedrift, vilka de är förmodligen bäst i världen på just nu.
En sak som talar för att du kan ha rätt är att Ford har valt att placera hybridutveckling på hisingen (jäkligt bra för västsvenskt näringsliv).
Jag säger inte att volvo är inkompetenta, men det verkar ibland som deras ingenjörer saknar ödmjukhet och omvärldskännedom. En gång talade jag med en insatt person på volvos utvecklingsavdelning för motorer. Jag råkade nämna att min 1.6 Esi hade 125hk vilket han ansåg var konstigt, "är den körbar?" fick jag som fråga. Tja det finns en modell med 160hk på samma volym också. När jag försökte förklara vtec så var det nästan som rymdteknologi för honom.
Så har ju volvo i princip utvecklat en världsny teknologi iochmed den nya 3.2L motorn också (med världsny så menar jag i sverige).
Det är svårt att förklara det men ibland så är volvoägare och medarbetare ruggigt okunniga och samtidigt så överlägsna i sitt sätt att argumentera när de vill påvisa att volvo är bäst i världen.
Även om volvo arbetat 6 år med hybridteknologi så är de förmodligen 10 år efter honda och toyota. Och honda har dessutom flera kort i hand, t.ex etanol (som de även grundforskar i hur man skall få fram etanol ur all växtmassa) och vätedrift, vilka de är förmodligen bäst i världen på just nu.
Medlem 427
-
PatrikGBG
charly, du måste ju inse att detta inte handlar om att få fram att Volvo mär bäst, eller snabbast med o få fram teknik...
det handlar om de var en kassako eller en blödig böld?!
sen måste jag ifrågasätta den där ingengören du pratade med?!låter det som han verkligen jobbade med motorutveckling?
Du kan få fälja med till garaget nån dag o prata med våra gubbar som jobbar på utvecklingen...de är inte så dumma...
Chrille på NLR e väl ganska känd för sin kunskap tex.
oavsett om Honda var före Volvo med hybrid (vilket de till 200% var) så är inte det de vi diskuterar.
Volvo går bra,de kan bygga motorer.
Ford går skit,och de låter ej Volvo bygga de dom kan.
fakta
det handlar om de var en kassako eller en blödig böld?!
sen måste jag ifrågasätta den där ingengören du pratade med?!låter det som han verkligen jobbade med motorutveckling?
Du kan få fälja med till garaget nån dag o prata med våra gubbar som jobbar på utvecklingen...de är inte så dumma...
Chrille på NLR e väl ganska känd för sin kunskap tex.
oavsett om Honda var före Volvo med hybrid (vilket de till 200% var) så är inte det de vi diskuterar.
Volvo går bra,de kan bygga motorer.
Ford går skit,och de låter ej Volvo bygga de dom kan.
fakta
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
M Scotte
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-PatrikGBG+19 Nov 2006, 13:05:32--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG @ 19 Nov 2006, 13:05:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Charly -
[right][snapback]349683[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vad jag menar är att de inte har kapital att ligga i framkant inom R&D och då måste det vara vettigare att köpa in den tekniken, ex Hybrid eller bränslecellmotorer. Vi får trots allt inte glömma att Volvo är ett väldigt väldigt litet bilmärke som samtidigt ska trycka in pengar i sin koncern. Blir inte mycket kapital kvar till egen utveckling, utan man utvecklar i så fall till hela koncernen.
[right][snapback]349683[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vad jag menar är att de inte har kapital att ligga i framkant inom R&D och då måste det vara vettigare att köpa in den tekniken, ex Hybrid eller bränslecellmotorer. Vi får trots allt inte glömma att Volvo är ett väldigt väldigt litet bilmärke som samtidigt ska trycka in pengar i sin koncern. Blir inte mycket kapital kvar till egen utveckling, utan man utvecklar i så fall till hela koncernen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PatrikGBG
men fallet är ju att de inte satsar på hybrid.
Ford har ju redan beslutat o köra vidare på Etanol.
Men OM de framöver börjar med ren hybrid, så lär de bli något lånat ja.
Trots att Volvo är litet så har de länge varit väldigt lönsamma (dock långt ifrån Honda,Porsche mm).
Det är ganska kul att ett svenskt litet företag kan sätta oss på världskartan, likt IKEA.
En annan sak som jag har mycket mycket svårt att förstå är att de ens har utvecklingsavdelningen kvar.
ALLA nya ideer och motorer skrotas av Ford.
inget duger, istället tvingas de i Fordmotorer i större utsträckning.
Många jag vet är i valet o kvalet med o byta jobb, då dem gör allt i onödan.
det mest konstiga med detta är att det rinner iväg ofantligt mycket pengar till dessa projekt som bara skrotas.
för mig är detta ofattbart, men jag är iofs inget ekonomi-geni!
Ford har ju redan beslutat o köra vidare på Etanol.
Men OM de framöver börjar med ren hybrid, så lär de bli något lånat ja.
Trots att Volvo är litet så har de länge varit väldigt lönsamma (dock långt ifrån Honda,Porsche mm).
Det är ganska kul att ett svenskt litet företag kan sätta oss på världskartan, likt IKEA.
En annan sak som jag har mycket mycket svårt att förstå är att de ens har utvecklingsavdelningen kvar.
ALLA nya ideer och motorer skrotas av Ford.
inget duger, istället tvingas de i Fordmotorer i större utsträckning.
Många jag vet är i valet o kvalet med o byta jobb, då dem gör allt i onödan.
det mest konstiga med detta är att det rinner iväg ofantligt mycket pengar till dessa projekt som bara skrotas.
för mig är detta ofattbart, men jag är iofs inget ekonomi-geni!
Senast redigerad av PatrikGBG den 19 november 2006, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Inte så, men alla lärare jag har snackat med samt kvinnor som är äldre än 35år i Japan vill ha en Volvo. Rektorn på min skola kör en V70 och hon sa det var hennes drömbil som hon fick med mycket om och män ifrån sin man.
Volvo så som Saab är lyx i Japan. Dock har jag typ bara sett 1 Saab, dock många fler Volvos.
Tycker att vi ska vara stolta för vad vårt lilla land klarar av. Med tanke på vår lilla folkmängd, samt även vår konstiga regeringsform.
Volvo så som Saab är lyx i Japan. Dock har jag typ bara sett 1 Saab, dock många fler Volvos.
Tycker att vi ska vara stolta för vad vårt lilla land klarar av. Med tanke på vår lilla folkmängd, samt även vår konstiga regeringsform.
Stefan Karlsson
Om de nu är så jäkla duktiga patrik så varför köpte de en motor från yamaha?
Varför var det så svårt att få 3.2L motorn att fungera under så lång tid, jag såg nya S80 (testbilar) stå still runt anläggningen ofta till och från jobbet.
De hade stora problem med kvalitén (t.o.m herr collin har skrivit om detta)
Och sist jag läste så gick volvos försäljning nedåt, de har inte haft något nytt på kartan tills S80, C70 samt C30 kom.
V70 t.ex är en med dagens mått mätt rätt gammal bil.
Jag ifrågasätter egentligen inte deras kompetens utan volvos vanliga jäkla "vi är så j*vla bäst"-attityd", det saknas så mycket ödmjukhet inom volvo-koncernen.
Varför var det så svårt att få 3.2L motorn att fungera under så lång tid, jag såg nya S80 (testbilar) stå still runt anläggningen ofta till och från jobbet.
De hade stora problem med kvalitén (t.o.m herr collin har skrivit om detta)
Och sist jag läste så gick volvos försäljning nedåt, de har inte haft något nytt på kartan tills S80, C70 samt C30 kom.
V70 t.ex är en med dagens mått mätt rätt gammal bil.
Jag ifrågasätter egentligen inte deras kompetens utan volvos vanliga jäkla "vi är så j*vla bäst"-attityd", det saknas så mycket ödmjukhet inom volvo-koncernen.
Senast redigerad av Charly den 19 november 2006, 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
-
PatrikGBG
du har mycket rätt i det du skriver Patrik, men du glömmer fords inblandning.
åttan var ett genidrag, ingen hade gjort en bättre motor till s80 tror jag.
3,2 liters motorn är den sämsta på många år, men så ska vi räkna med vilka som styrde utvecklingen också.
inte var det Christer o Leif (med två av sveriges värsta dräparvagnar) iaf.
det du har mest rätt i är den kassa attityden, det kan straffa sig!
åttan var ett genidrag, ingen hade gjort en bättre motor till s80 tror jag.
3,2 liters motorn är den sämsta på många år, men så ska vi räkna med vilka som styrde utvecklingen också.
inte var det Christer o Leif (med två av sveriges värsta dräparvagnar) iaf.
det du har mest rätt i är den kassa attityden, det kan straffa sig!
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
<a href='http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=309832' target='_blank'>http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=309832</a>
läs bl.a längst ner <!--emo&:(-->
<!--endemo-->
Sen att volvo försökt tysta ner detta är helt värdelöst...
läs bl.a längst ner <!--emo&:(-->
Sen att volvo försökt tysta ner detta är helt värdelöst...
Medlem 427
-
M Scotte
- Kontakt:
En årsproduktion av bilar återkallas, snacka om svårsmält läge. Dessutom att köra med dold garanti i USA, kommer bli tufft för Volvo framöver, speciellt som årets resultat är på minus.
Europeiska märken har svårt i USA, troligtvis för att de kör samma rävspel där som här hemma. Förneka alla problem tills det är uppenbart, och sedan krypa till korset. Se på Audi, de fick i princip sluta sälja bil i USA efter sin fadäs. Att dessa märken aldrig lär sig.
Europeiska märken har svårt i USA, troligtvis för att de kör samma rävspel där som här hemma. Förneka alla problem tills det är uppenbart, och sedan krypa till korset. Se på Audi, de fick i princip sluta sälja bil i USA efter sin fadäs. Att dessa märken aldrig lär sig.
Senast redigerad av M Scotte den 24 november 2006, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag tror att jänkarna inte är märkestrogna på samma sätt som här... att en bmw/audi/mercedes-ägare i usa inte säger.. jag äger en 530Tdi , bästa bil jag ägt, har bara fått byta växellåda för 18.000 kr. (sanning, har träffat en som sade det, samtidigt som han sa att japanska bilar är ju så j*vla fula.. allesammans)
Medlem 427