Vad håller en S2000 (vit) Turbo för värde?
-
C.moon.S2k
Vad tror ni? Har ni någon uppfattning..
Bilen är en 2003a med ca 2500 mil på mätaren (USA import)
Bilen har ett turbokit med intercooler (vet i dagsläget ej vilket kit)
Vad anser ni att en sådan bil är värd med eller utan turbokit?
Kan man vid en ev försäljning begära 235.000 utan turbo och 265.000 med turbo, om vi förutsätter att bilen håller normalskick kontra miltal
//Simon
Bilen är en 2003a med ca 2500 mil på mätaren (USA import)
Bilen har ett turbokit med intercooler (vet i dagsläget ej vilket kit)
Vad anser ni att en sådan bil är värd med eller utan turbokit?
Kan man vid en ev försäljning begära 235.000 utan turbo och 265.000 med turbo, om vi förutsätter att bilen håller normalskick kontra miltal
//Simon
<!--sizeo:6--><span style="font-size:24pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->www.WARGTRADING.com<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Simon Varg
Simon Varg
Jag personligen hade värderat en bil som har varit överladdad lägre eftersom man inte vet hur mycket stryk diffen och blocket fått. Nu är 2500 mil ganska lite dock så det borde vara ok.
Går att köpa 03:or i bra skick för 200-220k i Tyskland så kanske är 235 i översta laget? Men som sagt svårt att säga.
Går att köpa 03:or i bra skick för 200-220k i Tyskland så kanske är 235 i översta laget? Men som sagt svårt att säga.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
Inte värt besväret egentligen. Du kan inte registreringsbesiktiga en trimmad bil i Sverige. Enda möjligheten är att den tas in som flyttgods. Då måste du bo och äga bilen utomlands ett år och sedan flytta tillbaka till Sverige.
Då blir importen mycket, mycket billigare också.
Alternativet är såklart att du återställer bilen (motorn) till ursprungligt utförande innan regbesiktning.
Kostar bilen 230.000 att köpa kommer den att bli snuskigt dyr att importera. Frakter och hanteringar är den lilla kostnaden. På allt du lagt ut för att få bilen till Sverige, inklusive köp, ska du betala 10 procent tull. Ovanpå det förtulade värdet ska du sedan betala moms om 25 procent.
Således är det sällan någon vidare god affär att importera en nyare bil från USA om tanken är att sälja den direkt efter. Inte om samma biltyp redan finns här.
Kan du inte flyttgodsa den måste du dessutom ta in den med dispens som import för eget bruk. Från USA går det fint, men du beviljas inte samma dispens förrän tidigastett år efter att du beviljats det tidigare.
Bättre då att importera den bil du vill direkt istället, efter att ha räknat noga på affären. Jag har gjort det ett par gånger och det har slutat med att det blev en ännu hetare bil från EU istället, för samma pengar.
Då blir importen mycket, mycket billigare också.
Alternativet är såklart att du återställer bilen (motorn) till ursprungligt utförande innan regbesiktning.
Kostar bilen 230.000 att köpa kommer den att bli snuskigt dyr att importera. Frakter och hanteringar är den lilla kostnaden. På allt du lagt ut för att få bilen till Sverige, inklusive köp, ska du betala 10 procent tull. Ovanpå det förtulade värdet ska du sedan betala moms om 25 procent.
Således är det sällan någon vidare god affär att importera en nyare bil från USA om tanken är att sälja den direkt efter. Inte om samma biltyp redan finns här.
Kan du inte flyttgodsa den måste du dessutom ta in den med dispens som import för eget bruk. Från USA går det fint, men du beviljas inte samma dispens förrän tidigastett år efter att du beviljats det tidigare.
Bättre då att importera den bil du vill direkt istället, efter att ha räknat noga på affären. Jag har gjort det ett par gånger och det har slutat med att det blev en ännu hetare bil från EU istället, för samma pengar.
Senast redigerad av Johan den 22 februari 2007, 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
C.moon.S2k
Tack Johan för ditt svar
Dock är jag väl bevandrad i dom snåriga reglerna gällande import tredje land, så jag vet vad som gäller
Du har rätt i det mesta du säger, ser att du är vaken
skulle aldrig ta hem en bil med 5K marginal
Glöm inte att man kan få lättnader vid import från andra länder än USA också
//Simon
Dock är jag väl bevandrad i dom snåriga reglerna gällande import tredje land, så jag vet vad som gäller
Du har rätt i det mesta du säger, ser att du är vaken
skulle aldrig ta hem en bil med 5K marginal
Glöm inte att man kan få lättnader vid import från andra länder än USA också
//Simon
<!--sizeo:6--><span style="font-size:24pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->www.WARGTRADING.com<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Simon Varg
Simon Varg
Menar du intygsmässigt då? Som att det federala typgodkännandet är till stora delar grönt hos VV/Bilprovningen?C.moon.S2k skrev:Glöm inte att man kan få lättnader vid import från andra länder än USA också
//Simon
Vilka är de andra i så fall? Förutom USA känner jag bara till Kanada och – om jag fick gissa – Schweiz.
Jag är nog för van vid väldigt optimistiska importspekulationer, så det blir lätt att ta till "grundkurs ett, kort version" som svar. Inte så lätt att veta vem som känner till tredjelandimport.
:busted_cop:
Senast redigerad av Johan den 28 februari 2007, 20:05, redigerad totalt 1 gånger.