Nybörjarmisstag

ENBART för motorrelaterade topics
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

11 mars 2007, 03:02

Tänkte vi kunde lista lite saker som man gärna gör fel som nybörjare på att meka eller hålla på med bilar, kan vara allt från att inte segdra skruvar till att sätta fel däck på bilen.

Jag börjar:

1. Om en skruv/mutter sitter, använd aldrig segdragningsmetoden med en längre hävarm eller likn, det enda som kommer ske är att du drar av bulten. Chocka av den med mutterpicka eller slå på verktyget med en liten slägga.

2. Spänn alltid saker i möjligaste mån med momentnyckel, om inte dra det inte lika hårt som du tror det skall dras.

3. Äg bilen ett tag innan du börjar modifiera den, din smak och referens kommer ändras efter ett kortare tags vistelse här inne. Du tyckte att det största kjolpakatet och 18" är ballt på din civic innan du började hänga på HPCs forum, men redan efter någon månad förändras ditt synsätt på hur saker och ting bör vara radikalt.

4. Fråga gärna på forumet, men var tydlig i din fråga och framförallt ödmjuk, det finns väldigt många här inne som kan saker, nyckeln till ett utförligt svar är ödmjukhet.

5. Smörj alltid in allt du återmonterar, detta gör att du slipper fler problem med just den skruven i framtiden. Kopparpasta är din vän i detta läge.

6. Sänk aldrig bilen med coiloversleeves på org-dämpare om du är intresserad av att framföra bilen på ett rätt och säkert sätt. Ett annat säkert sätt att förstöra väghållningen i din bil är att sänka den över 40mm med org-dämparna i behåll.

7. Använd alltid Hondas oljefilter, allt annat är sämre.

8. Börja inte köra på R-däck på bana innan du kört med gatdäck.

9. Använd alltid Hondas egna verkstadhandbok eller Helms när du mekar med bilen, utan den är du rökt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

11 mars 2007, 03:10

M Scotte skrev:3. Äg bilen ett tag innan du börjar modifiera den, din smak och referens kommer ändras efter ett kortare tags vistelse här inne. Du tyckte att det största kjolpakatet och 18" är ballt på din civic innan du började hänga på HPCs forum, men redan efter någon månad förändras ditt synsätt på hur saker och ting bör vara radikalt.
fan va sant.. man känner igen sig riktigt bra där!
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Ort: bor utanför norrköping

11 mars 2007, 09:05

10. Banträffar är ett kanonbra tillfälle o träffa på alla man chattat med hela vintern
va inte rädd att presentera dig!.
Senast redigerad av 1 maniac, redigerad totalt 11 gånger.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
www.artist.nu
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2004, 06:54
Ort: Växjö
Kontakt:

11 mars 2007, 13:52

11. Kör 5-10 min så att motorn blir varm innan det är dags att "v-techa".
Mattias Glad, den mäktiga konstnären.

Svart Del Sol VTI -92

Växjö, Araby
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

11 mars 2007, 14:00

12. Lufta/kyl bromsarna ordentligt efter några varv runt banan.

13. Kolla så du inte glömt något under motor huven innan du stänger igen den, glömde en skruvmejsel en gång. Fick inte upp huven senare..

14. Tvättar du bilen med svamp och hink, byt vatten och skölj av svampen regelbundet.

15. Kolla motor oljan så ofta du kan, kör man hårt dricker det olja.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2616
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

11 mars 2007, 14:16

16. Blanda alltid kylsvätskan 50/50 även på sommaren.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

11 mars 2007, 14:21

17. Använd andningsskydd! Speciellt när du slipar/polerar aluminium,svetsar galvad plåt, slipar glasfiber, handskas med epoxi/polester, blandar förtunning med mera. Läs varningstexterna!
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
M-G
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:34
Ort: Helsingborg

11 mars 2007, 15:38

Patrik_S skrev:17. Använd andningsskydd! Speciellt när du slipar/polerar aluminium,svetsar galvad plåt, slipar glasfiber, handskas med epoxi/polester, blandar förtunning med mera. Läs varningstexterna!
det där e ngt jag alltid glömmer, sen blir jag sjuk dagen efter alltid nästan
fan man borde nog va lite mer rädd om sin hälsa ibland..
Michael Grönberg
Helsingborg

R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
miicke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 januari 2007, 16:27
Ort: Helsingborg

11 mars 2007, 17:05

Regge skrev:14. Tvättar du bilen med svamp och hink, byt vatten och skölj av svampen regelbundet.
Vad menar du med att man ska byta vatten? Fungerar utmärkt tycker jag att använda varmvatten då för schampot som man tvättar av den med, oftast en sida av bilen i taget för att sen spola av den om jag är ensam.
Michael Lennon

<a href="http://www.garaget.org/?car=41786" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=41786</a>
henke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:31
Ort: Skövde
Kontakt:

11 mars 2007, 17:07

* Vid ett större projekt; skriv en kronologisk lista på vad och hur du monterar bort. Allt för att underlätta ihopmontering.
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

11 mars 2007, 17:31

miicke skrev:<!--quoteo(post=383242:date=11 Mar 2007, 14:00:20:name=Regge)--><div class='quotetop'>CITERA(Regge @ 11 Mar 2007, 14:00:20) [snapback]383242[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->14. Tvättar du bilen med svamp och hink, byt vatten och skölj av svampen regelbundet.
Vad menar du med att man ska byta vatten? Fungerar utmärkt tycker jag att använda varmvatten då för schampot som man tvättar av den med, oftast en sida av bilen i taget för att sen spola av den om jag är ensam.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


-Oftast är det själva tvätt processen som orskar dom flesta repor och skador på lacken. Det beror oftast på små partiklar som fastnar mellan svampen och lacken. Därför rekomenderar iallafall jag att man byter till rent vatten i hinken flera gånger, då hinken efter ett tag blir full med smutspartiklar.

-Sen kan man även minimera risken för repor med en handske med en djup lugg. Pga att smutspartiklarna försvinner in i luggen i handsken och skadar där med lacken mindre.

-Har själv en sådan handske från Meguiar, bästa investering jag gjort. Kostar 179:-

[attachment=25016:microfibrewashmitt.gif]
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

11 mars 2007, 17:56

Högtryckstvätt och ingen spann är melodin. Använd tvättanläggningar som finns i din stad.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

11 mars 2007, 18:07

M Scotte skrev:Högtryckstvätt och ingen spann är melodin. Använd tvättanläggningar som finns i din stad.
Man ska vara lite försiktig med tvättanläggning för oftast är det återcirkulerande vatten och då rensas inte allt salt och skit bort från vattnet och då blir det högtryckstvätt med saltlösning istället.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

11 mars 2007, 18:55

Jag använder inte det, men har man inte själv anläggning så tycker jag det är vettigare än trädgårdslang och spann.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
pr0ny
Påläst
Påläst
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

11 mars 2007, 19:13

Detta är säkert en självklarhet för dom flesta, men lägg er inte under en bil som bara är upphissad med domkraft, visst kanske domkraften är kanon osv, men allt kan hända, det är lätt hänt att man slinter och skadar sig, sen rycker till och råkar putta till domkraften. Att fordon faller händer oftare än man tror.

Jättebra tråd förövrigt =)


ps, scottish, smsa you knöw what till mig =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 866
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
Ort: Sollentuna, Stockholm
Been thanked: 1 time

11 mars 2007, 19:24

Patrik_S skrev:svetsar galvad plåt

om man känner av nått efter man svetsad i galvat ska man dricka mjölk, då försvinner illamåendet....
//Morgan Blom, Stockholm


Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
haffy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 26 juli 2004, 09:02
Ort: Borås

16 april 2007, 16:38

Vid större byggen,
* Ha koll på muttrar/bultar osv. I detta fall kan man aldrig vara för pedant.
* Använd bra verktyg, och räkna med att där försvinner en stor slant om man inte byggt bil innan.
* Använd bra skydsutrustning om man skall använda spräyfärger osv, själv spottar jag fortfarande svart gegg.
* Ta gärna kort på saker innan du monterar isär det, det har hjälp mig. Iofs är Helms manualen fin, men kort är kort.
* Laga rosten i tid, den är förjävlig om den satt sig.
<!--coloro:#808000--><span style="color:#808000"><!--/coloro-->[b]Audi a4 1,8 TQ[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Gladen
Användare
Användare
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 april 2006, 16:40
Ort: Ludvika, Dalarna

16 april 2007, 16:50

M Scotte skrev:8. Börja inte köra på R-däck på bana innan du kört med gatdäck.
Varför inte ? :) Vill veta mer om det...
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1228
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

16 april 2007, 17:04

Gladen skrev:<!--quoteo(post=383190:date=11 Mar 2007, 04:02:46:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>CITERA(M Scotte @ 11 Mar 2007, 04:02:46) [snapback]383190[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->8. Börja inte köra på R-däck på bana innan du kört med gatdäck.
Varför inte ? :) Vill veta mer om det...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Därför att du råkar göra samma misstag som jag.

Skillnaden på vanlig däck och R-däck på banan blir så dramatisk stor
att man tror plötsligt att bilen har obegränsad grepp.

- Vanliga däck signalerar tidigare när du börjar närma dig gränsen för dess grepp,
det skricker om däcken och dem börjar kana.
- R-däck skriker inte så mycket och det kan släppa med mycket mindre förvarning
och det släpper kraftigt om man är oförsiktig.

För mig slutade det trots allt lyckligt i sandfållan i Mjölbykurvan.
Har du otur så sitter du i räcket.

Det tar ett tag att vänja sig vid hur bilen beter sig vid bankörning,
så lyssna på dem som har erfarenhet och rframförallt skall man inte ha en övertro på sin egen förmåga.
Senast redigerad av 1 benci, redigerad totalt 16 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
Gladen
Användare
Användare
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 april 2006, 16:40
Ort: Ludvika, Dalarna

16 april 2007, 17:41

Tackar för det svaret :)
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
danne_gn
Användare
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 april 2005, 21:42

16 april 2007, 19:45

18. Använd inte Champion stift i din Honda :thumbup: Välj NGK......
Senast redigerad av 1 danne_gn, redigerad totalt 16 gånger.
Daniel Gustafson

<span style='font-family:Arial Black'>Honda Integra Type-</span><span style='font-size:11pt;line-height:100%'><span style='color:Red'>R</span></span>

<span style='font-family:Arial Black'>En våt dröm för vissa en verklighet för andra...</span>
M Säverot
Användare
Användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16

16 april 2007, 21:53

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->För mig slutade det trots allt lyckligt i sandfållan i Mjölbykurvan.
Har du otur så sitter du i räcket.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

det var bara för att du "skulle" om min prelude :thumbup:

Efterdra alltid fälgarna speciellt när du kör på bana med r-däck, kör någon km efter ett banpass för att kyla bromsarna åk inte bara runt parkeringen(kan inte sägas för många ggr)
Senast redigerad av 1 M Säverot, redigerad totalt 16 gånger.
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

16 april 2007, 21:59

Kolla för fan att du har huven fast ordentligt innan du far iväg nånstans! :whistling:

(den som nu orkar göra det varje gång) men tänkt iaf på det :thumbup:
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Decson
Användare
Användare
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

16 april 2007, 23:12

20. Läs på om du känner dig osäker, gäller det honda har det säkerligen diskuterats förr, SÖK först, sen kan du fråga om du inte hittat det, "skitsaker" kan va nog så avgörande när det gäller motorn hållbarhet.

21.Stressa inte, kvalitet går före kvantitet.
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
mike_delsol
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 augusti 2006, 16:33

17 april 2007, 00:45

Vad händer om man inte kyler bromsarna efter banåkning då? Krackelering i skivorna? :hmm:
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Mikael Karlsson[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Honda Del Sol VTi -95 "Nikki"<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->


Love my Honda

You think this is fast? Wait until the vtec kicks in!


<a href="http://www.garaget.org/?car=25063" target="_blank">Min baby @ Garaget</a>
Lynxen
Användare
Användare
Inlägg: 226
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:02
Ort: Göteborg

17 april 2007, 01:21

Skeva bromsskivor
Per Björe-Dahl, Göteborg


"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

17 april 2007, 09:09

Det viktigaste av allt är väl ändå att vara noga, smörj, rengör och testa försiktigt om något kärvar. Hammra inte in det, många delar ska värmas i eller så kan det vara något som är fel.

Tvinga aldrig ihop något som går trögt inne i motorn aluminium spricker lätt och det kan bli en dyr historia.

Kan du inte ring runt och fråga flera, nöj dig inte bara med bästa kompisen eller någon du tror kan. Fråga många och sedan skaffar du dig en egen uppfattning utifrån svaren du fått om vilket som verkar rimligt.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

17 april 2007, 09:17

vet inte villket nr men:

BILTEMA har en jäkla massa verktyg o dessa funkar...
i stor utsträkning även bildelar
(inte oljefilter då honda orginal är de ända)
var inte rädd o fråga om du är osäker...
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1228
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

17 april 2007, 09:32

Lynxen skrev:Skeva bromsskivor
Att bromsskivor blir skeva, eller slår sig är en överdriven myt.

Det som händer när man inte kyler av bromsarna ordentligt är att skivan får en ojämn "ythärdning",
där klossarna ligger mot, när man står still med glödande bromsklossar.
Detta skapar en annan ythärdning, friktion på den delen av skivan.

När man sedan bromsar så upfattas det som vibrationer i ratten,
när den annorlunda "ythärdade" delen av skivan passerar klossarna.
Det hjälper oftast att svarva om skivan för att fräscha upp ytan.

Innan folk hackar ner på min teori så vill jag säga att
detta har Rolle "Slitz" sagt till mig (http://www.rolleslitz.se/), och han borde veta om någon.
Senast redigerad av 1 benci, redigerad totalt 17 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

17 april 2007, 10:55

Skeva och skeva, kvittar, är den pulserande pedalen man inte vill ha, orsak har egent.ligen ingen betydlese
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar