Civic Type-R FN2 feedback

ENBART för motorrelaterade topics
Tizian
Wannabe
Wannabe

23 april 2007, 22:54

Jag börjar med:

1. Går det verkligen inte att stänga av nyckelpåminnaren som går igång och låter som min hemska väckarklocka när jag öppnar dörren när nyckeln fortfarande sitter i tändningslåset? Jag tror inte jag glömmer den eftersom det inte direkt går att låsa in nycklarna i bilen utifrån utan just nyckeln med fjärrlåset...

2. Motorn går ner i varv långsammare än på EP3:an... har hört att detta ska gynna växlingstiden samt att man inte ska tappa all kraft när man växlar? Stämmer det verkligen?

3. Varför har de bara gjort "halva" magic seatsfunktionen? Sätet stannar ju inte uppe. Väger det verkligen så mycket med ett lås?

4. Stereon visar bara spår och skiva... inte speltid...

5. Inredningen och förarmiljön är oslagbar! Så otroligt snygg!

6. Varför kan inte framstolarna minnas positionen de var i innan man fällde upp dem för att kliva in i baksätet?

7. Undrar om originalstereon har lågnivåutgång någonstans?

8. Dörrarna har lite skumma lägen när man öppnar dem, första steget ger en springa på 15cm, nästa steg är mer eller mindre full öppning vilket gör att dörren drar in i stolpen/trädet/garageväggen/bilen brevid.

9. Bilen låter coolare utifrån än inifrån kupén när man gasar på.
Tzn
G4il1
Wannabe
Wannabe
Namn: Nicklas Lövebrant

24 april 2007, 08:28

Jag kan svara på 2 frågor i alla fall.

6. Det påstås att om man håller uppe spaken som gör att man kan fälla stolen hela tiden man fäller så skall man få tillbaka samma position. Jag har dock inte kunnat testa av naturliga själ.
Infot hittade jag på civinfos liknande tråd <a href="http://www.civinfo.com/forum/showthread.php?t=5226" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/showthread.php?t=5226</a>

7. Denna kan jag :-) Har läst hur mycket som helst om detta då jag fundrat på att koppla in diverse utrustning och det finns mycket info på Civinfos wiki sidor. Svaret är tyvärr NEJ :-( Det finns bara lågnivå in genom att man kan koppla in CD växlaren och / eller IPOD men ingen Lågnivå ut
mer info finns här: <a href="http://www.civinfo.com/wiki/index.php/Main_Page" target="_blank">http://www.civinfo.com/wiki/index.php/Main_Page</a> tyvärr måste man regga sig för att se alla bilder men det kostar inbet så det kan vara värt det.
Senast redigerad av 1 G4il1, redigerad totalt 24 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

24 april 2007, 09:12

Då har jag haft möjlighet att titta ingående på en FN2 underifrån. Avgaset ser precis som EP3 ut att vara en extrem strypning, knappt 2" och invecklat. Även filterlösning verkar vara på sin plats. Jag tror att man kan plocka ut rejält med körupplevelse med lite lite mer avgasljud, och insugsljud. Tror även att hk kommer hoppa upp ordentligt. Om ni inte sett det redan så ligger avgaset i höger tröskel, ser helskumt ut underifrån.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
mAbZ
Användare
Användare

24 april 2007, 09:37

Samtidigt finns det ju en massa skyddskåpor i underredet.
De måste avlägsnas om man ska man ha rak avgas och frågan är om det ens då finns plats för 3"?

2. Motorn går ner i varv långsammare än på EP3:an... har hört att detta ska gynna växlingstiden samt att man inte ska tappa all kraft när man växlar? Stämmer det verkligen?

Det är ju trevligt och underlättar verkligen växling jämfört med EP3.
Ingen risk att man hamnar under VTEC. Men det känns konstigt i början, jag håller med.

5. Inredningen och förarmiljön är oslagbar! Så otroligt snygg!

Det är ju bara att hålla med!

6. Varför kan inte framstolarna minnas positionen de var i innan man fällde upp dem för att kliva in i baksätet?

Kanske Honda tycker det är nån slag feature eller historiskt minnesmärke,
för likadant är det i EP3. Fattar inte att de ingnorerat kritiken och gjort samma sak igen.

9. Bilen låter coolare utifrån än inifrån kupén när man gasar på.

Så är det nog med de flesta bilar, även med original EP3.

Fråga:
Går det att permanent stänga av antisladd och antispinn eller måste man
stänga av dem varje gång man startar bilen ?
Senast redigerad av 1 mAbZ, redigerad totalt 24 gånger.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

24 april 2007, 13:04

Tizian skrev:2. Motorn går ner i varv långsammare än på EP3:an... har hört att detta ska gynna växlingstiden samt att man inte ska tappa all kraft när man växlar? Stämmer det verkligen?
d beror nog på balansaxeln, mer massa i rörelse gör att d tar längre tid för motorn att gå ner i varv.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
ei9440
Användare
Användare
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

24 april 2007, 13:29

Tycker det var jävligt irriterande att motorvarvet inte gick ned utan snarare upp vid snabba växlingar, som att man håller kvar foten på gasen vilket jag inte gjorde, ep3 beter sig inte på detta viset...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

24 april 2007, 13:35

fly-by-wire som inte hänger med? om den går upp i varv efter att man släppt gasen.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
ei9440
Användare
Användare

24 april 2007, 14:13

Kan vara, märkt samma fenomen i en peugeot 206 gti...
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

24 april 2007, 15:55

I princip alla insprutade bilar som jag har kört tidigare (jag har inte kört en enda honda innan min CTR) beter sig på det viset. Jag blev väldigt positivt överraskad när jag märkte att EP3 faktiskt lät varvtalet dala så fort man släpper gasen. Jag tror mest att det har med hur insprutningen funkar. I FN2's fall kanske med flyg förbi tråden-tekniken.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
zozo
Wannabe
Wannabe

24 april 2007, 19:52

jag älskar bilen med jag har lite problem.

1, 3ans växel är svårt att få i jag måste trycka in den 2 gånger tills den går i. 2 klick alltså varför?

2, mina bromsar låter som om de vore slut när jag bromsar vid låg fart, varför?

ska åka till honda o byta ruta på fre o ska då fråga dessa saker.

en annan grej som man ej kan skylla på honda e att jag fick en stenskott på rutan med en spricka som följd och får nu byta ruta det efter bara 3 dagars körning :ranting: snacka om tur va.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
mAbZ
Användare
Användare

24 april 2007, 20:01

2 klick i en rörelse är helt i sin ordning.
Men inte om du måste slå samma växel 2 gånger, det är en annan sak.
Sen är växellådan säkert trög när den är kall, så var det i gamla CTR:en.

Stenskott och flygande dubbar är en svensk förbannelse och det är bara att vänja sig och pröjsa, tyvärr.
Jag tog min CTR i trafiken 1:a maj förra året och fick ett stenskott efter bara ca 10 km :ranting:
Som tur är så är vårstädningen fan så mycket bättre i år, åtminstone i Stockholm.
Senast redigerad av 1 mAbZ, redigerad totalt 24 gånger.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Been thanked: 14 times

24 april 2007, 20:06

Nästan alla verkar ha problem med treans växel, finns en hel tråd om det här bla: <a href="http://civictype-r.co.uk/phpbb2/viewtopic.php?t=132568" target="_blank">http://civictype-r.co.uk/phpbb2/viewtop ... =132568</a>
Sett flera som klagat på bromsarna också men det verkar mest vara för att de fungerar undermåligt.
Det verkar ha gått ut en servicebulletin på nånting till bränslepåfyllningen också, vet inte om det bara är i Storbritanien men det lär ni väl märka rätt snart.
christer_carlsson
Användare
Användare
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

24 april 2007, 20:20

hehe...så de har flyttat upp en växel :D Problemen satt ju på tvåan förr..det är inget att oroa sig för då garantin kommer att täcka det precis som den gamla (vad det nu kan bero på den här gången)

Angående gasen så har hamedius rätt, det är den elektroniska gasen som ställer till det. Alla tillverkare lyckas mer eller mindre bra med detta, ska bli otroligt intressant att provköra den nya. ATS:en som jag testade led också av detta. Kanske är en vanesak...men det var riktigt riktigt skrämmande att köra en 9-5, den ville ju aldrig släppa gasen.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Tizian
Wannabe
Wannabe

24 april 2007, 22:38

Jag har också upplevt att treans växel ibland kan vara svår att få in ifall man inte koncentrerar sig utan bara försöker "peta" in den. Man får se till att verkligen växla för att den ska i. Dock inget jag stör mig på.

Ang.

Någon tipsade om att hålla uppe spärren hela tiden men det hjälper inte. Den fungerar likadant som spärren som justerar in säteslutningen... resten förstår ni säkert.
Tzn
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Been thanked: 2 times

24 april 2007, 23:12

Angående att bromsarna låter lite illa, så hade jag samma sak på min EP3 när den var flong ny. Jag tyckte att det var ett tråkigt skrapljud om man körde lugnt och tryckte lätt på bromsen. Detta förklarades med att beläggen innehåller mycket kol. Jag köper inte den förklaringen helt, men däremot så försvann ljudet när skivorna blivit ordentligt inkörda efter kanske 500-1000 mil.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
amir
Wannabe
Wannabe

25 april 2007, 21:44

Störde mig på att i den körställningen jag kännde mig bekväm i så kunnde jag ej se hastighetsmätaren pga ratten.
Fler som har upplevt samma sak??
I övrigt en trevlig bil, den får :thumbup: av mig.
Kör: Integra Type-r DC5
Tidigare Honda: Civic vt b18c6 , Crx vt b16
Krister
Användare
Användare

25 april 2007, 22:24

amir skrev:Störde mig på att i den körställningen jag kännde mig bekväm i så kunnde jag ej se hastighetsmätaren pga ratten.
Har inte FN2 ställbar ratt eller?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
G4il1
Wannabe
Wannabe
Namn: Nicklas Lövebrant

25 april 2007, 23:44

Jodå Krister det har den men då den har cockpit liknande instrumentpanel med hastighetsmätaren ovan allt annat kan det vara svårt att få till en bra rattposition samtidigt som man skall se allt.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Krister
Användare
Användare

25 april 2007, 23:45

Hmmm... well well, måste helt klart ut och provköra... men tänk på att enligt proffsen skall man sitta upprätt och inte ligga ned. ;) :D
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
soffpotatis
Wannabe
Wannabe

28 april 2007, 01:15

Tizian vad menar du med speltid? min stereo visar vilket spår och hur länge låten har hållit på.

Själv är jag än så länge supernöjd. Min 3dje växel verkar fungera fint också :thumbup:

jag har också ett perfekt dörrläge på min betydligt mer än 15cm men det andra läget är ju som Tizian sa väldigt mycket öppen men det första är ganska lagom. Samma som på morsans volvo. Konstigt om detta skulle vara olika på likadana modeller???

Har inte så mycket att klaga på än faktist mer en att sittdynan på sätet är lite smal kanske. Man får inte vara bred om ändan här inte. så det är bäst att fortsätta att besöka gymet då och då så man håller sig smal och smärt:-) Hade också velat ha en funktion där man kan öka svanken i ryggen.

får återkomma igen när mer bra och dåliga saker kommit fram.

Alla som prövat den hittils har kommenterat den helt gudomliga växellådan :worthy:
David Willemoth
No 666
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Olle Harju
Kontakt:

28 april 2007, 12:14

mAbZ skrev:Samtidigt finns det ju en massa skyddskåpor i underredet.
De måste avlägsnas om man ska man ha rak avgas och frågan är om det ens då finns plats för 3"?
Men allvarligt vad skall du med 3" till om du inte överladddar?...

2.5" eller 2.25" med rak och fin väg utan råttor i avgaset räcker gott och väl för det flöde som k20 ger vi dessa effekter. :thumbup:
S2K-BFR
Honda Insight
mAbZ
Användare
Användare

28 april 2007, 13:14

Frågan är om ens 2,25" får plats rakt igenom - så som det ser ut på FN2.
Garanterat inte utan att ta bort all skyddsplåt i alla fall.

ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

28 april 2007, 15:56

Tror det blir svårt att dra raka rör överhuvudtaget på grund av tankens placering... ?
Senast redigerad av 1 ToLo, redigerad totalt 28 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
zozo
Wannabe
Wannabe

28 april 2007, 22:42

jag märkte nu att stolen ej går tillbaka till sitt läge om en passagerare stiger bak=störande

märkte också att jag har skadad lacken lite, ett råd till er som ej vet detta andvänd ej vanligt papper att torka bort vattnet från bilen och andvänd en riktigt bra trasa till att tvätta bilen med. har svart färg på bilen o det ska vara tydligen en känslig färg.

och är jag den enda som tycker att bromsarna e riktigt dåliga eller, alltså ingen känsla och lite tröga. för att ej tala om bromssträkan e hur lång som helst ju. så det där med att det tar 42 m från 100-0 stämmer mer än väl= synd faktiskt borde vara mycket bättre.

eller vad tycker ni?
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

29 april 2007, 02:54

Om bromsarna är för kassa verkar det enligt mina små beräkningar vara läge för Legend 06- med fyrkolvs och 310mm skivor.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

29 april 2007, 11:33

M Scotte skrev:Om bromsarna är för kassa verkar det enligt mina små beräkningar vara läge för Legend 06- med fyrkolvs och 310mm skivor.
Jo, men hur skoj är det egentligen att köpa en av Hondas "värre modeller" helt ny för 240tusen, å de första man ska göra är att uppgradera bromsarna..
Tycker jag är riktigt dåligt tyvärr..

MVH
http://www.fotoi.se
ei9440
Användare
Användare

29 april 2007, 11:54

"Problemet" lär ju knappast lösas med att sätta på större skivor, 300mm är garanterat nog för en sån lätt bil, snarare så är det väl hur pass fininställt ABS systemet är...finns bilar som stannar på betydligt kortare sträcka från 100, som både väger mera och har mindre skivdiameter..
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

soffpotatis
Wannabe
Wannabe

29 april 2007, 12:40

Zozo Jag har också en svart bil och fick rådet av min bilhandlare (som för övrigt även han hade en svart) att lämna in den på lackskyddsbehandling så snart som möjligt eftersom svart var en känslig färg. 2000kr kostar det:-(, det var den billiga och det tyckte han räckte, han hade själv gjort en sådan. En kostnad man bör ha med i beräkningen om man köper svart.

angående bromsarna tycker jag mina tar väldigt bra men om man bromsar lite lätt i i låga farter hör man det där skrapljudet typ som om de var slut. De verkar också fälla en del. mina fälgar får ett lätt puder över sig när man kört en del. Vet inte om det är från bromsarna dock. Men även de liksom bilen ska ju köras in 100mil innan man får börja gasa och bromsa hårt, så jag har inte prövat superhårt ännu.

Sedan ibland när man rullar i nerförsbacke eller så utan att ha en växel i så säger den bensinmätaren som mäter nuvärdet att den ibland slukar max bensin???? kan det stämma om man bara rullar. Detta sker inte om man har en växel i vad jag märkt och motorbromsar.

Sedan har jag kollat lite mer på mina dörrlägen jag har 3 lägen den fastnar i, ett på ca 15cm öppet, nästa läge är perfekt och nästa igen är på max eller strax innan.

och slutligen en påminnelse till alla som köpt denna bil. Glöm inte att köpa låsmutter till fälgarna finns på HCJ för 240kr. Betydligt billigare en nya fälgar:-) och en bra motorolja man skulle byta det rätt ofta i början. Fast det vet väl redan alla här utom jag som inte kan ett skit om bilar mer än att köra fort he he. Fy fasen bilen är som ett strykjärn på vägen, riktigt miljövänlig för man behöver ju inte bromsa i kurvorna:-)
David Willemoth
mAbZ
Användare
Användare

29 april 2007, 15:23

soffpotatis skrev:Sedan ibland när man rullar i nerförsbacke eller så utan att ha en växel i så säger den bensinmätaren som mäter nuvärdet att den ibland slukar max bensin???? kan det stämma om man bara rullar. Detta sker inte om man har en växel i vad jag märkt och motorbromsar.
Jo, så är det ju att när du motorbromsar så drar bilen ingenting eller nästan ingenting.
Motorn behöver då inget bränsle tillfört enbart för att hålla den igång- den drivs av hjulen och elektroniken begränsar bränsletillförseln.
Att ha växel i förutom lägre förbrukning ger också extra säkerhet:
att du snabbare kan accelerera vi behov. Så ha alltid växel i helt enkelt.

Och sen, vem har sagt till dig att ofta byta olja i början?
Ny olja mår ju motorn bra av så gör det om du har för mycket pengar.
Men det är inget man måste göra och betydligt viktigare är att inte gå in
i VTEC första 50 eller ännu bättre- första 100 milen.

soffpotatis
Wannabe
Wannabe

8 maj 2007, 15:34

Nu har min bil äntligen gått 100mil och jag är fortfarande lika nöjd som innan. Har försökt hålla den under 5000varv innan men igår när mätare slog om till hundra kunde jag inte hålla mig längre. Vilket juvligt motorljud och vilken känsla, det får en att tänka tillbaka på åren i tyskland då man körde audi tt trimmad av ABT till 300gnäggare:-) men det är ju skillnad i ax;-). Tycker dock att ctr har väldigt fin väghållning och växellådan är grymt mycket bättre en på TTn även sätena är mycket bättre. Dessutom är den mycket mera praktisk, rymligt bagage och baksäte vilket jag behöver. och så är den sååå snygg

Jag har ännu inte hittat något som jag retar mig på mer än att jag hade velat kunna justera svanken i ryggen när man kör lååånga sträckor och att stolarna inte går tillbaka till samma läge om någon går in i baksätet. Bensinförbrukningen har jag lyckats hålla på 9,5-9,6 men lär väl sniffa sig upp mot litern nu när man börjar dra in den i v-tech men får väl anses som ok.

Till alla som har svart färg kan jag verkligen rekomendera någon form av lackskyddsbehandling, det blev mycket bra.

Men jag har en fråga, på en av demobilarna jag kollade på så fanns "halva" magic seats kvar. dvs man kunde fälla upp sittdynan men den höll sig inte uppe. Men på min bil hittar jag ingen spak alls för detta. Hur är det på era bilar kan ni fälla upp sittdynan?? intressant om detta är olika på olika bilar.

å fasen vad alla vill rejsa med en hela tiden, gubbar i alla åldrar och alla bilar helt otroligt. Tur att bilen drar rätt ok även under V-tech så man kan behålla en viss heder he he:-)

Ja nu fattas det bara 200 mil så får jag börja bromsa också, det är ju strålande:-). De ska ju gå 300 mil enligt manualen. Får återkomma med mer info när man kört lite till.

Det hade varit kul att höra mer från andra ägare, för och nackdelar

Ha det så bra
David Willemoth
Skriv svar