MR2

ENBART för motorrelaterade topics
Tobbera

Jag är i begrepp att åka och titta på en MR2 -93 (non turbo) som jag är intresserad av. Har dock aldrig kört en sådan. Tänkte höra om någon här har erfarenheter och/eller åsikter om denna bil? Kanske sett lite ur ett Honda-perspektiv...

MVH
Tobias
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
magnus
HPC Medlem
Kontakt:

skitroliga bilar, med hög sommarbilsfaktor! kan jämföras med en Del Sol targa, fast med motor och drivning på rätta stället ;)

lite lynninga om man pressar dem i kurvor, då den först understyr till en början, och om man sedan stämplar gasen så överstyr den jävligt fort. Man måste alltså vara beredd när man ligger på gränsen, annars är det stor chans att man hamnar med arslet först i diket.....

prestandamässigt blir de rökta av en Civic/Crx VTi på 201 och 402. däremot är de jävligt snabba i starten! Har inga som helst problem att dra det mesta fram- och bakhjulsdrivet på första växel. 4wd-bilar måste ladda rejält, annars går man rätt jämnt med dem i starten också.
motorn är trevlig har har en underbart ljud om man kompletterar med system och luftfilter. De är inte så högvarviga, med effekt på ~160hk/190Nm. Varvstopp på 7200, men effekten avtar när man drar över 6600rpm.

finns mycket styling/trim om man vill bygga vidare på bilen..

btw min e till salu här på forumet, den som söker han finner ;)
Magnus Pettersson
Ejan
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander

brorsan(Spec här på forumet) har en MR2 GTi på 156hp..har kört den en del och det är en skitkul bil på alla sätt..roligare än Delsol skulle jag vilja påstå då sportbilskänslan är klart tydligare på MR2...väghållningen är väldigt bra dit jag vågat pressa den iaf och motorn har ett väldigt trevligt motorljud om du byter till ett annat luftfilterkit från KN tex..156hp motorn är också riktigt pigg och alert men har väl inte det där riktiga draget på Högre varv så man bör undvika att jaga rödmarkering hela tiden som med våra Hondor.

har för mig vi mätte upp brorsans MR2a till strax under 7.5sek till 100 och då hade den 17" med breda sulor och ett KN luftfilter kit....och precis som magnus säger så är det ett as till startsnabb bil ,varva upp till rött släpp upp och det är lite däckspinn och pang iväg direkt

Kan mycket väl tänka mig att äga en sån då jag föll direkt för utseendet och körkänslan..finns inte många bilar som klår MR2an som sommarbil sett till hur mycket man får för pengarna när det gäller sportighet och körkänsla

spec kommer säkert skriva en hel del här när han ser tråden
Senast redigerad av Ejan den 18 oktober 2007, 18:01, redigerad totalt 1 gånger.
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
Kör numera Ford Fiesta ST´05
Spec

Jag har inte så mkt att tillägga egentligen. De är en ruggigt rolig bil att köra, de känns verkligen som att man är ett med bilen. Sportig känsla till max. Motorn saknar det där lilla extra, men de är inget man tänker efter man tagit av targaluckorna en skön sommardag!

Ett öppet luftfilter ÄR ett MÅSTE på denna bil, ljudet är helt oslagbart!

Väghållningen som sagt, pressar man rejält kan man få sig en rejäl överraskning, understyrning som övergår till överstyrning på ett ögonblick. Komfortmässigt så finns det ingenting att klaga på enligt mig, körde 57mil i streck och klev ur bilen utan tinnitus eller stelrygg :thumbup:

Bränsleförbrukningen är ok, på landsväg har jag fått ner min mr2 på 0.61, i stadskörning är det över litern, men då är jag inte direkt snäll på gasen.

Ska man köpa en mr2 så ska man se till att årsmodellen stämmer! Sena 92or har lite extra lull lull, bilstein stötdämpare, längre bärarmar, större bromsar. Tidigare modellen (90-91) är känd för sin lömska väghållning och klena bromsar.

Jag tycker du ska åka och titta på bilen, när du väl satt dig i bilen kommer du förstå tjusningen att äga en mr2!

Här kan du se bilder på min mr2, endast enklare modifieringar gjorda!
<a href="http://www.garaget.org/?car=34675" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=34675</a>
Senast redigerad av Spec den 18 oktober 2007, 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Martin Leander - official Bärjon of HPC
Toyota MR2 -93
Borlänge[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
mrk
Bil: skyline
Namn: Kristian Ahlqvist

inget går upp mot att köra utan tak en sommar dag i sin fina del sol och sedan ba gasa på och höra v-techen sjunga hehhe
kristian ahlqvist
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

det kan man göra med en mr2 oxå till o med Halv tak ;)
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

MR2 = Tojta = Icke Honda = Köp Honda istället annars <a href="http://www.Tojtaklubben.se" target="_blank">http://www.Tojtaklubben.se</a>

Bara min åsikt :)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Tobbera

Schyssta inlägg! Jag har som sagt aldrig kört en MR2 så det ska bli spännande att se om man "fastnar". Känns den 100% så lär jag köpa den. Dock känns det som ett sämre val ur "förnuftighetssynpunkt" mot en Del Sol VTi som jag också är lite intresserad av. Del Solen har ju fler hästar per kg, verkar som reservdelsutbudet är bättre osv. Men blir jag såld på MR2'an så spelar det ingen roll.

@Magnus, Ejan, Spec: Hur har ni förresten det med reservdelar? Det är bara T.o.y.o.t.aorginal som gäller? Hittar nämligen inget på Mekonomen eller Micro.

@Magnus: Jag vill ha med skinninredning, annars hade jag lätt kommit och kollat på din.... =)
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
dvs

Dani skrev:MR2 = Tojta = Icke Honda = Köp Honda istället annars <a href="http://www.Tojtaklubben.se" target="_blank">http://www.Tojtaklubben.se</a>

Bara min åsikt :)
håller med :P
[i]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->073-7133458<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Stockholm<!--colorc--></span><!--/colorc-->-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Åkersberga<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Medlemsnummer 2032<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Type<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->04' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Hb<!--colorc--></span><!--/colorc--> [i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTi<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->92' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->-såld<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Ejan

Tobbera Mr2an är inget sämre val än en Delsol skulle jag vilja påstå..Ok att den är lite långsammare i acc men det är först på 3an och uppåt delsol VTi drar ifrån...troligen är också B16 motorn i solen trimvänligare men det är vad jag tror,,är inte så hemma på Tojtas motorer.,,,men sen köper man ju inte en Mr2 för att köra race med heller...är ju mer en kul kurvsmiskare som skall köras med taket av

du borde hitta vissa delar hos mekonomen osv iomd att MR2an har en Celica motor och säkert diverse andra delar från just celica...lättast är ju att surfa in på Tojta-klubben och fråga runt som Dani skrev
Senast redigerad av Ejan den 18 oktober 2007, 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
Elvis_EG2
Namn: Elvis

Tojta har inte VTEC :)
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Spec

Honda skrev:Tojta har inte VTEC :)

Sant. Men vi har T-VIS :whatever:

Tobbera: Jag har inte kommit till den punkt att jag lär köpa reservdelar. Enda jag köpt är oljefilter och ett hjullager :thumbup: Just motordelar lär inte alls va svårt då mr2an har samma motor som celica.

Del sol vti är kvickare när 3an kommer i, annars känns mr2an mycket sportigare på alla punkter. När det svänger så är Tojtan kvickast runt böjjarna.
Finns väl både för och nackdelar med skinninredning, den blir lätt sliten.. de kommer bli förbannat varmt på sommaren. Enda fördelarna är väl att det är lätt att hålla rent samt att det är snyggt.

Skulle du känna att du absolut måste ha mer pulver i motorn så finns det en kille på Tojtaklubben som sätter i en japan spec 245hp orginal motor samt vxlåda med diffspärr till en kostnad av 35000kr.

MR2 = Rondelldödare, kruvig landsväg, glidare, snygg, helt ok prestanda. KÖP

Del Sol = Tjejbil
MR2 = Manlig bil
Senast redigerad av Spec den 19 oktober 2007, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Martin Leander - official Bärjon of HPC
Toyota MR2 -93
henke
Kontakt:

Får väl ge mina åsikter också då :D

Min polare har en mr2 mk2 gen2 :snurrig: Dvs modellen med längre bärarmar, 175hästars motor och lite annat lull.
Skön bil som fan att åka och köra, men sitter lågt, fruktansvärt skön känsla i växelspaken, Motorljudet med öppet filter och större avgassystem är fruktansvärt gött då filtret sitter mer eller mindre precis bakom skallen på en :whatever:
Sen greppar den vägen fruktansvärt gott. Motorn på rätt ställe, tillika drivningen.

Gen1orna med 156hk´s motorn går ju att hitta rätt billiga nu för tiden.

DOCK!!
Det enda rätta är annars att köpa en mk1:a.. 900kilo sköna former.
Bild
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Tobbera

Det låter ju bara bättre och bättre. Ska förhoppningsvis iväg och kolla på en imorgon.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
magnus
HPC Medlem
Kontakt:

åka iväg och kolla, du kommer inte ångra dig...

Ang. trim: jag kör med TRD-system och öppet filter, och det låter något otroligt bra! speciellt med tanke på att motorhuven har luftningshål + insuget på sidan. sen ska man inte glömma att luftfiltret sitter ca 40cm bakom huvudet :D
Magnus Pettersson
mrk
Bil: skyline
Namn: Kristian Ahlqvist

NEEEEEEEEJ NEEEEEEEEJ köp del sol :thumbup:
kristian ahlqvist
Tobbera

Köpte MR2'an jag kollade på.

[attachment=28800:5255297840.jpg]

Jag har lite åsikter och frågor men de är nog lämpligare att ta på T.oyotaklubben.

MVH
Tobias
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Ejan

såg jäkligt fin ut ! :thumbup: trevligt köp...vad tycker du om den hittills då ??
Tobbera

Jag är lite kluven. Ena stunden känns den som en rikigt motorvägscruiser med tanke på den höga komforten. Andra stunden känns den som en busbil med mittmotor och RWD. Ska byta motorolja på den imorgon så man vågar gasa på lite, oljan är väldigt smutsig.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

Tobbera - den va riktigt snygg!
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
sk8micke
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson

ska fan ha en mr2 som nästa bil,har redan börjat små spara=) man blir ju helt såld bara på denna topic :thumbup: hade gärna haft en del sol fast dom e mycket dyrare enligt mig folk verkar tro dom e gjorda av guld.samt att dom e grymt fula orginal! :whatever:
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
Tobbera

Jag skulle nog vilja påstå att Del Sol är billigare. Jag hade fått två delsol (nästan) för vad jag gav för min MR2.

Bytade motoroljan idag, blev betydligt roligare! Nu vågar man varva och med varvet kommer effekten. Jag upplever dock en djävulsk ketchupeffekt. Händer i princip ingenting under 3000 rpm, men sen dundrar det till. Rullar jag sakta i tvåan (tomgång/1000 rpm)) och trycker gasen i botten så accar knappt bilen (sant!) men när den väl klättrat upp på 3000 rpm så drar den så (bak)hjulen spinner i kurvorna. Är detta normalt? Ska slänga på ett öppet luftfilter snart och kanske etanolkonvertera.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Spec

Riktigt fin mr2! Den är inte direkt pigg på låga varv, tycker min kommer igång vid ungefär 4tusen.

Köp ett öppet filter, du kommer inte vilja ställa undan bilen :thumbup: blir helt galet gött ljud!
Mekonomen säljer k&n kit för 1500.

Ta det lite lugnt om de är blött ute, bilen är hyffsat lömsk. Har fått ett antal ofrivilliga breställ i rondeller när de har regnat.
Toyota MR2 -93
Tobbera

Satt precis och kollade på öppna luftfilter. Frågan är var man ska koppla på det? PÅ CRX'en jag har jag kopplat det direkt till insuget/trottelen. Men på MR2'an verkar det finns lite luftmätare och annat jox hopkopplat med org luftfilterbox. Kan du lägga upp en bil på din installation?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

Du kan ju alltid testa att fråga på Toyotas forum.. ;)
SMacke #364
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Tror vi kan avsluta diskussionen om vad som skall monteras på vad så länge det inte rör Honda. Finns bättre plattformar för det än HPC:s forum.
Grattis till bilen Tobbera, din nya lekplats är numera http://www.toyotaklubben.se!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen

WORD!!!!
Honda ATS-06
Honda Civic -92
henke
Kontakt:

Grattis till Tåjåtan :whistling:

Jag vet att ämnet är gammalt och uttömt sedan 1895, men jag måste få säga att maken till märkestrogna (läs: hondanördar) har sällan skådats. Lite barnsligt är det trots allt, syftar på sista inlägget i form av "WORD!!!!!" som reaktion av gurun Scottes inlägg. Tyvärr så känns det som att hondaklubben blir mer och mer tonåringsforum.
En diskussion där olika märkens pro´s och con´s i jämförelse till Honda är inblandade är verkligen inte ens att tänka på. Lite tråkigt är det allt ;)

Jag har dock älskat båda mina Hondor :thumbup:
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Tobbera

Shit, snacka om mindervärdeskomplex på detta forum. Så fort en konkurrerade biltillverkare nämns så är det locket på. Minns en tråd där Honda kritiserades i förhållande till Bämwä, den låstes om jag inte minns fel "för Hondakritik hör inte hemma på ett hondaforum" :huh:
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Krister

Hur får ni detta till märkeskritik... tråden börjar handla om vilket insug som skall monteras var på bilen, finns säkerligen klart bättre svar att få på ett Tojtaforum än att snacka sånt här. Så jag håller helt klart med Scotte i att du har en annan lekplats för sådana frågor.

Sen är det inte klubbens fel att det är så gojs att vara här att tidigare medlemmar som köper annat märke ändå hänger kvar, men då får ni väl ha i åtanke att detta är och förblir ett hondaforum.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Skriv svar