Bullernivå

ENBART för motorrelaterade topics
superyll
Wannabe
Wannabe

2 november 2007, 21:33

Jaa här är jag arg som fan igen..
fattar fan inget..

För några månader fick jag en flygande inspektion av polisen på mitt avgassytem..
Snut Jä*** tycket dte lätt för mycket uttan några instrumet alls...Men vad ska man göra dem är ju grisar...
Så idag hade jag tid på bilprovenigen..
Och fick en kille som kallar sig själv för Bilprovnigenör...
Jag trodde de skulle göra en DB mäting för att få se om dte överstiger..

DÅ hade han dragit utt några papper.. På dem stog det typ att bilen inte får låte mer änn orginal...
Och klart den gör det för dte är ju mennigen med att jag Byter avgas...
Så han satte sig i min bil gasade några gg öppnade dörren gasade igen och sa till mig att han inet kunde godkänna den...
asså jag fattar inte.. min bil låter inte mer änn vissa andras bilar här på forumet som jag har mött på banträffar...
Någon som har något tips.. hur ska jag sköta dte här har bokat en ny tid på måndag i en annan stad.
Fick hörra att halmstad skulle vara en av dem jävligaste ställen i sverige när dte gäller bilprovnigen...

Är tacksam för alla tips...

Ps jag har ett Powersprint sysstem Gruop N
köpte det av Niklas Lillja här på forumet. Han sa att dte skulle klara sig för att köra på vägar...
Yll Ramadani
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Namn: Elvis

2 november 2007, 21:37

insatsen får du väl sätta in, de gjorde jag idag.. o odm klaga ej
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

2 november 2007, 21:44

Iom att bilen är helbilsgodkänd får du egentligen inte byta till något annat avgassytem alls.
I princip får du inte ens byta växelknopp...

Bara slänga på orginalavgaset och in o besiktiga och sen byta igen isåfall.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
ei9440
Användare
Användare
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

2 november 2007, 22:02

När du byter avgassystem till ett japsavgas är det ju en medveten handling som du vet leder till att det låter mera än det egentligen får göra...inget att hänga läpp över, hoppas på bättre lycka vid nästa besiktning
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Racetec
Användare
Användare
Kontakt:

2 november 2007, 22:04

tar väl max en halvtimme att slänga på org avgas, om inte muttrarna har rostat fast helt vill säga :whistling:
Honda Civic Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> -05 <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[Cosmic Grey Pearl]<!--colorc--></span><!--/colorc--> SS:1.34.47
SPEEDFREAK
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->INJEN | Invidia | H&R | Endless | Sparco | Motul | Goodridge<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Powered by <a href="http://www.streetpower.se" target="_blank">Streetpower.se</a>
superyll
Wannabe
Wannabe

2 november 2007, 22:07

Honda skrev:insatsen får du väl sätta in, de gjorde jag idag.. o odm klaga ej

jag har inget hål där bak som gör att jag kan stoppa in en sån skit..
har hört att man ska ha två små hål där man sätter den...

plus jag tror dett är ett hemma bygge av niklas lillja...
men köpte dte i god troo av han...

aja hoppas dte går bätter på måndag annars så får jag sätta tillbak det gammla och byta igen sen..
Yll Ramadani
zozo
Wannabe
Wannabe

2 november 2007, 22:09

:D hihi
synd mannen du måste ha kraftigt med otur
vill de jävlas så är det inget man kan göra
gör som de säger och sen byt till världens värsta avgassytem och kör förbi bilprovningen i 200 blås :wohow:
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
christer_carlsson
Användare
Användare
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

2 november 2007, 22:13

Det är surt, men de har rätt till detta..

Funderade själv på detta avgas, ser helt ok ut men det saknar ju mellandämpare. Slutdämparen ser dock stor ut, om jag vore du så skulle jag svetsa dit en ny mellandämpare. Borde göra susen.

Har du jämfört bullret med något annat system på ctr?
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
superyll
Wannabe
Wannabe

2 november 2007, 22:23

jag har bara gämför typ med Istvan's och Racetec och min låter inte mer änn deras absolut inte...

och visst dte är inte jobbigt och ta bort dte nya lägga på orginalet men jag har ingen möjlighet till lift...då blir dte lite jobbigare...
aja får se vad som händer på måndag...den ska ju änndå ställas av snart...
eller när börjar ni ställ av bilarna ni som gör det....?
Yll Ramadani
Mattias
Användare
Användare
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Kontakt:

3 november 2007, 11:28

Jag fick en muntlig tillsägelse på min bil förra veckan vid besiktning, orginalavgas med en simonsburk längst bak. (1.4i Civic) :)

Så vill dem jklas så gör dem det.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
henke
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

3 november 2007, 11:32

När jag besiktigade min CRX så sa besiktningsgubben att det hade kommit lite nyare hårdare riktlinjer angående bullernivåer etc.
Antar att detta: <a href="http://www.vv.se/filer/41241/ny_tumregel.pdf" target="_blank">http://www.vv.se/filer/41241/ny_tumregel.pdf</a> är lite av anledningen.
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Användarvisningsbild
luckan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: Daniel Lukjanovic

3 november 2007, 11:33

yll

besiktningsmännen här i hstad e helt sjuka i huwet, åk ner till ängelholm så går det förhoppningsvis bättre...

mvh,
dalibor
Wannabe
Wannabe
Bil: Del sol vti civic vti
Namn: Dalibor Brajkovic

3 november 2007, 12:00

sjukt

min bil är reggad med system (import)
samt har jag fått 16" i regbeviset
Kör
volvo s40 t5 -06
honda del sol vti -93

Gamla bilar
honda civic vti eg9 -92
volvo 850s -95 såld
seat ibiza cupra gti -98 såld
civic lsi -92 såld
civic esi -94 såld
bmw 325 e30 -89 såld
audi 80 1.8s -88 såld

Dalibor Brajkovic
Gladen
Användare
Användare

3 november 2007, 12:16

Jag behöver bara sätta på katten när jag ska bes så går den igenom med 2" simons med en dämpare+japs. :)
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
VMT
Lärd
Lärd
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Kontakt:

3 november 2007, 12:25

luckan skrev:yll

besiktningsmännen här i hstad e helt sjuka i huwet, åk ner till ängelholm så går det förhoppningsvis bättre...

mvh,

Nästan alla besiktningsmännen i Ängelholm gillar snygg sport bilar :thumbup: . Förra året bes jag min Del Sol med OBX avgassystem och sa de inget om bullernivå (jag tycker den låter som fan). Gubben kollade lite runtom sen kallar han sina kollega kom och titta på en snygg bil :P och en annan gång hjälpte jag min kompis som bes Martin_P's gamla Del Sol ochså. De liksom bara titta på utsidan och glömde inte kolla att motor som satt i är en B16 ist för D16 :biglaugh2:
Civic EG6 B18/s80@inside + JRSC
CR-V Elegance Automat 07
Civic EJ9 97
Civic EK3 96

MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
superyll
Wannabe
Wannabe

3 november 2007, 12:47

jag har hört att engelholm ska vara skit bra .. men ska änndå byta olja på min bil på måndga i falkenberg på måndag så provar där och funkar det inte får jag nog prova ängelholm...

och jag vet att besiktingsmännen i hstd är sjuka fick hörra dte från många håll...
Yll Ramadani
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

3 november 2007, 12:57

Det är väl ditt eget fel att det inte går igenom. Bilen är helbilsgodkänd så det är ju inte så konstigt att dom klagar på buller.
Stefan Karlsson
superyll
Wannabe
Wannabe

3 november 2007, 13:01

stiivN skrev:Det är väl ditt eget fel att det inte går igenom. Bilen är helbilsgodkänd så det är ju inte så konstigt att dom klagar på buller.

så vadå du menar att jag borde boka tid för en hel beskting eller.. fattar inte...för agassytemet låte ju inet mer änn någon annan som har sportsystem här på forumet...
Yll Ramadani
Krister
Användare
Användare

3 november 2007, 13:13

Superyll: Slåta gråta och inse att det låter för mycket... och ja, även om alla andra på forumet har det så betyder det inte att det är rätt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

3 november 2007, 13:29

för en gångs skull håller jag med krister..

du har medvetet höjt avgasljudet villket ud inte får.
hur svårt kan de vara `?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

3 november 2007, 16:46

superyll skrev:<!--quoteo(post=444323:date=3 Nov 2007, 12:57:38:name=stiivN)--><div class='quotetop'>CITERA(stiivN 4 3 Nov 2007, 12:57:38) [snapback]444323[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Det är väl ditt eget fel att det inte går igenom. Bilen är helbilsgodkänd så det är ju inte så konstigt att dom klagar på buller.

så vadå du menar att jag borde boka tid för en hel beskting eller.. fattar inte...för agassytemet låte ju inet mer änn någon annan som har sportsystem här på forumet...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du har en bil som är helbilsgodkänd. Du får inte modifiera den med andra saker mer än originaldelarna. Dvs, du får inte byta avgassystem till ett sportigare, fjädring till sportigare, öppet luftfilter , ja listan kan bli lång.

Det är lite olika ifrån person till person på SBP när dom gör besiktingen. Antingen är dom stenhårda, har en dålig dag och följer varje punkt av regler och ger dig 2or på allt som inte fanns på bilen när den lämnade generalagenten i Sverige. Eller så är dom schysta och låter dig gå igenom.

Tycker inte du ska blanda in Niklas Lilja i detta som har sålt ett bra system till dig. Det är ju inte hans fel att det inte finns insatsdel för just det systemet ifrån början, samt att det låter högre än va SBP tillåter.

Det är bara bita i det sura äpplet, byt tillbaks till original och besikta med det. Sen kan du ju alltid byta tillbaks. Men det finns ju alltid en risk för polisen säger nej. Och ja, dom har blivit hårdare med bullren och det är bara bra anser jag. Trött på alla jävla skrotbilar med japsedämpare som brummar rundor på kvällarna. Nu va det inget menad åt din bil, men vissa bilar låter som dom gör 200 när bilen gör 50.
Stefan Karlsson
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis

3 november 2007, 17:08

Det där är ju olika från besiktningsnisse till besiktningsnisse.Fick själv nedslag på det första gången jag besikta i sommras,besikta sedan på en annan station och där brydde som sig inte alls om det.
Honda Civic EK4 -00

N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
hondapower
Gillar Honda!
Gillar Honda!

3 november 2007, 17:50

Väldigt olika bedömmningar från bes gubbe till bes gubbe.(oavsett ingengör eller tekniker).
Men lagen säger 74Db som MAX buller nivå på din bil.(lite osäker,kan va nån Db + lr - också).
Men tråkigt nog så är det nog bara att antingen åka och kräva att dom SKALL göra en mätning med instrument och du håller tummarna
stenhårt på att det inte går över Db gränsen.
Alt plocka på org sys istället och bita i det sura äpplet.

Men som nämnt så är väl din bil Helbilsgodtjänd och då får man i princip inte byta nått som går utan för tillverkarens "reggning/typning" i sverige
vad gäller delar osv.
superyll
Wannabe
Wannabe

3 november 2007, 21:07

nu menar jag inget illa om Niklas Lillja ..
jag är så kärr i mitt avgasystem och byter inte det...

men men får komma på någon lösning
får se vad som händer på bes i falkenberg någon som vet hur dem är där frästen...??
annrs får jag nog åka ner till ängelholm...

mvh yll
Yll Ramadani
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

3 november 2007, 21:19

gör en egen insats! så slipper du byta system vid varje besikning.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
christer_carlsson
Användare
Användare
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

4 november 2007, 00:12

Hur gick det till egentligen, stod de efter kanten och vinkade in? Låg du i cruisingfart?
Är det polisen som tvingat dig göra en besiktning eller var det den årliga? Isåfall kanske det står i protokollet och besiktningsmannen måste kolla ljudet extra noga...

Men följ mitt råd vetja, svetsa dit en mellandämpare. En insats funkar som en tillfällig lösning, jag gillar dem egentligen inte. Är ganska säker på att originalslutburken flödar bättre än ett föllflödes med insats. Ingen verkar ha lyckats få tyst på en k20 utan mellandämpare! Tror ditt system skulle må riktigt bra av det.

Först skulle jag dock montera originalgrejerna och besiktiga i lugn och ro.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
hondapower
Gillar Honda!
Gillar Honda!

4 november 2007, 03:04

Skulle tippa på att det är frågan om att han har fått en sk flygande.
Iom att han skall infinna sig hos SBP och bes om bilen för enbart ljudnivån på avgasys.
superyll
Wannabe
Wannabe

4 november 2007, 11:11

jag blev stoppad av polisne körde för fort.. och i samma veva tyckte han att det lät för mycket fick en flygande inspetion..
på lappen jag fick från dem står dte att bullernivå för hög typ...
nu ska jag ju vara helt ärliga här..
han trodde att det var mitt avgas som lätt. men det var luftfiltret som lät för just då log jag i v-techen.. ni fattar..
snuten satte sig i bilen och gasade själv.. blev skit arg för att han inte fick fram det ljudet som var när jag körde...hahah

oki så ni säger att jag ska svettsa ditt en dämpare till...
hur mycket sänker det ljudet..
hur mycket tar dte ner effekten om ni förstår hur jag menar...
Yll Ramadani
Dennies
Användare
Användare
Namn: Dennis Gullberg

4 november 2007, 11:36

det är samma i helsingborg, dem blir alltid lika imponerade när man kommer in med en fräsh onda. Besiktigade min förra del sol 3 ggr utan en enda anmärkning på något, bruden delsol 2 ggr samma sak där samt min civicar.
Samtliga med obx system filter och annat.
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Dalle
Användare
Användare

4 november 2007, 18:26

Markaryd likadant, kommer det in en häftig bil så släpps det mesta igenom. 740 raggarna har det lite kämpigare HAHA!
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>

--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>

<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>

</span>[/b]
Skriv svar