Har ni också en biltokig farsa...

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Fy fan va coolt...

Hittade lite bilder på webben på farsan bilar och info om hans prestationer...

Här ligger man i lä ;)

<a href="http://race68.com/flodman.htm" target="_blank">http://race68.com/flodman.htm</a>

<a href="http://race68.com/riverman.htm" target="_blank">http://race68.com/riverman.htm</a>

så här såg min omgivning ut fram till -84 då farsan la av med racingen.

[attachment=29753:flodman_lars.jpg]
[attachment=29754:flodman13_pinto.jpg]

Är det någon mer på detta forum som hade dagis som hette Pomona Raceway, Santa Pod, Mantorp Park m.m.

Mvh / Richard (Flodman) Hammerin
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Krister

Njae, kan jag inte påstå... farsan spelade bandy.

Men morsan däremot, hon har slitit med mig på diverse motorevenemang och lärde mig bredsladda när jag var 12 på parkeringen till en golfklubb i Vallentuna. Det hela kommer från Morfar som hade bilaffär och kört Svenska Rallyt några ggr. Vi sägs ha motorolja i blodet på mors sida av släkten... :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
boltis
Kontakt:

Santa Pod och Mantorp Park ja. Ljuva minnen;) Farsan var mekaniker då det begav sig. Har nån fin bild och så där hemma. Pro Stock tror jag dom körde.

Några av grabbarna i hans "gamla gäng" jobbar med Micke Malmgren nu tror jag. Får höra lite mer ingående med honom sen! Ska försöka rota fram någon bild oxå. För er som har grymt minne så körde dom bl.a. en grön/vit bil där det stog PPM med gröna bokstäver på hela sidorna.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
HansG

Inte för att det har tävlats på något vis, men en bilintresserad farsa har jag alltid haft. Dock hade han länge en fetisch för franska bilar, Simca, Peugeot och framförallt Citroën. Kulmen var väl när han köpte sej en Citroën SM i 50-års present till sej själv..... Ujujuj, det var inte alltid ett glädjeämne, den presenten... Men visst var det en spännande bil, en fransk bil med italiensk (Maserati) motor :snurrig: vojnevojne
En läckande slang till en oljekylare kostade en rasad sådan helaluminium Maserati-snurra, som fick nybeställas från La Italia, kom i en vacker trälåda med massa sågspån inuti och Maserati-treuddar som brännmärken på utsidan. Läckert men dyrt.... :crybaby: I samma veva byttes oljan i växellådan minns jag o då trillade det ut några taggar från ett kugghjul....
En annan gång hade länkaget till de tre dubbla Weber-förknasarna hoppat ur så de inte längre jobbade i synk, jävlar vilka eldsflammor det sköt upp ur trattarna :shock1: Nåväl den såldes innan mer saker hände. Sen var det lugnt ett tag.

[attachment=29755:Citroen_sm_1974.jpg] [attachment=29756:about_image005.jpg] [attachment=29757:43059_412265.jpg]

[attachment=29758:histoire_sm_int.jpg] [attachment=29759:histoire_sm_tdb.jpg]

Nästa objekt blev en Miata som efter ett år försågs med turbo, betydligt driftsäkrare. Gick igenom besiktningen 3 gånger utan att de upptäckte det. Sen sket det sej, men efter många år är den nu reggad med turbon i regbeviset. :thumbup: Enda i Sverige?? Farsan är en bit över 70, gissar att han är den enda i den åldern som kör en Miata Turbo iaf :boxing: Utöver den kör han en Lexus IS200, vinterbilen..... (70-års present till sej själv)

Så visst har några timmar i garaget smittat av sej på mej. Jag är dock totalt anti allt vad franska bilar heter!! (Italienska kan ev. gå an...)

En kul grej är att farsan jobbade som tandläkare, hans patienter skulle ha vetat vilka oljiga och skitiga bildelar hans händer pillade med på helgerna. Eller inte.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

både morsan och farsan är bilintresserade, men bara engelska bilar, diverse hundkojor, en mg, en riley och en rover är jag uppvuxen med.. inget rejsande dock.. orginalskick har varit grejjen..
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
pr0ny
Namn: Ronny P

Farsan va raggare, räknas de ? :D
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Gladen

Tja, min Pappa var utbildad bilmekaniker och hade intresse men inget han direkt pysslade med. Men min morbror har hållt på med bilar så länge jag kan minnas. :)

När jag var liten, väldigt liten, så smet jag ifrån mamma på OKQ8 och lyckades få upp korken på en Bil Vax flaska och fick i mig några klunkar. Kanske därför jag har fått mitt intresse. :D
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Gladen skrev:När jag var liten, väldigt liten, så smet jag ifrån mamma på OKQ8 och lyckades få upp korken på en Bil Vax flaska och fick i mig några klunkar. Kanske därför jag har fått mitt intresse. :D
:P
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Jo farsan har alltid bytt bil väldigt ofta, köpt nått snyggat till och sålt vidare.

Nu har han lagt ner det och kör en Peugeot disel.....

Men i släkten är bil intresset stort på farsans sida, morbror och kusin som hjälper mig mycket
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
StefanSOD
Kontakt:

Jorå, farsan har hållt på med Rally, racing, motorcross, rallycross och roadracing.
Han har bla mekat åt Ronnie Peterson när Ronnie var gästförare i en rallycross tävling.
Så man kan ju säga att det ligger i blodet.

Körde mycket potenta bilar i rally också... :thumbup:

[attachment=29762:DSC02720.JPG]
[attachment=29763:DSC02721.JPG]
[attachment=29764:DSC02722.JPG]
[attachment=29765:DSC02723.JPG]
[attachment=29766:DSC02724.JPG]
Senast redigerad av StefanSOD den 25 januari 2008, 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Jimmy
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

hehe blir bra det där stefan när pappa lennart ska sätta fingrarna på old school bygget, rabbla upp lite info om rally civicen , jag tycker iaf den e frän =)
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

farsan älska cyklar....
vi skruvade i köket hemma i lägenheten, så tror själva "mekandet" kommit
därifrån. körandet har man väll växt in i (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Åberg
Namn: Mikael Åberg
Kontakt:

Jag är den första och hittills enda i hela släkten som är bilintresserad typ :/

Men om 10-20 år så ska jag visa mina ungar (om jag skaffar några) denna tråden så dom får uppa den :P
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
azathoth

Nix den ende med bilintresse i min släkt är min storebror, åkte mkt trimmade Amazoner, PVs och annat när jag var liten =)
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04

Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Farfar: Körde mycket rally ute i skogarna

Morfar: Tävlade inte, men har varit bilhandlare i många år. Som jag själv blivit nu :)

Farbror: Tävlar med Porsche bilar, Saab Sonett mfl i Roadsport

Pappa: Vann Roadsport A några gånger med sin Lotus Caterham Super Seven som han själv köpte i England när vi bodde där. Brittish raving green och allt :)

Hans första "sportbil" köpte han när han var 20 år gammal, en röd MGB. Som han fick av sin mormor efter hans Volvo PV blivit stulen :(
Efter MGn köpte han en Lotus Elan +2 gul, och efter den Caterhamen.

Den Lotusen har man många minnen av, blev mer eller mindre uppväxt på tävlingsbanorna, Knutstorp har jag varit på otaliga gånger. Sturup, mantorp mfl.

Så att man skulle hålla på med bilar är givet, fast pappa omkom i cancer när jag var 8 år gammal.. Men det hindrar mig inte att gå i hans fotspår :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Fick det nedärvt rakt från farsan. Han trimmade Lotus Cortina och höll på fram till jag föddes, sedan tvärdog mekandet och familjebil skaffades. Han har dock alltid varit bilintresserad och jag har alltid blivit tilldelad bilbana, radiostyrt, och moped som en början. Som tur är har man omvänt hela familjen till att köra det rätta märket, och även återupptagit bilintresset på allvar.
I Scottefamiljen finns det följande Honda: CRV -05, Civic -06, S2k -01, SambaSol -92, Civic B18 -92, Accord Aerodeck -94. Jag är evigt tacksam att jag har haft full förstålelse för mitt djupa bilintresse och också haft stort stöd av speciellt farsan, att fixa till bilen har smittat av sig på resten av familjen då nästan alla bilarna är tillfixade på ett eller annat vis.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar