Hur tuffa är ni på banan?

ENBART för motorrelaterade topics
wiklund2000
Wannabe
Wannabe

7 mars 2008, 20:27

Är en nybliven ägare av en honda S2000 -06 (drömbil sedan 1999) och gick med i Klubben för få chansen att åka bana. Har även lurat polaren att köpa en helt ny accord type S. Dock blir man lite nervös då alla verkar vara vältränmade banåkare på forumet. Finns det platts för glada amatörer på banträff eller är det 100% race?

/ Snabbare än tanten
[b]Fredrik Viklund[/b]
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!

7 mars 2008, 20:32

skulle vilja säga fastän fler o fler blir varmare i kläderna vad gäller bana så är det endast en liten klick riktiga banrävar av alla dem på banorna, men vi har ju både rutinerade o orutinerade pass på träffarna, man kör i sin egen takt helt enkelt o håller undan om man är långsammare, väldigt få tillbud under de åren jag varit med i klubben

men klart ger man sig ut på banan o nåt händer så är man till råttorna vad gäller bilen om de händer nåt

ps:
vi har inga tävlingar (förutom ss) de är förarutveckling, Välkommen!
Andy63
Wannabe
Wannabe
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Kontakt:

7 mars 2008, 20:46

Om man är en snabb förare med långsam bil, vilka kör man med då??
André Fossto
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!

7 mars 2008, 20:51

rutinerade eller orutinerade har inget o göra med vilken bil du kör, utan de handlar om din förmåga att ratta skiten på bana o din vana att kör på bana, fina exempel på detta är när robban o cetv på forumet stekte porche gt3 på knutan med sina 90 talare, det är rutinerat, man kan utrycka de enkelt genom att säga att det går fort med vana förare i rutinerat o lite mindre fort i orutinerade med orutinerade förare
wiklund2000
Wannabe
Wannabe

7 mars 2008, 21:13

Men det är OK att dycka upp utan vana och lita på att man får hjälp och en klapp på axeln?
[b]Fredrik Viklund[/b]
Användarvisningsbild
Jimmy
Proffs
Proffs
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Kontakt:

7 mars 2008, 22:05

japp helt klart,

ett tips
känner du dig jätte osäker, vänta nåntimme det börjar lugna ner sig lite

Mvh Jimmy
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

7 mars 2008, 22:51

På banan har jag inte sett någon som uppträtt tufft, alla är snälla och håller avstånd och kör vackert.

Är du osäker så kan du:
*Dagen börjar med följevarv runt banan
*Lugna timmen (eller halvtimmen) inga som helst omkörningar är tillåtna.
*orutinerat pass

Efter det kommer du känna dig mycket tryggare och ha ett jättestort leénde på läpparna :hpcrock:
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 7 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Krister
Användare
Användare

7 mars 2008, 23:11

Hellre åker jag med de erfarna än de oerfarna... de erfarna räknar med att du kör som en kratta... de oerfarna har ingen aning om att du ens är med på banan.

Lite krasst sett men bättre att räkna med att det är så det ser ut.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

7 mars 2008, 23:48

Koffe, SS är ingen tävling heller, utan också förarutveckling, sen att vi jämnför varandras tider för skojs skull är en annan sak!

Andy, det koffe säger stämmer, dock så finns det la vissa undantag där med, åker man en 1,4a med 60hk så är man väldigt mkt i vägen ändå, fast
man är en bra förare, tyvärr, då ser jag hellre att de personerna åker med de oerfarna..

Krister, nu överdriver du väldigt, är man oerfaren, så ska man köra med de oerfarna, för det kan sluta olyckligt om man är i vägen för de erfarna.
De tror att personen sätt att man kommer för att köra om i yttern i kurvan, men personen är så upptagen av sin egna körning att han ser bara rakt fram,
så helt plötsligt så tar han ut svängen jätte mkt, och hoppsan så hände en krock. För der erfarna räknar inte med att man kör som en kratta.
Snarare tvärtom, de räknar oftast att du är erfaren och har bra sikt runtomkring dig själv, så snälla förvirra inte nya människor!

MVH
http://www.fotoi.se
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

8 mars 2008, 11:06

i min värld så har hpcs banträffar i stort varit fria fårn olykor helt, visst lite otur här och där, men att de smäller mellan 2 bilar har iaf inte jag hört talas om.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

8 mars 2008, 14:10

Det har ALDRIG hänt, det som har hänt är att folk har kört av pga antingen förare som överskattar sin förmåga eller att det har uppstått något problem med bilen.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Martin_M
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Martin Mogren

8 mars 2008, 14:25

Superstage är en tävling, sen att det är hopp och lek i samtalen är väl en annan sak. Men när jag införde "SS" till HPC så var det uttänkt som en ren tävling mellan bilar. Sen kanske "ni" fört vidare SuperStage till en annan gren. det vet inte jag eller sett. Så rätta mig gärna om hur det är nu för tiden.

Och bilar har vält på emmaboda flygplats när de kört SuperStage
Senast redigerad av 1 Martin_M, redigerad totalt 8 gånger.
Bil:
Honda Jazz 1.4i -09

Tidigare hondor:
Honda Civic 1200 -78 (2st)
Honda Jazz 1.4i -05
Honda Integra Type-R DC5 -02
Honda Del Sol Si -93
Honda Accord Type-R -00
Honda Civic 1.4is -99
Honda Civic 1,6 Si -90
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

8 mars 2008, 14:29

Mjo fast nu va la de mest den riktiga bankörningen jag iaf tänkte på, de flesta vet ju att bilarna oftast är oförsäkrade på banan, jag som privatperson har inte råd att smacka rakt in i s2k bara för att jag bromsar senare än han =) så min åsikt är att verkligen de flesta kör med insidan av skallen, sen så har man ju banrävarna, dom vågar ju givet hålla sig närmare varann.

Så fredrik, vågar du släppa ut din ögonsten på våra banträffar? ja är mitt svar =) (sen finns ju risken där självklart, men den är så liten så jag ser den som whatever.)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
StefanSOD
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

8 mars 2008, 14:36

Kör man för sakta får man box i baken... :boxing:

(OBS ironi) :D
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Krister
Användare
Användare

9 mars 2008, 01:42

Istvan: Du har rätt, men det jag ville få fram är att hellre köra med folk som kör på bana ibland (som de som kommer på HPC´s banträffar) än med någon annan. Men inte menat att en totalt oerfaren skall ut och pröva lyckan på banan med de erfarna, såg nu att det är så mitt tidigare inlägg tolkas men det var inte så jag menade.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

9 mars 2008, 10:56

Salus ansvar täcker även på banan om du vill köra försäkrat.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

9 mars 2008, 11:05

Superstage är INTE en tävling, vet inte ens om styrelsen någon gång sett det som en tävling.
Vi får inte bedriva några tävlinga inom våran klubb, varken på Bana eller SS, utan det är förarutveckling, för den riktiga boven du tävlar mot är ju dig själv.

Och jag gillar inte heller att folk går ut med att det är en tävling, visst, vi får tider på det, och alla jämnför ju för skojs skull med varandra.
Det är just sånt här som skrämmer bort nytt folk med, de läser här, och vågar inte komma bland alla veteraner som kör skit bra tider, de tycker det
är pinsamt om de kör dåliga tider, men det skall de absolut inte tycka. Sen har många gällande förs. på bana/SS, försäkringsbolag har med internet,
de jobbar säkert folk som är med i Hondaklubben där, skulle någon, i värsta fall volta på SS, som de gjorts, och förs.bolagen läser här att vi tävlar,
så kan ni säga adjö till pengar från dem till bilen iaf!

Jag tävlar bara mot mig själv iaf, och för varje säsong så utgår jag från att jag ska förbättra MIN egna tid = Förarutveckling!
Jontis
Påläst
Påläst
Namn: JonasSundgren

9 mars 2008, 12:06

Istvan skrev:åker man en 1,4a med 60hk så är man väldigt mkt i vägen ändå, fast
man är en bra förare, tyvärr, då ser jag hellre att de personerna åker med de oerfarna..
En erfaren kille i en långsam bil är inte ivägen. Han använder speglarna, ser när det dyker upp
någon bakom och väljer ett, för den passerande, gynsamt spår samtidigt som han signalerar vad han gör.

Kan det bli en smidigare och snabbare om körning där du inte behöver slå av eller vara osäker på om killen framför sett dig?
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Jontis
Påläst
Påläst
Namn: JonasSundgren

9 mars 2008, 12:15

Som svar på första inlägget:

Kom å kolla 1 maj.
Kolla hur det går till, se och lyssna på hur kul vi har.
Du kommer att märka hur lättsamt det är.
Jag ser våra bandagar som höjdpunkterna på året.

När du insupit atmosfären kommer du vara glad att du tog med hjälm och handskar...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

9 mars 2008, 15:12

Istvan skrev:Superstage är INTE en tävling, vet inte ens om styrelsen någon gång sett det som en tävling.
Vi får inte bedriva några tävlinga inom våran klubb, varken på Bana eller SS, utan det är förarutveckling, för den riktiga boven du tävlar mot är ju dig själv.

Och jag gillar inte heller att folk går ut med att det är en tävling, visst, vi får tider på det, och alla jämnför ju för skojs skull med varandra.
Det är just sånt här som skrämmer bort nytt folk med, de läser här, och vågar inte komma bland alla veteraner som kör skit bra tider, de tycker det
är pinsamt om de kör dåliga tider, men det skall de absolut inte tycka. Sen har många gällande förs. på bana/SS, försäkringsbolag har med internet,
de jobbar säkert folk som är med i Hondaklubben där, skulle någon, i värsta fall volta på SS, som de gjorts, och förs.bolagen läser här att vi tävlar,
så kan ni säga adjö till pengar från dem till bilen iaf!

Jag tävlar bara mot mig själv iaf, och för varje säsong så utgår jag från att jag ska förbättra MIN egna tid = Förarutveckling!
om du nu inte bryr dig om vad andra kört o inte vill ha bättre tid än någon annan,
varför stoltserar du om din tid i signaturen då ?
Senast redigerad av 1 LinusE, redigerad totalt 9 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
\/ision
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
Namn: Calle Berletin

9 mars 2008, 17:07

Word Linus :thumbup:

ss är en l kamp mot sig själv och klockan och en ständig plåga som gör att man aldrig tappa suget på att förbättre sig själv och bilen.

Enligt mej den roligatse platsen att köra honda på.
Senast redigerad av 1 \/ision, redigerad totalt 9 gånger.
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02

SuperStage 1.28

Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

9 mars 2008, 18:31

Den egentliga skillnaden mellan orutinerat och rutinerat är inte hur fort man kör utan hur mycket ban erfarenhet man har, Om man har bra koll på banan med spårval, har bra koll på bilen och alla speglar och kan åka omkring utan att vara iväg för andra och kan hålla sitt spår när man blir omkörd utan att något blir riskabelt så tycker jag man hör hemma i det rutinerade passet. I det orutinerade är omkörningar oftast lite snällare och sker när man vet att bilen framför uppfattat att man kommer fort bakifrån eller så försöker man klämma på rakan. I det rutinerade passet flyter körningen som vissa sagt. Kommer man på fart så får man spåret eller så vet man att bilen framför håller sitt spår utan att vingla omkring.

Det är bara ut med dom orutinerade och håll koll på bilen, däck, speglar, bromsar och främst dej själv så ska du se att du får en riktigt bra dag.

Välkommen till Sveriges trevligaste Hondaklubb också.

Mvh/ Johan
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

9 mars 2008, 19:47

Linus, jag kan väl vara stolt över min tid fastän jag inte "tävlat" om den?
Nästa år jag kör är mitt enda mål att komma ner i en 1.25 tid, helst under, mitt mål är inte, "Jag ska vara snabbare än han å han, ska bli snabbast i klubben"

Jag försöker bara utveckla min bil & min körförmåga! Sen visst är det skoj att jämnföra tider, men det är fortfarande ingen tävling!

MVH
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 2 times
Kontakt:

9 mars 2008, 20:04

Förrutom det mest uppenbara med kontakt bilarna mellan, hur skiljer sig tävling mot andra och mot sig själv?
Moroten att pressas till att köra snabbare och snabbare finns ju där oavsett och gör att man kanske går ett steg för långt i jakten på en bättre tid. Så det är lite dubbelmoral i mina ögon att säga att man inte tävlar men ändå tar tid och jämför med sig själv (och andra såklart...).
Men förstår givetvis att man i ledningen inte kan säga att det är tävling. För hur skoj är det egentligen att köra bana, slalom eller andra händelser utan att veta vad man går för :)

"En tävling är en särskilt anordnad tillställning där flera personer eller lag mäter sina färdigheter på något område för att kunna rangordna deltagarna efter vilka som är bäst, näst bäst, o.s.v." - Den otroligt tillförlitliga källan Wikipedia
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

9 mars 2008, 20:30

Fattar inte varför alla ska "käfta" emot? Vi i styrelsen kaller detta för förarutveckling!
Om man ska tänka så, så är fan allt en tävling, förarutveckling i vilken form som helst på bana kan man ju se som tävling i så fall.
För man försöker alltid pressa sig själv & bilen till att åka snabbare, med eller utan tid, och är det dessutom folk på banan då så är det ännu farligare!

Vi gör detta bara för era egna skull, men visst vill ni fortsätta säga emot på öppet forum, och det någon dag kanske råkar hända en olycka på SS,
och försäkringsbolagen läst detta, så kan ni ju glömma någon ersättning. Detta är bara för erat eget bästa, men vill ni så kan vi kalla allt för tävling!
Senast redigerad av 1 Istvan, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Kontakt:

9 mars 2008, 20:42

Är det 100% säkert att försäkringsbolagen inte tolkar det som tävling ändå om tid tas officiellt, oavsett om det kallas förarutveckling eller tävling?

Om man vill tolka det som käft eller inte hör nog främst hemma hos betraktarens egna sinnesstämning. Jag är bara nyfiken :)
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

9 mars 2008, 20:49

På det här viset om vi i styrelsen är överrens om hur det är, och säger våra mål & ambitioner med körningarna till försäkringsbolaget så är ju
chansen 100000ggr större att få någon ersättning överhuvudtaget. Skulle det nu mot förmodan råka hända något, vilket vi verkligen inte hoppas, så
kan vi i styrelsen/ledningen hjälpa ifall försäkringen skulle strula. Men ni måste före se till ifall det ens gäller vid förarutveckling, för det gör det inte hos alla.

Jag menar inte att du "käftar". Mest ett ordspråk typ ;)

MVH
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 mars 2008, 21:41

Nu måste jag säga mitt om detta.

Varken våra bankörningar eller våra SS körningar räknas som tävling. Även fast det tas tid på SS. Vad erat försäkringsbolag säger om dom båda tillfällena får ni ta reda på själva.

Vad varje enskilld förare tänker kan vi, ifrån Styrelsen i HPC, inte kontrollera. Vill man vara snabbare än någon annan så kommer man att föraöka vara det. Sån är människan. Dom flesta är tävlingsmänniskor vare sig man vill eller inte. Man vill alltid vara bäst. Jag vet att det är få människor som är mer tävlingsmänniska än mig själv nämligen. Jag tävlar i allt om jag vet att jag har chans att vinna! :)

Jag är oförstående om hur man kan kalla något av dessa två saker som tävling. För tävling så krävs ju ett reglemente och regler som gör bilar jämbördiga emot varandra. Bara för att någon annan har en likadan bil som jag så blir det ju inte en tävling. Inte officiellt, nog för att jag kommer att försöka köra ifrån den personen, men fortfarande, det är ingen tävling. Ingen av oss kommer ju att komma först i mål då ett sådant inte existerar.

Är trött och orkar inte skriva mer. Hoppas jag har förklarat det tillräckligt bra för alla att förstå. Vad ni tänker kan inte vi påverka. Men vi kan påverka vad som är meningen med dessa körningar. Och INGEN av dom är till för att tävla emot varandra!
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

9 mars 2008, 23:13

För att förtydliga ännu mer, kan jag inflika att det aldrig under min tid som ordförande varit tal om någon tävling på någon körning.

Dock måste jag inflika att sedan SS kom på tapeten så har tidtagning infunnit sig och så fort klockan kommer fram och man kan jämföra sig med andra, kommer automatiskt också tävlingsnerven fram hos många. Det är väldigt svårt att inte göra detta till ett tävlingsmoment oavsett vad vi som klubb anser det vara.
SS utan tidtagning är helt värdelöst enligt mig, tidtagningen ger den där extra kryddan till körningen som vi inte kan erbjuda annars. SS är enligt mig helt harmlöst om man inte gör något riktigt (och då pratar vi neanderthalardumheter) dumt. Åker man av får man i värsta fall ståplattor på däcken eller konmärke på bilen, i sällsynta fall får gräs i fronten. Detta är anledningen till att man kan tillåta tidtagning i SS, det ger helt inget ökat riskmoment för deltagarna. Dessutom, om något skulle hända, drabbas endast en person och dess egendom, inte andra- och tredje person.

SS är för mig det häftigaste som erbjuds för tillfället i körningsväg. Allt sätts på prov, framförallt min egen förmåga till att ratta bil. Min stora förhoppning till årets körningar är att man ska få rejält motstånd i sub-1.24-kategorin så man får tillbaka glöden att prestera bättre! Hitintills står den förhoppning hos Mooseman och Anders, då de ligger bäst till att ta upp striden.

Slutsummering: Tidtagning på banan, inte en chans! Tidtagning i SS, självklart!
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Kontakt:

10 mars 2008, 05:00

Då är jag med :)
HPC IRC CREW
Skriv svar