Vad ska man göra när man åkt dit för fortkörning?

ENBART för motorrelaterade topics
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

6 maj 2008, 23:00

I dag åkte jag dit för fortkörning.. Mitt i skogen 92 på 70 väg mätt med laser.. Surt.. Bara betala tänkte jag och skrev tyvärr på..

Sedan kom jag på den där porsche tråden som står under faq:en Den är ju mest om man loosar körkortet..

Men man kan ju klara sig tex om polisen inte har kalibrerat sin laser pistol osv.. Jag frågade om den va kalibrerad och de visade mig ett klistermärke på laserpistolen.. De blev lite avvaktande och förvånade i tonen typ som om de glömt att göra nått sånt när jag frågade dem. Men efter jag åkt där ifrån kom jag på det och därför började jag fundera om allt verkligen va riktigt.. Man kanske kan begära nått papper i efterhand.

Men vilka frågor ska man ställa och vilka papper ska man begära att få se för att ev klara sig från en bot?
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром

7 maj 2008, 00:24

Har du skrivit på är det tyvärr kört..
Благодаря мутра!
Welen
Proffs
Proffs

7 maj 2008, 08:48

ja det vet jag också men nu var det hur man ska betesig framöver för att ev ha störst chans att klara sig.. Vilka frågor ska man ställa och vad ska polisen kunna visa upp.?
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

7 maj 2008, 09:24

Först och främst har jag lärt mig att polisen är skyldiga, iallafall trafikpolisen att bära gula västar (?)

Har dom inte det så kan du helt enkelt skylla på att du inte såg dom, för deras primära uppgift är inte att sätta dit folk och tjäna massa pengar.

Utan att minska risken för olyckor och få ned farten på den sträckan dom befinner sig på.

Rätt eller fel?
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Krister
Användare
Användare

7 maj 2008, 09:37

Regge: Så hur förklarar du då de som sitter i polisbil med laserpickan?

Welen: Man kan också göra så att man skiter i att skriva på och sen göra sig oanträffbar för handräckning.... efter två år eller nåt sånt så preskiberas det. Personligen så biter jag i det sura äpplet och erkänner att jag kört för fort, den som ger sig in i leken... så att säga.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

7 maj 2008, 10:05

Håller med. Har man kört för fort så skriv på, betala & se glad ut.
Så jä-la löjligt med folk som ska förneka det uppenbara.
Men det verkar ju vara väldigt vanligt.
Har alltid fått ett tack för att jag inte käftat med polisen när de stoppat mig. Tyder på att det är ganska vanligt med folk som vill jä-las.
Antonio Pozzi
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

7 maj 2008, 10:39

Det bästa man kan göra är väl att låta bli att köra för fort om man inte vill ha böter.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Krister
Användare
Användare

7 maj 2008, 11:56

Själv har jag mitt körkort på lånad tid känns det som, är ju så jäkla nice att köra fort. :)
Men den enda gång jag blivit haffad så skrev jag på utan krusiduller, som Antonio sa, varför förneka det uppenbara liksom.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Welen
Proffs
Proffs

7 maj 2008, 12:23

Krister skrev:Själv har jag mitt körkort på lånad tid känns det som, är ju så jäkla nice att köra fort. :)
Men den enda gång jag blivit haffad så skrev jag på utan krusiduller, som Antonio sa, varför förneka det uppenbara liksom.

Så gjorde jag också... Men vet man ett sätt man kan komma undan på så tackar inte jag nej. Sedan tycker jag peronligen att de kan lägga resurserna på viktigare saker.. Det är ju rätt genomskinligt att de lägger så mycket resurser på fartkontroller för att det drar in pengar..

Men det verkar inte vara någon som har koll på vad det är polisen måste gå igenom och så för att göra en riktigt fartkontroll?
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 7 gånger.
070 41 55 55 3
Bonny
Användare
Användare
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

7 maj 2008, 16:03

Kan bidra med lite relevanta författningar beroende på mätmetod:

<a href="http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... 2003_6.pdf" target="_blank">http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... 3_6.pdf</a>
<a href="http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... 000_39.pdf" target="_blank">http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... _39.pdf</a>
<a href="http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... 000_41.pdf" target="_blank">http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... _41.pdf</a>
<a href="http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... 000_42.pdf" target="_blank">http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... _42.pdf</a>
<a href="http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... 2008_2.pdf" target="_blank">http://www.polisen.se/static/fap/FAP331 ... 8_2.pdf</a>

Naturligtvis är det, som de flesta redan påpekat i tråden, bara slöseri med både tid och pengar att förneka en uppenbar hastighetsöverträdelse som har dokumenterats på ett korrekt sätt. Men det kan vara bra att veta att man inte behöver erkänna en hastighetsöverträdelse direkt på plats. Istället för att skriva under diverse handlingar under eventuell påverkan av stress, m.m. kan det vara klokt att begära betänketid och sedan i lugn och ro fatta sitt slutgiltiga beslut.
Senast redigerad av 1 Bonny, redigerad totalt 7 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
Welen
Proffs
Proffs

7 maj 2008, 20:13

Tack.. Precis sånt jag ville veta.. Jag ska se om det går att begära ett sånt plats protokoll.. Mest för att lära sig för framtiden.
070 41 55 55 3
dalibor
Wannabe
Wannabe
Bil: Del sol vti civic vti
Namn: Dalibor Brajkovic

7 maj 2008, 20:33

du skulle nekat från start, då hade det ju polisen uppgf att bevisa och att det har utfört kontrollen
enligt skolboken.
Man är alltid oskylldig tills motsatsen blivit bevisad
Kör
volvo s40 t5 -06
honda del sol vti -93

Gamla bilar
honda civic vti eg9 -92
volvo 850s -95 såld
seat ibiza cupra gti -98 såld
civic lsi -92 såld
civic esi -94 såld
bmw 325 e30 -89 såld
audi 80 1.8s -88 såld

Dalibor Brajkovic
superyll
Wannabe
Wannabe

7 maj 2008, 20:38

Sj åkte jag ditt förr sommaren och blev oxo lurad..

först skrev dem böter på 28 km för snabbt.
Sen kom dem på i efterhand, efter att jag kört darifrån att det var 50 väg och körde ikapp mig.
.. självklart stannade jag och då sa han att han hade glömt skriva på en ska på lappen som han gav mig så jag gav han den .. då rev han sönder den framför mig och förklarde att han hade gjort fel att jag kommer bli av med kortet..

vi det läget hade jag inga bevis för dem hade tagit böterna
dem hade mig på lasern..
jag vet att dte finns många här som tycker snuten gör ett bra jobb..
jag tycker dem är riktiga svin hela högen...

men nu har jag fixta mig laser varnare fårn USA så när dem skjuter med laser så bryter den lasern första gg och jag hinner bromsa in...
skit bra..

den märker om dte finns..:

kameror och och det finns kamera i den
om dte finns poliser i närheten även sevilare.

bästa investeringen har testat den...kan fixa en till dig fredrik....

mvh yll
Yll Ramadani
VMT
Lärd
Lärd
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Kontakt:

8 maj 2008, 17:17

Idag fick jag brev av Länsstyrelsen idag med 6 månader spärrtid 185@110 km/h på E4 efter Mantorp så somaren är redan slut för mig :(
Civic EG6 B18/s80@inside + JRSC
CR-V Elegance Automat 07
Civic EJ9 97
Civic EK3 96

MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Tricid
Wannabe
Wannabe

8 maj 2008, 18:20

VMT skrev:Idag fick jag brev av Länsstyrelsen idag med 6 månader spärrtid 185@110 km/h på E4 efter Mantorp så somaren är redan slut för mig :(

slänga lappen? säga att du inte har fått den? är det rekomenderat brevet? kanske går att skjuta lite på det så du behåller kortet under sommaren iaf, otur men du har dig själv att skylla i slutändan ändå :wallbash:
Emanuel Larsson
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

8 maj 2008, 18:59

yll det är väl trots allt ditt eget fel?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Nellan
Wannabe
Wannabe

8 maj 2008, 19:03

Kunskap ger makt... och det gäller även mot poliser! Har blivit stannad ett antal gånger och det finns ingen bättre känsla än när de säger till en "uhhh, men jag tror nog att du kan köra vidare" p.g.a. att man ställt en fråga eller ett påstående som dom inte kan svara på... Om poliserna som stannar er inte är trafikpoliser så kan de inte mer om trafikregler än en person som precis tagit moppekörkort
Så läs på Trafikförfattningsboken grabbar/tjejer. Ingen regel utan undantag som min lärare på trafiklärarutbildningen sa, och det stämmer verkligen!
Senast redigerad av 1 Nellan, redigerad totalt 8 gånger.
Tobias Nelson

Civic Type R FN2
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Been thanked: 2 times
Kontakt:

8 maj 2008, 19:22

Rådrum och lagstödsuppslag tyckte jag att jag läste om på zatzy. <a href="http://www.zatzy.com/allmaent/308172-in ... t=r%E5drum" target="_blank">http://www.zatzy.com/allmaent/308172-in ... %E5drum</a>

Det är tydligen allt man behöver veta :) Polisen ska i mina ögon inte vara polis, vittne, domare och bödel i ett...
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

8 maj 2008, 19:53

biligt nöje..
som en polisman sa till en arbetskamrat när han åkte ditt:
-de är inte första gången du kör för fort ?
-njaa
-inte 10onde heller o förmodligen inte 100de häller så nog är de alltid
ett biligt nöje ;)

med ett litet små smill på läpparna

o kan bara hålla med. har man kört för fort så har man. bara o ta smällen.
sen vad gäller omd om skulle ha annat för sig och inte bevaka vägarna ibland,
hur skulle du själv då kört ? om du med säkerhet visste att du aldirg kunne åka fast ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Been thanked: 2 times
Kontakt:

8 maj 2008, 20:32

Kom hit i sommar Linus så ska du få känna på polislösa vägar :D
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
CRXStoffe
Wannabe
Wannabe

9 maj 2008, 15:56

Gaah! Så fick man en fin bot på väg hem från jobbet. Bra början på helgen! :annoyed: Tyvärr kan jag inte beskylla nån annan än mig själv...
------------------------
Christopher Nilsson
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

9 maj 2008, 20:52

betala själv 2k för några dagar sen =) 45 från norr, där man går ner mot tingstadstunneln(gbg).

Fast dom fuskade, hadde ju inte väst på sig å sånt, men dom behöver tyydligen inte de när dom står innanför refugen.

Surt men en på 6år ska la man tåla =) jag som gjorde fel
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
superyll
Wannabe
Wannabe

9 maj 2008, 23:35

PatrikGBG skrev:yll det är väl trots allt ditt eget fel?

ja klart i slutändan är dte mitt eget fel för jag körde snabbt..
och dte är inte så att jag försöker komma ifån det...
men jag tycker bara sättet dem gjorde det på är under all kretik...
men men...

Fan vad surt VTM jag vet värkligen hur dte känns blev av med dte sj förra sommaren.. ett par dagar efter jungbyhead..
hoppas du kan hitta dig något nytt under dessa 6 månader. sj klarade man sig med 3 månader...

var åkte du fast den dagen var det vägen mot jönköping du tog elle.. för när jag körde hem så stog dte en polis bil och hade börjat ta fram uttrustningen körde förbi i en jävla fart såg hur han tog upp huvudet men hade tur då:P

peace out
Yll Ramadani
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

10 maj 2008, 04:04

Tycker det är roligt när man hör folk:

- har det inget bättre att prioritera?

Haha, det är just det dom gör. Dom är trafikpoliser och har hand om trafiken. Har man kört förfort, har man gjort ett val, att just bryta den regler. Blir man haffad som blir man haffad.

Men till Welen, det du skulle gjort va att neka. Utan att neka så är du ganska körd för att antingen förlänga din körperiod om det gäller att dra in ditt körkort, eller för att kanske förminska bötesumman.

Jag körde faktiskt förfort i torsdag. Blir invinkad på en 50 väg i Helsingborg, körde runt 54-56 km/h. Dom bad mig blåsa osv. Till slut sa dom, du vet att du körde runt 55km/h. Jag bad om ursäkt. Då sa polismannen att det var okej och kör bara försiktigt. Så fick jag köra vidare.
Så länge man är trevlig och håller sig till reglerna så är poliserna trevliga. Bryter man mot reglerna får man räkna med lite tjaffs, det är ju trots allt ens eget fel. :)
Stefan Karlsson
Welen
Proffs
Proffs

10 maj 2008, 09:21

stiivN skrev:Tycker det är roligt när man hör folk:

- har det inget bättre att prioritera?

Haha, det är just det dom gör. Dom är trafikpoliser och har hand om trafiken. Har man kört förfort, har man gjort ett val, att just bryta den regler. Blir man haffad som blir man haffad.

Men till Welen, det du skulle gjort va att neka. Utan att neka så är du ganska körd för att antingen förlänga din körperiod om det gäller att dra in ditt körkort, eller för att kanske förminska bötesumman.

De är så här i borlänge i alla fall att poliserna har rund gång.. En dag håller de på med trafik en dag lö nätter på stan som orrdningspolis osv..
Sedan är det politiker som har bestämt att de ska hålla på med hastighetsövervakning ett visst antal timmmar och poliserna lär ju göra som sin arbetsgivare säger naturligtvis. Här runt Borlänge verkar det som att de tar dom timmarna så fort solen är framme på våren. Jag tycker deffinitift det finns andra saker där det dör fler människor per år än i trafiken de kan prioritera än att sno svenson på pengar för de åker 55 på 50 väg..
Jag tycker fan det är snudd på stöld.. Visst regler är regler men jag tycker reglerna många gånger är fel och jag respekterar inte polisen heller många gånger efter ett gäng insidenter då jag behövde deras hjälp när jag var yngre och blev hotad med pistol av ett gäng knarkare. Det är väll vid sånna tillfällen man tycker man skulle få hjälp av polis i stället för att sätta dit Bengt 65år för 74km/h på 70 väg eller nått så korkat..

Jag tycker i alla fall inte jag förtjänar böter så länge jag kör lite för fort på stora vägar som det va i det här fallet. Men jag tycker jag åker på lånad tid och orkade inte tjafsa och jag klarade kortet så då skrev jag på och jag tänker betala..

De hastigheter vi har tycker jag oftast passar en snöig vinter och inte en solig sommardag med bra fäste och kilometervis med sikt osv.. Nått jag tycker skulle va bra är digitala vägskyltar med varierande hastighet beroende på förhållande. Det kommer ju inte hända för då mister staten en bra mjölk ko..

Sedan all statestik man ser om dödsfall i trafiken osv ska ha och göra med hastigheten osv.. Den tar jag som ren propaganda bara.. Det ärklart man man har större chans att styka med om hastigheten ökar men då är det väll antal olycker man ska få ner i stället för att förebygga de med lägre hastighet?

Jag skulle vilja se statestik på hur många som somnar bakom ratten i en ny bil och hur det minskar med ökad hastighet och hur mycket olyckor det skulle spara och ev kasnke till och med liv?
070 41 55 55 3
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

13 maj 2008, 00:23

har blitt stoppad 3 ggr här i gbg, varje gång klagar de även på nummerplåten som jag hade fäst i bakrutan pga att hålen inte stämmer överens på åländska plåtar. då försökte han med att jag kan borra nya hål i plåten, han blev lite paff när jag påpekade att det faktiskt är olagligt att borra eller förändra plåten :P
varje gång de har tittat på mitt körkort har de sagt till varandra "ånej, inte en finne" o så har jag fått åka :D
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

13 maj 2008, 17:22

welen får bita i sura äpplet helt enkelt =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

14 maj 2008, 11:56

hastigheten har inget med antalet olyckor att göra. jag menar hur många av de som kör för fort förolyckas? det är sällan själva hastigheten som är upphov till själva olyckan. det är berusning, somna vid ratten, skrämd av djur o.s.v. så att hastigheten skulle vara nån nyckelfaktor för olyckor anser jag fel, bara det att alla kör för fort.
autobahn har mindre dödsfall per vägkilometer än svenska motorvägar t.ex.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
PeGe
Användare
Användare
Kontakt:

14 maj 2008, 17:44

Ni skall vara glada ni som bor i Sverige över ert fartövervaknings system...

Här på Åland och Finland så "fuskar" polisen genom att ha radar i bilen som kan ta både framåt och bakåt när de kör....
Man kan komma körandes, och så dyker de upp i en kurva komma körandes, och vips så har man torskat :oops:

Inget fel med det, de gör bara sitt jobb, och den som gett sig in i leken får leken tåla om man kör för fort...

Sen bötessystemet så är ju helt annorlunda.
Vi har ju ett system baserat på dagsböter.

Exempel:
1-20 km/h för fort: Ordningsbot
21-30 Km/h för fort: Dagsböter
31-50 km/h för fort: 10 dagar utan körkort och dagsböter
+51 km/h så är det rättegång och dagsböter, minimum 60st, vid grovt äventyrande av trafiksäkerheten.

Torskade en gång för 190km/h utanför Åbo på motorvägen där det e 120.
5st snutbilar med ett gäng arga finnar som knappt kunna svenska.... :thumbup:
Dom hotade med fängelsestraff och grejer... (Men vem som helst kan räkna ut att det bara är B.S)

Sen efter diverse förhör 1 månad senare, samt en resa till polismästaren i S:t Karins härad, och be om ursäkt osv...
snuten här tyckte att jag kunna klara mig utan en riktig rättegång, om jag gick med på vad åklagaren hade skrivit.

Jag gick med på att ta det som ett "skriftligt förfarande", men bestred nog en hel del av vad åklagaren hade skrivit om hur det gått till osv. Blev till slut en hel A4 sida till domaren i Åbo. :D

Åklagaren hade yrkat på 100!!! Dagsböter och utan körkort minst 6 månader. (Som jämförelse, 60 dagsböter är 1 netto månadslön)

Men tur att man är begåvad med talets förmåga, och att man lyckades få ner vad man tyckte och tänkte på papper, för jag kom undan med ENDAST 50 dagsböter, och 4,5månader utan körkort, så inom efter en timme att jag fått hem domen så stod jag på banken och kastade pengar på dem, av ren glädje över beslutet :)

Sen fick jag höra av en politiker, som har ställt till en riktig fadäs för någraår sedan, där han lånat en Viper av en bekant, för att köra en tjej på en möhippa, men sedan på en 50 väg, tappade kontrollen och flög över ett brant dike, volta bilen smälla in i stuprännan på ett garage för att slutligen landa på en släpkärra ca 50m därifrån
MEN enligt han så hade han bara kört 50 km/h... :hmm: Hur nu det e möjligt....

Ja, åter till politikerns råd...
Han tyckte att jag var dum som hade erkänt, jag skulle ha bestridit och stämt polisen för det ena och andra.
Och att jag skulle ha fått tillbaka körkortet i väntan på rättegång...
Så politikerns råd tyckte jag var ganska idiotiskt, med tanke på att han kunde inte stå för vad han gjort...

Men personligen så tycker jag att om man blir tagen på bar gärning, och däremot vet att man har gjort fel, varför bestrida saken, det blir bara värre för en på det viset!

Här e en bild på hur Vipern vart att se ut efter en crash i "50" för er som e intresserade.... :D
<a href="http://www.wreckedexotics.com/viper/vip ... _001.shtml" target="_blank">HÄR</a>
Åland

<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
mAbZ
Användare
Användare

15 maj 2008, 13:49

PeGe skrev:1-20 km/h för fort: Ordningsbot
21-30 Km/h för fort: Dagsböter
31-50 km/h för fort: 10 dagar utan körkort och dagsböter
+51 km/h så är det rättegång och dagsböter, minimum 60st
Detta låter ändå som ett mycket humanare system än det svenska.
I Sverige förlorar du körkortet i 3 månader direkt när du kört 31 km/tim för fort.
I 2 månader om du har viktiga skäl t.ex. är ensamtående på landet och måste ha bilen för att komma till jobbet.
Detta är ju en skrattretande hård bestraffning i en internationell jämförelse.

Poliser ser själva hur orimligt hårt och örättvist det kan vara t.ex. att en körande
mamma ser till sitt barn i bilen, missar en hastighetsskylt och kör plötsligt 30+ för fort.

Därför har Vägtrafikinspektionen föreslagit för Vägverket ett poängsystem - som finns i de flesta andra länder i EU.
Systemet innebär att man förutom böter även får poäng för varje förseelse (inte bara hastighet)
Överstiger man en summa under ett år så förlorar man kortet. Poäng nollställs efter ett år.

Vanligtvis innebär detta att man förlorar kortet vid andra-tredje fortkörning inom ett år.
Om man inte överskrider tokmycket, vill säga.

Förslaget finns men Vägverket har inte bråttom att införa det :-/
<a href="http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_751763.svd" target="_blank">http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_751763.svd</a>

Annars: jag håller INTE med att man ska bara lyssna vad farbror polisen säger.
Det är också människor, gör fel och fuskar för göra det lättare för sig.
Det vore bara naivt att själv dra ner byxorna och benda över, även om man vet att man gjort fel.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Skriv svar