CTR-05, Nya CTR eller ATS

ENBART för motorrelaterade topics
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

8 maj 2008, 18:58

Börjar bli sugen på lite VTEC igen. Är ute efter en ren sommarbil. Men den ska ändå kunna ta med sig barn (ingen kombi) men baksäte skall finnas.
Vill ha en nyare bil då jag inte gärna meckar.
Vilken skulle ni satsa på?

CTR-05 har jag ju några tusen mil i så den känner jag till. Nya CTR:en har jag kört drygt 50 mil i. ATS (K24 har jag inte kört en meter ens)
Men om man ska göra den enklaste trimningen. Filter, grenrör & avgas. Blir ATS:en riktigt rolig då? (Blev lite fundersam när jag läste ATS vs CTR tråden)
Eller är ATS en för stor bil? Är den rolig på banan?
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

8 maj 2008, 19:16

Jag hade valt en vit accord med k24 alla dagar i veckan. Nu har jag inte kört någon accord än men jag tror på den iaf, de kör ju tom STCC med den, så helt dålig kan den ju inte vara. :)
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

8 maj 2008, 19:21

Jo, känner lite som du. Chassimässigt borde väl en sedan Accord vara helt ok. Har inga erfarenheter av den. Därför jag ställer frågan till nån som har mer erfarenhet av alla modellerna.
Låter löjligt att jag ska säga det. Men vilken bil skulle ni satsa på om ni ville BEHÅLLA den några år & bygga på.
EP3:an finns ju en uppsjö med delar till iofs.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

8 maj 2008, 19:39

EP3
Snabbast och bäst utvecklingspotential (mer delar och mer kunskap kring).
Jontis
Påläst
Påläst
Namn: JonasSundgren

8 maj 2008, 21:52

Jag skulle inte vilja ha EP3 som första bil igen.
Skulle inte palla med bullret och stötigheten igen...
Ska din accord bort hade jag satsat på en ATS.

Ska du behålla accorden är EP3:an ett givet val.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

8 maj 2008, 22:19

Antonio skrev:Jo, känner lite som du. Chassimässigt borde väl en sedan Accord vara helt ok. Har inga erfarenheter av den. Därför jag ställer frågan till nån som har mer erfarenhet av alla modellerna.
Låter löjligt att jag ska säga det. Men vilken bil skulle ni satsa på om ni ville BEHÅLLA den några år & bygga på.
EP3:an finns ju en uppsjö med delar till iofs.

Hej Antonio!

Hoppas allt väl med dig?!

Jag kan svara på en del frågor angående dessa bilar som du står i val. Själv jag har ägt CTR i 3år och FN2 fick jag köra i en drygt halv timme, helt enkelt underbara bilar och det vi vi allihopa.

CTR 05 vs FN2 vs ATS? Med tanke att du har två barn(det har jag med) valet är väldigt lätt ATS alla ggr i veckan! Hur bra bil ATS är, det har folk tyvärr verkligen inte fattat än?!
Jag har bevisat, med det mods jag har på bilen att går åka snabbare än EP3 och FN2 som har filter och avgassystem. K24 är en pärla av motor med underbar mellanregister och det sjuter på riktigt bra i Vtec-en. Motor har så mycket outnytjad kraft från början så när man köper lite grejer till den då fattar man vilken skön motor Honda har byggt.

Kvalitet? Bilen känns ju ett ljus år bättre ihop skruvad än EP3 och troligtvis FN2?
EP3 hade en del barnsjukdomar och skrammlar lite överallt och FN2 vet jag ej om dom har lika mycket barnsjukdomar som EP3,däremot ATS välbyggd som fan,inga som helst problem under mina 2 år som jag har haft den,än idag känns det som ny bil,ingen skrammel någonstans!

Har varit på en del bankörningar med ATS förra året och det går åka riktigt fort om man är bra på att köra naturligtvis. Förra hösten på Falkenbergs bana när jag körde,jag tror att ATS var en av motorsvagaste bilar på den körningen,men det var inte så många bilar som fick passera mig det dagen.
På visa bantäffar jag har kört ifrån visa CTR, som senste nu på Mantorp åkte jag efter en CTR som jag lätt tog in på honom överallt på banan och att följa efter honom det var inga som helst problem,utan att jag körde på gränsen.

Jag har sagt tidigare och jag säger det nu att jag själv vågar köra fortare när det svänger med ATS än jag gjorde med CTR men jag säger inte att ATS är snabbare på bana! Kanske det hade varit om den hade vägt lika mycket som EP3?
Men jag måste säga att jag litar helt enkelt mer på ATS chassi än på EP3... Men detta är helt enkelt mitt omdöme,för någon annan det är kanske helt tvärttom.

Eftermarknads prylar till ATS har du nästan lika mycket som till K20,men då får man handla OVER THERE.

FN2 jag har kört lite granna och den är inte lika rolig att köra som EP3 tyvärr,jag fick aldrig den wooow känslan som när jag fick provköra EP3,men jag kanska har fel,det kanske växer med tiden och man blir riktigt nöjd med den efter vis tid?!
Det är bäst att få svar av killarna som äger dessa bilar och då får man lita på dom vad säger om bilen.

Avslutningen jag kan bara säga att ATS(med det modsen som jag har idag) är överlägset bästa Honda jag har ägt i nästan alla avseendet. Den bara växer med tiden och gillar den bara mer och mer! EP3 är säkert roligare och snabbare med samma mods som jag har men det finns ju gott om moddade CTR i det här landet men ej ATS(den är udda bil) och med K24 man kan ha riktigt kul med,k24 jag älskar den.

Men oavset vilken bil du köper du kommer inte att ångra,det är kanon bilar alla tre så lycka till med valet! Har du några frågor bara skicka PM så svarar jag.

MVH Saud
Saud Omerovic
Användare
Användare
Kontakt:

8 maj 2008, 22:34

Tack så mycket för det Saud.
Jo, helt ärligt så är jag ganska torsk på sedan Accorden. Går ju att få en ATS sedan till billig peng nu. Speciellt när den nya är på intågande. Tycker den gamla är bra mkt snyggare dessutom. Har aldrig övervägt den som busbil. Men efter att ha fått upp ögonen för hur bra just din verkar gå så blir man ännu mer sugen.
Jo kvalitén är ju några snäpp över Civicen. Det känner jag i min kombi också.
Antonio Pozzi
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!

8 maj 2008, 22:54

Antonio skrev:Tack så mycket för det Saud.
Jo, helt ärligt så är jag ganska torsk på sedan Accorden. Går ju att få en ATS sedan till billig peng nu. Speciellt när den nya är på intågande. Tycker den gamla är bra mkt snyggare dessutom. Har aldrig övervägt den som busbil. Men efter att ha fått upp ögonen för hur bra just din verkar gå så blir man ännu mer sugen.
Jo kvalitén är ju några snäpp över Civicen. Det känner jag i min kombi också.

Det finns att hitta rätt så billigt nu med tanken på att nya modelen kommer ut om några månader.

Jag har själv gått i tankarna att köpa till min fru en likadant bara en annan färg. Bättre bil för pengarna får man ju leta,en 07(som har inte gått något) får man ju för 200k,helt sjukt!
Jag har haft EP3 i 3år och jag har verkligen älskat den bilen men ATS älskar ju ännu mer,chassi,motor, vxl,komfort,kvalite allt är klokrent utom en sak, bromsarna skulle kunna vara bättre.
Var på autobahn förra året där kom ATS till sin rätta jag,du kör 180km/h vid 4400rpm och där har du mest mest vrid i motor :whistling: !

Jag kommer inte ihåg men definitivt man ligger inte i 180km/h vid 4400rpm med tex EP3,FN2,ATR och ITR? På det sättet ATS är helt underbar att färdas längre sträckor.Det var nöje att köra den genom hela Europa!

MVH Saud
Saud Omerovic
Dani
1337!
1337!
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

8 maj 2008, 23:27

Titta på de här bilderna Antonio, om du fortfarande efter detta undrar vilken bil du ska välja så bör du uppsöka läkare.
En Civic kommer ALDRIG bli i närheten så snygg som detta. Det bokstavligen gick för mig i byxorna när jag kollade på den på de två första bilderna.
:worthy: :worthy: :worthy: :worthy: :worthy:

Bild

Bild

Bild

Bild
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Kontakt:

8 maj 2008, 23:29

Btw så håller jag med om att den nya Accorden inte är lika snygg som den jag postade.
Honda CRV 2.2D 2014
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

8 maj 2008, 23:43

Nu blev man ju inte mindre sugen :shock1:
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

8 maj 2008, 23:50

Ge mig den vita! Ge mig den vita!!!! :bash: :bash: :bash: :bash: :bash: :worthy: :worthy:
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 8 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis

9 maj 2008, 08:04

ATS utan tvekan.Riktigt cool bil.

Bild

Bild
Honda Civic EK4 -00

N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Krister
Användare
Användare

9 maj 2008, 08:26

Antonio skrev:CTR-05 har jag ju några tusen mil i så den känner jag till. Nya CTR:en har jag kört drygt 50 mil i. ATS (K24 har jag inte kört en meter ens)
Vi kan ju alltid ordna så du får testa en Tourer 07:a om du vill.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Kontakt:

9 maj 2008, 09:19

Bara så att ni vet så skiljer sig chassit på en sedan från en tourer. Tourer har McPhearson bak och triangellänk fram. Om det nu märks så mkt när man provkör vet jag dock inte.
Honda CRV 2.2D 2014
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Namn: Elvis

9 maj 2008, 09:39

ats all the time.. fa nva vacker konstruktion
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
superyll
Wannabe
Wannabe

9 maj 2008, 23:58

hej!!

Du var sugen på v-tech sa du.. då är dte EP3 som gäller

jag är ett levande bevis på att Saud's ATS är snabbare än en Orginal FN2, men med lite mods till FN2 så vet jag inte om den har något och sätta imot..
men en sak oxo Saud har en jävla massa på sin bil och den är kanske inte bara snabb men den är sjukt stabil oxo på vägarna ligger den som en ål..

Sen att ATS skulle vara snabbare än EP3 tvivlar jag på värken banna eller 402 m..
Ep3 är jävligt rymlig så dinna barn kommer inte sitta och trängas. visst är den känsligare än både FN2 och ATS men det är ju bara bra och känna känslan med bilen...
En sissta jag ATS är mycket snyggar än både FN2 och EP3 tycker jag personligen!!

lycka till köper du en honda köper du en bra bil....

mvh yll
Yll Ramadani
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!

10 maj 2008, 10:26

superyll skrev:hej!!

Du var sugen på v-tech sa du.. då är dte EP3 som gäller

jag är ett levande bevis på att Saud's ATS är snabbare än en Orginal FN2, men med lite mods till FN2 så vet jag inte om den har något och sätta imot..
men en sak oxo Saud har en jävla massa på sin bil och den är kanske inte bara snabb men den är sjukt stabil oxo på vägarna ligger den som en ål..

Sen att ATS skulle vara snabbare än EP3 tvivlar jag på värken banna eller 402 m..
Ep3 är jävligt rymlig så dinna barn kommer inte sitta och trängas. visst är den känsligare än både FN2 och ATS men det är ju bara bra och känna känslan med bilen...
En sissta jag ATS är mycket snyggar än både FN2 och EP3 tycker jag personligen!!

lycka till köper du en honda köper du en bra bil....

mvh yll

Yll du din förgrymmade unge :ranting: ,man säger inte att bilen ligger på vägen som en ål!Man säger att den ligger som en tuggummin på vägen som den gör!

Sen det var ingen liten skillnad mellan min bil och FN2,det var ingen snack att den var betydligt snabbare!

Och sist och inte minst var inte jag snabbare än dig på Anderstorp(jag hade inga coilovers),jag fick lifta av till slut att inte du skulle köra av men efter några hundra meter det gjorde du ändå.

Dagens ungdomar ingen som helst respekt för dom äldre :wallbash: !
Saud Omerovic
Användare
Användare

10 maj 2008, 11:59

Va är det för skillnad på Type s och Executive??
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Champions again! 2008!<!--colorc--></span><!--/colorc-->
superyll
Wannabe
Wannabe

10 maj 2008, 12:39

Yll du din förgrymmade unge :ranting: ,man säger inte att bilen ligger på vägen som en ål!Man säger att den ligger som en tuggummin på vägen som den gör!

Sen det var ingen liten skillnad mellan min bil och FN2,det var ingen snack att den var betydligt snabbare!

Och sist och inte minst var inte jag snabbare än dig på Anderstorp(jag hade inga coilovers),jag fick lifta av till slut att inte du skulle köra av men efter några hundra meter det gjorde du ändå.

Dagens ungdomar ingen som helst respekt för dom äldre :wallbash: !
[/quote]

hahahaha fna gubba du har redna fått sol sting

andrestorp var min alla första bannkörning nonsin hade fjärillar i magen när jag gick utt på bannan..
men din domme dag ska komma..
nej dte var ingen liten skilland på dig och FN2 men jag tror iunet skillande hade varit lika stor om FN2 had elite mods..
vad jag menar med att din bil ligger på vägen som en ål är att dte ser utt som dne svävar bara .. inget illa mennat...

hasta la vista gubbe
Yll Ramadani
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Kontakt:

10 maj 2008, 13:15

babban skrev:Va är det för skillnad på Type s och Executive??
Utseendemässigt är det grill, kjolar och stötfångare samt fälgar och sänkningen.
Chassimässigt är det bara fjädrarna tror jag, om jag inte kommer ihåg fel. Jag TROR att det bara är sportfjädrarna som skiljer.
Bromsar tror jag är samma på 2.4 Executive och Type S.

Numer finns Type S att få med automatlåda oxå enligt de annonser jag sett, det fanns inte på -07 när jag var inne på Honda sist iaf.
Mkt "tror" nu men det kanske ger ett litet hum iaf ;)
Honda CRV 2.2D 2014
Noak
Användare
Användare

10 maj 2008, 17:27

Ja ok. så motor är den samma i dom? 190hk?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Champions again! 2008!<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Kontakt:

10 maj 2008, 19:33

Precis samma.
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Användare
Användare

11 maj 2008, 08:26

Stämmer att den finns med automat från 08.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
basdanne
Användare
Användare

20 maj 2008, 16:16

Skulle inte kalla ATS halvrolig... snarare helball och jag är ruskigt nöjd med min.
<a href="http://www.garaget.org/?car=39916" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=39916</a>
Bild
//Daniel Sundqvist
Nu: Accord Executive & Type-S i samma bil... typ -04:a
Volvo V70II 2,4D -08:a
Tidigare:
Accord Coupé -94:a
Toyota Carina E -92:a
Nissan Prairie -87:a
Användarvisningsbild
freddej
Användare
Användare
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

20 maj 2008, 23:26

Efter att själv ha ägt samtliga aktuella bilar, kört dom tillvardags samt konbanor och liknande så är mitt val nya ctren. Helt enkelt för att den har det mesta av allt, med andra ord en bra kompromiss. Den är inte snabbast när det svänger (det är ep3) den är inte bekvämmast (ats) men den är inte långt efter på nån av punkterna.
Sen slipper man sitta och vara irriterad över ett smalt vtecregister och lite mjuk upphängning vid aktiv körning (ats).
Sen kan man föra en normal konversation i motorvägsfart jämfört med ep3. Observera att jag pratar om bilar i nära nog orginalskick.
Det har även visat sig att Fn2 är en riktig liten laståsna, polaren skulle köra hem hyllor från ikea, dom gick inte in i hans S80 så då fick man rycka ut och köra hem rubb och stubb i civicen. :)
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

20 maj 2008, 23:56

Tack för inputen. Har sån beslutsångest. Fått ett kanonerbjudande på en 08:a sedan (Ats) Måste bestämma mig snart isåfall.
Men jag skulle bra gärna vilja veta hur nya CTR:en i Raceversionen är. De finns ju nästan bara GT modeller.

Utseendet gillar jag på samtliga.
Antonio Pozzi
G4il1
Wannabe
Wannabe
Namn: Nicklas Lövebrant

21 maj 2008, 07:57

Skulle inte du ut och åka med Sören?
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

21 maj 2008, 08:19

Antonio skrev:Tack för inputen. Har sån beslutsångest. Fått ett kanonerbjudande på en 08:a sedan (Ats) Måste bestämma mig snart isåfall.
Men jag skulle bra gärna vilja veta hur nya CTR:en i Raceversionen är. De finns ju nästan bara GT modeller.

Utseendet gillar jag på samtliga.
Ingen större skillnad på Race vad jag förstått, mer än att den har mindre lull-lull :)
Hade själv valt ATS, eller möjligtvis nya CTR GT.
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

21 maj 2008, 08:58

G4il1 skrev:Skulle inte du ut och åka med Sören?
Jo, det var planen. Men det var länge sedan. Då lades bilbytarplanerna på is för stunden.

Vad jag mest är nyfiken på är om man upplever stor skillnad mellan bilarna. Läser man om raceversionen så låter det ganska seriöst iaf.
Från Honda:
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->För alla med tydliga racingambitioner har Honda valt att erbjuda en ”strippad” modell av Civic Type R. Hondas läckra sportbil finns därmed i tre viktklasser. Medan Civic Type R och Civic Type R GT väger 1372 respektive 1402 kg är racingversionen nedbantad till 1352 kg.

För att spara vikt har ljudanläggning, lastlucka och insynsskydd i bagageutrymmet, mittkonsollucka, bakre kurvhandtag, inre grillbeklädnad, undre motorstänkskydd, undre hjälpramsstänkskydd, dynamisk dämpare i hjulupphängningen, ljudisolering och undre täckplattor i instrumentpanelen tagits bort.

Den här modellen är framtagen för dig som vill åka riktigt fort och därmed kompromissa med komforten. Fjädringen har gjorts styvare och är anpassad för tävlingskörning.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det skiljer alltså 50 kg mellan race & GT. Det och annan fjädring kanske gör den till en helt annan bil tänker jag.
För om valet står mellan ATS och CTR GT så väljer jag ATS.
Antonio Pozzi
Skriv svar